Vraag

zoekfunctie

Reputatie 1
Badge
  • Newcomer
  • 5 reacties

Zijn er leden die de zoekfunctie hebben verwijderd?

Ik zie dat klanten vaak zoeken op een ‘meervoud’ woord, een aangezien de zoekfunctie is gebaseerd op de artikelnaam is dat vaak een ‘enkelvoud’ woord. 
Wanneer men geen hits krijgt is de klant vaak weer verdwenen.

Zonder de zoekfunctie ‘dwing’ je dus eigenlijk af dat de klant het menu/navigatie gaat gebruiken.

Wat is jullie mening of ervaring?

14 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Dat is exact de reden waarom ik de zoekfunctie niet op mijn webwinkel heb staan. 

Ik ben namelijk met blogs begonnen, en er zullen ook diy-blogs bijkomen, waarbij dan een link staat naar product. 

Als de klant de zoekfunctie gebruikt, dan kan dit enkel op productnaam. Zelfs niet op productomschrijving. Dus dan zal het al helemaal niet werken in het overzicht van de blogs om bepaalde projecten op zoekwoorden te vinden. 

Alle zoekwoorden die ik zelf ingeef, geven telkens geen resultaten. Dus ik heb ook meteen de conclusie getrokken: geen resultaten = klanten gaan weg. 

Dus ik dwing idd om het menu te gaan gebruiken, en ik baal nog steeds dat klanten geen diy-projecten kunnen vinden met 'zoeken op trefwoorden' die in de teksten staan. 

@Ebbe deze staat heeeel hoog op mijn wishlist. 

Reputatie 6
Badge +7

Ik ervaar dat ook dat mensen op meervoud zoeken.

Het zou eigenlijk mooi zijn als de zoekfunctie ook gewoon het enkelfout mee pakt.

Reputatie 5
Badge +6

Wat bij mij vaak het probleem is is dat een leesteken niet als spatie word gerekend. Oftewijl, de klant zoekt naar bijvoorbeeld “Mercedes Benz” en krijgt niks te zien omdat hij echt moet zoeken naar “Mercedes-Benz”. Bij de meeste zoekmachines worden alle leestekens gerekend als spatie en dan werkt het wel gewoon. 

Oftewel, naar mijn inziens is er dus inderdaad vrij veel mis met de huidige zoekmachine. Ik heb dit ook al eens gemeld bij MWW, maar daar hebben ze vooralsnog niks mee gedaan, ondanks dat ze het een goed idee vonden. 

Kevin

Zouden klanten echt weggaan als ze het via de zoekfunctie niet kunnen vinden? Zelf zou ik nog wel even verder gaan via de navigatie van de betreffende website. Los van het feit dat de zoekfunctie wel wat beter kan.. dat er bij een typefout / meervoud de melding komt bedoel je soms… en dan het juiste woord maar dat zal wel net een stapje te ver gaan :sweat_smile:

Reputatie 5
Badge +6

Hi,

Ik wel ja. Als ik op zoek ben naar blisterverpakkingen op Google ga ik de websites af. Als een website dan geen resultaten toont op blisterverpakkingen ben ik al snel weg naar de volgende. Ik probeer dan nog wel “blister”, maar maak geen onderscheid tussen enkel en meervoud. Als je een product aanbied wat anderen ook bieden kan dit dus inderdaad voor een behoorlijk verkorte sessieduur zorgen denk ik. 

Kevin

Reputatie 7
Badge +16

Onze zoekfunctie is heel basic inderdaad. Het ziet er alleen niet naar uit dat deze snel een update krijgt. Ik weet dat deze shop de dienst van Sooqr gebruikt. Wellicht is dat interessant om eens te bekijken. Sooqr kun je via de Google Tag Manager integreren en vervangt dus onze zoekfunctie. 

Reputatie 1
Badge +2

Onze zoekfunctie is heel basic inderdaad. Het ziet er alleen niet naar uit dat deze snel een update krijgt. Ik weet dat deze shop de dienst van Sooqr gebruikt. Wellicht is dat interessant om eens te bekijken. Sooqr kun je via de Google Tag Manager integreren en vervangt dus onze zoekfunctie. 

Het zou fijn zijn als dit toch prioriteit zou krijgen :)

De belabberde zoekfunctie is al jaren een doorn in het oog en heel basic inderdaad.

Mooi project voor begin 2023 zou ik zeggen om maar met de goede voornemens in huis te vallen :)

Reputatie 7
Badge +8

Dat zou inderdaad wel beter mogen. En ik vind sooqr bijvoorbeeld nog best een dure aanvulling. Moet ook allemaal weer terugverdiend worden.

Reputatie 1
Badge +2

Dat zou inderdaad wel beter mogen. En ik vind sooqr bijvoorbeeld nog best een dure aanvulling. Moet ook allemaal weer terugverdiend worden.

Dat niet alleen, maar we hebben onze webwinkel hier niet staan om nog eens extra extern verschillende diensten (tegen betaling) af te moeten nemen.

Dat niet alleen, maar we hebben onze webwinkel hier niet staan om nog eens extra extern verschillende diensten (tegen betaling) af te moeten nemen.

Eens.. 

Reputatie 1
Badge +1

Een goede zoekfunctie is key voor een webwinkel. Vreemd dat dit nog steeds geen prioritet is van MWW

Ik heb m wel laten staan maar heb de standaard tekst aangepast om klanten te begeleiden in hoe onze zoekfunctie werkt. Zo heb ik alle artikelen ook aangepast naar een standaard format in de hoop de klant ‘op te leiden’ hoe je moet zoeken.

Reputatie 7
Badge +8

Als ik hier in de community zoek naar "kasa ap" vindt hij wel topics over de kassa app. Zit hier dan een andere zoekfunctie ingebouwd en kan deze niet ook naar de webshops? Ik denk even heel simpel nu. 

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb “Geen artikelen gevonden” verandert in: 
Artikel niet gevonden? - Tip: vul één zoekwoord in. Of vul b.v. "Wolvilt rood" in i.p.v. "Rood wolvilt".

Ik hoop dat klanten dan een beetje gestimuleerd worden in het variëren van de zoekwoorden. 
Geen zoekfunctie vind ik geen optie. Ik denk dat het vaker wel goed gaat dan niet en zelf vind ik het ook irritant als er geen zoekfunctie op een website staat. 

Nog even een vraag over de zoekfunctie.. hoe kan het dat ik in de webwinkel andere resultaten zie dan in de kassa-app? Er kan dus wel verschil gemaakt worden in het zoeken? @Ebbe zou je dit willen nagaan? Testen kan op 7189 : in de kassa-app meer dan 40 resultaten, in de webwinkel 3 (juiste artikel incl. 2 linken) Ik hoor het graag..

Reageer