Vraag

Betaalkosten bij creditcard bij wet verboden?

• 30 November 2021
  • 32 reacties
  • 229 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Goedenavond,

Ik krijg net een bestelling van een klant betaald met creditcard met deze boodschap: 

Graag de creditcardkosten verwijderen van mijn bestelling, want het is in NL wettelijk niet meer toegestaan om creditcardkosten te berekenen bij het gebruik van Visa of Mastercard. (kun je ook een boete voor krijgen als bedrijf)

Nou ben ik niet op hoogte van alle regels in dit land maar zover mogelijk probeer ik ze wel te volgen. :wink:
Ik reken de betaalkosten overigens om transparant te zijn naar de klanten welke kosten ik betaal voor zo’n transactie en of je dat doet is gewoon een keuze.

Nu is de eerste vraag die bij mij opkomt waarom ik überhaupt betaalkosten mag rekenen bij  MWW in de instellingen terwijl dit bij wet verboden lijkt te zijn. @Ebbe kun jij eens navragen wat jullie hiervan weten? Ik kan mij voorstellen dat iedere webwinkelier dit wil weten. 

En mocht dit zo zijn dan moet ik natuurlijk ook voldoen aan de wens van de klant en de betaalkosten verwijderen maar aangezien ik dit nog niet eerder heb meegemaakt weet ik de juiste volgorde niet van handelen kan iemand mij vertellen welke stappen ik moet ondernemen?

Wat ik kan zien is dat ik in de geopende order de betaalkosten met het prullenbakje kan verwijderen. Ik vermoed als ik dit doe dat dan de factuur ook bijgewerkt word. Klopt dit? Hiernaast moet ik natuurlijk de betaalkosten terugstorten kan dit via de MWW software of via de Mollie portal? 

Alvast bedankt!

32 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Ik vindt het niet kloppen maar het is waar volgens rtl

Linkje nieuws item

Reputatie 5
Badge +7

Interessant.. wist ik niet :thinking: (al gebruik ik geen creditcard behalve apple pay) :blush:

Reputatie 6
Badge +8

Ik heb alleen klarna achteraf betalen maar die reken ik wel door. 

Reputatie 5
Badge +7

Ik ook -> €1,95 

Reputatie 5
Badge +7

Wel altijd een beetje bijzonder als een klant je daarop wijst :thinking: .. Ooit zoiets gehad - járen geleden - met een retour uit de SALE, wettelijk mag je deze niet weigeren, dat kreeg ik ook gelijk terug van een klant met allerlei linkjes erbij :joy: Wist ik wel, dacht probeer het even.. (alhoewel ik nog steeds webshops tegen waar je sale niet mag retourneren)

Reputatie 4
Badge +6

Interessant.. wist ik niet :thinking: (al gebruik ik geen creditcard behalve apple pay) :blush:

Ow die wilde ik ook aanzetten maar heb je daar ook niet minimaal de creditcard optie voor nodig?

Reputatie 4
Badge +6

Ik ook -> €1,95 

@Michel vG ik vindt het ook erg raar en ook ik gebruik klarna met hetzelfde bedrag als Sonja.

Reputatie 4
Badge +6

Wel altijd een beetje bijzonder als een klant je daarop wijst :thinking: .. Ooit zoiets gehad - járen geleden - met een retour uit de SALE, wettelijk mag je deze niet weigeren, dat kreeg ik ook gelijk terug van een klant met allerlei linkjes erbij :joy: Wist ik wel, dacht probeer het even.. (alhoewel ik nog steeds webshops tegen waar je sale niet mag retourneren)

Mooie omschrijving Sonja ‘een beetje bijzonder’ :wink: Ik wist dit ook echt niet en ik dacht dit willen er vast meer weten hier. Wat jij schrijft over de SALE is voor mij ook echt nieuws… We leren iedere dag weer bij.

Badge +3

Dit is ook met paypal zo, en ik reken het ook gewoon. Creditcard of paypal is een keuze. Waarom zou ik als webwinkel daarvoor extra betalen. Buiten dat heb je geen bescherming op paypal via mijnwebwinkel doordat deze geen adressen overzet.

Ze zouden het afhandeling/inpak kosten moeten noemen ipv betaalkosten. Ik zou zo'n klant al weigeren die erover begint

Reputatie 4
Badge +6

Dit is ook met paypal zo, en ik reken het ook gewoon. Creditcard of paypal is een keuze. Waarom zou ik als webwinkel daarvoor extra betalen. Buiten dat heb je geen bescherming op paypal via mijnwebwinkel doordat deze geen adressen overzet.

Ze zouden het afhandeling/inpak kosten moeten noemen ipv betaalkosten. Ik zou zo'n klant al weigeren die erover begint

Bedankt, het is goed dat iedereen zijn eigen mening heeft en zijn eigen manier van klantafhandeling dat maakt ondernemen ook zo leuk maar ik hoop dat MWW ook nog een reactie plaatst wat hun standpunt hierin is. En ik wil natuurlijk ook gewoon graag weten hoe ik het op moet lossen met de klant.

Reputatie 5
Badge +6

Voor PayPal en achteraf betalen mag je voor zover ik weet nog wel de kosten doorberekenen. Je mag alleen niet meer berekenen dan het daadwerkelijk kost.

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/betaaltoeslagen-bij-online-aankopen

Reputatie 4
Badge +6

Voor PayPal en achteraf betalen mag je voor zover ik weet nog wel de kosten doorberekenen. Je mag alleen niet meer berekenen dan het daadwerkelijk kost.

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/betaaltoeslagen-bij-online-aankopen

Mooie link @Jacqueline merci. Omdat dit al vanaf 2019 zo is ben ik toch erg benieuwd waarom we in de software überhaupt deze kosten in mogen voeren.

Reputatie 3
Badge +2

Inderdaad is het sinds 2019 wettelijk niet meer toegestaan om een toeslag in rekening te brengen bij betalingen met een betaalpas of creditcard: https://www.webwinkelkeur.nl/psd2-wat-is-er-veranderd-voor-webwinkeliers/

Er zijn nog wel betaalmethodes waar je wel kosten voor in rekening mag brengen bijvoorbeeld: AfterPay of Acceptgiro. De kosten mogen alleen niet hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten die jij doorberekend krijgt van deze partijen. 

Ook bij kaarten als American Express en Diners Club mag je een toeslag vragen, aangezien deze creditcards (nog) niet onder verbod van de Europese Unie vallen:slight_smile: .

Je doet er dus verstandig aan om per betaalmethode even te checken hoe het zit.

^Lana (Stichting WebwinkelKeur)

Reputatie 4
Badge +6

@WebwinkelKeur bedankt voor de extra toelichting.

Reputatie 4
Badge +6

Inderdaad is het sinds 2019 wettelijk niet meer toegestaan om een toeslag in rekening te brengen bij betalingen met een betaalpas of creditcard: https://www.webwinkelkeur.nl/psd2-wat-is-er-veranderd-voor-webwinkeliers/

Er zijn nog wel betaalmethodes waar je wel kosten voor in rekening mag brengen bijvoorbeeld: AfterPay of Acceptgiro. De kosten mogen alleen niet hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten die jij doorberekend krijgt van deze partijen. 

Ook bij kaarten als American Express en Diners Club mag je een toeslag vragen, aangezien deze creditcards (nog) niet onder verbod van de Europese Unie vallen:slight_smile: .

Je doet er dus verstandig aan om per betaalmethode even te checken hoe het zit.

^Lana (Stichting WebwinkelKeur)

Waarom mag dan een betaalservice als bijv. Mollie wel extra kosten doorberekenen bij een creditcard?

Reputatie 4
Badge +6

@Humiez Goeie, als ik moet gokken dan is dat omdat het van ondernemer naar ondernemer is. Mollie is een dienst waar je gebruik van maakt en je kiest ervoor. Benieuwd ook wat @WebwinkelKeur hiervan zegt.

Reputatie 3
Badge +2

@Humiez Bedoel je de kosten die Mollie aan jou als ondernemer vraagt? 

Reputatie 3
Badge +2

Dat mag gewoon en is eigenlijk ook wel logisch. Creditcard aanbieders rekenen zelf die kosten ook door aan Mollie. Dat is hun verdienmodel. Ondernemers vallen niet onder de consumenten wetgeving. Het gaat echt om het aanschaffen van een product in een webwinkel. Niet om het afnemen van de dienst (creditcardbetaling) door de ondernemer.

Je maakt dus inderdaad als ondernemer kosten voor de betaling die je niet mag doorberekenen. 

Reputatie 4
Badge +6

Voor mij is tot nu toe overduidelijk geworden dat de betaalkosten voor creditcard niet meer kunnen dus ik heb ze uitgezet in de webwinkel blijft bij mij over de bovenstaande vraag hoe te verrekenen met de klant. Ik wacht nog even af en anders probeer ik gewoon wat. 

Reputatie 3
Badge +2

Goed om te horen dat je duidelijkheid hebt gekregen op je vraag! Op je andere vraag zal @Ebbe vast een passend antwoord weten :-) 

Reputatie 4
Badge +6

Ok ik hou niet zo van open eindjes dus ben even bij mollie aan het struinen geweest. Ik heb daar gevonden hoe dat ik de betaalkosten kon terugstorten.
1) Concreet je gaat naar Mollie | Orders | selecteer de juiste order en in de Basket zie je jouw verkochten producten. | In mijn geval voor Betaalkosten gekozen en toen op Refund gedrukt nu krijg ik te zien bij Transactions | Refunds dat het bedrag voor de betaalkosten pending zijn om terug te storen.

2) Bij de order heb ik de betaalkosten verwijderd en daarna een bijgewerkte factuur gegenereerd.

Weet niet zeker of het zo 100% het handigst was maar het is geregeld nu. 
Bedankt voor het meedenken 

Reputatie 4
Badge +6

Dan zou je hetzelfde moeten doen wat wehkamp en zo doen. In plaats van verzendkosten vragen die administratiekosten. Je zou dan daar alle kosten in door kunnen berekenen. Maar dat weet ik niet af dat mogelijk is binnen mijnwebwinkel.

Maar zoals ik het kan zien zijn wij als kleine webwinkelier toch wel flink de sjaak met al die extra kosten. De BTW die wij af moeten dragen over de verzendkosten die we door berekenen aan de klant. Maar je kan niet tegen de klant zeggen ok postnl vraagt €0,96 voor een postzegel maar wij moeten daar die 21% over betalen dus ik vraag aan u €1,16
Dan de betaalkosten die je bij de banken hebt en die wij dus ook niet door mogen berekenen.

Wanneer komt er een wet die de kleine ondernemer gaat beschermen?

Reputatie 5
Badge +7

Mooie omschrijving Sonja ‘een beetje bijzonder’ :wink: Ik wist dit ook echt niet en ik dacht dit willen er vast meer weten hier. Wat jij schrijft over de SALE is voor mij ook echt nieuws… We leren iedere dag weer bij.

Wat die Sale betreft zou ik ook graag zien dat je dit zelf mag bepalen, in een fysieke winkel mag je wel aangeven dat Sale artikelen uitgesloten zijn van retour - waarom online dan niet? 

Reputatie 5
Badge +7

Ow die wilde ik ook aanzetten maar heb je daar ook niet minimaal de creditcard optie voor nodig?

Ja klopt.. ik heb de creditcard functie bij Mollie aangezet maar niet in MWW en zo kun je dan alleen Apple Pay aanbieden. 

Reputatie 4
Badge +6

Ja klopt.. ik heb de creditcard functie bij Mollie aangezet maar niet in MWW en zo kun je dan alleen Apple Pay aanbieden. 

Ah das inderdaad ook een manier goed gevonden! :smiley:

Reageer