Beantwoord

Btw op verzendkosten berekenen naar rato?

• 16 July 2021
  • 8 reacties
  • 84 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi! Naar aanleiding van de nieuwsbrief van vandaag een vraag over deze nieuwe functie.

Btw op verzendkosten berekenen naar rato

Verkoop jij producten in verschillende btw-categorieën? Dan is deze nieuwe optie iets voor jou! Vanaf deze week is het mogelijk om de btw op verzendkosten naar rato te berekenen. Deze optie geeft je de mogelijkheid om automatisch een gemiddeld btw-tarief te berekenen over je verzendkosten. Dat maakt het btw-tarief over de verzendkosten variabel.

Ik heb dit nagekeken maar… mag dit zo? Volgens mij: als een order alleen food is, is 9% btw op verzendkosten, als het alleen non-food is, is 21% btw verzendkosten, en als het een mix van beide is dan moet je het hoge tarief rekenen. Toch?

Als ik deze optie aanvink en een paar food en een nonfood artikel in mijn winkelwagen doe, gaat ‘ie de verzendkosten opsplitsen. Maar volgens mij mag dat niet? Is dit gecheckt door jullie, MWW?

Te betalen € 30,15

Subtotaal (excl. btw)€ 27,22

Artikelen 9% btw over € 18,76€ 1,69

Artikelen 21% btw over € 3,26 € 0,69

Verzendkosten 9% btw over € 4,42 € 0,40

Verzendkosten 21% btw over € 0,77€ 0,16

Totaal incl. btw € 30,15

Op deze site staat het ook:

Wanneer u meerdere goederen met verschillende btw-tarieven op één factuur verkoopt, dan geldt het hoogste btw-tarief. Wanneer de goederen die u verkoopt btw-vrijgesteld zijn dan hoeft u over de verzendkosten ook geen btw te rekenen.  https://zjadvies.nl/2020/07/22/btw-berekenen-over-verzendkosten-wel-of-niet/

icon

Beste antwoord door Ebbe 16 July 2021, 16:58

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi Marjet,

Goede vraag. Dit is inderdaad gecontroleerd bij de belastingdienst. Zij hebben hier (kort) ook iets hierover op hun eigen site staan, dit vind je hier → https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/combinatie_goederen_en_diensten/voorbeelden_combinaties_van_goederen_en_diensten

Groet,
Ebbe

Reputatie 1
Badge

Oh toppie! Dan is het een super nieuwe aanvulling. Bedankt!

Reputatie 7
Badge +16

Top:sunglasses: Fijn weekend alvast! 

Reputatie 5
Badge +6

@Ebbe is dit ook per 1 juli aangepast? het is altijd wel zo geweest: wanneer u meerdere goederen met verschillende btw-tarieven op één factuur verkoopt, dan geldt het hoogste btw-tarief. 

Reputatie 7
Badge +16

@CountryatHome Ik dacht dat dit altijd zo is geweest:thinking:

Reputatie 1
Badge

Super blij dat dit nu is doorgevoerd!! heb er maanden op zitten wachten, ben er echt blij mee, scheelt enorm veel onnodige afdracht aan de belastingdienst! Bedankt!! 

Voor degenen die twijfelen, vroeger was het idd altijd het hoogste tarief, maar al sinds een aantal jaren (geloof sinds 2019 of 2020) is dat bij combinatiefacturen afgeschaft en mag je het naar rato verdelen.  Heel veel info hierover op internet zijn ook voornamelijk oudere berichten. De link van Ebbe hierboven ergens, van de belastingdienst zelf, is de meest recente variant. 

Voordat ik het destijds hier vroeg heb ik het aan onze accountant gevraagd en een bevriende belastingadviseur of ik nou gek was of het echt goed heb begrepen. En die hebben het beiden ook eerst gecheckt en nagevraagd binnen de belastingdienst. .

Reputatie 5
Badge +6

Ah vandaar.. we hebben het nu niet/nauwelijks meer, jaren geleden verkochten we op markten ook verse bloemen en als deze verwerkten in een pot of mand ging, werd het hoog tarief. Fijn dat dit voor je is opgelost @Rinske 

Reputatie 1
Badge

@CountryatHome 
klopt idd, dat is nu dus ook naar rato.
Als je bloemen in een mooie mand als compleet cadeau hebt, is de mand 21% apart. omdat deze mand dan een blijvende waarde houdt. 
Daarom is deze functie ook zo belangrijk! anders zou je ineens 21% moeten afdragen over de mand EN de bloemen. En dat kan nu dan dus mooi naar rato verdeeld worden. 21% voor de mand en 9% voor de bloemen. scheelt heel veel afdracht als je dat van een jaar bij elkaar optelt. 

Maar als je de bos bloemen alleen in folie en/of papier verpakt, mag je het gewoon als zelfde tarief als het product berekenen.   (net als een taartdoos, een zak om een brood heen, een conservenblikje om de groentes en de pot om de appelmoes zeg maar) 

Dit staat bij dezelfde link als die ebbe deelde:

Voorbeeld: verpakkingen

Bij verpakte producten zijn product en verpakking 1 geheel. Voor de verpakking geldt dan hetzelfde tarief dat geldt voor het product. Als de verpakking een blijvende waarde heeft, kan voor de verpakking een ander btw-tarief gelden. Meestal zal de prijs van het verpakte product dan zo hoog zijn, dat het voor een consument duidelijk is dat hij niet alleen betaalt voor het product, maar ook voor de verpakking.

Reageer