Bounce rate ligt hoger sinds de nieuwe cookiebanner

• 9 February 2022
  • 24 reacties
  • 251 Bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Bij ons werkt het gelukkig ook weer. Wat bij ons erg gek is misschien delen andere mww gebruikers dat ook. Dat na het plaatsen van de nieuwe cookiebanner de bouncerate van 24% wel naar 65% is geschoten. Dat zou ook mede met de laadsnelheid te maken hebben.

24 reacties

Badge +1

Bij ons werkt het gelukkig ook weer. Wat bij ons erg gek is misschien delen andere mww gebruikers dat ook. Dat na het plaatsen van de nieuwe cookiebanner de bouncerate van 24% wel naar 65% is geschoten. Dat zou ook mede met de laadsnelheid te maken hebben.

Hier is het bounce percentage een stuk hoger vanaf oktober 2020, ik weet niet wanneer de nieuwe  cookiebanner geplaatst is?

Ik heb er nog geen oorzaak voor kunnen vinden.

Heel het jaar 2020 een bouncerate van rond de 22 - 27% en in oktober 2020 schiet het omhoog naar 52,45 en is tot nu toe niet onder de 50% geweest, behalve in november 2021. (48,65%)

Reputatie 7
Badge +10

@jojanneke Zie hier.

Prijsverhogingen prima, Maar we gaan op veel punten er niet op vooruit. Nu is de laadsnelheid in eens bedroevend.

Badge +1

@jojanneke Zie hier.

Prijsverhogingen prima, Maar we gaan op veel punten er niet op vooruit. Nu is de laadsnelheid in eens bedroevend.

Oh ja dat klopt dan precies qua datum, ik hoop dat er meer mensen even kunnen checken hoe het met het bounce percentage zit en of er een verhoging is na 1 oktober 2020, want 30 tot 40% verschil is wel erg veel.

Reputatie 5
Badge +8

Als ik de periode 01/10/19 tot 01/10/20 pak en vergelijk met 01/10/20 tot 01/10/21 is er een verhoging te zien van 60% naar 65%. Geen schokkende verhoging zoals hierboven maar wel verhoogd. Voor de nieuwe cookiebanner altijd stabiel rond de 60%, daarna altijd rond de 65%.

Reputatie 7
Badge +16

Hi Robert en Jojanneke,

De cookiebanner zou niet zo'n flinke impact moeten hebben. Het kan natuurlijk dat het iets oploopt, een cookiebanner is niet het meest klantvriendelijke van een website. Maar van een nette 24% naar 65% is teveel. Een gemiddelde bouncerate van 20-45% is gebruikelijk voor e-commerce sites. 

Hebben jullie iets kunnen achterhalen in Analytics of andere analyze tool waarbij je ziet dat de cookiebanner de boosdoener is of de flinke piek die rond die periode is ingezet in het percentage? Zo ja, wil je die info met mij delen d.m.v. screenshots of iets dergelijks?

Bedankt alvast.

Groet,
Ebbe

Reputatie 7
Badge +10

Hierbij @Ebbe 

Badge +1

Nee ik heb niet echt kunnen achterhalen wat de oorzaak anders zou kunnen zijn, maar ik heb ongeveer hetzelfde plaatje.

Reputatie 6
Badge +7

Ik zie ook eenzelfde stijging bij mijn webshops. Alleen bij Vestsluitingen is het verschil niet zo groot.

TheSouq

Vestsluitingen.nl

Tie Dye Shop

Reputatie 7
Badge +16

Dat is opvallend. Alle pieken beginnen op hetzelfde moment:thinking:

Dit gaan we uitzoeken. Ik kan hier nu nog niks zinnigs over zeggen. Mochten er in de tussentijd nog andere zijn die hetzelfde ervaren, dan mag je die altijd delen. 

Ik houd jullie op de hoogte. 

Reputatie 7
Badge +10

Hoe ervaren jullie dit ? @Nanaas en @Goedhoesje.nl 

Reputatie 5
Badge +8

Hoe ervaren jullie dit ? @Nanaas en @Goedhoesje.nl 

Zo ziet mijn grafiek eruit:

Geen duidelijke stijging zoals bij jullie. Als ik de periode vóór 1 oktober 2020 bekijk, zit ik gemiddeld op 60%. Daarna gemiddeld richting 65% maar niet zo'n groot verschil zoals bij jullie.

Reputatie 7
Badge +10

Geen duidelijke stijging zoals bij jullie. Als ik de periode vóór 1 oktober 2022 bekijk, zit ik gemiddeld op 60%. Daarna gemiddeld richting 65% maar niet zo'n groot verschil zoals bij jullie.

Duidelijk, ook wel hoog

Reputatie 5
Badge +8

Geen duidelijke stijging zoals bij jullie. Als ik de periode vóór 1 oktober 2020 bekijk, zit ik gemiddeld op 60%. Daarna gemiddeld richting 65% maar niet zo'n groot verschil zoals bij jullie.

Ook niet voor september 2021 ?

Als ik heel ver terug ga (tot 1 januari 2017) ziet het er zo uit:

Dus wel een geleidelijke stijging maar dit kan verschillende redenen hebben. Ik kan uit bovenstaand grafiek niet direct een verband leggen met de wijziging in de cookie-banner, hooguit een lichte stijging van ongeveer 5%.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb over de periode van 5 oktober 2020 tot 8 februari 2021 een gemiddeld percentage van 47%. 

Wel dezelfde piek als jullie hebben in januari 2021 die naar ruim 100% gaat.

Reputatie 6
Badge +7

@Nanaas En van voor 1 oktober 2020? Want vanaf 1 oktober 2020 schiet het bij mij ineens omhoog.

Reputatie 3
Badge +3

Ik heb hier nooit eerder naar gekeken, maar bij ons ziet het er ook heel opvallend uit, maar dan precies andersom:

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb hier nooit eerder naar gekeken, maar bij ons ziet het er ook heel opvallend uit, maar dan precies andersom:

Dat is ook apart. Maar ik denk dat de datum waarop het bij jou verandert in 2021 is en niet op 1 oktober 2020? Of zie ik dat verkeerd?

Reputatie 5
Badge +6

Ik zit hier heel braaf tussen de 25 en 30%. Ik heb helaas geen info van vroeg 2020, omdat ik toen Analytics niet op dit account geinstalleerd had. Een paar pieken en dalen, maar gemiddeld genomen valt het mee.

Reputatie 7
Badge +16

Hi allemaal,

Hebben jullie (recent) de cookie toestemming nog aangepast?:point_down:  

Ik ben benieuwd. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 7
Badge +10

@Ebbe zo heb ik hem de hele tijd ingesteld 

Reputatie 7
Badge +9

Hi allemaal,

Hebben jullie (recent) de cookie toestemming nog aangepast?:point_down:  

Ik ben benieuwd. 

Groet,
Ebbe

Ja, die staat bij mij op ‘Analytische doeleinde'. 

Reputatie 6
Badge +7

@Ebbe  Ik heb het niet recent aangepast maar het staat bij mij op marketing doeleinde. Is dat niet goed?

Badge +1

@Ebbe Bij mij stond hij ook op marketing doeleinde.

Reputatie 7
Badge +16

@Ebbe  Ik heb het niet recent aangepast maar het staat bij mij op marketing doeleinde. Is dat niet goed?

Dat is prima hoor! Het is meer voor mijn/onze informatie om te kijken of er misschien een verband is tussen de verschillende doeleinde. Dat lijkt niet het geval te zijn. Maar goed, dat is ook nuttige informatie. 

Reageer