Steeds meer kosten postnl en steeds minder kwaliteit

Het kan aan mij liggen hoor maar Postnl wordt steeds arroganter naar haar klanten toe.

Nu zie ik via myparcel weer voorbij komen dat postnl toeslagen gaat rekenen als je pakketje even niet in hun automatisering mee kan. MYparcel gaat de ruim 3€ kosten ook doorberekenen.
Op zich heb ik geen moeite met betalen voor goede diensten maar zo langzamerhand gaan ze hun monopolie positie steeds vaker misbruiken met vage redeneringen.
Als de bode er een puinhoop van maakt draai ik al voor de kosten op
Als er een pakket zoek raakt heeft de webshop in bijna alle gevallen het nakijken
als je een klacht in dient mag je blij zijn als ze na weken er achter komen dat het waarschijnlijk zoek is geraakt en krijg je alleen de verzend en inkoopkosten vergoed als je dat aantoont en de extra verzekerd verzenden heb gekozen. Lijkt mij hun basis taak om correct en op tijd te bezorgen.

Met dit verhaal ervaar ik het als nog veel vager
Hoe kan ik controleren of het pakket terecht in verhoogd tarief gaat
Hoe gaat postnl bewijzen dat mijn pakket niet voldeed.
Waarom moet ik gaan betalen als hun automatisering niet overweg kan met een pakket.
Weer een geval waarin je eigenlijk overgeleverd bent aan de grappen en grollen van postnl

De soep zal uiteindelijk misschien niet zo heet gegeten worden als geserveerd maar ben toch benieuwd naar anderen hen ervaring en mening

31 reacties

Reputatie 6
Badge +8

@wooddy We zijn ook zeker niet blij met deze verhogingen en roept wel eens vragen op dat er geen controle is om welke pakketten het gaat (meer dat ik er zelf niet controlerend achteraan wil gaan :stuck_out_tongue_winking_eye: )

Je denkt nu wel bij ieder pakket goed na zodat we niet te veel ‘lucht’ versturen, daar gaat het wel een beetje om (al gaan de ‘grote’ webshops gewoon door met volumedozen!). Het breekbaartape gebruikten we ook zeer regelmatig, niet wetende dat daarmee het pakket handmatig van de band wordt gehaald en daarom door meer ‘handen’ gaat dan een std pakket. Ook hier gaan we weer zorgvuldiger mee om en wordt het pakket niet std meer beplakt met ‘breekbaar’ tape. Voor ons is Post NL - via Myparcel - nog steeds de beste aanbieder :innocent: (de klantenservice van MyParcel reageert ook altijd zeer snel!) 

Reputatie 6
Badge +7

Ik ben hierdoor op zoek gegaan naar andere vervoerders maar die rekenen die toeslag ook. DHL zelfs 5 euro per pakket! Daarom toch maar besloten via MyParcel te blijven verzenden. Maar de toeslag vind ik belachelijk hoog en het feit dat ik niet kan controleren of het terecht een toeslag krijgt vind ik ook raar.

Reputatie 6
Badge +8

Eigenlijk zouden ze verplicht een vorm van bewijs moeten sturen. In de vorm van een melding welk track en trace en evt een foto. Postnl kan ook van elke brief een foto in de app zetten dus technisch moet dat haalbaar zijn, zeker als ze er 3 euro extra voor rekenen. 

Reputatie 7
Badge +8

Ik had via MyParcel ook een toeslag gekregen, € 1,50 per pakket. En heel eerlijk: ze hebben wel gelijk. Ik had de adressticker op de korte zijde/voorzijde van mijn pakket geplakt. Dit was voor mij eerlijk gezegd handiger bij het in een kar plaatsen en daarna scannen bij het Business Point. :sweat_smile:  Ik wist dus dat ik dit bij 6 pakketten gedaan had, dus de toeslag was terecht. Alleen bij het sorteren dienen zij dan dit pakket weer om te draaien (= dus een extra handeling). Eerlijk is eerlijk, niets is voor niets natuurlijk. 

Bij MyParcel vind je netjes een lijstje waar je pakket aan moet voldoen. En eerlijk gezegd zijn het geen gekke dingen die ze noemen. Alles gaat geautomatiseerd bij PostNL, maar als jij losse inhoud in een doos hebt gedaan wat heen en weer schuift bijvoorbeeld, kan het van de band vallen - en een medewerker dient het weer juist te zetten. Heel eerlijk begrijp ik het wel. Er zullen veel gekke pakketten voorbij komen en je moet hier voorwaarden aan stellen. :wink:

Reputatie 6
Badge +8

@Jacqueline Klopt, wij ook gekeken naar andere aanbieders, ze hadden allemaal wel iets of qua gewicht maar tot 10 kg of het formaat doos veel kleiner of benzinetoeslag. Ik zit prima bij MyParcel.. :blush:

@Nanaas Volgens mij ging die toeslag van het verkeerde stickers plakken en breekbaartape in per juli. De toeslagen nu zijn nog voor het volume wat je verstuurd. 

Reputatie 6
Badge +7

@Jacqueline Klopt, wij ook gekeken naar andere aanbieders, ze hadden allemaal wel iets of qua gewicht maar tot 10 kg of het formaat doos veel kleiner of benzinetoeslag. Ik zit prima bij MyParcel.. :blush:

@Nanaas Volgens mij ging die toeslag van het verkeerde stickers plakken en breekbaartape in per juli. De toeslagen nu zijn nog voor het volume wat je verstuurd. 

Klopt, de toeslag gaat per 1 juli in. En een sticker op de verkeerde kant is 3,01 excl. btw ipv 1,50. Dat vind ik best een fors bedrag. Wat ik onlogisch vind is dat ik de sticker altijd bovenop de doos plak. Dus waar ik hem sluit. Meestal is dat ook de grootste zijde maar in sommige gevallen niet en dan moet ik hem dus ineens op de zijkant gaan plakken. Als je dat vergeet, kost het je 3 euro. Terwijl bovenop voor mij een logische plek is.

Reputatie 6
Badge +8

Gelukkig wel eenmalig, dus bij een groot pakket kun je breekbaar, - en adreslabels plakken op de smalle kant :sweat_smile: 

Reputatie 7
Badge +8

@CountryatHome @Jacqueline Ik heb contact met MyParcel gehad, zij gaven in eerste instantie aan dat het om het volume van de pakketten ging. Maar deze passen wel binnen de marges van PostNL/MyParcel én zaten volledig gevuld (er zaten 5 kussens in). Ze waren wel licht, maar dat kwam meer door de inhoud en zat niet 'los'. Maar daarom dacht ik daarna dat het om de positie van de stickers ging. :thinking:  Ik plak ze normaliter altijd op de bovenkant, behalve dus dit keer bij deze 6 pakketten. Welke toeslag is dan wel € 1,50?

Ik had inderdaad ook een toeslag van € 3,01 omdat een ander pakket iets te groot was. :sweat_smile:

Reputatie 6
Badge +7

Volgens mij is 1,50 een toeslag voor een groter pakket maar dat weet ik niet zeker. Dat is het hem juist. Het is zo vaag allemaal met die toeslagen dat het haast niet te controleren valt.

Reputatie 6
Badge +8

Ja klopt, die €1,50 is voor een pakket groter dan 100dm3 - dan komt deze toeslag erbij. Er komt €0,50 bij voor een pakket boven de 50dm3.

Net de mailing van MyParcel nog opgezocht, de toeslag voor de adreslabels en breekbaar-aanduiding gaat in per 1 juli 

Reputatie 7
Badge +8

Ja klopt, die €1,50 is voor een pakket groter dan 100dm3 - dan komt deze toeslag erbij. Er komt €0,50 bij voor een pakket boven de 50dm3.

Net de mailing van MyParcel nog opgezocht, de toeslag voor de adreslabels en breekbaar-aanduiding gaat in per 1 juli 

Bedankt voor het nakijken. :blush:

Reputatie 4
Badge +5

Hmm. Ik zie dit nu pas. Dat is inderdaad aan de dure kant. Al onze pakketjes gaan met '’Fragile'’ tape de deur uit, dus dat zou heel snel heel duur worden. Helaas verstuur ik enkel breekbare producten, dus weinig keuze.

Direct maar extra dikke en overdreven grote verzenddozen gekocht, dan is het maar een enkele euro duurder per pakket ipv 3 euro. Geld kosten gaat het toch...

Ik lees dat voor kokers ook een toeslag gaat gelden. Voor volumebesparing (dus voor milieu) verstuur ik posters in kokers. Zonde dat ik nu in vrijwel lege grote dozen moet gaan verzenden.

Badge

@wooddy We zijn ook zeker niet blij met deze verhogingen en roept wel eens vragen op dat er geen controle is om welke pakketten het gaat (meer dat ik er zelf niet controlerend achteraan wil gaan :stuck_out_tongue_winking_eye: )

Je denkt nu wel bij ieder pakket goed na zodat we niet te veel ‘lucht’ versturen, daar gaat het wel een beetje om (al gaan de ‘grote’ webshops gewoon door met volumedozen!). Het breekbaartape gebruikten we ook zeer regelmatig, niet wetende dat daarmee het pakket handmatig van de band wordt gehaald en daarom door meer ‘handen’ gaat dan een std pakket. Ook hier gaan we weer zorgvuldiger mee om en wordt het pakket niet std meer beplakt met ‘breekbaar’ tape. Voor ons is Post NL - via Myparcel - nog steeds de beste aanbieder :innocent: (de klantenservice van MyParcel reageert ook altijd zeer snel!) 

Als ik het goed gelezen heb gaat het niet om de breekbaar tape maar om aparte stickers die op de doos geplakt worden met breekbaar er op (volgens mij met de afbeelding van een glas). Deze stickers zouden verwarring opleveren.

Reputatie 4
Badge +4

Logisch of niet, ik ben van mening als het verzendbewijs er netjes op zit dat dit geen meerprijs mag kosten. Ander verhaal wordt het natuurlijk als hij gevouwen zit over 2 kanten maar goed gaat uiteindelijk alleen maar voor de barcode. De breekbaar stickers gebruiken wij ook, niet zozeer voor in het sorteercentrum maar meer voor de bezorgers in de hoop dat ze er ietsje voorzichtiger mee om gaan.

PostNL is wel zo arrogant om meer te rekenen als wij iets “fout” zouden doen maar als zij iets fout doen moet je hemel en aarde bewegen om je gelijk te krijgen. Ik kreeg 2 weken geleden zo'n mooie kaart met oeps te weinig postzegels…..? Via de code kan je inloggen bij postnl om te kijken om wat het gaat, zelfs netjes met foto. Gaat dus om gewoon brievenbuspakketje (kleine formaat noppenfolie) waar duidelijk op zien is dat er gefrankeerd op staat en verstuurd met Myparcel…. Myparcel herkent de fout maar kan er niks meer mee aangezien postnl zelf de klachten wil behandelen en na diverse contactpogingen nog steeds geen bericht/ oplossing. Mag ik nu ook een toeslag rekenen voor het vele werk om dit recht te zetten? Myparcel reageert tenminste (redelijk) vlot. 

Maargoed zoals jullie ook al zeggen, wat is het alternatief?

Reputatie 2
Badge +2

Het kan aan mij liggen hoor maar Postnl wordt steeds arroganter naar haar klanten toe.

Nu zie ik via myparcel weer voorbij komen dat postnl toeslagen gaat rekenen als je pakketje even niet in hun automatisering mee kan. MYparcel gaat de ruim 3€ kosten ook doorberekenen.
Op zich heb ik geen moeite met betalen voor goede diensten maar zo langzamerhand gaan ze hun monopolie positie steeds vaker misbruiken met vage redeneringen.
Als de bode er een puinhoop van maakt draai ik al voor de kosten op
Als er een pakket zoek raakt heeft de webshop in bijna alle gevallen het nakijken
als je een klacht in dient mag je blij zijn als ze na weken er achter komen dat het waarschijnlijk zoek is geraakt en krijg je alleen de verzend en inkoopkosten vergoed als je dat aantoont en de extra verzekerd verzenden heb gekozen. Lijkt mij hun basis taak om correct en op tijd te bezorgen.

Met dit verhaal ervaar ik het als nog veel vager
Hoe kan ik controleren of het pakket terecht in verhoogd tarief gaat
Hoe gaat postnl bewijzen dat mijn pakket niet voldeed.
Waarom moet ik gaan betalen als hun automatisering niet overweg kan met een pakket.
Weer een geval waarin je eigenlijk overgeleverd bent aan de grappen en grollen van postnl

De soep zal uiteindelijk misschien niet zo heet gegeten worden als geserveerd maar ben toch benieuwd naar anderen hen ervaring en mening

Dat is nu precies een van de hoofdoorzaken dat wij bij MyParcel weg zijn.
Als volle stiefzus van PostNL doen ze braaf alles wat PostNL wil.
Wij zijn begin dit jaar naar een andere verzendpartij gegaan. Was echt wel ff wennen. Maar de service gerichtheid ervaren wij als beter en je hebt de keuze tussen diverse vervoerder met diverse opties.
Zo kun je voor elke zending steeds de verzendmethode kiezen die het best past bij je pakje. EN soms is dat ook wel eens PostNL.
Maar veel minder vaak en voor minder kosten.
Wij zijn naar Shops-United gegaan.

Reputatie 7
Badge +9

De prijs voor enkel het pakket kan voor posnl niet uit. En al helemaal niet als ze het voor de 2de keer moete aanbieden. Dus wat is dan een optie allemaal extra inkomsten genereren. En dat doen ze bv door deze acties. Tevens krijg je wel keurig de track&trace code bij welk pakket een toeslag zit/zat. 

Reputatie 6
Badge +7

De prijs voor enkel het pakket kan voor posnl niet uit. En al helemaal niet als ze het voor de 2de keer moete aanbieden. Dus wat is dan een optie allemaal extra inkomsten genereren. En dat doen ze bv door deze acties. Tevens krijg je wel keurig de track&trace code bij welk pakket een toeslag zit/zat. 

Voor een tweede keer aanbieden doen ze allang niet meer.

@wooddy

Als ik het goed gelezen heb gaat het niet om de breekbaar tape maar om aparte stickers die op de doos geplakt worden met breekbaar er op (volgens mij met de afbeelding van een glas). Deze stickers zouden verwarring opleveren.

Het gaat om stickers en tape.

Reputatie 6
Badge +8

@Panzer-Shop.nl Wij versturen ook heel veel breekbaar, ik zal even doorsturen wat MyParcel daarover schreef: 

De toeslag is inderdaad ook van toepassing op zendingen met breekbaar tape. We raden echter altijd aan dit juist niet te gebruiken. We zien namelijk dat zendingen met breekbaar aanduidingen in verhouding juist vaker schade oplopen. Dit komt namelijk doordat de breekbaar stickers of tape aangeven dat de zendingen een bepaalde handeling vereisen. De zendingen worden dan handmatig van de band gehaald, handmatig gesorteerd en daarna weer ingeladen.  Hierdoor gaat het pakket door meer handen en is er een groter risico dat er wel iets mee gebeurt. Een ongelukje zit immers in een klein hoekje helaas. Wanneer je deze zendingen niet gebruikt, gaat de zending het gehele proces over de band mee. De zending wordt dan niet los getild etc. Er zijn dan veel minder momenten waarop het pakket verplaatst wordt door mensen. Wellicht zou je, indien je wat meer zekerheid zou willen, daarnaast ook eens kunnen kijken naar het verzekeren van de zendingen. Indien er dan wel een keer wat gebeurt met de zending, kun je een claim indienen voor de schade. Daarnaast is het tevens ook zo dat wanneer de zending een XL zending betreft, of een toeslag wegens het volume, dat niet beide toeslagen worden doorberekend. PostNL rekent de hoogste toeslag door. Dus stel je hebt een XL zending + Handmatige verwerking, wordt er 1x de €3,01 doorberekend. Indien de zending kleiner is, maar wel een volume toeslag heeft en daarnaast ook een handmatige verwerking, geldt ook de €3,01. Tenzij je dus bijvoorbeeld stopt met het gebruik van de breekbaar stickers.

We verpakken het nu steeds doos in doos, goed opgevuld en gaat nog steeds goed - zonder klachten en zonder tape :raised_hands:

Reputatie 4
Badge +5

Dat is wel goed om te lezen, @CountryatHome! Bedankt voor het posten!

Reputatie 4
Badge +6

Als MyParcel gebruiker ga ik mij ook maar eens inlezen wat er allemaal gaat veranderen per 1-1-2021 … is er een webpagina waar alles staat ?

Reputatie 6
Badge +8

Nee, als goed is heb je een nieuwsbrief gekregen. Had wat vragen over deze inhoud, even whatsapp contact gehad en kreeg toen onder andere bovenstaande informatie :blush:

Reputatie 4
Badge +6

Een kleinigheid … maar waar ik mij aan stoor dat ik was eindelijk gewend aan het formaat en afdruk van de etiketten in de bekende 4 vakken op een A4 … dan is er een software update en is ineens de richting en het vak anders … is dit bij jullie ook zo (ik print nu voor de 2e keer op een leegvak) ?

Reputatie 7
Badge +8

Een kleinigheid … maar waar ik mij aan stoor dat ik was eindelijk gewend aan het formaat en afdruk van de etiketten in de bekende 4 vakken op een A4 … dan is er een software update en is ineens de richting en het vak anders … is dit bij jullie ook zo (ik print nu voor de 2e keer op een leegvak) ?

Nee, bij mij is het nog zoals voorheen. :thinking:

Reputatie 6
Badge +8

:joy: nee, niets van gemerkt, maar ik print altijd via MyParcel - af en toe eens een enkel etiket via MWW. Maar meestal meerdere tegelijk en kan ik zelf bepalen welke van de 4 ik gebruik :innocent:

Reageer