F.A.Q.

Google Analytics meet niet al mijn orders. Hoe kan dat?

• 23 March 2020
  • 4 reacties
  • 496 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2786 reacties

Je hebt Google Analytics goed ingesteld. Je ziet namelijk het aantal bezoekers en dat de conversie wordt gemeten. Toch komt het aantal orders niet overeen met de werkelijkheid. Je hebt namelijk meer orders ontvangen, dan dat Google Analytics laat ziet. Dit houdt niet in dat Google Analytics niet goed is ingesteld. Deze situatie is  namelijk heel normaal. Hoe dat precies zit, lees je hieronder. 

Google Analytics meet de conversie (order) op het moment dat de klant de finish, ook wel bedanktpagina heeft bereikt. Na het betalen van de order moet de klant, vanuit de bankpagina, terugkeren naar de webshop. Pas dan meet Google Analytics de conversie. Doet de klant dit niet, en sluit hij/zij de pagina nog voordat de finish pagina is bereikt, de conversie wordt dan niet gemeten.

Er zit dus een foutmarge in, dit is goed om in je achterhoofd te houden. De informatie die Google Analytics toont is echter wel valide en geeft een goede kijk op je omzet en wat je klanten uitgeeft.

Wil je een 100% zekerheid hebben? Dan kun je altijd een orderexport overzicht uitdraaien in de beheeromgeving van je webwinkel. 

4 reacties

Bedankt maar ik wil graag het aantal bezoekers meten (liefst per pagina), losgekoppeld vd orders.

mvg, Marianne

Reputatie 7
Badge +16

Goede vraag @sieraadenzo, ik heb hier nog geen topic over geschreven in de community. Gelukkig is hier wel informatie over beschikbaar die ik graag met je deel. Ik deel 2 blogs die gaan over Google Analytics. Hierin wordt onder andere uitgelegd hoe je binnen Google Analytics kunt lezen wat de klant op jouw site doet. Je leest de blogs via de volgende 2 links:

Laat het weten als je er niet uit komt, dan zorg ik ervoor dat je geholpen wordt. 

Hallo Ebbe, heb je zicht op het aantal mensen (%) dat niet terugkeert naar de webshop na betaling? Een percentage wat wij kunnen aanhouden? Thanks!

Reputatie 7
Badge +16

Hi @Consoleskins, dat percentage ligt gemiddeld tussen de 25-35%. Je kunt voor jullie eigen shop dit percentage uitrekenen. Hiervoor moet je een orderexport overzicht uitdraaien over een bepaalde periode. Neem hier alleen de afgeronde order in mee, dus niet de retouren en de annuleringen. Dit aantal orders is 100%. Daarnaast moet je de conversieratio (percentage waarvan de conversie is gemeten) van diezelfde periode achterhalen. Dit is terug te vinden in Google Analytics. Om erachter te komen wat het percentage bij jullie is gebruik je de volgende som:

100% van de orders - conversieratio= % waarvan de conversie niet is gemeten.

Vrij technisch. Mocht het niet lukken, laat het dan weten. Succes!

Reageer