Een professioneel zakelijk adres voor je webshop, is dat echt nodig?

• 12 September 2022
  • 17 reacties
  • 454 Bekeken

Badge

Als webshop ben je verplicht een adres te vermelden op je website. Wanneer je onderneemt vanuit huis zit je dus met een uitdaging:

• Zet je gewoon je woonadres neer, zodat iedereen je dus ook thuis weet te vinden? Dat schuurt en leidt soms tot ongemakkelijke of vervelende situaties.
  • Besluit je om helemaal geen adres te vermelden? Dat is dus tegen de wetgeving in en geeft een minder betrouwbare uitstraling klanten.
  • Of kies je voor een professioneel, zakelijk adres?

Tonen jullie je eigen woonadres of helemaal geen adres op jullie webshop? Of hebben jullie juist een zakelijk adres die jullie tonen? Ik ben heel benieuwd, discussieer hieronder mee👇

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

17 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb mijn privé-adres op de website staan, omdat klanten ook kunnen afhalen in bepaalde gevallen. Heb wel vermeld dat we geen fysieke winkel zijn bij de contact-info en dat afhalen op afspraak is. 

Badge

Ah ja dat begrijp ik dan inderdaad, omdat klanten ook af kunnen halen. Dan ontkom je er eigenlijk niet aan. 

Reputatie 2
Badge

Ik heb net als Saskia  @MissQ ook mijn privé-adres op de website staan ook omdat klanten hun bestelling bij mij kunnen ophalen op afspraak en heb overal vermeld dat het geen bezoek/verkoop adres is en wij geen fysieke winkel hebben maar een webwinkel.

Reputatie 5
Badge +6

Hallo,

Het is inderdaad verplicht, maar toen ik de zaken nog vanuit huis deed had ik geen adres op de website staan. 

Niemand heeft er wat aan om je adres te weten, want langs komen kan toch niet. Laat de overheid maar een waarschuwing geven, dan kan je dan altijd nog kijken :p

Laten we wel zijn, handhaven doen ze het toch niet. Wil je echter iets als Webwinkelkeur dan moet het wel om het keurmerk te krijgen!

Kevin

Badge

Ik heb net als Saskia  @MissQ ook mijn privé-adres op de website staan ook omdat klanten hun bestelling bij mij kunnen ophalen op afspraak en heb overal vermeld dat het geen bezoek/verkoop adres is en wij geen fysieke winkel hebben maar een webwinkel.

Ja klinkt heel logisch inderdaad en zoals ik ook tegen Saskia zei, ontkom je er dan niet aan. Heb je nooit vervelende dingen meegemaakt met boze klanten of iets dergelijks? 

Badge

Hallo,

Het is inderdaad verplicht, maar toen ik de zaken nog vanuit huis deed had ik geen adres op de website staan. 

Niemand heeft er wat aan om je adres te weten, want langs komen kan toch niet. Laat de overheid maar een waarschuwing geven, dan kan je dan altijd nog kijken :p

Laten we wel zijn, handhaven doen ze het toch niet. Wil je echter iets als Webwinkelkeur dan moet het wel om het keurmerk te krijgen!

Kevin

Eens, ik denk ook dat de overheid hierop niet zo snel zal handhaven...:-) Aan de andere kant kan het klanten wel een minder betrouwbaar beeld geven wanneer je geen adres vermeld hebt. Heb je daarover wel eens iets gehoord van klanten? 

Reputatie 5
Badge +7

Wij hebben wel ons privé adres (waar dus het bedrijf bevestigd zit) vermeld. Ik vind het ook betrouwbaarder overkomen en kijk er bij andere websites wel na of er een adres vermeld staat.
Stel dat een product niet voldoet moet ik het ook terug kunnen sturen. Hebben ze geen adres staan dan bestel ik het ergens anders.
Wij hebben dit altijd al gehad (14 jaar) en nog nooit geen problemen gehad met boze klanten.

Reputatie 5
Badge +6

Hallo,

Kevin

Eens, ik denk ook dat de overheid hierop niet zo snel zal handhaven...:-) Aan de andere kant kan het klanten wel een minder betrouwbaar beeld geven wanneer je geen adres vermeld hebt. Heb je daarover wel eens iets gehoord van klanten? 

Nee. Nu moet ik zeggen dat het voor mij ook vrij makkelijk praten is aangezien 95% van mijn klanten buitenlands zijn. Die kijken hoe dan ook niet naar een adres. 

Badge

Wij hebben wel ons privé adres (waar dus het bedrijf bevestigd zit) vermeld. Ik vind het ook betrouwbaarder overkomen en kijk er bij andere websites wel na of er een adres vermeld staat.
Stel dat een product niet voldoet moet ik het ook terug kunnen sturen. Hebben ze geen adres staan dan bestel ik het ergens anders.
Wij hebben dit altijd al gehad (14 jaar) en nog nooit geen problemen gehad met boze klanten.

Dank voor je toelichting, leuk om te horen. Ja ik ben dus zelf ook zo dat ik check voor een adres, dus ik herken wat je zegt. En superfijn dat het voor jullie in ieder geval goed werkt en jullie geen last hebben van boze klanten of iets dergelijks. 😀

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb een kantoor aan huis (als ontwerper) en ik heb op mijn webshop ook dus mijn adres staan. Ook hier kunnen mensen bestellingen afhalen op afspraak. Ik heb nog nooit een vervelende klant of iets dergelijks gehad hoor, en afhalen wordt met name gedaan door mensen die in deze stad wonen of in de buurt werken en zo verzendkosten besparen.

Je bent het inderdaad ook verplicht als je een keurmerk wil, en het adres staat bij mij ook bij de Kamer van Koophandel. Ik ga hier buiten ook ‘reclame’ maken voor mijn bedrijf met een bord, dus hier loopt privé en zakelijk gewoon door elkaar. 😅

Badge

Ik heb een kantoor aan huis (als ontwerper) en ik heb op mijn webshop ook dus mijn adres staan. Ook hier kunnen mensen bestellingen afhalen op afspraak. Ik heb nog nooit een vervelende klant of iets dergelijks gehad hoor, en afhalen wordt met name gedaan door mensen die in deze stad wonen of in de buurt werken en zo verzendkosten besparen.

Je bent het inderdaad ook verplicht als je een keurmerk wil, en het adres staat bij mij ook bij de Kamer van Koophandel. Ik ga hier buiten ook ‘reclame’ maken voor mijn bedrijf met een bord, dus hier loopt privé en zakelijk gewoon door elkaar. 😅

Dank voor je reactie en leuk om te lezen. En fijn dat het op deze manier voor jou juist heel goed werkt! Het is ook echt wel afhankelijk van het soort bedrijf / webshop dat je hebt en ook het soort klanten dat je bedient. En tja, met een reclamebord in je tuin wordt je huis echt een bedrijf… haha, maar hopelijk trekt het in ieder geval ook extra klanten voor je. Veel succes! 

Badge

Zijn er toevallig ook mensen met ervaringen dat het juist heel fijn is dat zaken en prive gescheiden zijn? 

Reputatie 3
Badge +3

om antwoord te geven op de vraag in de titel:
Nee het is niet nodig om een zakelijk adres te hebben. Het adres wat je gebruikt is het adres waar je bedrijf gevestigd is. Dus is dat gelijk aan je privéadres, dan is dat nou eenmaal zou.
Hier ook webshop aan huis, mensen kunnen afhalen op afspraak. Geen winkel, als iemand vraagt tijdens afhalen of ze nog wat extra dingen uit kunnen zoeken is het ‘nee, ik heb alleen opslag dus je kan niet even kijken of winkelen’

Stel, je werkt uit huis, maar wilt een zakelijk adres en niet je huisadres… ga je dan een pand huren alleen om niet je privé adres in te hoeven vullen? Dacht het niet. Dat kost klauwen met geld. En een leeg pand wekt ook niet echt vertrouwen 🤣
Dan heb je nog als 2e optie een postbusnummer…. waar je dus elke keer achteraan moet…. Plus, wat heb je aan een vaag postbusnummer, wat over het algemeen alleen bij grote bedrijven wordt gebruikt en bij kleine juist nogal schimmig overkomt (vind ik dan) 

Bang zijn voor boze klanten hoef je niet te zijn, ja er zijn altijd onredelijke of gestoorde lui in deze wereld, maar als jijzelf op een fatsoenlijke manier je bedrijf runt en niet de boel oplicht, is die kans gewoon klein dat je ermee te maken hebt dat ze aan de deur komen verhaal halen.  

prive & zakelijk gescheiden creeer ik door een aparte ruimte te hebben voor zakelijk. ben ik klaar, trek ik die deur dicht, savonds gaat dat telefoonnummer uit, mail kijk ik alleen als ik zin heb buiten de “openingstijden” etc. Webshoporders doe ik alleen overdag op vast tijdstip openen.  Webshop aanpassen doe ik soms wel savonds in alle rust, zonder gestoord te worden door klanten, gezellig in de kamer bij de rest van het gezin. 

Reputatie 7
Badge +8

Ik denk dat er mensen zijn die het niet vertrouwen als er niet iets van een adres is. Wel heel duidelijk vermelden dat het alleen voor afhalen is op afspraak en niet om te shoppen of retourneren. Ik denk dat als je je orders netjes verwerkt dat er niet snel iemand aan de deur staat. In voorgaande berichtje staat webshoporders alleen op vaste tijden verwerken. Dit doen wij in principe ook maar wat ik wel doe is aangeven dat een order betaald is als ik een melding van mollie krijg. Ik heb al een aantal keren van klanten gehoord dat dit gewaardeerd wordt omdat ze dan weten dat alles goed is binnen gekomen.

Reputatie 3
Badge +3

Ik denk dat er mensen zijn die het niet vertrouwen als er niet iets van een adres is. Wel heel duidelijk vermelden dat het alleen voor afhalen is op afspraak en niet om te shoppen of retourneren. Ik denk dat als je je orders netjes verwerkt dat er niet snel iemand aan de deur staat. In voorgaande berichtje staat webshoporders alleen op vaste tijden verwerken. Dit doen wij in principe ook maar wat ik wel doe is aangeven dat een order betaald is als ik een melding van mollie krijg. Ik heb al een aantal keren van klanten gehoord dat dit gewaardeerd wordt omdat ze dan weten dat alles goed is binnen gekomen.

Als ze met mollie iDeal betalen, krijgen ze dit gewoon in hun beeld dat de betaling gelukt is. 
Bij handmatige vooraf betalingen stuur ik ook idd apart nog bevestiging van betaling zodra ik een betaling zie binnenkomen. is ook voor jezelf handiger in het order-overzicht. 

Reputatie 5
Badge +7

Wij doen ook een betaalbevestiging om de mensen te laten weten dat we hun bestelling hebben gezien en dat deze betaald is. Wij horen van de klanten terug dat ze dit fijn vinden daar we daarin ook vermelden dat de bestelling verwerkt wordt en zo spoedig mogelijk op de post. We hebben het een tijdje niet gedaan maar kregen toen geregeld van klanten (vooral nieuwe) een mailtje wanneer we de bestelling versturen en nu bijna nooit.
Dit doen we ook voor klanten die het af willen komen halen, met adres erbij en tijden waarop ze het kunnen afhalen op afspraak. Werkt prima.

Badge

om antwoord te geven op de vraag in de titel:
Nee het is niet nodig om een zakelijk adres te hebben. Het adres wat je gebruikt is het adres waar je bedrijf gevestigd is. Dus is dat gelijk aan je privéadres, dan is dat nou eenmaal zou.
Hier ook webshop aan huis, mensen kunnen afhalen op afspraak. Geen winkel, als iemand vraagt tijdens afhalen of ze nog wat extra dingen uit kunnen zoeken is het ‘nee, ik heb alleen opslag dus je kan niet even kijken of winkelen’

Stel, je werkt uit huis, maar wilt een zakelijk adres en niet je huisadres… ga je dan een pand huren alleen om niet je privé adres in te hoeven vullen? Dacht het niet. Dat kost klauwen met geld. En een leeg pand wekt ook niet echt vertrouwen 🤣
Dan heb je nog als 2e optie een postbusnummer…. waar je dus elke keer achteraan moet…. Plus, wat heb je aan een vaag postbusnummer, wat over het algemeen alleen bij grote bedrijven wordt gebruikt en bij kleine juist nogal schimmig overkomt (vind ik dan) 

Bang zijn voor boze klanten hoef je niet te zijn, ja er zijn altijd onredelijke of gestoorde lui in deze wereld, maar als jijzelf op een fatsoenlijke manier je bedrijf runt en niet de boel oplicht, is die kans gewoon klein dat je ermee te maken hebt dat ze aan de deur komen verhaal halen.  

prive & zakelijk gescheiden creeer ik door een aparte ruimte te hebben voor zakelijk. ben ik klaar, trek ik die deur dicht, savonds gaat dat telefoonnummer uit, mail kijk ik alleen als ik zin heb buiten de “openingstijden” etc. Webshoporders doe ik alleen overdag op vast tijdstip openen.  Webshop aanpassen doe ik soms wel savonds in alle rust, zonder gestoord te worden door klanten, gezellig in de kamer bij de rest van het gezin. 

Je kan er inderdaad voor kiezen om je privé adres te communiceren op je website, en zoals anderen ook aangaven is dat voor sommigen een prima oplossing. Het ligt er ook echt aan wat voor soort producten je verkoopt, wie je klanten zijn, hoe goed je jouw klanten kent, etc. 

Een leeg pand huren om alleen het adres te gebruiken lijkt me niet handig nee… wekt ook geen vertrouwen en is onnodig veel hoge kosten. Maar er zijn hele goede alternatieven, namelijk het huren van een zakelijk adres, ook wel vestigingsadres genoemd. Dat kan bijvoorbeeld via PriOffice en dan ben je voor een paar tientjes klaar. Dan heb je een adres om je bedrijf op te vestigen in het handelsregister van de KvK en je kunt dit adres dus communiceren op je website en andere communicatie uitingen. PriParcel werkt met PriOffice samen want 1 van hun locaties is waar PriParcel pakketten ontvangt, waaronder ook webshop retouren.