Het nut van goede metadata

  • 7 mei 2020
  • 4 reacties
  • 183 Bekeken

Reputatie 6
Badge +4
  • Community Manager
  • 400 reacties

Je bezoekers verleiden tot een aankoop doe je niet alleen op je webshop zelf. Natuurlijk is het heel belangrijk om goede en pakkende teksten te plaatsen. In dit artikel gaan we een stap terug en zorgen we ervoor dat bezoekers via de zoekresultaten op jouw site terecht komen. Dit doen we met metadata.

Wat is metadata?

Als eerst heel kort een stukje theorie. We splitsen metadata op in meta titel en meta omschrijving. De meta titel en omschrijving is datgene wat in de zoekmachines wordt getoond. Zie het als een samenvatting van wat op die pagina te lezen is. De titel is uiteraard de titel, de omschrijving is een stukje tekst over de pagina. De omschrijving en titel maken geen zichtbaar deel uit je webshop, maar zijn nog steeds belangrijk om hier aandacht aan te besteden. 

Meta titel en omschrijving

Het nut van metadata

Metadata telt niet mee in de vindbaarheid binnen zoekmachines. Toch is het belangrijk hier aandacht aan te besteden. Goede metadata zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zijn op jouw shop te klikken. Ga maar na, klik je op een link met een interessant tekst of op de link met alleen steekwoorden? De meesten klikken op de link met de interessante tekst. Het is dus goed voor je doorklik ratio, oftewel Click-through rate (CTR). En dat laatste heeft wél invloed op je ranking in zoekmachines.

Maar nog belangrijk. Je wilt dat mensen jouw shop bezoeken. Naast dat je met goede SEO een hoge ranking wilt behalen, moeten je klanten ook jouw shop aan willen klikken. Zorg dus voor goede pakkende teksten. 

Hoe schrijf je goede metadata?

Het lijkt heel simpel, maar dit valt stiekem tegen. Je moet met beperkte tekens een pakkende samenvatting maken. Je moet dus nadenken over de belangrijkste details van die pagina en die in een goedlopende zin plaatsen. Met de volgende tips gaat het vast lukken. 

  1. Het is dus een krachtige samenvatting van de pagina
    Men is op zoek naar iets specifiek. Hij of zij zal dus bevestiging zoeken naar dat wat wordt gezocht ook wordt gevonden op jouw shop. Dit bereik je door een duidelijk en krachtige samenvatting te tonen. 

  2. Gebruik de belangrijkste zoekwoorden
    Google maakt zoektermen in de resultaten dikgedrukt. Het is dus belangrijk om de belangrijkste zoektermen ook in de metadata op te nemen zodat voor de mensen meteen duidelijk is dat jij biedt wat hij of zij zoekt. Zorg er wel voor dat dit niet ten koste gaat van de leesbaarheid. Maak dus geen opsomming van zoekwoorden, maar verwerk dit in goedlopende zinnen. 

  3. Benoem je merknaam of webshopnaam
    Dit zorgt voor herkenbaarheid en is goed voor je branding.

  4. Maximaal aantal tekens
    Je moet snel de aandacht trekken bij de potentiële klant. Hij of zij gaat niet veel lezen om te concluderen dat jouw shop voldoet aan de wensen. De lengte van de omschrijving verschilt per zoekmachine en apparaat. Zorg er voor dat de belangrijkste punten in de eerste 120 karakters staat. 

TIP wil je zien hoe je metadata getoond wordt? check→ https://metatags.io/

  1. Prikkel de lezer
    Zorg ervoor dat de potentiële klant geïnteresseerd raakt. Waarom moet de klant iets bij jou kopen? Laat dit dus weten. Gebruik daarnaast woorden die de interesse wekken. Denk aan woorden zoals uniek, gratis, direct, ontdek. Zorg er wel voor dat dit ook van toepassing is. 

Met deze tips trek je de aandacht. Je wilt er nu voor zorgen dat er ook daadwerkelijk geklikt wordt op jouw shop. 

  1. Zet aan tot actie
    Als je de aandacht hebt getrokken wil je natuurlijk dat klanten overgaan tot actie, ofwel klikken op je shop. Gebruik hiervoor actieve zinnen met krachtige woorden. 

Hoe voeg je die de metadata nou toe?

Bij elke pagina en bij elk artikel vind je het tabblad metadata. Je ziet daar de titel en omschrijving staan. Wij hebben al wat overgenomen, maar pas dit dus zeker aan. Je kunt er gewoon overheen typen. 

Heb je hier nog vragen over of heb je het toegepast en wil je weten wat andere er van vinden? Voel je vrij om het hieronder te delen.


4 reacties

Reputatie 1
Badge +2

Hallo Ebbe,

 

De tekst die al voorgedrukt staat moet je die opnieuw ingeven of is dit sowieso al zichtbaar voor de klant?

 

Reputatie 6
Badge +4

Die tekst is al zichtbaar, maar is vaak niet de beste tekst. Pas het dus wel aan mocht dat nodig zijn :thumbsup:

Hallo Ebbe,

Hoe lang duurt het voordat de pagina met metadata gevonden wordt in Google? Ik heb 2 dagen geleden de pagina aangemaakt, maar deze is nog niet vindbaar.

 

Groet, Riet

 

 

Badge +1

Hoi Riet,

Dat kan wel eventjes duren, helaas kunnen we niet altijd de wondere wereld van Google doorgronden.

Wel kan je jouw sitemap aanmelden om dit proces te bespoedigen. Hoe dit gaat, lees je hier: https://www.mijnwebwinkel.nl/support/vraag-en-antwoord/hoe-meld-ik-mijn-sitemap-aan

Reageer