Vraag

Onjuiste BTW bedragen op factuur en orderoverzicht

• 10 April 2021
  • 2 reacties
  • 91 Bekeken

Badge +1

Ik ben ook bezig met mijn BTW aangifte en wat mij betreft moet MWW 2 dingen veranderen.

1. Neem in de export ook een kolom op met totale BTW grondslag en totale BTW. Nu moet ik eerst optellen voordat ik BTW aangifte kan doen. Er kunnen ook een aantal kolommen weg. Benodigde kolommen met bedragen:
  1. BTW grondslag artikelen
  2. BTW grondslag verzendkosten
  3. BTW grondslag betaalkosten
  4. Totaal BTW grondslag
  5. BTW artikelen
  6. BTW verzendkosten
  7. BTW betaalkosten
  8. Totaal BTW
  9. Totaal BTW grondslag + BTW (=eindbedrag factuur)
  1. Als ik de BTW nareken zie ik veel kleine afrondingsfoutjes op de facturen. Kijk maar eens naar de volgende factuur.

De telling van de grijze bedragen klopt niet. Dat telt op tot 51,73. Aangezien het totaal inclusief BTW wel klopt, kloppen de vermelde grondslagen en/of BTW bedragen niet. Als ik de grondslag nareken kom ik op: 51,75 * (100/121) = 42,77. De grondslag klopt dus in dit geval (en ook bij de andere orders die ik nagerekend heb). De berekende BTW is dan 42,77 * 21% = 8,98. Volgens de factuur (en de orderexport) is dat 7,75 + 1,21 = 8,96. Zo zit er bij het gros van de orders een klein foutje in de vermelde BTW. Graag actie MWW, dit vind ik niet professioneel en moet makkelijk op te lossen zijn.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi Elmer,

Bedankt voor je feedback. Aan de orderexport gaan we voorlopig niet sleutelen. Mocht je hier echt niet mee uit de voeten komen, kun je eens kijken of een boekhoudpakket iets voor je is. Hiermee wordt alles automatisch geëxporteerd. 

Wat betreft de BTW berekening, wij rekenen de BTW per artikelregel (en tellen die op), en rekenen de BTW dus niet over het totaal uit.Hierdoor kan het voorkomen dat jij bij het narekenen op jouw wijze kleine verschillen tegenkomt.

Beide wijzen van BTW berekenen zijn boekhoudkundig correct, wij hebben altijd deze wijze toegepast.

Groet,
Ebbe

Badge +1

Dat is niet het antwoord dat ik zoek.Vooral een verkoopfactuur die rekenkundig niet juist is, vind ik niet professioneel,En boekhoudkundig is het helemaal niet correct, want met deze bedragen kun je geen sluitende boeking maken...

De oorzaak interesseert me eigenlijk niet. Ik verwacht een professioneel product van MWW en na 2 maanden gebruik valt me dat toch tegen. Als je dat vervolgens aangeeft dat er niets met mijn feedback gebeurt, denk ik dat ik op zoek ga naar een echt professioneel product.

Reageer