Gepland onderhoud (5 op 6 december): E-mail en webmail

  • 1 December 2022
  • 10 reacties
  • 362 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
  • Mijnwebwinkel expert
  • 52 reacties

Bij MyOnlineStore weten we dat e-mail een onwijs belangrijk communicatiemiddel voor jou, je klanten en je partners is. Om ervoor te zorgen dat de e-mailoplossing die MyOnlineStore aanbiedt weer aan alle moderne normen en eisen voldoet, zullen we op maandag 5 december aanstaande, tussen 20:00 uur en dinsdag 6 december 07:00 uur dit onderdeel verhuizen naar de Google Cloud. Op status.myonlinestore.com kan je de voortgang van de migratie volgen. Gedurende dit onderhoud zijn je e-mail en webmail niet beschikbaar. E-mails die je in de tussentijd ontvangt zullen na het onderhoud bij je worden afgeleverd. Na het afronden van de migratie gaan we de mailboxen opnieuw synchroniseren, hierdoor kan het zijn dat enkele eerder verwijderde mails weer terug in je mailbox staan. Met deze noodzakelijke synchronisatie voorkomen we dat er mails verloren gaan. Hieronder lees je er meer over.

Vorig jaar oktober is, na een jaar aan voorbereidingen, een heel groot deel van het platform waar jij via MyOnlineStore gebruik van maakt verhuisd van onze vorige hostingpartij naar de Google Cloud. Die verhuizing is super verlopen! De belangrijkste redenen voor die verhuizing waren:

  • Meer flexibiliteit: we willen er graag voor zorgen dat we, met behulp van de nieuwste technieken, op een makkelijkere manier en betrouwbaardere features voor je webwinkel kunnen uitbrengen.

  • Meer schaalbaarheid: jij weet als geen ander hoe belangrijk het is dat je webwinkel 24/7 bereikbaar is. We doen daar dan ook ons uiterste best voor. Binnen de Google Cloud is het mogelijk om dat te automatiseren. Breekt de periode van de feestdagen aan en wordt het drukker in de webwinkels? Dan kan de Google Cloud automatisch alle benodigdheden daarvoor opschalen. Wel zo handig!

  • Meer controle: we werken al meer dan 15 jaar met een toffe club knappe koppen aan het mooiste commerce-platform van Nederland. We weten steeds beter wat onze klanten willen, en daardoor weten we ook wat wij moeten doen; dat platform nóg beter ten gunste voor jou inzetten. Door een extra schakel uit de keten te halen kunnen we dat beter, sneller en meer gericht op jouw wensen en eisen.

  • Meer veiligheid: doordat we meer controle hebben, zijn we ook in staat om updates uit te voeren die wij nodig achten en op de momenten die wij daarvoor geschikt vinden. Zo zorgen we er altijd voor dat jouw webwinkel en (klant)data veilig zijn én blijven!

Nu we inmiddels een jaar in de Google Cloud draaien is het ook tijd om dat laatste staartje wat nog bij een andere hostingpartij draait te gaan verhuizen naar de Google Cloud: de e-mailoplossing die onderdeel is van je abonnement bij MyOnlineStore. Daar hebben we het afgelopen half jaar ontzettend hard aan gewerkt. Er is door ons gebouwd, getest, gemigreerd, nog meer getest, geüpdatet en daarna met een groepje collega webwinkeliers nog uitvoeriger getest.

Veranderingen

De voornaamste veranderingen spelen zich af op de achtergrond, en hebben vooral te maken met de vier pijlers die ik al eerder noemde, maar natuurlijk verandert er zichtbaar voor jou ook een en ander.

wat is er anders?

Ik denk dat het goed is om eerst toe te lichten wat er voor je gaat veranderen. Hieronder een kort lijstje met zichtbare en merkbare veranderingen:

  • De link waarmee je de webmail opent is gewijzigd naar https://webmail.myonlinestore.com. Heb je de oude url in je favorieten staan? Geen zorgen! Wij zorgen voor een redirect. Ook de link in je beheeromgeving wordt aangepast.

  • De grootste verandering is Roundcube, het e-mailprogramma dat wij standaard aanbieden waarin je via je browser je e-mail kunt beheren. Voor zowel de webmail als de zaken die op de achtergrond draaien, hebben we gekozen om de allerlaatste versies te installeren. Daarmee is Roundcube in een nieuw jasje gestoken. Het ziet er wat anders uit, maar de meeste functies vind je op dezelfde plek. De nieuwe versie is responsive, beschikt over een dark en light modus, en is net wat vriendelijker in gebruikt. In dit Vraag & Antwoord-artikel vind je vanaf dinsdag 7 december de werking van de vernieuwde Mijnwebwinkel webmail.

wat gaat er niet veranderen?

Naast dat er wat dingen veranderen, zijn er ook een aantal zaken die niet zullen veranderen.

  • De veiligheid en privacy van alle e-mailgegevens: die blijft te allen tijde gegarandeerd!

  • Backups: backups blijven gegarandeerd, zoals we dat nu ook al voor je hebben geregeld.

  • Je e-mail en instellingen: die migreren we gewoon mee. Zo heb je na het onderhoud al je filters, handtekeningen en andere instellingen meteen weer bij de hand.

  • De grootte van je mailbox: die blijft gewoon 2 Gigabyte.

  • Het aantal mailboxen: dat blijft één mailbox met een catch-all regel.

  • De ondersteuning van mailprogramma’s: Android (Gmail App), Apple Mail, Thunderbird en Outlook. Die blijft gewoon werken en je hoeft hier zelf niets voor te veranderen.

  • De werking van de webmail client: Roundcube is een product van derden waarbij ook wij gebonden zijn aan de functionaliteit die dat webprogramma standaard biedt. Daarin is geen maatwerk mogelijk.

  • Maak je gebruik van bijvoorbeeld Google Suite, Microsoft Office 365, of gebruik je de mailoplossing bij een domein in eigen beheer? Dan hoef je niets te wijzigen en kun je daar gewoon gebruik van blijven maken.


Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

10 reacties

Reputatie 1
Badge

Graag hoor ik of er iets wijzigt in de verzendende servers waardoor we ons spf record moeten aanpassen. 

Reputatie 4
Badge +5

Graag hoor ik of er iets wijzigt in de verzendende servers waardoor we ons spf record moeten aanpassen. 

Hoi @Dineke,

Nee hoor, je hoeft je nergens zorgen om te maken. Dat blijft voorlopig allemaal intact, maar mogelijk gaan we daar in de toekomst nog wel wat verandering in brengen. Voor de zekerheid verwijs ik je ook nog even naar de laatste alinea uit mijn bericht hierboven:

  • Maak je gebruik van bijvoorbeeld Google Suite, Microsoft Office 365, of gebruik je de mailoplossing bij een domein in eigen beheer? Dan hoef je niets te wijzigen en kun je daar gewoon gebruik van blijven maken.

Reputatie 4
Badge +5

Het zal je vast niet zijn ontgaan dat er niets is gewijzigd, en dat er onder andere geen nieuwe versie van de webmail beschikbaar is. We hebben afgelopen nacht om 03:30 uur namelijk besloten om het onderhoud terug te draaien.

De reden hiervoor was simpel: er was onvoldoende vertrouwen om stabiel de nieuwe e-mailoplossing aan te kunnen bieden. Dat zou hebben geleid tot het vertraagd ontvangen en versturen van e-mails. Hoewel dat altijd lastig is, beseffen we ons dat het in de periode van de maand december al helemáál niet uitkomt.

De problemen waar we tegenaan liepen waren te complex om in het nog resterende tijdsbestek op te lossen en heeft doen besluiten om de wijzigingen ongedaan te maken. De komende week zullen we met alle betrokkenen om tafel gaan om de oorzaak van de instabiliteit aan te pakken en de migratie opnieuw te plannen.

Reputatie 3
Badge +1

Kan het zijn dat er toch wat problemen zijn ontstaan. We krijgen namelijk de mail niet verzonden.

Een pop-up om in te loggen verschijnt in Outlook maar deze werkt nu niet.

Reputatie 4
Badge +5

Kan het zijn dat er toch wat problemen zijn ontstaan. We krijgen namelijk de mail niet verzonden.

Een pop-up om in te loggen verschijnt in Outlook maar deze werkt nu niet.

In dat geval adviseer ik je om contact op te nemen met customer care om je hiermee verder te helpen. Er zijn geen problemen hiermee bekend die te wijten zijn aan de migratie.

Reputatie 3
Badge +1

Kan het zijn dat er toch wat problemen zijn ontstaan. We krijgen namelijk de mail niet verzonden.

Een pop-up om in te loggen verschijnt in Outlook maar deze werkt nu niet.

In dat geval adviseer ik je om contact op te nemen met customer care om je hiermee verder te helpen. Er zijn geen problemen hiermee bekend die te wijten zijn aan de migratie.

Probleem heeft zich in de loop van de middag vanzelf opgelost.

Geen idee wat er mis ging.

Reputatie 1
Badge +1

Had graag een grotere mailbox gezien. 2GB is niet meer van deze tijd.

Reputatie 4
Badge +5

Had graag een grotere mailbox gezien. 2GB is niet meer van deze tijd.

Zoals je in het het openingsbericht hebt kunnen lezen, valt dat niet in de scope van dit project. Er zijn alternatieven waarbij je gebruik kan maken van Microsoft 365 of Google Workspace

Reputatie 3
Badge +4

Ik gebruik de app Outlook. Ik was niet op de hoogte van de veranderingen en heb er nu nog steeds last van dat e-mails niet binnenkomen. Waar kan dat aan liggen?

Reputatie 4
Badge +5

Ik gebruik de app Outlook. Ik was niet op de hoogte van de veranderingen en heb er nu nog steeds last van dat e-mails niet binnenkomen. Waar kan dat aan liggen?

Hi @Georgette, vervelend dat de aankondiging van het onderhoud je is ontgaan. Ben je geabonneerd op onze nieuwsbrief? Op 1 december heeft namelijk iedereen die ingeschreven is op onze nieuwsbrief hier een mail over ontvangen.

Zonder foutmeldingen of wetende wat er precies niet werkt is het lastig vast te stellen wat er speelt. Ik adviseer je om even contact op te nemen met de kanjers van customer care, zodat je mail het hopelijk weer snel doet!

Gratis tip: registreer je even op https://status.myonlinestore.com. Bij onderhoud van deze schaal en verstoringen aan het platform ontvang je dan automatisch een mailtje en/of SMS. Via diezelfde website kun je de actuele status van het onderhoud of verstoring blijven volgen. Reuze handig!