Vraag

Francogrens

• 1 December 2022
  • 23 reacties
  • 413 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Goedemorgen collega webwinkeliers,

Ik moet een beslissing gaan nemen in de francogrens, deze staat nu nog op € 45,-- Als ik om me heen kijk zie ik een verandering in de francogrens. Veel webshops hebben deze omhoog gezet naar gemiddeld € 70,--

Kosten stijgen en zo ook de Postnl tarieven, met nog een toeslag erbij.. De energietoeslag.

Ik vind het lastig om te bepalen hoe hoog de francogrens ingesteld moet worden voor 2022. Want je wilt ook geen klanten kwijtraken..

Hoe kijken jullie hiernaar en gaan jullie de francogrens ook verhogen of hebben jullie dat wellicht al gedaan.

Alvast bedankt

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

23 reacties

Reputatie 5
Badge +7

Ik denk dat dat geheel aan je product ligt hoeveel marge heb je gemiddeld over je producten en is het dan rendabel om de verzendkosten geheel of gedeeltelijk op je te nemen.
Daarbij ook rekening houdend dat het materiaal waar je het in verstuurt, het etiketje en eventueel het papier en de inkt voor de factuur, duurder is geworden. Het zijn allemaal kleine bedragen maar bij elkaar opgeteld toch een leuk bedrag. Wij versturen dan ook binnen nederland met DHL parcel daar die het goedkoopste is en waar het minste fout gaat (ook zeer belangrijk).

Reputatie 2
Badge +2

Ik denk dat dat geheel aan je product ligt hoeveel marge heb je gemiddeld over je producten en is het dan rendabel om de verzendkosten geheel of gedeeltelijk op je te nemen.
Daarbij ook rekening houdend dat het materiaal waar je het in verstuurt, het etiketje en eventueel het papier en de inkt voor de factuur, duurder is geworden. Het zijn allemaal kleine bedragen maar bij elkaar opgeteld toch een leuk bedrag. Wij versturen dan ook binnen nederland met DHL parcel daar die het goedkoopste is en waar het minste fout gaat (ook zeer belangrijk).

Bedankt voor je reactie! Klopt hoor wat je zegt, lastig om dan te bepalen wat de verhoging dan is. Je schrijft dat er weinig mis gaat met DHL Parcel? Daar hoor ik ook hele negatieve verhalen over. Postnl gaat hier voor 99% goed.

Reputatie 5
Badge +7

Hier DHL bijna 100% Dit doen we nu denk ik ongeveer een jaar.

Postnl ging veel fout en service was hopeloos.

Reputatie 5
Badge +6

Wat bedoel je met een francogrens? Gratis verzenden?
Hier trouwens nooit problemen met PostNL. 

Reputatie 2
Badge +2

Wat bedoel je met een francogrens? Gratis verzenden?
Hier trouwens nooit problemen met PostNL. 

Ja klopt een gratis verzenden bedrag 

Reputatie 5
Badge +6

Hangt denk ik inderdaad af van het soort product en je marges. 
Ik hem hem laatst verhoogt naar €80. Ik zie dat klanten dan ook vaak nog even door winkelen totdat ze dat bedrag hebben gehaald.  

Reputatie 2
Badge +2

Ik hem hem laatst verhoogt naar €80. Ik zie dat klanten dan ook vaak nog even door winkelen totdat ze dat bedrag hebben gehaald.  

Op welke bedrag had je het daarvoor staan?

Reputatie 5
Badge +6

Op welke bedrag had je het daarvoor staan?

Op €75. 

Reputatie 7
Badge +8

Wij hebben bij het openen van onze webshop 2,5 jaar geleden vanaf € 40,= gedaan. Na een half jaar hebben we dit verhoogd naar € 75,=. . We vragen € 5,95 dus leggen er zelf iets bij.

Reputatie 2
Badge +2

Wij hebben bij het openen van onze webshop 2,5 jaar geleden vanaf € 40,= gedaan. Na een half jaar hebben we dit verhoogd naar € 75,=. . We vragen € 5,95 dus leggen er zelf iets bij.

Dat is ook een flinke stap.. Zagen jullie geen terugloop in orders? Of een stijging in gemiddeld orderbedrag?

Reputatie 1
Badge

Wij hebben gratis verzenden pas vanaf € 100,- voor zowel NL als BE.
Eigenlijk al jaren en bevalt prima.

Reputatie 5
Badge +6

Ik denk trouwens dat wij (webwinkeliers) veel meer bezig zijn met dingen als prijs en verzendkosten en of klanten dan wel of niet blijven dan de klant zelf…
Elke keer als ik prijzen verhoogde of de verzendkosten verhoogde (of de grens van gratis verzenden) veranderde er niks. Misschien dat een enkele klant afhaakt, maar ik denk dat de meeste klanten het niet eens door hebben. Klanten kopen gewoon wat ze willen en nodig hebben en als ze het bij jou prettig vinden gaan ze niet zomaar weg. 
In januari ga ik mijn verzendkosten verhogen. Dat moet dan echt weer door de stijgende tarieven. 
En toch vind ik dat dan weer even spannend. Maar het moet. Je legt altijd wat bij met verzenden, maar dat gat moet niet te groot worden. Ik vind de webshop runnen echt super leuk, maar het is geen hobby. Er moet wel iets verdient worden. Dit is een deel van ons inkomen. 

Reputatie 2
Badge +2

Ik denk trouwens dat wij (webwinkeliers) veel meer bezig zijn met dingen als prijs en verzendkosten en of klanten dan wel of niet blijven dan de klant zelf…
Elke keer als ik prijzen verhoogde of de verzendkosten verhoogde (of de grens van gratis verzenden) veranderde er niks. Misschien dat een enkele klant afhaakt, maar ik denk dat de meeste klanten het niet eens door hebben. Klanten kopen gewoon wat ze willen en nodig hebben en als ze het bij jou prettig vinden gaan ze niet zomaar weg. 
In januari ga ik mijn verzendkosten verhogen. Dat moet dan echt weer door de stijgende tarieven. 
En toch vind ik dat dan weer even spannend. Maar het moet. Je legt altijd wat bij met verzenden, maar dat gat moet niet te groot worden. Ik vind de webshop runnen echt super leuk, maar het is geen hobby. Er moet wel iets verdient worden. Dit is een deel van ons inkomen. 

Mooi gezegd Kirsten en ik denk dat het alleen maar goed is als je er als ondernemer goed over nadenkt. Dat getuigd ook van passie voor je bedrijf! Ik vind het ook erg spannend, vooral omdat ik best veel orders nu heb tussen de 45-70 euro. Deze klanten zullen nu verzendkosten moeten gaan betalen. Mijn vraag is dan ook gaan ze dit wel waarderen en of oriënteren bij de concurrent. Want met hondenvoeding/snacks zijn er namelijk veel concurrenten…. En ja de kosten zijn hier ook flink gestegen de afgelopen 2 jaar, mede door de grotere locatie. Dus ook hier moet verdient worden...

Reputatie 3
Badge +1

Hier heb ik een tijd gratis verzending aangeboden, dit was vanaf 75 euro. Toch waren er veel orders die eronder bleven. Of net erboven gingen. Het had eigenlijk weinig toegevoegde waarde en toen ook alle kosten van verpakkingen en brandstof explosief stegen ben ik ermee gestopt. Nu bied ik het af en toe aan met een actie.

De verwachting dat je altijd gratis verzending krijgt is ook minder bij de klanten aanwezig. Daarnaast kies ik er bewust voor de prijzen van de producten erg scherp neer te zetten. Dus niemand betaald mee aan “gratis verzending” want die service betaal je en rekening je uiteindelijk altijd door.

Sinds enkele weken ben ik juist DHL gaan aanbieden, en dit dan niet aan huis maar naar een pick-up point. Ook hier hoor en ervaring zelf in het verleden de horror leveringen van achter een kliko of erin bezorging. Vandaar meer zekerheid gekozen voor pick-up points. De verzendkosten liggen 2 euro lager dan dat ik reken voor post nl en deze keuze wordt nu ook vaak gebruikt, met name de lagere bestelbedragen waarderen het zeer.

Sinds gisteren ben ik op dezelfde basis DPD aan het aanbieden. Kijken of dat ook werkt.

Zeker met de nieuwe tarieven van postnl is iets anders aanbieden wellicht iets wat werkt voor de klant.

Vanaf 2023 worden de Duitse klanten voornamelijk met Deutsche Post bediend, omdat naast de vele toeslagen nu ook opeens de kg mee gaan tellen bij post.nl

Reputatie 7
Badge +8

Dat is ook een flinke stap.. Zagen jullie geen terugloop in orders? Of een stijging in gemiddeld orderbedrag?

Nee bij ons maakte het eigenlijk geen verschil. Veel van onze conculegae hebben ook € 75,=. We dachten in het begin laag te gaan zitten om de drempel wat lager te hebben maar ik durf niet te zeggen dat dat echt wat heeft uitgemaakt.

Reputatie 6
Badge +9

Hier heb ik een tijd gratis verzending aangeboden, dit was vanaf 75 euro. Toch waren er veel orders die eronder bleven. Of net erboven gingen. Het had eigenlijk weinig toegevoegde waarde en toen ook alle kosten van verpakkingen en brandstof explosief stegen ben ik ermee gestopt. Nu bied ik het af en toe aan met een actie.

De verwachting dat je altijd gratis verzending krijgt is ook minder bij de klanten aanwezig. Daarnaast kies ik er bewust voor de prijzen van de producten erg scherp neer te zetten. Dus niemand betaald mee aan “gratis verzending” want die service betaal je en rekening je uiteindelijk altijd door.

Sinds enkele weken ben ik juist DHL gaan aanbieden, en dit dan niet aan huis maar naar een pick-up point. Ook hier hoor en ervaring zelf in het verleden de horror leveringen van achter een kliko of erin bezorging. Vandaar meer zekerheid gekozen voor pick-up points. De verzendkosten liggen 2 euro lager dan dat ik reken voor post nl en deze keuze wordt nu ook vaak gebruikt, met name de lagere bestelbedragen waarderen het zeer.

Sinds gisteren ben ik op dezelfde basis DPD aan het aanbieden. Kijken of dat ook werkt.

Zeker met de nieuwe tarieven van postnl is iets anders aanbieden wellicht iets wat werkt voor de klant.

Vanaf 2023 worden de Duitse klanten voornamelijk met Deutsche Post bediend, omdat naast de vele toeslagen nu ook opeens de kg mee gaan tellen bij post.nl

Hoi Marco, met wie heb je een koppeling gemaakt met MWW? Wat verzenden via verschillende vervoerders mogelijk maakt? 

Reputatie 2
Badge +2

Goedemorgen marco, Ook ik ben zeer nieuwsgierig naar de koppeling waarmee je via DHL bent gaan verzenden. € 2,-- goedkoper is wel erg aantrekkelijk. Ik kan ook via Myparcel sinds kort versturen via DHLforyou vandaag.  Maar dat is duurder dan mijn postnl staffel.

Reputatie 3
Badge +1

2 euro goedkoper is wel erg veel als je het mij vraagt. Onze ervaring is dat de meeste staffels toch wel redelijk op hetzelfde niveau liggen.

Voor onze andere webwinkel zijn we in het afgelopen jaar van gratis verzenden in drie stappen van 50 euro naar 70 euro gegaan. De producten in die webwinkel hebben verschillende marges. Bij gratis verzenden vanaf 50 euro merkten we dat met name de kleine marge artikelen alsnog werden toegevoegd. Dat was op zich geen probleem, maar met alle stijgende kosten van afgelopen jaar werd dit wel discutabel. Logisch maar uiteindelijk levert het weinig op want de verzendkosten betalen we dan dus zelf en met dat extra artikel van een paar euro levert het navenant weinig extra omzet op.

Nu met de verhoging naar 70 euro merken we niks aan omzet en belonen we de klanten met een hogere orderwaarde door gratis te verzenden. Alles valt of staat natuurlijk met je marges en vanaf welke orderwaarde je je kan permitteren om gratis verzenden aan te bieden. Wij verzenden ongeacht de orderwaarde alles met track en trace. Al besteld de klant voor 10 euro iets dan betalen ze toch de bijbehorende verzendkosten voor track en trace. Een enkeling klaagt er wel eens over maar op de grote hoop is dat peanuts.

De verzendkosten worden komend jaar ook weer meer, inkoopprijzen stijgen ook gemiddeld met 5 - 10%, verpakkingsmaterialen worden duurder dus weinig redenen meer om gratis verzending dan ook niet mee te verhogen.

Voor dit account (catering) bezorgen we in een vastgesteld gebied. We hebben het webwinkelsysteem zodanig ingesteld dat beneden een bepaalde orderwaarde bezorgkosten worden gerekend. Ook hier ervaren we geen problemen mee. Op dit moment rekenen we daarvoor 7.50 bezorgkosten. We bezorgen alles zelf.  Het is aan de klant om daar akkoord mee te gaan. Gezien de huidige brandstof/energieprijzen moeten ook deze kosten gedekt worden. Ook hierin hebben we de marges bekeken vanaf welk bedrag we kosteloos bezorgen.

Ik zou zeggen, zet alles eens op een rijtje van inkoop, verkoopprijs tot verpakkingsmaterialen, verzendkosten, transactiekosten, hoeveel tijd het je kost etc. en kijk dan eens onder aan de streep wat er overblijft.

Als je het hele traject inzichtelijk heb weet je ook wat je “kan missen” om zelf op te draaien voor de verzendkosten, of juist niet :)

Reputatie 5
Badge +7

Ik denk dat Marco het zelfde doet als ons het zelf aanbieden bij https://www.dhlparcel.nl/nl
en https://versturen.dpd.com/versturen/pakket
Dit scheelt heel veel. Wel wat meer werk maar als je ziet wat je bespaart is dat toch wel heel veel. Je hebt ook geen last van brandstoftoeslag en toltoeslag en dergelijke de prijs die je ziet is wat je betaald.
Wij doen Nederland via DHL en duitsland en belgie via DPD

We zijn alleen nog niet zo enthousiast voor dpd naar belgie dit loopt nog wel eens fout. Postnl ging daar ook niet zo goed. en DHL is een stukje duurder.

Reputatie 2
Badge +2

Als wij via Myparcel met Dhl willen versturen betalen we € 5,75 en dat is € 0,20 boven Postnl. De link van DHL hierboven lijkt een particulier tarief te zijn en niet zakelijk.

Reputatie 3
Badge +1

Ik denk dat Marco het zelfde doet als ons het zelf aanbieden bij https://www.dhlparcel.nl/nl
en https://versturen.dpd.com/versturen/pakket
Dit scheelt heel veel. Wel wat meer werk maar als je ziet wat je bespaart is dat toch wel heel veel. Je hebt ook geen last van brandstoftoeslag en toltoeslag en dergelijke de prijs die je ziet is wat je betaald.
Wij doen Nederland via DHL en duitsland en belgie via DPD

We zijn alleen nog niet zo enthousiast voor dpd naar belgie dit loopt nog wel eens fout. Postnl ging daar ook niet zo goed. en DHL is een stukje duurder.

Als dat voor jullie werkbaar is en meer oplevert zou ik het zeker doen.

Met onze andere winkel zou dat terug in de tijd gaan zijn. Met koppeling naar Myparcel heb je met één klik je label aangemaakt. 2 seconden werk en klaar. Eind van de dag printen we alle labels en klaar. De tijd die je nu voor elke order kwijt bent om in te voeren kost ook geld.

Reputatie 3
Badge +1

Inderdaad is het handmatig werk bij DHL en alleen naar een pickup  point,

Dit is een keuze die ik gemaakt heb en het werkt voor de klant.

Ik snap als je 100 pakketten op een dag hebt dat het niet te doen is, ik verwerk maar een deel van de orders via MWW en een deel op andere platforms dus is er zo wie zo wel meer handmatig werk.

Daarnaast verstuur ik vanuit Duitsland de nodige pakketten binnen Duitsland en dat is ook handmatig werk. Kost misschien een half uur op een dag extra en als erg druk is een uur maar de klanten zijn er super tevreden mee en met een kleine opslag op de daadwerkelijke pakketkosten is het voor mij gewoon prima te doen.

En uiteindelijk kost service altijd wat voor een ondernemer.

De koppeling van DHL mis ik ook in Myparcel maar dat zal denk ik ook nog wel gaan komen als ze nu ook al met een DHL service bezig zijn. DHL for you vandaag is hier zo wie zo geen optie om aan te bieden ivm ontbreken inlever locatie.

Sommige landen kies ik er zelfs voor om een pakket rechtstreeks op de site van Postnl ( particulier) aan te bieden omdat het soms ook wel eens 3 a 4 euro en soms meer euro op een land kan schelen.

Ook dit is weer handmatig werk maar de klant vindt nu eenmaal verzendkosten belangrijk.

Gratis is mooi meegenomen maar geen must, normale verzendkosten wel.

Reputatie 7
Badge +16

Ik kwam vandaag een artikel tegen op Ecommerce news die wellicht voor jullie interessant is. Je leest het artikel hier → https://www.ecommercenews.nl/consument-bereid-meer-verzendkosten-te-betalen/