Praat mee over Google Analytics 4 (GA4)

• 12 October 2022
  • 32 reacties
  • 1019 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Super user
  • 2858 reacties

Vandaag is de koppeling met Google Analytics 4 beschikbaar gesteld. Dit is de nieuwe standaard van Google Analytics die per 1 juli 2023 ingaat. Maar let op! Het is verstandig om GA4 zo snel mogelijk te koppelen zodat je per 1 juli 2023 al gevulde data hebt. De data uit de huidige Google Analytics komt namelijk te vervallen. 

De komende periode gaan we aandacht besteden aan wat de verschillen zijn tussen Universal en GA4 en gaan we best practices delen over het aanmaken van handige dashboard en hoe je de data moet interpreteren. 

Voor nu is het belangrijk om zo snel mogelijk GA4 te activeren, zodat je de data alvast verzameld. Mocht je al verder willen werken met GA4, dan is dat natuurlijk mogelijk. 

Tot 1 juli 2023 worden zowel de huidige Google Universal ingeladen als GA4. Hier hoef je niks voor te doen. Wat kan opvallen is dat de data anders is. GA4 meet namelijk een stuk accurater dan de huidige Universal implementatie. Het is dus logisch dat je een verschil ziet in data. 

Als je vragen hebt kun je die hier stellen. Mocht je al best practices hebben en willen delen, ook dan ben je natuurlijk welkom om dat hier te doen👇

32 reacties

Wat ik nog probeer te ontcijferen - Hoe berekent mijnwebwinkel bezoekers ten opzichte van GA

bezoekers op dezelfde dag:

Google analytics standaard : 587

GA4 : 886

mijnwebwinkel : 677

Dat zou goed kunnen. GA4 is veel accurater dan Universal. Dat komt onder andere doordat GA4 niet meer afhankelijk is van de cookies. Ook zonder het accepteren van de cookies wordt de data gemeten. Exacte cijfers zijn er niet, maar in Universal '’miste'’ je ongeveer 20-30% 

Ik denk zelfs nog meer. Nu ook weer bij Universal 1 bezoeker en bij GA4 8. Wat ik nog wel mis bij GA4 is waar de bezoekers van dat moment precies zijn. Maar misschien komt dat nog. 
Bij Universal zie je precies wat klanten aan het doen zijn. 

Je hebt in GA4 ook een realtime overview. althans, een overzicht van de laatste 30 minuten inclusief waar je gebruikers zijn geweest. bedoel je dit?

Reputatie 5
Badge +6

Hai @Roel,
Die had ik inderdaad ook gezien. Is volgens mij toch niet helemaal het zelfde. 
In de oude situatie zie ik bv dat ik 3 bezoekers heb en ik zie ook waar ze op dat moment zijn en wat ze doen. Ik zie verspringen dat ze bv iets in hun winkelwagentje doen en dan weer naar een andere pagina en je ziet ze vaak dan ook de bestelling helemaal afmaken. 
Dat is wat anders dan een lijst van pagina’s waar klanten zijn geweest. 
Of misschien zie ik het verkeerd?

Reputatie 5
Badge +6

Wat ik nog probeer te ontcijferen - Hoe berekent mijnwebwinkel bezoekers ten opzichte van GA

Ja, wat een verschillen!!

Reputatie 7
Badge +16

Er wordt gewerkt aan nieuwe dashboard. Deze tonen dan de data uit GA4, zodat dat weer kloppend is. 

Reputatie 5
Badge +6

Hi @Ebbe ,

Ik probeer dit geheel nu te koppelen, echter toont de webwinkel niet de optie tot koppelen van GA4. Zie screenshot.

EDIT: Via Edge werkt het wel. Ik kan dus via Chrome niet zien welke GA4 er gekoppeld is, noch kan ik het aanpassen. Via Edge kan ik het wel zien.

Reputatie 2
Badge +4

Ebbe, bedankt voor jouw uitleg. Ik zou het op prijs stellen om -in afwachting van jullie latere uitleg over GA4- de statistieken aantal geraadpleegde pagina’s en artikelen te kunnen zien op de vertrouwde plek. Na een paar dagen rondkijken in GA4 zie ik duidelijke verschillen tussen GA4 en Google Universal die ik niet kan verklaren. Liever dus nog even het oude vertrouwde overzicht in Statistieken.

Goedemorgn, ik heb de GA4 toegevoegd in Statistieken afgelopen woensdag maar zie niets terug Ststistieken van geraadpleegde pagina’s en artikelen. Dit onderdeel is verdwenen nadat ik GA4 heb toegevoegd. GA4 werkt zo te zien goed en geeft bezoeken enzovoorts goed weer. Ben ik iets vergeten?

IK was veel blijer met de  oude statistieken op jullie eigen website editor van je eigen pagina. Geeft het juist veel beter aan en direct. Nu moet je via google analytics verplicht kijken en via meerder klikken zie je het pas. Veel liever die oude statistieken.

Reageer