Blog

Hoger in Google? Houd een zoekwoordenonderzoek!

  • 11 August 2020
  • 12 reacties
  • 487 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2470 reacties

Hoge ranking binnen Google, dat willen we allemaal. Doordat we dit allemaal willen, is het juist extra moeilijk om de nummer 1 positie te halen. Er is erg veel concurrentie. Dat is niet erg, een beetje uitdaging houdt het leuk. Om goed gevonden te worden binnen Google gebruik je zoekwoorden. Dit kunnen losse woorden of combinaties zijn. Maar hoe bepaal je nou welke woorden je moet gebruiken? Om die vraag te kunnen beantwoorden houd je een ‘’zoekwoordenonderzoek’’. Hiervoor zijn veel verschillende tools voor. Ik behandel het met de tool ‘’Ubersuggest’’. Dit is een (gedeeltelijk) gratis tool - je hebt alleen een Google account nodig - die je ondersteunt bij het bepalen van je zoekwoorden. Weten hoe het werkt? Lees dan verder:point_down:

 

Hoe werkt het?

 

Zodra je op de site terecht komt kun je een domein of een keywoord (zoekwoord) invoeren. In mijn voorbeeld heb ik het zoekwoord ‘’community’’ gebruikt. Na het klikken op ‘’zoeken’’ krijg je dit resultaat te zien: 

De resultaten van jouw zoekwoord

Wat houden die gegevens in?

Bovenin zie je een aantal gegevens staan. Als je met je muis op het vraagteken staat zie je wat het inhoudt, of lees het hieronder. 

Zoekvolume: Aantal keer dat er gedurende een maand naar dit zoekwoord is gezocht
SEO moeilijkheid: Hoe moeilijk het is om een hoge ranking te halen met dit zoekwoord. Hoe hoger het getal, hoe moeilijker het is
Betaalde moeilijkheid: Dit zegt iets over de moeilijkheid van betaalde advertentie. Ook hier geldt, hoe hoger het getal, hoe moeilijk het is
Kosten per klik: De kosten per klik voor een betaalde advertentie

Daaronder zie je nog hoeveel mensen er klikken op een resultaat en wat de doelgroep is. Verder onder dezelfde pagina vind je nog ‘’Keywoord ideeën’’. Hier worden suggestie getoond die je eventueel kunt gebruiken. 

Keywoord ideeën  

Links in het navigatiemenu vind je het tabblad ‘’keywoord ideeën’’.  Als je daar op klikt kom je op de volgende pagina:

Links de suggestie en rechts de resultaten van je concurrenten

Aan de linkerkant worden de suggesties getoond en rechts zie je hoe goed andere websites scoren met het ingevoerde zoekwoord. In mijn voorbeeld zie je dat Wikipedia erg goed scoort met de serie ‘’Community’’ (aanrader?) Daarachter staan het geschatte aantal bezoeken dat een pagina krijgt, het aantal social shares en de autoriteit van de website. 

Op deze manier kun je al je zoekwoord ideeën invoeren om te achterhalen of je zoekwoorden geschikt zijn om te gebruiken. 

Met behulp van de ‘’Keywoord ideeën’’ vind je al snel geschikte zoekwoorden. Let er bij het invoeren en kiezen van zoekwoorden op dat:

  • De SEO moeilijkheid (=concurrente) niet te hoog is. Groen is een lage concurrentie en rood hoog. 

  • Je een hoog zoekvolume hebt. 

Idealiter wil je een hoog zoekvolume en een lage concurrentie (groen). Is dit andersom en scoort je zoekwoord dus slecht, dan kun je bij suggestie kijken of er betere alternatieven zijn. Scoren deze ook slecht, denk dan na over andere zoekwoorden en controleer deze weer via Ubersuggest.

Het toevoegen van een conversiezoekwoord, zoals kopen is handig omdat je dan zowel de vindbaarheid als de kans op conversie vergroot. 

Steek er wat tijd en moeite in, dan weet ik zeker dat je jouw zoekwoorden naar een hoger niveau kunt tillen. As always, laat het weten als er vragen zijn:v:

 

Succes! 

 

Hierbij de link naar ubersuggest → https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/


12 reacties

Reputatie 3
Badge +4

Zoekwoord tools geven vaak dezelfde resultaten. Je moet ook zelf nadenken, dingen verzinnen die mensen in google zouden zoeken. Het is net als het maken van een Scrapbook. Een wat?? een Scrapbook. Nu zal het grootste deel van de forum lezers niet weten wat een scrapbook is, maar tussen de lezers zitten vast wel mensen die ooit in Google hebben gezocht naar een creatieve manier om hun zelfgemaakte foto's op ouderwetse wijze in een modern plakboek te plakken. Dan is het weer belangrijk dat je de weg naar dat Scrapbook goed beschrijft. Je klanten zoeken in Google en je niet blind te staren op het harde zoekwoord. Teruggaan naar de basis van je product en goed uitleggen wat je er mee kan. Nou ben ik geen seo expert, ik zou het graag zijn, kennis schiet vaak tekort. Toch denk ik dat mijn verhaal een kern van waarheid heeft. Hoe ga jij op zoek naar zoekwoorden?

Reputatie 7
Badge +16

Je moet inderdaad zelf ook nadenken. Maar het heeft geen nut om zoekwoorden in te zetten als het zoekvolume laag is en het verder weinig oplevert. Maar ook daarbij is het logisch nadenken. 

Wat je zegt om uit te leggen wat je met je product kan, vind ik een goede. Veel (gerichte) zoekopdrachten bestaan steeds vaker uit korte zinnen, ook wel ‘long tail zoekwoorden’ genoemd. Als je een combinatie weet te vinden tussen de algemene zoekwoorden (short tail) en in gerichte zoekopdrachten/zinnen (long tail) ben je heel goed bezig. 

Meer informatie over short- en long tail zoekwoorden kun je hier lezen → https://www.rtmbusiness.nl/short-tail-long-tail-keywords-seo/ 

Ik verkoop een redelijk specifiek product (cachaça). Het woord ‘cachaça’ komt dan ook heel vaak voor op mijn pagina, en toch - wanneer ik ‘cachaça kopen’ ingeef, staat mijn pagina zelfs niet op de eerste 3 blz van google.

Nochtans ben ik zeker in het Nederlands taalgebied de enige met een specifieke cachaça-webshop of zelfs maar webpagina.

Reputatie 4
Badge +5

 

@Sabor 

Zou dat niet kunnen liggen/komen doordat je een .com domein hebt in plaats van een .nl domein?

Plus je kunt op je landingspagina meer schrijven over cachaça en over waarom ze het bij jou moeten kopen. Dat soort dingen kan ook helpen. Daarnaast is de tekst op de cachaça landingspagina dan weer in het Engels. Ik denk dat dat ook niet mee helpt

Reputatie 7
Badge +9

En zorgen dat je interne links goed hebt en je backlinks. Zo dat je een hogere DA krijgt.

Reputatie 3
Badge +4

Vaak is het handig als je uitlegt wat je er mee kan, of moet doen. Een voorbeeld, de zoekwoorden 'code’ 'oplossen' 'ontsnappen' brengen zoekresultaten van een Escape room in Google naar boven. Niet te technisch doen helpt ook. Een hoge druk reiniger met 12 bar druk enz werkt niet voor elke consument. De zoekwoorden 'een' 'schoon' 'terras' brengen je ook bij een terrasreiniger. Ik heb de zoekintentie van deze woorden niet nagekeken. Het is slechts een voorbeeld.

Reputatie 5
Badge +7

Ik verkoop een redelijk specifiek product (cachaça). Het woord ‘cachaça’ komt dan ook heel vaak voor op mijn pagina, en toch - wanneer ik ‘cachaça kopen’ ingeef, staat mijn pagina zelfs niet op de eerste 3 blz van google.

Nochtans ben ik zeker in het Nederlands taalgebied de enige met een specifieke cachaça-webshop of zelfs maar webpagina.

Ik kan jouw site nog niet eens gevonden krijgen in google. Ik zou deze onder bij je handtekening hier op de community zetten. Is alweer gratis reclame.

Reputatie 3
Badge +4

Wat is cachaça?

Reputatie 5
Badge +7

Ik weet niet of het ook met deze topic van doen heeft maar wij hebben altijd bij google maps op ons adres met zon pinnetje met Humiez Beads gestaan en dit is nu ineens weg. Weet iemand hoe ik dit weer terug krijg?

Reputatie 5
Badge +7

Wat is cachaça?

Een sterke drank uit Brazilië

Reputatie 1
Badge

Ik weet niet of het ook met deze topic van doen heeft maar wij hebben altijd bij google maps op ons adres met zon pinnetje met Humiez Beads gestaan en dit is nu ineens weg. Weet iemand hoe ik dit weer terug krijg?

Alles verdwijnt vanzelf op MWW, zo ook de bezoekers/klanten jammer…. Ebbe leuke tool maar zit vast weer een abonnement achter nu gratis 3 woorden… maak een account aan!!! top reclame voor dat bedrijf. Maar volgens mij moeten mensen dit ook makkelijk kunnen vinden in google ? o, wacht dat werkt denk ik ook niet meer..

Reputatie 7
Badge +16

@Sabor Het gaat wellicht tegen je principes in, maar het is de moeite waard om cachaça bewust verkeerd te schrijven. In dit geval dus ‘cachaca’ Niet iedereen neemt de moeite om diakritisch tekens of leestekens te gebruiken als ze iets zoeken via Google. 

Reageer