Vraag

Community afschermen / privacy

• 2 December 2022
  • 8 reacties
  • 186 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Beste Mijnwebwinkel,

Ik kwam laatst via zoeken op Google topics van deze community tegen.

Is het mogelijk om deze community af te schermen voor publiek? Ik vind het persoonlijk erg onprettig en niet professioneel overkomen als een van onze klanten onverhoopt discussies op dit forum tegen komen en lezen wat er achter de schermen allemaal speelt of gedaan wordt.

Ik zie dit forum als een zakelijk platform waar we met lotgenoten kunnen overleggen. Daar heeft de buitenwereld niets mee nodig.

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik snap je punt. Maar nieuwe mogelijke ondernemers die een shop willen beginnen. Mogen ook wel weten hoeveel onvrede er is. En welke problemen er spelen. Dus ik sta er wel erg dubbel in. Maar geloof me dat zullen ze nooit dan omdat dan hun hele branding idee weg is. 

Om eerlijk te zijn wist ik dat niet omdat er een inlog vereist is om te reageren. Afschermen zou ik ook wel prettig vinden.. 

Reputatie 7
Badge +16

Hi,

Bedankt voor het aankaarten. Ook ik begrijp het. Er zijn een aantal punten waar we naar kunnen kijken.

1. De community helemaal afsluiten. Dit heeft echter niet mijn voorkeur. Zo’n 80% van de bezoekers logt niet in of heeft geen account, maar gebruikt de community voor informatie. Daarnaast komt zo’n 60% organische naar de community (dus via Google). Als de community helemaal dicht wordt gezet komt dit te vervallen.
  2. We kunnen meer met gesloten en privé groepen werken. Dit zijn groepen die niet worden geïndexeerd door Google en je alleen toegang toe hebt als je een account hebt. Hiervan zijn 2 opties. Namelijk een openbare privé groep, hier kun je zelf toegang tot vragen en een gesloten privé groep, hiervoor moet ik je uitnodigen. Wellicht dat dit interessant is? 
  3. Winkelnamen verwijderen uit handtekening en gebruikersnaam. Het topic wordt nog steeds geïndexeerd, maar je winkelnaam komt niet tevoorschijn. 

Het is de bedoeling dat de community meer en meer een ‘’commerce’’ platform wordt. Waarin je niet alleen op de hoogte wordt gehouden van MWW zaken, maar van alles rondom (e-)commerce. Mocht je willen meedenken of tips hebben, ik kom graag in gesprek. Zo ook om ervoor te zorgen dat bepaalde dingen afgeschermd worden. 

Groet,

Reputatie 3
Badge +1

Hi,

Bedankt voor het aankaarten. Ook ik begrijp het. Er zijn een aantal punten waar we naar kunnen kijken.

1. De community helemaal afsluiten. Dit heeft echter niet mijn voorkeur. Zo’n 80% van de bezoekers logt niet in of heeft geen account, maar gebruikt de community voor informatie. Daarnaast komt zo’n 60% organische naar de community (dus via Google). Als de community helemaal dicht wordt gezet komt dit te vervallen.
  2. We kunnen meer met gesloten en privé groepen werken. Dit zijn groepen die niet worden geïndexeerd door Google en je alleen toegang toe hebt als je een account hebt. Hiervan zijn 2 opties. Namelijk een openbare privé groep, hier kun je zelf toegang tot vragen en een gesloten privé groep, hiervoor moet ik je uitnodigen. Wellicht dat dit interessant is? 
  3. Winkelnamen verwijderen uit handtekening en gebruikersnaam. Het topic wordt nog steeds geïndexeerd, maar je winkelnaam komt niet tevoorschijn. 

Het is de bedoeling dat de community meer en meer een ‘’commerce’’ platform wordt. Waarin je niet alleen op de hoogte wordt gehouden van MWW zaken, maar van alles rondom (e-)commerce. Mocht je willen meedenken of tips hebben, ik kom graag in gesprek. Zo ook om ervoor te zorgen dat bepaalde dingen afgeschermd worden. 

Groet,

Hoi Ebbe,

Bedankt voor je reactie. We liggen op één lijn denk ik en ik snap ook vanuit jullie oogpunt de functie van deze community.

Stap 3 zou al een mooie start zijn. Daarnaast zou je er voor kunnen kiezen, ik noem het maar even het café model, te gebruiken. Voor de bar kan alles gezegd worden maar er achter zijn we wat discreter.

Alles achter de bar achter gesloten deuren. Technische zaken, storingen, discussies over updates etc.. Alle “promotionele zaken” om het zo maar te noemen publiekelijk. Heb je een webwinkel bij MWW dan dien je in te loggen om alle noodzakelijke info te kunnen zien.

Win – win voor jullie, die 60% organisch zijn nog geen klant en zitten ook niet te wachten op discussies over problemen of andere zaken Die willen jullie vast verleiden met positieve en nuttige berichten.

Heb je al wel een account is dit nu het moment om in te loggen en deel te nemen. Kleine moeite en levert mogelijk ook nog meer waardevolle info op voor jullie als deze mensen nu wel actief gaan deelnemen.

Gr.

Jordi

Reputatie 5
Badge +6

Ik schrik hier een beetje van. Ik ging er ook van uit dat deze community gesloten was voor de buitenwereld. Inderdaad ook omdat je moet inloggen. Een plek waar we vrij en onder elkaar kunnen praten. Je bespreekt soms dingen over klantencontact enzo. 
Nu ik dit weet zal ik sommige vragen beslist niet meer stellen en vraag ik me af of sommige topics zelfs verwijderd kunnen worden. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi Ebbe,

Bedankt voor je reactie. We liggen op één lijn denk ik en ik snap ook vanuit jullie oogpunt de functie van deze community.

Stap 3 zou al een mooie start zijn. Daarnaast zou je er voor kunnen kiezen, ik noem het maar even het café model, te gebruiken. Voor de bar kan alles gezegd worden maar er achter zijn we wat discreter.

Alles achter de bar achter gesloten deuren. Technische zaken, storingen, discussies over updates etc.. Alle “promotionele zaken” om het zo maar te noemen publiekelijk. Heb je een webwinkel bij MWW dan dien je in te loggen om alle noodzakelijke info te kunnen zien.

Win – win voor jullie, die 60% organisch zijn nog geen klant en zitten ook niet te wachten op discussies over problemen of andere zaken Die willen jullie vast verleiden met positieve en nuttige berichten.

Heb je al wel een account is dit nu het moment om in te loggen en deel te nemen. Kleine moeite en levert mogelijk ook nog meer waardevolle info op voor jullie als deze mensen nu wel actief gaan deelnemen.

Gr.

Jordi

Bedankt voor je input Jordi. Ik kan hier wel wat mee. Ik ga dit verder uitwerken en uitzoeken hoe dit het beste ingericht kan worden. Thanks! 

Reputatie 7
Badge +9

Eens, met name omtrent storingen of klachten e.d. kan ik me voorstellen dat het mensen juist afschrikt. Anderzijds ben ik het er ook mee eens dat het ook wel leuk is voor mensen om te lezen dat we hier elkaars webshop bijvoorbeeld beoordelen, tips geven of helpen bij ecommerce-vraagstukken.

Stap 3 snap ik, maar - in mijn geval - ook wel fijn om te weten dat mensen ook bij mij terecht kunnen voor ontwerp o.i.d. Dus, ik weet niet of je dat ook bedoelde @Ebbe, maar bijvoorbeeld dat iemands gebruikersnaam en handtekening alleen leesbaar zijn na inloggen op de community?

Reputatie 7
Badge +11

Ik sta er best raar van te kijken dat er best veel mensen nu schrikken dat veel gesprekken openbaar zijn. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee dat het openbaar is. Ik denk dat het ook uiteindelijk ook wel voordelen heeft.