Beantwoord

BTW verkeerd uitgerekend op factuur

• 7 December 2020
  • 7 reacties
  • 216 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Nu kan het aan mij liggen… 
Maar ik probeer voor het eerst facturen te genereren. En deze ook zelf te maken in Excel voor de verkopen die niet online zullen zijn.
En nu bots ik op de volgende fout, zie bijlage….
21 % van 100 is toch 21…
Zo moeilijk lijkt het me niet, en ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets nu fout zou doen….

Is het systeem fout ?

icon

Beste antwoord door Michel vG 7 December 2020, 16:48

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Goedemiddag!

Ik heb er even een order van jou bij gepakt (nummer 71) en voor zover ik kan zien, klopt de btw-berekening gewoon op jouw facturen. Zoals ik het zie op jouw facturen komt dit bovendien exact overeen met wat je beschrijft. Eerst zie je het subtotaal inclusief btw. Vervolgens wordt de btw weergegeven, met eerst het bedrag exclusief btw en vervolgens het btw-bedrag dat over de producten in de order wordt berekend. Daaronder zie je dat je door die bedragen bij elkaar op te tellen weer op het totaalbedrag van 30 euro uit komt.

Badge

Ik heb een vraag over de onderste factuur… vanaf vandaag BTW plichtig, en ik wil de btw weergave zoals op de onderste factuur (het grijze gedeelte) .. Dus een totaal incl, en dan daaronder in het grijze het bedrag excl en de btw erbij…

wat ik ook probeer , het lukt me niet dit zo weer te geven… alles staat naar mijn mening goed ingesteld maar ofwel krijg ik op de factuur in het grijze gedeelte 2x het bedrag incl, ofwel berekend hij de btw nogmaals apart… 

waar stel ik dit correct in??

alvast bedankt!

Vanessa Ik lees dat je in excel bezig bent
Nu ben ik zelf ook ooit zo de boekhouding en facturen begonnen maar slopen er veel fouten in

Mag ik je adviseren om snel met een boekhoudprogramma te beginnen want dat gaat je echt enorm veel ellende achteraf schelen Ik heb die fout zelf ook gemaakt (te gierig:money_mouth: ) en ben na diverse SW testen zelf op https://www.siel.nl/acumulus/ uitgekomen

Tientje per maand en echt zo super simpel met een uitgebreid hulp forum waar ook boekhouders op werken en helpen. Je btw en IB aangifte worden automatisch met invoeren en importeren gevuld en rollen er na afloop bijna automatisch uit. Het is maar een tip.

Reputatie 2
Badge +2

Hi Vanessa,

De bedragen zijn inclusief btw. Om het bedrag ex. btw te krijgen moet je de formuele 100/121*100 gebruiken. Je krijgt dan het bedrag ex. btw. Over dat bedrag wordt 21% berekend en opgeteld bij het ex. btw bedrag. In jouw laatste voorbeeld is dat dus dit:

100/121*100= 82,64 (subtotaal excl. btw)
21% van 82,64= 17,3544 = afgerond 17,36

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. 

Groet,
Ebbe

Ja, duidelijk bij Michel zijn uitleg, en nu glashelder.
Ik heb duidelijk geen kaas gegeten van boekhouding, maar Excel is goed ingesteld nu en mijn facturen kloppen nu ook. De rest laat ik dan maar aan de echte boekhouder. :blush:

Kan mijn stupide vraag nog verwijderd worden ? :sweat_smile:

Reputatie 2
Badge +2

Nee als je 100 euro afrekend zit er niet 21 euro btw op. 100 euro is 121%. Dus 100/1,21 is het bedrag exclusief btw. Het verschil is dan je btw bedrag. Dus 82,65 is verkoop ex btw, de btw is 17,35 (afgerond).

Simpel uitgelegd, maar klaar en duidelijk.
Ik zag die 100 euro inderdaad als 100% en rekende omgekeerd terug. 
Ik ging mijn formule daardoor verkeerd gaan instellen in excel. Nu aangepast naar cel/1,21 … en het klopt als een bus nu. Gelukkig ben ik geen boekhouder van beroep.

:blush::zipper_mouth:  

Reputatie 7
Badge +16

Hi Vanessa,

De bedragen zijn inclusief btw. Om het bedrag ex. btw te krijgen moet je de formuele 100/121*100 gebruiken. Je krijgt dan het bedrag ex. btw. Over dat bedrag wordt 21% berekend en opgeteld bij het ex. btw bedrag. In jouw laatste voorbeeld is dat dus dit:

100/121*100= 82,64 (subtotaal excl. btw)
21% van 82,64= 17,3544 = afgerond 17,36

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 7
Badge +8

Nee als je 100 euro afrekend zit er niet 21 euro btw op. 100 euro is 121%. Dus 100/1,21 is het bedrag exclusief btw. Het verschil is dan je btw bedrag. Dus 82,65 is verkoop ex btw, de btw is 17,35 (afgerond).

Reageer