Nieuwe verpakkingseisen Duitsland per 1 juli 2022

• 17 June 2022
  • 7 reacties
  • 119 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2444 reacties

Ben je actief op de Duitse markt? Dan is het verstandig om na te gaan of de nieuwe verpakkingseisen ook voor jou gelden. 

Vanaf 1 juli 2022 moeten álle soorten verpakkingsmateriaal worden geregistreerd. Dit betekent dat iedere ondernemer die een verpakt product op de Duitse markt brengt, zich moet registeren bij het verpakkingsregister LUCID. Ook als het maar om hele kleine verpakkingen of kleine aantallen verpakte producten gaat.

7 reacties

Reputatie 5
Badge +7

Heeft iemand dit al ingevuld?
Ik weet dus echt niet hoe ik het helemaal in moet vullen. 

Heeft iemand dit al ingevuld?
Ik weet dus echt niet hoe ik het helemaal in moet vullen. 

Ik probeer mij erin te verdiepen, maar makkelijk is anders. Ik weet ook echt nog niet hoe je dat nu weer moet invullen. Wat ik wel begrijp is dat aanmelden gratis is, maar wat dan de kosten gaan worden om een contract aan te gaan om de verpakkingen te laten recyclen vindt ik zo snel niet. Mocht iemand dat weten lees ik het graag.

Inmiddels een site gevonden van een afvalverwerker met calculator waarmee je een jaarbedrag kan uitrekenen van de afvalstroom. Dit is de link ernaar toe:

https://www.bellandvision.de/offer-portal/quantities/62af2dd72a87838de722fcb2.htm

Aart

lepatine.nl

Reputatie 5
Badge +7

Ik heb de kvk gebeld en via via ben ik nu bij de Duits-Nederlandse handelskamer (https://www.dnhk.org/nl/) terecht gekomen.
Daar moet ik nu een mail naartoe sturen met mijn vraag en dan neen ze als het goed is contact met me op.
Zodra ik meer weet laat ik het weten.

Reputatie 5
Badge +7

Ik ben vandaag terug gebeld door de Duits-Nederlandse handelskamer en ben super geholpen.
Ook heeft ze me een link gegeven van een bedrijf waar je goedkoper terecht kunt daar je daar vanaf 1 kilo aan verpakkingsmateriaal op kunt geven dat was dit bedrijf: https://reclay-group.com/de/
Dan kies je bovenin voor online portal (je moet wel eerst cookies accepteren anders kun je niet verder)
Dan kies je voor het linker blauwe vak activate en vul je alles in. Ook op deze site kun je kiezen voor duits of engels.
Tip van de mevrouw die ik aan de telefoon had was om de kilo's niet te hoog in te zetten, daar je geen geld terug krijgt als je teveel kilo's opgeeft.
Geef je te weinig kilo's op dan krijg je een naberekening.

Reputatie 6
Badge +8

Wij sturen vrijwel nooit naar Duitsland, ik denk 4 pakketjes de laatste 2 jaar. Dit doen we eigenlijk altijd met een proforma factuur en dus niet via de webshop. Dan kan ik ze toch gewoon "particulier" sturen. We hebben op het moment niet de intentie om de webshop te voorzien van Duitse betaalmethoden. 

Reputatie 5
Badge +7

Ik begreep van de KvK dat dit straks een EU afspraak wordt en je dit dus overal moet doen. Wordt er weer allemaal heel duidelijk door 🤔

Reputatie 7
Badge +16

Het wordt er niet makkelijker op. Bedankt voor de verdere toelichting Miranda!

Reageer