Vraag

SEO herhalingen door product links

• 8 September 2021
  • 9 reacties
  • 252 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Ik crawl eens in de zoveel tijd mijn webshop via Ubersuggest. Wat mij recent opviel is dat er onder de SEO problemen op het moment het volgende staat:

• 777 pagina's met herhalende meta-omschrijvingen
  • 744 pagina's met herhalende <title> tag

Ik heb gekeken waar dit van toepassing is, maar het gaat hierbij om de gelinkte producten. Dit zijn producten die bijvoorbeeld bij mij onder de categorie ‘Spiegels’ staan, maar ik plaats ook een link op de pagina ‘Nieuw’ bijvoorbeeld. Die krijgen dan wel een andere URL (met bijvoorbeeld een andere hoofdpagina ervoor), en worden dus gezien als een losse pagina. Bijna al mijn producten staan op meer dan één pagina.

Maar volgens mij kan ik niet de meta-omschrijving of <title> tag per link aanpassen? Want bij het aanpassen van het artikel/gelinkt artikel wordt dit overal aangepast, als ik het goed heb.

Is hier actie op benodigd?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +16

@Nanaas goede vraag. Ik heb hier zo 1, 2, 3 het antwoord niet op. Ik heb een ticket aangemaakt zodat we dit kunnen uitzoeken. Heb jij toevallig een screenshot van ubersuggest, dan voeg ik die toe aan het ticket. 

Thanks! 

Reputatie 7
Badge +9

@Ebbe Hierbij een screenshot. Je ziet dus dat wanneer je de desbetreffende pagina's open klikt dat het gaat om hetzelfde product, maar dat deze op een andere pagina staat. 

Reputatie 3
Badge +3

hoi, ik volg graag dit topic. Door links te maken van onze producten hebben wij ook herhalende titeltags en meta-omschrijvingen. Dit vind Google niet fijn.

Reputatie 7
Badge +16

Update:
Als er een canonical tag aanwezig is - die wordt aangemaakt bij gelinkte producten - moet dit ook gelden voor de meta data. We moeten wat dieper graven waarom Ubersuggest de meta data van deze producten toch kenmerkt als herhalende content. Wordt vervolgd. Zodra dit duidelijk is, plaats ik hier een update. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 7
Badge +11

Update:
Als er een canonical tag aanwezig is - die wordt aangemaakt bij gelinkte producten - moet dit ook gelden voor de meta data. We moeten wat dieper graven waarom Ubersuggest de meta data van deze producten toch kenmerkt als herhalende content. Wordt vervolgd. Zodra dit duidelijk is, plaats ik hier een update. 

Groet,
Ebbe

Was hier inmiddels al wat meer info over?

Reputatie 6
Badge +5

Ik ben ook nieuwsgierig. Ik zie dit topic voor het eerst maar voor mij is dit ook van toepassing

Reputatie 7
Badge +16

Goed dat je dit topic onder de aandacht brengt @powerfulproducts.nl. Hier is inderdaad meer info over. 

Wat wij doen is alle tweede pagina's (en 3e, 4e etc) een canonieke tag meegeven om de zoekmachines te laten weten dat de inhoud wordt gedupliceerd door een andere 'hoofdpagina'. We hebben ook de voorgestelde <link rel="next"> en <link rel="previous"> tags in de <head> voor gepagineerde inhoud. Dit om ervoor te zorgen dat zoekmachines die niet markeren als "duplicate content".

Alle voorzorgsmaatregelen die voor Google en andere zoekmachines nodig zijn om producten/pagina's als canoniek te markeren zijn genomen. 

Reputatie 7
Badge +11

Goed dat je dit topic onder de aandacht brengt @powerfulproducts.nl. Hier is inderdaad meer info over. 

Wat wij doen is alle tweede pagina's (en 3e, 4e etc) een canonieke tag meegeven om de zoekmachines te laten weten dat de inhoud wordt gedupliceerd door een andere 'hoofdpagina'. We hebben ook de voorgestelde <link rel="next"> en <link rel="previous"> tags in de <head> voor gepagineerde inhoud. Dit om ervoor te zorgen dat zoekmachines die niet markeren als "duplicate content".

Alle voorzorgsmaatregelen die voor Google en andere zoekmachines nodig zijn om producten/pagina's als canoniek te markeren zijn genomen. 

Fijn om te weten 

Reputatie 7
Badge +9

@Ebbe Bedankt voor de update. Ik heb de website opnieuw gecrawld en de meldingen van de dubbelingen zijn inderdaad weg. 👍🏻

Reageer