Beantwoord

Spam / Gehackt?

• 3 March 2022
  • 6 reacties
  • 129 Bekeken

Badge +1

Ik ontvang in mijn mailbox antwoord van klanten op een nieuwsbrief. Er staat dan de naam van de klant maar als je naar het email adres kijkt staat er bijvoorbeeld dit; iosvaw.mklzi@terus.co.uk 

De reactie is hetzelfde, namelijk dit; 

Hallo,
Ik heb geen antwoord gezien met betrekking tot de documentatie die ik je eerder heb gestuurd. Heb je het ontvangen?
In het geval dat het niet werd afgeleverd, upload ik het opnieuw:

https://onedrive.live.com/download?cid=313C5D55E1332233&resid=313C5D55E1332233%21114&authkey=AOqaYH8ITHHM94w

Bestandswachtwoord: MM6365

Moet ik de klant waarschuwen dat er in hun naam mail gestuurd wordt? Of is er een lek in het systeem? Ik ontvang regelmatig spam maar dit is anders. Dit is een reactie op een door mij verzonden nieuwsbrief met gebruik van de naam van een bij mij bekende klant. 

icon

Beste antwoord door Goedhoesje.nl 3 March 2022, 22:08

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Dit lijkt verdacht veel op phising inderdaad. Vooral ook niet op de link klikken. Ik zou inderdaad de klant informeren dat er via hun dit soort mails worden verstuurd. Wellicht dat je deze link → https://www.mijnwebwinkel.nl/blog/cyber-security-%E2%80%93-deel-2-dreigingen-herkennen-en-wat-te-doen-als-het-te-laat mee kan sturen. Hierin staan een paar stappen die de klant kan ondernemen om dit tegen te gaan. 

Badge +1

Dankjewel voor je antwoord Ebbe. Maar het kan voor mijn shop en de nieuwsbrieven geen kwaad?

Natuurlijk klik ik niet op een link maar ik heb wel een keer een mail beantwoord omdat het een vraag was m.b.t. een nieuwsbrief. Het zijn ook RE mails, ik zie mijn nieuwsbrieven terug als ik doorscroll

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een vergelijkbare mail. Dit een een replay op de track&trace mail 

Goedemiddag!
Ik heb de essentiële maandelijkse facturen. Je kunt het lager vinden:

https://onedrive.live.com/download?cid=8318AE9B1D65F628&resid=8318AE9B1D65F628%21115&authkey=AJ38sh3QBb0W6ps

Bestandswachtwoord: MM6365

Uw bestelling met ordernummer 202115309 en tracking code 3SKQTL506494946 is in ontvangst genomen door PostNL Pakketten.

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb soortgelijke mailtjes een tijdje geleden ontvangen. Momenteel geen last meer van.

Reputatie 7
Badge +8

Hetzelfde wachtwoord valt me op.

Reputatie 5
Badge +8

Dit zijn mailadressen die gehackt zijn, waarbij de hacker namens de gehackte mails stuurt met hierin een bijlage. Als je deze opent, kan je er nagenoeg zeker van zijn dat je gegevens versleuteld worden en je in bitcoins mag betalen om deze te ontgrendelen. Ze sturen de mails naar de contactenlijst van de gehackte account zodat het betrouwbaarder overkomt en jij eerder geneigd bent op de link te klikken. Krijg soms ook soortgelijke mails vanuit klanten die ooit een bestelling bij ons geplaatst hebben, of soortgelijke mail namens DHL met hierin een soort waybill betreffende een niet bestaande zending (maar wel namaak van de complete DHL huisstijl).

Vaak wordt de term invoice, offerte, proforma etc. gebruikt zodat het lijkt alsof het een factuur of bestellijst is.

Reageer