Vraag

Helft Van Paginas Niet Meer Geindexeerd

• 15 May 2023
  • 25 reacties
  • 598 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6

Hallo,

Sinds begin deze maand zijn opeens de helft van de paginas van mijn website niet meer geindexeerd. Dit zie ik dan ook zeer terug in de verkopen van mijn website. Hebben meer mensen dit?

Kevin

25 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi Kevin,

Kun je eens klikken op ‘gegevens over geïndexeerde pagina's bekijken’? Ik ben benieuwd of we kunnen achterhalen welke pagina's er niet geïndexeerd zijn en wat daar de reden van is. 

Alvast bedankt. 

Reputatie 5
Badge +6

Hi Ebbe,

Ik bel wel even naar MWW om te kijken of ik je te pakken kan krijgen. Is misschien makkelijker dan met een stroom screenshots :)

Kevin

Reputatie 7
Badge +16

Hi Ebbe,

Ik bel wel even naar MWW om te kijken of ik je te pakken kan krijgen. Is misschien makkelijker dan met een stroom screenshots :)

Kevin

Ik heb geen telefoon😅 1 of 2 screenshots is voor nu wel voldoende. 

Reputatie 5
Badge +6

Dan staat er dit, met eronder gewoon een rij geïndexeerde pagina’s. Ik had zondagavond ook al meerdere andere screenshots gemaild maar vooralsnog geen reactie op gehad. 

Reputatie 1
Badge

Wij ervaren hetzelfde probleem. We hebben deze webshop sinds 2012, ben er dagelijks mee bezig, en wat ik ook doe of probeer, de verkopen lopen alleen maar terug. De verkoop via BOL loopt wel lekker (dezelfde producten en teksten).

Wederom een Google mail:

Een aantal van onderstaande artikelen zijn al jaren uit het assortiment?????

Reputatie 1
Badge

@LTwaters 

Hoi Kevin,

Had jij al een reactie gehad van MWW support?

Groet,

Frank van Gestel

Skoeq

Reputatie 5
Badge +6

Hallo,

ja, volgens MWW was er niks aan de hand. 

kevin

Reputatie 7
Badge +16

Dit is nog een handige link om de indexeringsproblemen te begrijpen: https://onlinemarketingagency.nl/seo/dekkingsfouten-search-console-oplossen/ 

De meeste links hebben de reden ‘alternatieve pagina met ‘correcte canonieke tag’ . Dat is helemaal prima. Als de reden is ‘niet gevonden (404)’ dan is het de moeite waard om eens wat url's te bekijken waarbij dit geldt om dan te beoordelen of je actie moet ondernemen. 

Als je, na het lezen van het artikel, nog vragen hebt, dan hoor ik het graag.

Reputatie 1
Badge

Bedankt, ik ga eerst het artikel lezen

Groet, Frank

Reputatie 1
Badge

Beste Ebbe,

Ik heb contact opgenomen met support m.b.t. de “Niet gevonden 404” errors, om, zoals je hierboven aangeeft een aantal url's te bekijken of er actie ondernomen moet worden. Het kwam er eigenlijk op neer dat ik deze meldingen kon negeren, terwijl ik van Google regelmatig een mail krijg dat ik actie moet ondernemen en ook het artikel waar jij naar verwijst geeft aan dat je deze melding niet moet negeren.

Ik lees ook het volgende op 404-fouten (Pagina niet gevonden) - Search Console Help (google.com) 

• Als het een verwijderde pagina is die geen vervanging of equivalent heeft, is de juiste oplossing een 404-reactiecode retourneren. De 404-fout wordt na ongeveer een maand niet meer in het rapport getoond.

Ik zie echter url's staan van artikelen die ik al enkele jaren geleden uit de collectie en ook van de site heb gehaald. Ik wil graag weten waarom deze oude url's nog steeds te voorschijn komen na al die jaren en wat er aan gedaan kan/moet worden.

Alvast bedankt.

Mvgr,

Frank van Gestel

Skoeq

Reputatie 1
Badge

Ik ontvang nog graag een antwoord op mijn vraag

Reputatie 7
Badge +16

@Skoeq Zou je jouw sitemap nog eens bij Google Search Console kunnen indienen. Of heb je dat recentelijk nog gedaan?

Reputatie 1
Badge

Hoi Ebbe,

Heb zojuist de sitemap opnieuw ingediend, dus even afwachten wat daar uitkomt.

Bedankt zover,

Groet,

Frank van Gestel

Skoeq

Reputatie 7
Badge +16

Hou me op de hoogte @Skoeq. Mocht er volgende week geen verbetering zichtbaar zijn, dan hoor ik het graag. 

Reputatie 1
Badge

Hoi Ebbe,

Ik kreeg helaas (weer) onderstaande mail van Google

Nog steeds 292 pagina's met een 404 error, ook pagina's met artikelen die al vele jaren uit de collectie zijn. 

Graag advies wat te doen.

Groet,

Frank van Gestel

Skoeq

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor je terugkoppeling @Skoeq. Ik moet dit verder uitzoeken. Ik kom z.s.m. bij je terug. 

Reputatie 1
Badge

Beste Ebbe,

We zijn een maand verder en ik heb nog steeds niet van jullie vernomen. De problemen in Search Console lopen verder op.

Graag advies wat te doen.

Met vriendelijke groet,

Frank van Gestel

Skoeq

Reputatie 4
Badge +6

Wij hebben hetzelfde, maar geen idee hoe dit komt, ik heb het aan Ai gevraagd, deze komt het met volgende informatie, maar dan weet ik het nog niet:

1. Alternatieve pagina met correcte canonieke tag (3.558 pagina's)

• Controleer of de canonieke tags op je pagina's correct zijn ingesteld. De canonieke tag geeft aan welke versie van een pagina de voorkeursversie is om te indexeren.
    • Zorg ervoor dat de canonieke URL bereikbaar en indexeerbaar is.
  2. Pagina met omleiding (1.640 pagina's)

• Controleer de omleidingen op je website. Idealiter zou je 301 permanente omleidingen moeten gebruiken.
    • Zorg ervoor dat omleidingen direct naar de uiteindelijke bestemmingspagina gaan en vermijd meerdere opeenvolgende omleidingen.
  3. Geblokkeerd door robots.txt (1.560 pagina's)

• Controleer je robots.txt bestand en zorg ervoor dat belangrijke pagina's niet worden uitgesloten van indexering.
    • Verwijder of wijzig de regels die deze pagina's blokkeren.
  4. Niet gevonden (404) (550 pagina's)

• Identificeer de gebroken links en repareer ze door ze te verwijderen of door te verwijzen naar de juiste URL.
    • Overweeg het instellen van een aangepaste 404-pagina die gebruikers naar relevante content leidt.
  5. Dubbele pagina zonder door de gebruiker geselecteerde canonieke versie (103 pagina's)

• Stel canonieke tags in voor deze pagina's om aan te geven welke versie de voorkeursversie is.
  6. Fout met omleiding (1 pagina)

• Controleer de omleiding voor deze specifieke pagina en zorg ervoor dat deze correct is ingesteld.
  7. Soft 404 (1 pagina)

• Een Soft 404 betekent dat de pagina gedraagt als een pagina die niet bestaat, maar geen 404-status retourneert. Corrigeer de statuscode of de content van de pagina.
  8. Gecrawld - momenteel niet geïndexeerd (312 pagina's) & Gevonden - momenteel niet geïndexeerd (4 pagina's)

• Dit kan verschillende redenen hebben. Controleer de kwaliteit van de content, de laadsnelheid van de pagina, interne en externe links, en andere technische SEO-factoren.
  9. Dubbele pagina, Google heeft een andere canonieke pagina gekozen dan de gebruiker (13 pagina's)

• Dit betekent dat Google een andere versie van de pagina als canoniek beschouwt. Controleer de canonieke tags en zorg ervoor dat ze correct zijn ingesteld.
Reputatie 4
Badge +6

Reputatie 4
Badge +6

@Ebbe zou er misschien eens een actueel antwoord kunnen komen vanaf de kant van mww. Werken jullie hier aan? Gaat dit lang duren? Het hoeft geen zeikverhaal te worden, maar alles valt en staat met communicatie toch?

Badge +2

@Johan Ik kan dit eventueel verder voor je toelichten! In principe is het niet slecht als bepaalde pagina's niet geïndexeerd worden. Bij sommige pagina's wil je juist dat Google ze niet indexeert! Dit zijn bijvoorbeeld de pagina's voor het winkelwagentje/klantenregistratie, of dubbele pagina's zoals wanneer je artikelen hebt gelinkt op meerdere pagina's. Hier wat voorbeelden van de redenen waarom bepaalde pagina's niet worden geïndexeerd:

Bijvoorbeeld: Alternatieve pagina met correcte canonieke tag

Deze pagina is een duplicaat van een pagina die Google als canoniek herkent (canoniek wil zeggen: dubbel, zoals een gelinkt product). Deze pagina bevat een correcte verwijzing naar de canonieke pagina (die is geïndexeerd). Je hoeft dus verder niets te doen, dit staat goed. 

Geblokkeerd door robots.txt

We hebben zoekmachines de instructie gegeven om bepaalde pagina's zoals de winkelwagen (/order/cart) niet stelselmatig te indexeren, hier hebben ze namelijk weinig te zoeken, aangezien de informatie op die pagina's altijd varieert. Je wil pagina's indexeren om Google te laten weten welke pagina's er zijn met welke informatie. De informatie in de winkelwagen verschilt bijvoorbeeld per klant en is nooit hetzelfde. Daarom krijg je deze melding, welke je dan ook kan negeren. Google maakt hier een melding van, er hoeft echter geen verdere actie op ondernomen te worden.

404 meldingen

Google geeft een 404 melding zodra de pagina niet gevonden kan worden doordat de pagina is verwijderd of verplaatst. Google geeft dan de opdracht om deze pagina niet te crawlen, wat zich dus uit in een 404 melding. Hiermee voorkomt Google dat bezoekers pagina's zien die niet meer bestaan/verplaatst zijn.

Geblokkeerd vanwege ander 4xx-probleem

De pagina wordt niet geïndexeerd omdat de server een 4xx-fout aangetroffen die niet valt onder een ander probleemtype dat hier wordt beschreven: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203?hl=nl.

Gecrawld - momenteel niet geïndexeerd

De pagina is wel door Google gecrawld, maar niet geïndexeerd. Het is mogelijk dat de pagina in de toekomst alsnog wordt geïndexeerd, maar dat is niet zeker. De URL hoeft niet opnieuw te worden ingediend om te worden gecrawld.

Reputatie 4
Badge +6

Dus we veroorzaken zelf canonieke problemen? Tenminste, dat komt uit onderstaand verhaal naar voren, wat ik nog even heb uitgezocht op internet. Kunnen we die canonieke problemen dan voorkomen? Of heeft dit geen enkele toegevoegde waarde?

Wat is er aan de hand? Het lijkt erop dat er een probleem is met dubbele inhoud op je website. Hoewel je een specifieke URL hebt aangegeven als de canonieke versie van de pagina, heeft Google een andere URL gekozen als de canonieke versie. Dit kan gebeuren wanneer er meerdere pagina's zijn met zeer vergelijkbare of identieke inhoud. Het is belangrijk om dit probleem aan te pakken, omdat dubbele inhoud kan leiden tot verwarring voor zoekmachines en kan voorkomen dat de juiste pagina in de zoekresultaten wordt weergegeven. Je moet overwegen om de canonieke tags op je website te herzien en ervoor te zorgen dat elke pagina unieke en waardevolle inhoud heeft.

Reputatie 5
Badge +6

En het ging even zo goed! @Ebbe , zijn er dingen veranderd? Het ging zo mooi en nu verdwijnt het allemaal weer.

Reputatie 7
Badge +16

En het ging even zo goed! @Ebbe , zijn er dingen veranderd? Het ging zo mooi en nu verdwijnt het allemaal weer.

Kun je eens op de redenen klikken. Dan weten we wat er speelt. 

Reputatie 1
Badge

Wederom een mail van Google, dit keer met een andere problemen:

Wat is hier aan de hand? Ook de eerder gemelde problemen zijn nog steeds aanwezig.

Met vriendelijke groet,

Frank van Gestel

Skoeq

Reageer