Praat mee over Google Analytics 4 (GA4)

• 12 October 2022
  • 31 reacties
  • 912 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2786 reacties

Vandaag is de koppeling met Google Analytics 4 beschikbaar gesteld. Dit is de nieuwe standaard van Google Analytics die per 1 juli 2023 ingaat. Maar let op! Het is verstandig om GA4 zo snel mogelijk te koppelen zodat je per 1 juli 2023 al gevulde data hebt. De data uit de huidige Google Analytics komt namelijk te vervallen. 

De komende periode gaan we aandacht besteden aan wat de verschillen zijn tussen Universal en GA4 en gaan we best practices delen over het aanmaken van handige dashboard en hoe je de data moet interpreteren. 

Voor nu is het belangrijk om zo snel mogelijk GA4 te activeren, zodat je de data alvast verzameld. Mocht je al verder willen werken met GA4, dan is dat natuurlijk mogelijk. 

Tot 1 juli 2023 worden zowel de huidige Google Universal ingeladen als GA4. Hier hoef je niks voor te doen. Wat kan opvallen is dat de data anders is. GA4 meet namelijk een stuk accurater dan de huidige Universal implementatie. Het is dus logisch dat je een verschil ziet in data. 

Als je vragen hebt kun je die hier stellen. Mocht je al best practices hebben en willen delen, ook dan ben je natuurlijk welkom om dat hier te doen👇

31 reacties

Reputatie 5
Badge +7

Heel raar maar bij mij staat nederland er niet tussen. Zie nu dat dit al bekend is. Maar hierdoor krijg je de algemene voorwaardes in het Frans. Knap lastig lezen 

Reputatie 7
Badge +16

@Humiez Heb je voor België gekozen?

Reputatie 5
Badge +7

@Humiez Heb je voor België gekozen?

ja

Reputatie 1
Badge +1

Google geeft aan dat dat mijn tag op elke pagina van de website gezet moet worden (?) wat moet ik daarmee doen? Groetjes! 

Reputatie 5
Badge +7

Google geeft aan dat dat mijn tag op elke pagina van de website gezet moet worden (?) wat moet ik daarmee doen? Groetjes! 

Moeten wij ook. Zou niet weten hoe we dat moeten doen.

Reputatie 7
Badge +16

@Humiez @AlpenStyle dat hoeven jullie niet te doen. Wij hebben ervoor gezorgd dat je GA4 niet via de Google Tag Manager hoeft te koppelen. Het enige wat je nog moet doen, als je dat nog niet hebt gedaan, is in de beheeromgeving van je webwinkel de property voor GA4 selecteren. Dit doe je bij statistieken

Reputatie 1
Badge +1

Dank je wel Ebbe!! 

Goedemorgn, ik heb de GA4 toegevoegd in Statistieken afgelopen woensdag maar zie niets terug Ststistieken van geraadpleegde pagina’s en artikelen. Dit onderdeel is verdwenen nadat ik GA4 heb toegevoegd. GA4 werkt zo te zien goed en geeft bezoeken enzovoorts goed weer. Ben ik iets vergeten?

Reputatie 3
Badge +2

Hier inderdaad hetzelfde @provencebrocante. Ik zie nu alleen nog het aantal geplaatste orders terug in de statistieken en geen pagina’s en artikelen meer.

Reputatie 7
Badge +16

@provencebrocante @Sambi Die data is te vinden in GA4. Hierin vind je eer accurate data en kun je beter filteren, en geavanceerdere statistieken terugvinden dan dat wij voorheen toonde. Om hier te komen open je GA4. Vervolgens ga je naar '’rapporten'’, dit vind je aan de linkerkant (zie screenshot hieronder:

Icoon om naar rapporten te gaan

Als je daar bent ga je op zoek naar ‘Welke pagina's en schermen worden het meeste bekeken’. Je ziet daar een overzicht. Maar je kunt verder de statistieken induiken om. Hiervoor klik je op ‘pagina's en schermen bekijken’

Je ziet daar hoe vaak de pagina is bekeken, hoe gebruikers en hoeveel nieuwe gebruikers de pagina hebben bekeken. Dit zelfde geldt ook voor best verkocht producten. Daarin zie je onder andere hoe vaak het product in de winkelwagen is geplaatst. 

Dit is de basis zodat je de basis informatie kunt vinden. We zijn bezig om blogs te faciliteren waarin hier dieper op wordt in gegaan. En wellicht kunnen we een webinar of iets dergelijks organiseren waarin wordt uitgelegd hoe je de data kunt achterhalen en welke actiepunten je vervolgens kunt toepassen om de data te verbeteren. Zouden jullie hier interesse in hebben?

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Reputatie 3
Badge +2

Dankjewel @Ebbe 

Fijn weekend!

Ebbe, bedankt voor jouw uitleg. Ik zou het op prijs stellen om -in afwachting van jullie latere uitleg over GA4- de statistieken aantal geraadpleegde pagina’s en artikelen te kunnen zien op de vertrouwde plek. Na een paar dagen rondkijken in GA4 zie ik duidelijke verschillen tussen GA4 en Google Universal die ik niet kan verklaren. Liever dus nog even het oude vertrouwde overzicht in Statistieken.

Reputatie 7
Badge +16

@provencebrocante Die verschillen kan ik wel verklaren. GA4 heeft de meest accurate data. Dat komt omdat bij Universal de cookies geaccepteerd moesten worden voordat er gemeten kon worden. Bij GA4 is dat niet nodig en wordt de data meteen gemeten. Het is dus logisch dat je in GA4 andere -betere- data ziet. 

Reputatie 3
Badge +3

Top dat dit is doorgevoerd. Inmiddels beginnen de ecommerce gegevens binnen te stromen. Ik heb twee vraagjes hierover:

• Zowel bij UA als bij GA4 stroomt circa 40% van de transacties binnen. Enig idee hoe dit kan? Heeft dat met cookies te maken? Vaak zien we wel de bezoekersgegevens tot aan de checkout, maar schieten de transactiewaardes niet door.
  • Is het mogelijk om de productcategorien door te schieten?

Badge +1

ik zou graag willen weten als je GA 4 heb GA 4 heb  geinstaleert of je terug kan naar het oude systeem ik vind het namelijk heel vervelend dat ik bij statistieken niet kan zien  welke pagina’s het meest zijn bekeken en naar welke producten hopelijk kan iemand mij helpen

Reputatie 3
Badge +3

ik zou graag willen weten als je GA 4 heb GA 4 heb  geinstaleert of je terug kan naar het oude systeem ik vind het namelijk heel vervelend dat ik bij statistieken niet kan zien  welke pagina’s het meest zijn bekeken en naar welke producten hopelijk kan iemand mij helpen

Je kunt wisselen tussen de twee verschillende properties.

Badge +1

dat lukt dus niet er hapert steeds iets als je van de een naar der ander wil  gaan en heel vaak geeft hij de 2de bij statistieken niet eens weer.

Badge +1

Als je analitics altijd op je computer bekeek kun je in je geschiedenis de oude versie het makkelijkst vinden. Ik was zelf ook aan het goochelen, heb in het oude analitics altijd een paar dashboards waar ik elke dag wel even naar kijk, en vond het lastig om te schakelen tussen oud en nieuw. Heb nu twee tabbladen open, één met de oude en één met de nieuwe versie.

Zo kan ik even rustig wennen aan de nieuwe versie 😅, die trouwens wel super uitgebreid is.

Reputatie 7
Badge +10

Bij ons druppelen de gegevens nu ook mooi binnen. Maar het is wel even heel anders. Maar dat het wijst zich op de duur de weg wel.

Reputatie 3
Badge +3

Komen bij jullie alle e-commerce gegevens binnen? Of slechts een gedeelte?

Reputatie 5
Badge +6

Wat een verschil in data! 
In de Analytics app kan ik switchen tussen oud en nieuw (GA4). In oud zie ik b.v. 2 bezoekers en in nieuw 13! Is dit normaal? Als de nieuwe klopt dan heb ik dus altijd een verkeerd beeld gehad van mijn bezoekers. 

Badge +1

Wat een verschil in data! 
In de Analytics app kan ik switchen tussen oud en nieuw (GA4). In oud zie ik b.v. 2 bezoekers en in nieuw 13! Is dit normaal? Als de nieuwe klopt dan heb ik dus altijd een verkeerd beeld gehad van mijn bezoekers. 

Klopt inderdaad, ik ervaar dat precies hetzelfde. 

Reputatie 7
Badge +16

Dat zou goed kunnen. GA4 is veel accurater dan Universal. Dat komt onder andere doordat GA4 niet meer afhankelijk is van de cookies. Ook zonder het accepteren van de cookies wordt de data gemeten. Exacte cijfers zijn er niet, maar in Universal '’miste'’ je ongeveer 20-30% 

Reputatie 5
Badge +6

Dat zou goed kunnen. GA4 is veel accurater dan Universal. Dat komt onder andere doordat GA4 niet meer afhankelijk is van de cookies. Ook zonder het accepteren van de cookies wordt de data gemeten. Exacte cijfers zijn er niet, maar in Universal '’miste'’ je ongeveer 20-30% 

Ik denk zelfs nog meer. Nu ook weer bij Universal 1 bezoeker en bij GA4 8. Wat ik nog wel mis bij GA4 is waar de bezoekers van dat moment precies zijn. Maar misschien komt dat nog. 
Bij Universal zie je precies wat klanten aan het doen zijn. 

.

Reageer