Vraag

BTW betaalkosten

• 23 October 2021
  • 10 reacties
  • 91 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

T/m de maand juni 2021 waren de betaalkosten (klarna) bij het exporteren van een orderoverzicht één bedrag. Nu is er een extra kolom met BTW betaalkosten. Heb ik iets gemist? Zweeds bedrijf en geen BTW toch? 

Verder mis ik de status: betalen bij afhalen bij het maken van een orderoverzicht of waar worden deze orders in meegenomen?

10 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Ik zie die kolom wel maar bij mij staat daar gewoon 0 bij alle orders die via Klarna lopen.

Ik zie die kolom wel maar bij mij staat daar gewoon 0 bij alle orders die via Klarna lopen.

Dat is al helemaal vreemd.. heb je Klarna via Mollie @Jacqueline ?

Reputatie 6
Badge +7

Nee ik heb de Klarna checkout.

Reputatie 6
Badge +8

Je ontvangt BTW over de betaalkosten die klanten moeten betalen om bijv. gebruik te kunnen maken van Klarna (achteraf betalen). Deze BTW draag je weer af aan de belastingdienst. Hetzelfde als je verzendkosten rekent aan de klant, hier zit BTW in het bedrag inbegrepen. Je moet de BTW over deze berekende verzendkosten weer afdragen. Vandaar dat deze bedragen in aparte kolommen benoemd worden. Of bedoel je iets anders?

Je ontvangt BTW over de betaalkosten die klanten moeten betalen om bijv. gebruik te kunnen maken van Klarna (achteraf betalen). Deze BTW draag je weer af aan de belastingdienst. Hetzelfde als je verzendkosten rekent aan de klant, hier zit BTW in het bedrag inbegrepen. Je moet de BTW over deze berekende verzendkosten weer afdragen. Vandaar dat deze bedragen in aparte kolommen benoemd worden. Of bedoel je iets anders?

Porto is weer iets anders.. ik had altijd begrepen dat Klarna Zweeds is en dus geen BTW. Het was tot juni 2021 altijd zo geweest, dat de Klarna betaling geen BTW kolom had bij het orderoverzicht. 

Daarnaast is het dan ook vreemd, dat ik wel BTW zie en dat bij @Jacqueline - die de Klarna checkout gebruikt - de BTW kolom/bedrag €0 is.

Reputatie 6
Badge +8

Wellicht dat Jacqueline geen betaalkosten doorberekent? Het gaat om de betaalkosten die jij aan de klant doorberekent, niet wat Klarna aan jou berekent, toch? Als jij ervoor kiest om betaalkosten aan de klant door te rekenen, zit in dat bedrag gewoon BTW inbegrepen. Die sta je dan af aan de belastingdienst. Dat staat buiten het feit dat Klarna een Zweeds bedrijf is.

Overigens zit ik bij Mollie en betaal ik ook BTW over de betaalkosten die ik aan Mollie verschuldigd ben. Andersom breng ik aan klanten die kiezen voor Klarna (via Mollie) betaalkosten in rekening, daar zit BTW bij inbegrepen. Vandaar de kolom BTW over de betaalkosten.

In jouw voorbeeld zie ik dat jij voor een bepaalde betaalmethode € 1,95 doorrekent aan de klanten. Dit bedrag is inclusief BTW, tenzij je aan een bedrijf binnen Europa levert (dan wordt de BTW verlegd).

Dan was dit toch ook zo vóór juni dit jaar? Maar bedankt voor je reactie! Het is prima hoor, het viel me alleen op. Gaat ook niet om hele grote bedragen :kissing_closed_eyes:

Reputatie 6
Badge +7

Ik bereken inderdaad geen betaalkosten door aan de klant. Dus dat zal het inderdaad wel zijn dan.

Reputatie 7
Badge +9

Dan was dit toch ook zo vóór juni dit jaar? Maar bedankt voor je reactie! Het is prima hoor, het viel me alleen op. Gaat ook niet om hele grote bedragen :kissing_closed_eyes:

En als jij Klarna via Mollie hebt, dan is Mollie toch ook je tussenpersoon - en dat is weer een Nederlands bedrijf… Dus dan ben je ook BTW-plichtig. 

Klopt hoor.. het is alleen dat het tot juni die BTW niet zichtbaar was op de uitdraai.. dat was meer de vraag/verschil. 

Reageer