site-vitaliteit in google search console onverklaarbaar verslechterd sinds 1 feb 2021 (bijna alle paginas door google als foutief aangemerkt)

• 25 February 2021
  • 85 reacties
  • 2055 Bekeken

Toon eerste bericht

85 reacties

Reputatie 1
Badge

Ik krijg hier maar geen afbeeldingen geupload. Raar. Ik maak een screenshot, maak hem in photoshop iets kleiner en sla hem dan op. Zowel als PNG als JPG wil uploaden niet lukken. Wat doe ik fout?

Probeer het toch eens met paint… Photoshop maakt de bestanden misschien wel te groot waardoor het niet lukt.  En geloof me dat wanhopige gevoel kennen we allemaal wel maar hulp waar het nodig is schiet echt te kort vind ik. 

Reputatie 5
Badge +6

Ik krijg hier maar geen afbeeldingen geupload. Raar. Ik maak een screenshot, maak hem in photoshop iets kleiner en sla hem dan op. Zowel als PNG als JPG wil uploaden niet lukken. Wat doe ik fout?

Probeer het toch eens met paint… Photoshop maakt de bestanden misschien wel te groot waardoor het niet lukt.  En geloof me dat wanhopige gevoel kennen we allemaal wel maar hulp waar het nodig is schiet echt te kort vind ik. 

Gelukt! Er moet kennelijk eerst tekst staan. Beetje klein zo… :-)

Reputatie 5
Badge +6

Wat ik wilde laten zien is:
Site Vitaliteit → Desktop
En dan staan “Slecht” “Verbetering nodig” en “Goed” allemaal op 0….

Mijn webshop loopt nu al weken slecht en de laatste 2 weken zeer slecht. Ik word er een beetje wanhopig van… 

Heb je een /rss/ sitemap ingediend, zoals in een van de vorige posts uitgelegd? Dit kan een reden zijn dat de pagina's nog niet goed geïndexeerd zijn door Google.

Ja, heb ik gedaan. 

Reputatie 1
Badge

CLS verhaal is een deel er van maar er speelt veeeel en veeel meer maar heb ook gezien dat je dat probleem al bijna 1 jaar geleden aangegeven hebt, nog steeds geen oplossing….. 

Ik weet niet of jullie alleen de webwinkel hebben en ook nog een baan er naast of echt alleen de webshop? kan me voorstellen dat als mensen er van moeten rond komen kan dit toch echt veel problemen geven. Ze zien alles stijgen verkopen dalen en denken dat alles achter de schermen geregeld word.. bereid om zich in de schulden te werken door een marketing bedrijf in te huren en uiteindelijk het lootje leggen. 

Reputatie 3
Badge +3

Hi allemaal,

Deze sprint (ontwikkelperiode) wordt het CLS verhaal opgepakt. De allergrootste boosdoener is de cookiebanner. Deze wordt onder handen genomen. We hopen hiermee dat jullie allemaal een goede CLS score behalen. Ik verwacht dat de fix deze week, uiterlijk volgende week live staat. Zodra dat het geval is, laat ik het jullie weten. 

Wat top! Goed nieuws @Ebbe ! Geef je een seintje zodra live? Dan kan ik het een beetje monitoren. Dank voor de opvolging en update!

Reputatie 7
Badge +16

@Paardeerlijk Je krijgt zeker een update en de vraag om het te monitoren👍

Reputatie 6
Badge +9

Hier kakt het aantal bestellingen ook weer in sinds afgelopen week.. het ging net weer lekker! 

Reputatie 7
Badge +10

Hier kakt het aantal bestellingen ook weer in sinds afgelopen week.. het ging net weer lekker! 

Kun je dat dan zo merken? door dat de pagina's niet worden geïndexeerd door google

Badge +1

Bij mij geeft hij dit aan, vanaf begin april 0%, daarvoor was het max 30%

Desktop is wel gewoon 100%

Reputatie 7
Badge +10

Goedendag mede mijnwebwinkeliers 

Sinds 1 februari’s laat Google search console heel veel fouten zien in de site vitaliteit van onze mijn webwinkel pagina. Om precies te zijn van doorgaans 0 fouten pagina’s naar structureel +/- 190 fouten pagina’s. Dat zijn bijna al onze pagina’s die als fout worden aangemerkt. Zie ook de screenshots hieronder. Het probleem bestaat op zowel de mobile weergave als op de desktop weergave.

Alle 190 door Google gemelde fouten hebben betrekking op CLS (Cumulative Layout Shift, geeft aan dat er onverwachte verschuivingen zijn van zichtbare elementen op een webpagina). Op zich is een verschuiving niet erg maar Google merkt dit aan als foutief als de tijdsduur erg lang is. Advies is Max 0,1sec. Echter worden al onze foutief gemarkeerde 190 pagina door Google aangeduid met 0,25.

Wij hebben geen grote wijzigingen doorgevoerd. Om te trouble shooten heb ik de Webwinkelkeur sidebar al uitgezet vanaf begin feb toen dit probleem aan het licht kwam en kort daarna ook onze Google tag manager volledig gedeactiveerd. Deze staan nu beide uit maar geen positieve verandering van het aantal foutieve pagina’s in Google search console.

Een zo goed mogelijke Google search console score is cruciaal voor een zo optimaal mogelijke Google ranking en weergave. De site-vitaliteitscore is daar een belangrijke parameter voor. Als bijna al onze pagina’s miv 1 feb worden aangemerkt als foutief voor CLS/ site-vitaliteit heeft dat een stevige impact op Google prestaties/ranking/ weergave. Dus uiteindelijk ook op omzet. Daarom balen we enorm van dit probleem, helemaal omdat het lijkt dat dit spontaan is ontstaan en niet de vinger kunnen leggen op de oorzaak. En willen het heel graag oplossen. Daarom wil ik jullie mede webwinkeliers vragen om hulp en advies:

Herkennen jullie dit probleem? Hebben jullie dit probleem kunnen oplossen? Zo ja hoe? Hebben jullie ideeen hoe dit probleem ontstaat en wat een mogelijke oplossing is? Zouden jullie ook eens in jullie Google search console willen kijken onder het tabje site-vitaliteit en jullie ervaringen met ons kunnen delen?

Super bedankt voor het meedenken!

Hartelijke groeten,

Karlijn & Rick 

PaardEerlijk 

Klopt, Dit probleem is al wel langer bekend. Dit heb ik ook al een poosje geleden aangegeven bij @Ebbe . Dit is wel een serieus probleem.

Reputatie 1
Badge

Ja zo goed kun je dit merken er staat ook vertoningen hoe meer hoe beter en hoe meer des te meer mensen klikken op je website link die ze dan laten zien in google, Dus het heeft er echt mee te maken en kijk het resultaat MWW.

Van 100% naar 39% en nu 18% vertonningen weer bijna op 0% maar zoals ze aan de telfoon zeide dat maakt toch niet uit als ik je zoek in google vind ik je wel……. (Klopt) maar dan zoek je naar iets wat je weet, en je hebt juist die zoekresultaten van het onbekende nodig vertonningen vergroten het onbekende waardoor mensen sneller komen kijken.

Dus EBBE lekker bezig dat ze er mee bezig zijn maar het resultaat is zeer negatief!!!!

Reputatie 7
Badge +16

Ja zo goed kun je dit merken er staat ook vertoningen hoe meer hoe beter en hoe meer des te meer mensen klikken op je website link die ze dan laten zien in google, Dus het heeft er echt mee te maken en kijk het resultaat MWW.

Van 100% naar 39% en nu 18% vertonningen weer bijna op 0% maar zoals ze aan de telfoon zeide dat maakt toch niet uit als ik je zoek in google vind ik je wel……. (Klopt) maar dan zoek je naar iets wat je weet, en je hebt juist die zoekresultaten van het onbekende nodig vertonningen vergroten het onbekende waardoor mensen sneller komen kijken.

Dus EBBE lekker bezig dat ze er mee bezig zijn maar het resultaat is zeer negatief!!!!

Er staat nog niks live van de aanpassing. Het kan dus kloppen dat je nog geen verbeteringen merkt. 

Reputatie 7
Badge +10

Dit zou een hele mooi stap.vooruit zijn. 

Reputatie 5
Badge +5

Ik hoop, dat het vandaag is en niet maandag 27 juli.
De eerstvolgende keer dat het 27 juli is op maandag is in 2026 😁

Badge +1

Ik heb dit ook zo ervaren, en ik hoop dat de aanpassing effect gaat hebben, zeker na afgelopen week.

Vanaf vrijdag 17 juni tot en met afgelopen vrijdag was het extreem slecht qua bestellingen, en vanaf vrijdag avond gaat het ineens weer prima. Alsof er niks gebeurd is zou ik bijna zeggen.

Het warme weer kan natuurlijk ook een rol gespeeld hebben, dat dacht ik in eerste instantie want vrijdag en zaterdag waren ook wel erg warm, maar zo erg heb ik dit nog niet meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +8

Maandag (27 juli) wordt de aanpassing live gezet. De resultaten in de testomgeving zien er in ieder geval goed uit💪

Ik houd jullie maandag op de hoogte.

Juni hoop ik?

Reputatie 7
Badge +10

@ebbe hoe testen jullie dat dan? op een test webwinkel in jullie eigen beheer ?

Reputatie 2
Badge +4

Zowel mobiel als desktop getest, desktop wint (:

Wat is een mooie CLS score?

Reputatie 7
Badge +10

@ebbe hoe testen jullie dat dan? op een test webwinkel in jullie eigen beheer ?

Wij hebben een offline omgeving van heel ons platform. Hierop worden nieuwe functies intern getest voordat deze daadwerkelijk online komen te staan.

@Ebbe kun je daar dan eens voorbeelden van geven? Ik zie helaas nog niet heel veel verbetering. Of heeft dat nog even tijd nodig.

Reputatie 7
Badge +16

@powerfulproducts.nl Heb je het getest via pagespeed? Die loopt zo'n 28 dagen achter. Via de uitleg die ik eerder heb gedeeld heb je de actuele resultaten. 

Reputatie 7
Badge +10

@powerfulproducts.nl Heb je het getest via pagespeed? Die loopt zo'n 28 dagen achter. Via de uitleg die ik eerder heb gedeeld heb je de actuele resultaten. 

Gaat het dan om deze waardes 0,03 in het groen?

Reputatie 5
Badge +6

Ik snap er helemaal niks van…. Ik zie vooral dingen met Chroom in het voorbeeld. Hoe gaat dit op een Mac?

Badge +1
Mijn website geeft dit aan.

Reputatie 7
Badge +8

Hmm ik weet niet hoe het was maar dit lijkt me niet heel goed;

Reputatie 5
Badge +5

Als ik dat zo lees dan mag ik blijkbaar nog heel blij zijn met 42 (mobiel en cls 0,039 in het groen) en 90 (desktop met 0,07 cls in het groen). 

Ik ben er nog niet heel erg ingedoken maar als ik al die cijfers zo hoor/lees dan klinkt het niet heel erg goed eerlijk gezegd.

Reageer