F.A.Q.

Hoe installeer je de chatfunctie Tawk.to (alleen voor PRO en PREMIUM)

• 17 April 2020
  • 24 reacties
  • 1302 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Super user
  • 2858 reacties

Een chatfunctie kan ontzettend handig zijn om je klanten snel te woord te staan. Tawk.to is zo'n dienst die een ontzettend goede en uitgebreide chatfunctie aanbiedt (het is zelfs meer dan alleen een chatfunctie). En het mooiste is, deze is nog gratis ook. Tawk.to is niet geïntegreerd in ons platform, maar is via de Google Tag Manager te installeren. Het installeren van de chatfunctie is niet ingewikkeld. Als je weet hoe het moet :wink: Na het lezen van dit artikel gaat het jou ook lukken. Zo niet, laat het dan weten.

Stap 1: controleer of je verbonden bent met de Google Tag Manager

Dit lukt nog wel. Je gaat in de beheeromgeving naar Google diensten/Google Tag Manager. Ben je verbonden? Ga dan door naar stap 2. Ben je nog niet verbonden, lees dan dit artikel: https://www.mijnwebwinkel.nl/support/hoe-koppel-ik-google-tag-manager

Stap 2: Maak een account aan

Om een account aan te maken surf je naar https://www.tawk.to/. Na het aanmaken van een account moet je 4 stappen doorlopen. Stap 1 t/m 3 spreken voor zich. Vanaf stap 4 is er uitleg noodzakelijk. Lees vooral verder. 

Stap 3: Installeer widget

We zijn bij tawk.to bij stap 4 aanbeland. Hier gaan we de widget installeren. Wat je hier moet doen is klikken op het tekstveld met de 'tag’ (zie hieronder). Als je hebt geklikt, ga je door naar de volgende stap. 

Als je met je muis op het tekstveld staat, kopieer je de tag naar je klembord.

Stap 4: voeg de tag toe in de Google Tag Manager

Voor deze stap loggen we in bij de Google Tag Manager. Als je bent ingelogd en je de juiste container hebt aangeklikt kom je in jouw '’werkruimte'’ terecht en kun je een nieuwe tag toevoegen. Klik op ‘Een nieuwe tag toevoegen’.

Jouw werkruimte waar je een nieuwe tag toevoegt.

Stap 5: Aangepaste html

Na het klikken op een nieuwe tag komt er een nieuw venster tevoorschijn. Je kunt de naam van de tag aanpassen door te klikken op ‘naamloze tag’. Vervolgens klik je op de grijze cirkel bij ‘tagconfiguratie’.Je ziet dan rechts de mogelijkheid om een soort tag te kiezen. Je kiest daar voor ‘aangepaste html’.

Aangepaste html

Stap 6: Plak de tag van Tawk.to

Na het klikken op aangepaste html kom je weer terug bij de tagconfiguratie. In het witte vlak plak je de tag die je bij stap 3 hebt gekopieerd. Je scrolt vervolgens wat naar beneden en klikt bij ‘triggers’ op de grijze cirkel om daarna op ‘all pages’ te klikken. Als je dat hebt gedaan klik je op ‘opslaan’ en keer je automatisch terug naar de beginpagina, jouw werkruimte. 

Stap 7: verzenden

Rechts zie je een blauwe knop met 'verzenden’ staan. Hier klik je op en vervolgens klik je op ‘publiceren’. Je kunt daarna nog een omschrijving van de tag meegeven en deze opslaan. Op naar de laatste stap:thumbsup:

Stap 8: Klik op ‘klaar’ 

Om de installatie af te ronden ga je terug naar het tabblad van Tawk.to om onderaan de pagina op ‘klaar’ te klikken. Ik adviseer je om de tour van Tawk.to te nemen zodat je precies weet hoe de chatfunctie werkt. 

Als je vervolgens in je shop kijkt (wellicht even refreshen) zie je rechtsonder de optie om te chatten. Dat was het. Nogmaals, laat het weten als je er niet uitkomt. We helpen je graag verder:muscle:

Succes! 

24 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Goed bezig @ebbe 

Eventueel als je zelf ook veel op je eigen site zit om te kijken hoe het er bij staat. Zal tawk.to jou zelf ook lastig vallen met je eigen tawk.to pop up. Dat kun je voorkomen door je eigen IP adres te blokkeren

Badge

Ik heb alle stappen doorlopen zoals hierboven beschreven, maar er is geen chatfunctie zichtbaar op mijn site….

Reputatie 7
Badge +11

@lauraborst84

Mogelijk ben je dan niet online. Dit is offline en de onderste is online Of heb je eigen ip uitgesloten ?

Met vriendelijke groet Robert,    https://www.powerfulproducts.nl/

Badge

Ja ik heb mijn eigen IP al uitgesloten, maar ook op mijn mobiel is de chatfunctie niet zichtbaar. Heb in de instellingen tijden gezet wanneer ik ‘online’ ben.

Reputatie 7
Badge +11

Als je online bent zie dan wel bezoekers ? zoals bij mij, Ik heb nu 3 bezoekers op mijn site 

Badge

ja ik zie bezoekers

Heb net mijn wifi uitgezet op mijn mobiel en toen kwam de chatfunctie wel naar voren! Dus het werkt #slimblondje

Reputatie 7
Badge +11

ja ik zie bezoekers

Heb net mijn wifi uitgezet op mijn mobiel en toen kwam de chatfunctie wel naar voren! Dus het werkt #slimblondje

Ja mobiel gaat normaal ook over de wifi als hij niet over de 4G gaat. Ook die kun je wel weer zien en opsporen en dat IP er uit filteren 

Met vriendelijk groeten Robert,                           https://www.powerfulproducts.nl/

Reputatie 1
Badge

Goed bezig @ebbe 

Eventueel als je zelf ook veel op je eigen site zit om te kijken hoe het er bij staat. Zal tawk.to jou zelf ook lastig vallen met je eigen tawk.to pop up. Dat kun je voorkomen door je eigen IP adres te blokkeren

Waar kan ik mijn eigen IP blokkeren? 

Reputatie 7
Badge +11

Goed bezig @ebbe 

Waar kan ik mijn eigen IP blokkeren? 

OF HIER

Badge

Hei,

Op de één of andere manier komt er geen container naar voren bij mij, iemand enig idee wat ik fout doe?

Reputatie 7
Badge +9

Hei,

Op de één of andere manier komt er geen container naar voren bij mij, iemand enig idee wat ik fout doe?

Heb je wel een container aangemaakt in je Google Tag Manager?

Badge

Heb je wel een container aangemaakt in je Google Tag Manager?

Ja heb ik :)

Reputatie 7
Badge +16

@lavijf Kun je de verbinding eens verbreken en opnieuw verbinding maken. Controleer daarbij of verbinding maakt met het juiste Google account.

Badge

@lavijf Kun je de verbinding eens verbreken en opnieuw verbinding maken. Controleer daarbij of verbinding maakt met het juiste Google account.

Heb ik zojuist weer gedaan, maar de container blijft leeg.
En dit is de container bij tag manager, of doe ik daar iets verkeerds?

Reputatie 7
Badge +16

Als je op ‘voorbeeld’ klikt, kom je dan wel uit op jouw site? Waarschijnlijk krijg je eerst een pop-up te zien met de knop ‘connect’.

Ik heb een koppeling gemaakt met Combidesk en Tawk.to. Maar wat voegt dat precies toe? Die koppeling is niet nodig als ik bovenstaande lees. Maar ik weet ook niet hoe ik die widget anders moet installeren. Graag hulp! :)

Badge

Zijn er een dagje mee bezig geweest, maar ons lukt het niet. 

zou toch wel een mooie aanvulling zijn op de website.

Heel jammer.

Reputatie 7
Badge +16

@hello4kids Ook bij jou moet het lukken. Welke stappen heb je uitgevoerd en waar loopt het spaak? Kun je dat aangeven?

Reputatie 7
Badge +16

@Planjeweeknl excuus, ik heb je vraag helemaal gemist. Je kunt tawk.to inderdaad zelf installeren zonder tussenkomst van combidesk. Hiervoor maak je gebruik van Google Tag Manager (stap 1). 

Badge

Goedemorgen, Alles lukte tot op het einde moeten we ergens aanklikken KLAAR en die optie zien we dan nergens.

Reputatie 5
Badge +6

Waarom moet je je eigen IP adres blokkeren??
Ik ben sinds gister bezig met tawk.to, maar snap er niet heel veel van. 
Hij is nu wel “in de lucht”, maar ik zie achter de schermen allerlei dingen (ticket aanmaken??) wat ik nog niet begrijp. Meestal heb ik dan de neiging om alles er weer af te gooien… 

Waarom moet je je eigen IP adres blokkeren??
Ik ben sinds gister bezig met tawk.to, maar snap er niet heel veel van. 
Hij is nu wel “in de lucht”, maar ik zie achter de schermen allerlei dingen (ticket aanmaken??) wat ik nog niet begrijp. Meestal heb ik dan de neiging om alles er weer af te gooien… 

Anders zie je dat je steeds zelf online bent als je aan je webshop werkt 😁. Zag tawk-to nog niet op je website staan, had ik je even een bericht gestuurd 😉 

Reputatie 5
Badge +6

@CountryatHome Zie je hem niet staan? Hij is wel zichtbaar bij mij. Hij staat nu niet op chat maar op bericht sturen. 

Badge +1

Een vraagje; ik heb zojuist de chatfunctie Tawk.to geïnstalleerd. Dat is gelukt alleen het dashboard van Tawk.co staat vast. Ik kan er niks mee… nergens op klikken. Net of de pagina steeds aan het laden is. Iemand hier ervaring mee of een oplossing voor? Ik werk op een iMac.

Reageer