site-vitaliteit in google search console onverklaarbaar verslechterd sinds 1 feb 2021 (bijna alle paginas door google als foutief aangemerkt)

• 25 February 2021
  • 85 reacties
  • 2045 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Goedendag mede mijnwebwinkeliers 

Sinds 1 februari’s laat Google search console heel veel fouten zien in de site vitaliteit van onze mijn webwinkel pagina. Om precies te zijn van doorgaans 0 fouten pagina’s naar structureel +/- 190 fouten pagina’s. Dat zijn bijna al onze pagina’s die als fout worden aangemerkt. Zie ook de screenshots hieronder. Het probleem bestaat op zowel de mobile weergave als op de desktop weergave.

Alle 190 door Google gemelde fouten hebben betrekking op CLS (Cumulative Layout Shift, geeft aan dat er onverwachte verschuivingen zijn van zichtbare elementen op een webpagina). Op zich is een verschuiving niet erg maar Google merkt dit aan als foutief als de tijdsduur erg lang is. Advies is Max 0,1sec. Echter worden al onze foutief gemarkeerde 190 pagina door Google aangeduid met 0,25.

Wij hebben geen grote wijzigingen doorgevoerd. Om te trouble shooten heb ik de Webwinkelkeur sidebar al uitgezet vanaf begin feb toen dit probleem aan het licht kwam en kort daarna ook onze Google tag manager volledig gedeactiveerd. Deze staan nu beide uit maar geen positieve verandering van het aantal foutieve pagina’s in Google search console.

Een zo goed mogelijke Google search console score is cruciaal voor een zo optimaal mogelijke Google ranking en weergave. De site-vitaliteitscore is daar een belangrijke parameter voor. Als bijna al onze pagina’s miv 1 feb worden aangemerkt als foutief voor CLS/ site-vitaliteit heeft dat een stevige impact op Google prestaties/ranking/ weergave. Dus uiteindelijk ook op omzet. Daarom balen we enorm van dit probleem, helemaal omdat het lijkt dat dit spontaan is ontstaan en niet de vinger kunnen leggen op de oorzaak. En willen het heel graag oplossen. Daarom wil ik jullie mede webwinkeliers vragen om hulp en advies:

Herkennen jullie dit probleem? Hebben jullie dit probleem kunnen oplossen? Zo ja hoe? Hebben jullie ideeen hoe dit probleem ontstaat en wat een mogelijke oplossing is? Zouden jullie ook eens in jullie Google search console willen kijken onder het tabje site-vitaliteit en jullie ervaringen met ons kunnen delen?

Super bedankt voor het meedenken!

Hartelijke groeten,

Karlijn & Rick 

PaardEerlijk 

85 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Maandag (27 juli) wordt de aanpassing live gezet. De resultaten in de testomgeving zien er in ieder geval goed uit💪

Ik houd jullie maandag op de hoogte.

Juni hoop ik?

Reputatie 7
Badge +10

@ebbe hoe testen jullie dat dan? op een test webwinkel in jullie eigen beheer ?

Reputatie 7
Badge +16

Wij hebben een offline omgeving van heel ons platform. Hierop worden nieuwe functies intern getest voordat deze daadwerkelijk online komen te staan.

Reputatie 7
Badge +16

De fix staat online. CLS is geen issue meer. 

Hoe te testen

Je kunt het beste testen via ‘Lighthouse’. Dit is hetzelfde als pagespeed, echter toont deze de actuele informatie. Om Lighthouse te starten ga je in een incognito tabblad naar je eigen webwinkel. Vervolgens klik je op ‘rechtmuisknop / inspecteren’. In de bovenste balk vind je helemaal recht ‘Lighthouse’ (zie screenshot hieronder). Daar klik je op en je selecteert bij ‘categories’ ‘performance’ en je kiest je device (mobiel op desktop). Vervolgens wordt het rapport aangemaakt en kun je jouw CLS score controleren. 

Reputatie 2
Badge +4

Zowel mobiel als desktop getest, desktop wint (:

Wat is een mooie CLS score?

Reputatie 7
Badge +10

Wij hebben een offline omgeving van heel ons platform. Hierop worden nieuwe functies intern getest voordat deze daadwerkelijk online komen te staan.

@Ebbe kun je daar dan eens voorbeelden van geven? Ik zie helaas nog niet heel veel verbetering. Of heeft dat nog even tijd nodig.

Reputatie 7
Badge +16

@powerfulproducts.nl Heb je het getest via pagespeed? Die loopt zo'n 28 dagen achter. Via de uitleg die ik eerder heb gedeeld heb je de actuele resultaten. 

Reputatie 7
Badge +10

@powerfulproducts.nl Heb je het getest via pagespeed? Die loopt zo'n 28 dagen achter. Via de uitleg die ik eerder heb gedeeld heb je de actuele resultaten. 

Gaat het dan om deze waardes 0,03 in het groen?

Reputatie 5
Badge +6

Ik snap er helemaal niks van…. Ik zie vooral dingen met Chroom in het voorbeeld. Hoe gaat dit op een Mac?

Badge +1
Mijn website geeft dit aan.

Reputatie 7
Badge +16

Gaat het dan om deze waardes 0,03 in het groen?

Dat is inderdaad de CLS score (Cumulative Layout Shift). 

Reputatie 7
Badge +10

Toch wel mooi en verbazingwekkend hoe snel dit dan toch opgepakt is en opgelost is. Nu op naar de volgende verbeteringen💪

Reputatie 7
Badge +8

Hmm ik weet niet hoe het was maar dit lijkt me niet heel goed;

Reputatie 5
Badge +5

Als ik dat zo lees dan mag ik blijkbaar nog heel blij zijn met 42 (mobiel en cls 0,039 in het groen) en 90 (desktop met 0,07 cls in het groen). 

Ik ben er nog niet heel erg ingedoken maar als ik al die cijfers zo hoor/lees dan klinkt het niet heel erg goed eerlijk gezegd.

Reputatie 7
Badge +10

Mobiel is er zeker nog veel winst te behalen. Maar we zijn zeker goed op weg 

Reputatie 2
Badge +1

Desktop:

Mobiel:

Reputatie 7
Badge +10

Kijk dit is mooi om te zien. Hopen dat de groene lijn nu doorschiet!

Badge +1
Bij mij ziet het er voor mobiel nu zo uit

Reputatie 7
Badge +16

Update: we zijn nog bezig met een laatste verbetering m.b.t. de CLS score. Namelijk het toevoegen van ‘width & height’. Deze aanpassing zal op korte termijn worden doorgevoerd. Dan zijn alle adviezen die Google heeft aangegeven opgepakt. 

Reputatie 7
Badge +10

Update: we zijn nog bezig met een laatste verbetering m.b.t. de CLS score. Namelijk het toevoegen van ‘width & height’. Deze aanpassing zal op korte termijn worden doorgevoerd. Dan zijn alle adviezen die Google heeft aangegeven opgepakt. 

Kijk daar worden we weer blij van. 😀 Heb je een schatting @Ebbe wanneer ze dit uitrollen ?

Reputatie 7
Badge +10

Yes ik ben blij!!,

Reputatie 7
Badge +10

Zijn er meer mensen die ineens de terugval zien ?

Reputatie 7
Badge +10

Is dit bij jullie bekend @Ebbe 

Reputatie 7
Badge +10

Niet best, vooral op mobiel niet 😕

@Goedhoesje.nl Hoe zijn de resultaten nu bij jou ?

Reputatie 7
Badge +10

@Ebbe Is hier al iets meer informatie over wanneer dit mogelijk online komt te staan ?

Reageer