Beantwoord

webshop verkeer

  • 10 March 2022
  • 12 reacties
  • 277 Bekeken

Badge

Hallo,

 

afgelopen 4 jaar merk ik dat deze webshop niet werkt, de diverse klanten is op 1 hand te tellen. Mijn dochter zit een beetje in vormgeving marketing, en heeft eerste jaar geholpen met op starten.  Maar de hele MustZ boetiek werkt niet. Via social media marketing wordt ik geholpen met advertentie voor Google. afgelopen maand zijn er maar 45 kijkers geweest op webshop.

Nu is mijn vraag wat gaat hier verkeerd?

icon

Beste antwoord door Nanaas 10 March 2022, 13:37

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Rollie,

Dat kan aan meerdere dingen liggen. Waaronder hoe actief de webshop ook is. Google ziet bijvoorbeeld webshops die heel actief zijn (die bijvoorbeeld veel content toevoegen, blogs schrijven, landingspagina's etc. aanmaken) als veel relevanter voor haar zoekers - dan webshops die als het ware ‘stilstaan'. Je wordt dan ingehaald door je concurrentie die een stuk actiever - en volgens Google daarom relevantere informatie aanbiedt aan zoekers. Dus het werkt in internetwereld niet om alles online te knallen en af te wachten, en er volgens niets meer mee te doen als het ware. Je webshop moet continu geüpdatet blijven. 

Daarnaast kun je je verdiepen in SEO, online marketing. Door je te verdiepen in zoekwoorden die je potentiële klant zou kunnen gebruiken om op jouw webshop uit te willen komen, kun je hier gericht teksten op schrijven met deze woorden. Uiteraard valt dat alles ook weer samen met de hoeveelheid concurrentie op jouw productgebied en op de zoekwoorden die je kunt gebruiken. Deze zoekwoorden kun je vervolgens wel weer gebruiken op diverse productpagina's, bij producten en eventueel als je blogs gaat schrijven. Laat zien dat jij de expert bent op jouw productgebied!

Wat ook altijd goed is, is om te kijken naar vormgeving. Webshopdesigns veranderen ook telkens met de tijd, en je hoeft zelf het wiel ook niet uit te vinden. :wink:  Kijk eens naar andere webshops en wat je daar goed aan vindt. Kijk eens naar de grotere webshops die ook prijzen winnen voor ‘Beste webshop', en wat kun jij daar dan aan inspiratie uithalen? De consument heeft de keuze uit een wereldwijd aanbod van shops, maar waarom zouden ze bij jou bestellen? Ziet je webshop er geknutseld uit en haken mensen daarom af omdat ze twijfelen aan de professionaliteit? Zijn je afbeeldingen te groot en duurt het laden daardoor lang? Of is de structuur onoverzichtelijk waardoor mensen niet kunnen vinden wat ze zoeken? Of ben je niet goed vindbaar en krijg je dus weinig tot geen bezoekers op je pagina? Of vinden ze je pagina niet betrouwbaar en zou een keurmerk of reviews je daarin kunnen helpen? Of zou het helpen om je producten ook op bijvoorbeeld Instagram te tonen aan je doelgroep, en daarmee mensen enthousiast te maken voor je webshop? Een greep uit mogelijkheden die conversieverhogend zouden kunnen werken. Maar daarnaast blijft concurrentie ook een ding. Zit je in een niche-markt, waarbij je bepaalde producten alleen bij jou kunt kopen? Daar kun je je voordeel uithalen, ook op het gebied van zoekwoorden. Maar zit je in de grote vijver met meerdere shops in dezelfde markt met dezelfde producten, dan wordt het lastiger en kost het meer tijd, energie en soms zelfs geld om meer bezoekers en/of conversie te krijgen.

Al met al heeft het met zó veel factoren te maken. Dus er is niet één ding te noemen waardoor je ineens veel meer bezoekers zult krijgen. En waarschijnlijk ben ik er nu ook nog tig vergeten. Je kunt online veel stappen maken (SEO, social media etc.), maar wellicht werkt een klantenkring opbouwen juist via offline mogelijkheden voor jou beter (beurzen, workshops, evenementen, winkel etc.). En waarom zou het voor je klant interessant zijn om bijvoorbeeld n.a.v. een beurs bij jou op de shop te kijken (meer aanbod, cadeaubon gekregen… Ik noem maar even wat :sweat_smile:).

Een webshop is hard werken! :muscle_tone1:

Reputatie 4
Badge +5

Ik kan het niet veel beter verwoorden dan Nanaas (je had zelfs nog een tip voor mij want ik wist niet, dat Google het ook belangrijk vindt dat je je website blijft updaten).

Maar een paar dingen die ik kan toevoegen die (op de langere) termijn zeker kunnen helpen:

  • Keurmerk toevoegen (webwinkelkeur vind ik zelf prettig en betaalbaar)
  • Mensen laten kiezen tussen wel / geen account (sommigen mensen haken af bij een verplicht account, andere haken juist af als ze geen account kunnen nemen)
  • Er is geen contact-info (mail/telefoon/adres) op de hoofdpagina te zien en dus lastig(er) te vinden.
  • Voeg reviews toe

Die zaken helpen niet direct met meer bezoekers maar ze helpen wel met de bezoekers te laten blijven.

Daarnaast is het echt een kwestie van adverteren denk ik en zorgen, dat de bezoekers blijven met punten als hierboven

Reputatie 3
Badge +3

Hallo @Rollie 

Is het puur webshop of algemene website die je wil promoten ? Ik dacht eerst dat het om een informatieve site ging. Opvallend is dat er veel tekst staat bovenaan en dan onderin enkele artikelen. Misschien kan daar aan gesleuteld worden.
 

Badge

Hoi @Rollie,

Dat kan aan meerdere dingen liggen. Waaronder hoe actief de webshop ook is. Google ziet bijvoorbeeld webshops die heel actief zijn (die bijvoorbeeld veel content toevoegen, blogs schrijven, landingspagina's etc. aanmaken) als veel relevanter voor haar zoekers - dan webshops die als het ware ‘stilstaan'. Je wordt dan ingehaald door je concurrentie die een stuk actiever - en volgens Google daarom relevantere informatie aanbiedt aan zoekers. Dus het werkt in internetwereld niet om alles online te knallen en af te wachten, en er volgens niets meer mee te doen als het ware. Je webshop moet continu geüpdatet blijven. 

Daarnaast kun je je verdiepen in SEO, online marketing. Door je te verdiepen in zoekwoorden die je potentiële klant zou kunnen gebruiken om op jouw webshop uit te willen komen, kun je hier gericht teksten op schrijven met deze woorden. Uiteraard valt dat alles ook weer samen met de hoeveelheid concurrentie op jouw productgebied en op de zoekwoorden die je kunt gebruiken. Deze zoekwoorden kun je vervolgens wel weer gebruiken op diverse productpagina's, bij producten en eventueel als je blogs gaat schrijven. Laat zien dat jij de expert bent op jouw productgebied!

Wat ook altijd goed is, is om te kijken naar vormgeving. Webshopdesigns veranderen ook telkens met de tijd, en je hoeft zelf het wiel ook niet uit te vinden. :wink:  Kijk eens naar andere webshops en wat je daar goed aan vindt. Kijk eens naar de grotere webshops die ook prijzen winnen voor ‘Beste webshop', en wat kun jij daar dan aan inspiratie uithalen? De consument heeft de keuze uit een wereldwijd aanbod van shops, maar waarom zouden ze bij jou bestellen? Ziet je webshop er geknutseld uit en haken mensen daarom af omdat ze twijfelen aan de professionaliteit? Zijn je afbeeldingen te groot en duurt het laden daardoor lang? Of is de structuur onoverzichtelijk waardoor mensen niet kunnen vinden wat ze zoeken? Of ben je niet goed vindbaar en krijg je dus weinig tot geen bezoekers op je pagina? Of vinden ze je pagina niet betrouwbaar en zou een keurmerk of reviews je daarin kunnen helpen? Of zou het helpen om je producten ook op bijvoorbeeld Instagram te tonen aan je doelgroep, en daarmee mensen enthousiast te maken voor je webshop? Een greep uit mogelijkheden die conversieverhogend zouden kunnen werken. Maar daarnaast blijft concurrentie ook een ding. Zit je in een niche-markt, waarbij je bepaalde producten alleen bij jou kunt kopen? Daar kun je je voordeel uithalen, ook op het gebied van zoekwoorden. Maar zit je in de grote vijver met meerdere shops in dezelfde markt met dezelfde producten, dan wordt het lastiger en kost het meer tijd, energie en soms zelfs geld om meer bezoekers en/of conversie te krijgen.

Al met al heeft het met zó veel factoren te maken. Dus er is niet één ding te noemen waardoor je ineens veel meer bezoekers zult krijgen. En waarschijnlijk ben ik er nu ook nog tig vergeten. Je kunt online veel stappen maken (SEO, social media etc.), maar wellicht werkt een klantenkring opbouwen juist via offline mogelijkheden voor jou beter (beurzen, workshops, evenementen, winkel etc.). En waarom zou het voor je klant interessant zijn om bijvoorbeeld n.a.v. een beurs bij jou op de shop te kijken (meer aanbod, cadeaubon gekregen… Ik noem maar even wat :sweat_smile:).

Een webshop is hard werken! :muscle_tone1:

bedankt voor je uitleg.

 

meeste wat je opnoemt deed ik al, we gaan nog maar eens zoeken.

Reputatie 6
Badge +7

Buiten wat hierboven al is aangegeven mis ik eigenlijk ook de algemene voorwaarden, privacy policy, retourbeleid etc. Dit zou voor mij al een reden zijn om niet te bestellen als ik deze informatie niet zie.

Reputatie 7
Badge +9

Ook overal lees je op facebook, internet dat de hele e commerce op zn gat ligt.

Badge

Ik kan het niet veel beter verwoorden dan Nanaas (je had zelfs nog een tip voor mij want ik wist niet, dat Google het ook belangrijk vindt dat je je website blijft updaten).

Maar een paar dingen die ik kan toevoegen die (op de langere) termijn zeker kunnen helpen:

  • Keurmerk toevoegen (webwinkelkeur vind ik zelf prettig en betaalbaar)
  • Mensen laten kiezen tussen wel / geen account (sommigen mensen haken af bij een verplicht account, andere haken juist af als ze geen account kunnen nemen)
  • Er is geen contact-info (mail/telefoon/adres) op de hoofdpagina te zien en dus lastig(er) te vinden.
  • Voeg reviews toe

Die zaken helpen niet direct met meer bezoekers maar ze helpen wel met de bezoekers te laten blijven.

Daarnaast is het echt een kwestie van adverteren denk ik en zorgen, dat de bezoekers blijven met punten als hierboven

Oke, dank je voor je uitleg.

nu in de nieuwe website vind ik moeilijk om je tips te vinden.

Badge

Hallo @Rollie 

Is het puur webshop of algemene website die je wil promoten ? Ik dacht eerst dat het om een informatieve site ging. Opvallend is dat er veel tekst staat bovenaan en dan onderin enkele artikelen. Misschien kan daar aan gesleuteld worden.
 

puur webshop, heb al Google Ads ingeschakeld, dan zie ik mijn de concurrenten nog meer tekst ;)

Reputatie 4
Badge +6

Hai @Rollie,

Ik heb eens naar je website gekeken en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het geen aantrekkelijke website vind om te gaan winkelen. Misschien een idee om ook eens daar naar te kijken en je site wat te moderniseren. 
Door b.v. de kolommen weg te doen (of maar 1) en je navigatie in de bovenste balk te plaatsen heb je meer ruimte voor mooie fotografie. Het is ook mooi als je header net zo breed is als de site zelf (als de navigatie balken). Ook is het mooi als je op een product pagina bent dat de producten helemaal in beeld zijn en niet deels. 
Misschien inderdaad een idee om naar andere websites te kijken om ideeën op te doen. 
Ik denk dat als je website wat uitnodigender is dat bezoekers die op je website belanden meer blijven hangen en ook klanten kunnen worden. Vintage & Brocante vinden veel mensen leuk, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me. 

Er komt ook zoveel bij kijken bij een website! Ik vind het zelf ook op veel vlakken nog altijd lastig. 

Reputatie 3
Badge +4

Wat je als eerste doen kunt is je winkelwagen uit de rechterbalk weghalen, en naar de bovenbalk verplaatsen. Dan krijg je wat meer ruimte. Je zou ook wat aan de header kunnen doen. Het is makkelijk praten, soms is het zoeken. Ik kan enkel aangeven dat de interface vormgeving bij mijnwebwinkel de makkelijkste op aarde is. Daar kan het niet aan liggen.

Reputatie 7
Badge +9

voeg google search console toe en ga gratis adverteren met google ads. Is de site ook geïndexeerd door google?

Reputatie 4
Badge +5

Hoi Rollie!

Ik denk inderdaad dat het aan jouw specifieke webshop ligt. De layout is niet erg aantrekkelijk en Google heeft inderdaad een grote liefde voor websites die regelmatig nieuwe content ontvangen. Overigens doet mijn webshop het uitstekend op Google, dus als je de SEO instelt zoals MWW het aangeeft in hun blog moet dat het probleem niet zijn.

 

Een van de dingen die ik al eerste had aangepakt is het aanpassen van deze tekst. Dit moeten gewoon icoontjes zijn zoals op andere MWW webshops. Dit maakt het direct al erg onduidelijk, waardoor het lijkt alsof je een blog hebt en geen webshop.

 

 

Reageer