Bestelknop met betaalverplichting

• 9 August 2022
  • 13 reacties
  • 243 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2532 reacties

Er is hier op de community al eerder een discussie geweest over een bestelknop + betaalverplichting. Wat is nou eigenlijk het nut hiervan? Klanten kunnen de order annuleren en het handhaven is ook niet echt een optie. Toch is het wellicht slim om duidelijk te maken dat de order wordt geplaatst met een betaalverplichting. De bestelknop van Bol.com was blijkbaar niet duidelijk genoeg dat met het klikken op de bestelknop een betalingsverplichting werd aangegaan. Hierdoor hoefde de consument van de rechter de rekening van €200,- niet te betalen. 

13 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Dit is zo wie zo wel een bijzondere zaak, want de klant heeft niets ontvangen, staat een beetje los van de knop denk ik. Als dan de rechter erbij wordt gehaald, dan zal alles door een vergrootglas worden gehaald om gelijk te krijgen..

Reputatie 5
Badge +7

Ik vond het ook maar een raar verhaal. Als je een levering niet hebt gehad hoef je niet te betalen, snap dus eigenlijk die wat die bestelknop met die zaak van doen had.

Reputatie 7
Badge +16

Het zou zelfs zo ver kunnen gaan dat wanneer je geen betaalverplichting op de bestelknop hebt (maar de orders wel hebt ontvangen) je de betaling niet hoeft te betalen, '’want ik wist niet dat ik moest betalen'’.  Het is erg triest dat je zoveel schijnveiligheden moet inbouwen, maar aan de andere kant is het een kleine aanpassing.

Reputatie 5
Badge +6

Misschien dan ook een goed idee als MWW de knop “Bestelling bevestigen” standaard zet op “Bestelling bevestigen en betalen”. 
Ik werd er door Webwinkelkeur op gewezen dat dat anders moest omdat zo de betaalverplichting miste. 
Ik vond dat verwarrend omdat ik er vanuit ging (heel naïef misschien) dat MWW dat soort basis teksten al kloppend heeft. 

De klant moet de tekst: ik ga akkoord met de algemene voorwaarden aanvinken. 

Ik heb hier de tekst: Ik plaats de bestelling met betaalverplichting aan toegevoegd. 

De tekst op de bestelknop heb ik aangepast naar bestellen en betalen.

Zo zijn ze zeker op de hoogte van de verplichting en gaan ze akkoord

Reputatie 6
Badge +8

Het zou zelfs zo ver kunnen gaan dat wanneer je geen betaalverplichting op de bestelknop hebt (maar de orders wel hebt ontvangen) je de betaling niet hoeft te betalen, '’want ik wist niet dat ik moest betalen'’.  Het is erg triest dat je zoveel schijnveiligheden moet inbouwen, maar aan de andere kant is het een kleine aanpassing.

Blijf dit toch bijzonder vinden, in meer dan 17 jaar MWW nog nooit problemen mee gehad over het wel of niet betalen. We versturen niet als er geen betaling is gedaan. Er zijn ook klanten die bestellingen plaatsen en deze willen afhalen in de winkel. Dan is vooraf betalen helemaal niet handig.. laat staan een betaalverplichtings-knop.

Reputatie 5
Badge +7

Blijf dit toch bijzonder vinden, in meer dan 17 jaar MWW nog nooit problemen mee gehad over het wel of niet betalen. We versturen niet als er geen betaling is gedaan. Er zijn ook klanten die bestellingen plaatsen en deze willen afhalen in de winkel. Dan is vooraf betalen helemaal niet handig.. laat staan een betaalverplichtings-knop.

Ik vind het ook raar ze gaan steeds raardere dingen verzinnen om het online verkopen moeizamer te maken lijkt het wel.
Het staat wel zo onvriendelijk  die betaalverplichting. Nu hebben wij er klanten niet over gehoord maar ik vind het niet klantvriendelijk. 
En als ze nu niet betalen, mailen we ze of ze nog interesse hebben en betalen ze dan nog niet dan annuleren we de bestelling nog steeds want dat is altijd nog goedkoper dan wanneer de klant het ontvangt en weer geheel retour stuurt.

Reputatie 7
Badge +9

Het blijft lastig al is de consument al zo goed beschermd. 

Reputatie 2
Badge +1

De klant moet de tekst: ik ga akkoord met de algemene voorwaarden aanvinken. 

Ik heb hier de tekst: Ik plaats de bestelling met betaalverplichting aan toegevoegd. 

De tekst op de bestelknop heb ik aangepast naar bestellen en betalen.

Zo zijn ze zeker op de hoogte van de verplichting en gaan ze akkoord

Waar kan je dit precies aanpassen? Ik ben al een tijd een het zoeken, maar kan het helaas niet vinden :(

Edit: volgens mij heb ik het gevonden bij “Instellingen → Standaardteksten” :) 

Reputatie 1
Badge +5

En daarom sturen wij nooit vooraf, eerst de betaling ontvangen. Veel buitenslandse klanten plaatsen wel een bestelling met vooraf overmaken, maar kunnen uiteindelijk niet de overboeking doen en vragen te annuleren. Daarom snap ik nog steeds niet dat er geen mogelijkheid is om factuurnummers te generen nadat de betaling is voltooid

Reputatie 2
Badge

Ik blijf het ook een rare constructie vinden.

Met onze andere webshop hadden we in het verleden bestellingen af te kunnen halen in de winkel en dan betalen. Met als gevolg, tientallen bestellingen die nooit afgehaald werden. Het product ligt wel te stoffen, loopt uit en komt niet meer terug. Uiteindelijk zit je dan met een zooi producten die al lang en breed verkocht hadden kunnen worden. Uiteindelijk er voor gekozen vooraf te betalen met iDeal en dan af te halen. Ook toen bleven er nog bestellingen liggen die niet werden afgehaald maar waren gelukkig wel betaald.

In deze tijd hangen we vast aan regeltjes en nog eens regeltjes en als de punt of komma verkeerd staat kun je fluiten naar je centen.

Vooraf overmaken lijkt me vrij duidelijk, vooraf. En bij iDeal heb je de keus om niet te betalen. Al die onzin van betaalverplichting te vermelden wordt je gek van. Iedereen snapt ondertussen toch wel dat wanneer je iets besteld er betaald moet worden….?

Reputatie 2
Badge +2

Poosje terug was hier ook een topic over op het platform, na diverse opties voorbij hebben zien komen, heb ik het ook ook bij het ‘algemene voorwaarden’  aanvink-stukje toegevoegd.
Mede omdat ik het op de knop zelf zo ‘lelijk’ vind staan. 

Maar misschien ga ik het nog wel op de knop zelf toevoegen t.z.t. om toch 3dubbel in te dekken, want er zijn helaas best wat ‘minder eerlijke mensen’ (om het zacht uit te drukken) op de wereld… 

Helaas kan je niet iemand de mogelijkheid ontnemen om in de toekomst weer een bestelling te plaatsen, dus hoop dat ik diegene in de toekomst er snel genoeg tussenuit vis met behulp van handmatige blacklist en tijdig kan annuleren… 

Dat is toch idioot. Ik vind de rechters hier ook vreemd in reageren want als ik bij Appie boodschappen doe dan staat er ook nergens aangegeven als ik iets uit het schap pakt dat ik het moet betalen maar toch spreekt dit vanzelf. Waarom word bij een webwinkel het de winkeliers zo moeilijk gemaakt. Het is toch heel logisch dat als je iets bestelt je het ook moet betalen? Er zijn meer regels bij het online winkelen die ik wel erg ver vind gaan. 

Reageer