site-vitaliteit in google search console onverklaarbaar verslechterd sinds 1 feb 2021 (bijna alle paginas door google als foutief aangemerkt)

• 25 February 2021
  • 85 reacties
  • 2159 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Goedendag mede mijnwebwinkeliers 

Sinds 1 februari’s laat Google search console heel veel fouten zien in de site vitaliteit van onze mijn webwinkel pagina. Om precies te zijn van doorgaans 0 fouten pagina’s naar structureel +/- 190 fouten pagina’s. Dat zijn bijna al onze pagina’s die als fout worden aangemerkt. Zie ook de screenshots hieronder. Het probleem bestaat op zowel de mobile weergave als op de desktop weergave.

Alle 190 door Google gemelde fouten hebben betrekking op CLS (Cumulative Layout Shift, geeft aan dat er onverwachte verschuivingen zijn van zichtbare elementen op een webpagina). Op zich is een verschuiving niet erg maar Google merkt dit aan als foutief als de tijdsduur erg lang is. Advies is Max 0,1sec. Echter worden al onze foutief gemarkeerde 190 pagina door Google aangeduid met 0,25.

Wij hebben geen grote wijzigingen doorgevoerd. Om te trouble shooten heb ik de Webwinkelkeur sidebar al uitgezet vanaf begin feb toen dit probleem aan het licht kwam en kort daarna ook onze Google tag manager volledig gedeactiveerd. Deze staan nu beide uit maar geen positieve verandering van het aantal foutieve pagina’s in Google search console.

Een zo goed mogelijke Google search console score is cruciaal voor een zo optimaal mogelijke Google ranking en weergave. De site-vitaliteitscore is daar een belangrijke parameter voor. Als bijna al onze pagina’s miv 1 feb worden aangemerkt als foutief voor CLS/ site-vitaliteit heeft dat een stevige impact op Google prestaties/ranking/ weergave. Dus uiteindelijk ook op omzet. Daarom balen we enorm van dit probleem, helemaal omdat het lijkt dat dit spontaan is ontstaan en niet de vinger kunnen leggen op de oorzaak. En willen het heel graag oplossen. Daarom wil ik jullie mede webwinkeliers vragen om hulp en advies:

Herkennen jullie dit probleem? Hebben jullie dit probleem kunnen oplossen? Zo ja hoe? Hebben jullie ideeen hoe dit probleem ontstaat en wat een mogelijke oplossing is? Zouden jullie ook eens in jullie Google search console willen kijken onder het tabje site-vitaliteit en jullie ervaringen met ons kunnen delen?

Super bedankt voor het meedenken!

Hartelijke groeten,

Karlijn & Rick 

PaardEerlijk 

85 reacties

Reputatie 1
Badge

Dat heb ik de laatste keer inderdaad zelf gedaan.🤓

Maar dit doe ik natuurlijk niet wekelijks of er moet heel veel veranderd zijn.
Aangezien ik geen orders meer had en alles 0% heb ik dit  1x  gedaan dit verklaard natuurlijk niet waarom nu alles groen is en waarom de cijfers weer beter worden dat is nu juist het punt zoals powerfulproducts het veranderd maar zo😭…. zo als je in de eerste afbeeldingen ziet dan is alles goed dan is er verbetering nodig en dan is alles fout….. 

Wie of waarom weet MWW of google vast wel maar als google geen goede mobiele urls ziet is er wel meer aan de hand dan alleen maar cijfers. Zodra er geen vertonningen meer aangegeven worden dan lopen de cijfers wel erg hard achteruit !!! 

Ik hoop natuurlijk wel dat alles groen blijft en dat alles goed blijft gaan….. Niet dat morgen alles weer de andere kant op gaat…… 😥😅 Wellicht de factuur nog betalen aan MWW maar dat zal er wel niks mee te maken hebben 🤣

Reputatie 5
Badge +6

Ik krijg hier maar geen afbeeldingen geupload. Raar. Ik maak een screenshot, maak hem in photoshop iets kleiner en sla hem dan op. Zowel als PNG als JPG wil uploaden niet lukken. Wat doe ik fout?

Reputatie 5
Badge +6

Wat ik wilde laten zien is:
Site Vitaliteit → Desktop
En dan staan “Slecht” “Verbetering nodig” en “Goed” allemaal op 0….

Mijn webshop loopt nu al weken slecht en de laatste 2 weken zeer slecht. Ik word er een beetje wanhopig van… 

Reputatie 6
Badge +8

Mijn webshop loopt nu al weken slecht en de laatste 2 weken zeer slecht. Ik word er een beetje wanhopig van… 

Heb je een /rss/ sitemap ingediend, zoals in een van de vorige posts uitgelegd? Dit kan een reden zijn dat de pagina's nog niet goed geïndexeerd zijn door Google.

Wat ik mij verder afvraag, is er iets wat wij zelf kunnen doen om de CLS te verbeteren op mobiel (onder de 0.25 te krijgen)? Met pagespeed insights zie ik dat nagenoeg alle pagina's op mobiel 0.31 / 0.32 scoren op CLS. Ik dacht eerst dat het wellicht te maken had met de foto's op de productpagina's, maar bijv. de pagina klantenservice of retouren levert hetzelfde resultaat op. Op desktop scoren de pagina's vrij hoog, rond de 85 op een schaal van 100 maar op mobiel allemaal rond de 20 (zeer slecht). Ik vind het opvallend dat sommige MWW webshops op mobiel goede URL's of URL's met verbetering behalen en bij mij alle pagina's als slecht worden gemarkeerd.

Reputatie 1
Badge

Ik krijg hier maar geen afbeeldingen geupload. Raar. Ik maak een screenshot, maak hem in photoshop iets kleiner en sla hem dan op. Zowel als PNG als JPG wil uploaden niet lukken. Wat doe ik fout?

Probeer het toch eens met paint… Photoshop maakt de bestanden misschien wel te groot waardoor het niet lukt.  En geloof me dat wanhopige gevoel kennen we allemaal wel maar hulp waar het nodig is schiet echt te kort vind ik. 

Reputatie 1
Badge

Goedhoesje, Ik heb me ook wel eens verdiept in PageSpeed maar ook daar kom ik al snel wazige dingen tegen zoals (geen gegevens bekend??)  

Evaluatie van Site-vitaliteit:niet geslaagd ???

Dit komt er bij mij al niet eens te staan. Maar om het wat duidelijker te maken heb ik wat voorbeelden bij elkaar gezet zelfs met een concurrent van MWW die het in dat opzicht met hun hoofdwebsite prima doen.

Deze afbeelding heb ik wel iets kleiner moeten maken maar zoals aangegeven met rode blokken 

Rechts onder een webwinkel via Shopify daar komen de gegevens wel aan maar daar klopt ook niet alles met wat de hoofd website daar in  tegen doet. Maaaar ik zie wel heel veel verschil er staat bijvoorbeeld al geen (((GEEN GEGEVENS))))😵

​​​​​​🤓Ook heb ik van de week een paar artikelen gelezen op dit mooie forum waar ze bijhouden hoeveel likes, hoeveel punten, hoeveel reacties, wie top gebruikers zijn, wie o zo goed mee communiceert, dit forum is al slimmer dan al onze webshops bij elkaar. Jammer dat het bij het forum blijft en niet word geïmplanteerd in onze webwinkels.🤓

Wat ik dus gelezen had was iemand die een aanvraag had gedaan i.v.m marketing, en dat er gezegd werd NEE gebruikers van Mijnwebwinkel accepteren we niet meer omdat de gegevens niet overkomen en we dus niet duidelijk kunnen zien wat het oplevert. Daarom doen wij geen marketing voor mijnwebwinkels……. 😫😖

Alles staat met elkaar in verbinding…. Als mijn site aangeeft geen gegevens bij Pagespeed om een duidelijk rapport te maken over wat echte bezoekers ervaren dan heeft het marketingbedrijf dus ook geen gegevens om  verder te gaan. Als google dus aangeeft je hebt 100 slechte urls dan komt dat echt niet door die 0,00000025 CLS java script…. dan is er wellicht veel meer al mis. En dit ligt echt niet bij ons als webwinkel eigenaren.

😅Nou ik laat het weer even met rust en zie wel of er na een aantal maanden een duidelijk antwoord en oplossing inzicht is. Of dat ze er mee bezig zijn achter de schermen. 😅

😬Owja wat me deze week ook nog opviel bestelling binnen krijg ik mooi een orderbevestiging met ordernr blabla -- normaal krijg je dan een betaalbevestiging het valt me op dat dit ook wazig is dan krijg ik hem wel erbij en dan niet….. Dus voor verzenden eerst even na het betaalsysteem om te kijken of er wel degelijk betaald is en dan kan er weer verstuurd worden.😰

Wat mooie google teksten waarom er dan geen gegevens zijn en waarom de test niet geslaagd is.

1.Why is the real-user CrUX data not available for a URL or origin?😵👽

2.Vermijd een overmatig grote DOM ----- 1.570 elementen😵

3.Overweeg de tijd te verminderen die aan het parseren, compileren en uitvoeren van JS wordt besteed. 😵

4.Bronnen blokkeren de eerste weergave (FP) voor je pagina. Overweeg kritieke JS/css inline te leveren en alle niet-kritieke JS/stijlen uit te stellen.😵👽
2AIX1mdhs….css (asset.myonlinestore.eu)

5. Total Blocking Time --- 720 ms
Som van alle perioden tussen 'Eerste tekenbewerking met content' (FCP) en 'Tijd tot interactief', wanneer de taaklengte langer duurt dan 50 ms, aangegeven in milliseconden. 😵

​​​​​​Doe mij maar gewoon HTML of PHP maar dit gaat ook mij te ver dus ergens snap ik wel dat het een complex probleem is, Maar er word bakken met geld verdient en het enige wat ik te horen krijg heeft te maken met Popup van Cookie de CLS waar iedereen al maanden over zeurt. Via telefoon ook nog een mooie reactie gekregen op wat vragen, Wellicht kan je goedhoesje vragen die heeft al best veel voor elkaar… En uiteindelijk zitten we in het zelfde vaarwater met dezelfde problemen en dezelfde vragen en oplossingen worden steeds verder en verder weg geschoven…..🤧😭

Reputatie 5
Badge +6

Probeer het toch eens met paint… Photoshop maakt de bestanden misschien wel te groot waardoor het niet lukt.  En geloof me dat wanhopige gevoel kennen we allemaal wel maar hulp waar het nodig is schiet echt te kort vind ik. 

Gelukt! Er moet kennelijk eerst tekst staan. Beetje klein zo… :-)

Reputatie 5
Badge +6

Heb je een /rss/ sitemap ingediend, zoals in een van de vorige posts uitgelegd? Dit kan een reden zijn dat de pagina's nog niet goed geïndexeerd zijn door Google.

Ja, heb ik gedaan. 

Reputatie 7
Badge +11

Het zit hem toch echt in het CLS verhaal. Helaas kun je dat binnen MWW zelf niet oplossen. Ik weet wel dat achter de schermen MWW er wel mee bezig is om het op te sporen ook via de google search console van mijn website powerfulproducts.nl heb ik regelmatig contact met hun. Ook zijn we met mijn hoge bouncerate aan het onderzoeken waar dat mogelijk in zou kunnen zitten. Helaas zijn de oplossingen nog niet gevonden en er is dus ook nog niks in werking.

Reputatie 1
Badge

CLS verhaal is een deel er van maar er speelt veeeel en veeel meer maar heb ook gezien dat je dat probleem al bijna 1 jaar geleden aangegeven hebt, nog steeds geen oplossing….. 

Ik weet niet of jullie alleen de webwinkel hebben en ook nog een baan er naast of echt alleen de webshop? kan me voorstellen dat als mensen er van moeten rond komen kan dit toch echt veel problemen geven. Ze zien alles stijgen verkopen dalen en denken dat alles achter de schermen geregeld word.. bereid om zich in de schulden te werken door een marketing bedrijf in te huren en uiteindelijk het lootje leggen. 

Reputatie 7
Badge +11

CLS verhaal is een deel er van maar er speelt veeeel en veeel meer maar heb ook gezien dat je dat probleem al bijna 1 jaar geleden aangegeven hebt, nog steeds geen oplossing….. 

Ik weet niet of jullie alleen de webwinkel hebben en ook nog een baan er naast of echt alleen de webshop? kan me voorstellen dat als mensen er van moeten rond komen kan dit toch echt veel problemen geven. Ze zien alles stijgen verkopen dalen en denken dat alles achter de schermen geregeld word.. bereid om zich in de schulden te werken door een marketing bedrijf in te huren en uiteindelijk het lootje leggen. 

Ik zou zeker ruim van de webshop kunnen leven. Ik heb er dan nog wel een ander bedrijf naast. Het probleem is er en moet ook opgelost worden. Maar wij scoren nog steeds goed in google. En tuurlijk met een wordpress site zou je dit probleem op kunnen lossen maar daar heb je wel weer iets anders. De cookie banner is voor ons veel meer een groot probleem. Het zijn allemaal factoren waar google je op beoordeeld. Dat zou je echt je site 1 op 1 op een wordpress moeten zetten en kijken hoe de scoren dan gaan lopen met alles het zelfde. Dan weet je echt of dit echt zn big ding is. Het telt zeker mee. Helaas duren voor mij de updates te lang. Maar een overstap is ook nog niet zo simpel en een zeer groot risico. Een kroeg die goed loopt ga je ook niet verbouwen. 

Reputatie 7
Badge +16

Hi allemaal,

Deze sprint (ontwikkelperiode) wordt het CLS verhaal opgepakt. De allergrootste boosdoener is de cookiebanner. Deze wordt onder handen genomen. We hopen hiermee dat jullie allemaal een goede CLS score behalen. Ik verwacht dat de fix deze week, uiterlijk volgende week live staat. Zodra dat het geval is, laat ik het jullie weten. 

Reputatie 3
Badge +3

Hi allemaal,

Deze sprint (ontwikkelperiode) wordt het CLS verhaal opgepakt. De allergrootste boosdoener is de cookiebanner. Deze wordt onder handen genomen. We hopen hiermee dat jullie allemaal een goede CLS score behalen. Ik verwacht dat de fix deze week, uiterlijk volgende week live staat. Zodra dat het geval is, laat ik het jullie weten. 

Wat top! Goed nieuws @Ebbe ! Geef je een seintje zodra live? Dan kan ik het een beetje monitoren. Dank voor de opvolging en update!

Reputatie 7
Badge +16

@Paardeerlijk Je krijgt zeker een update en de vraag om het te monitoren👍

Reputatie 1
Badge

Bij deze Ebbe, Echt goed dat jullie er mee bezig zijn maar alles was net 100% werkend en nu geeft hij weer alle pagina's fout aan vanaf vrijdag 17 juni. 

Zouden jullie zo snel mogelijk weer willen zorgen dat alles weer 100% word, alles ging net zen gangetje weer een beetje….. Alvast bedankt!!!!

En als jullie nog steeds denken dat er nog niks mee te maken heeft met het aantal bestellingen dan weet ik het ook niet meer kijk hier onder de afbeelding.

Geen goede URLS is geen VERTONINGEN!!!!!

Reputatie 7
Badge +11

Bij deze Ebbe, Echt goed dat jullie er mee bezig zijn maar alles was net 100% werkend en nu geeft hij weer alle pagina's fout aan vanaf vrijdag 17 juni. 

Zouden jullie zo snel mogelijk weer willen zorgen dat alles weer 100% word, alles ging net zen gangetje weer een beetje….. Alvast bedankt!!!!

En als jullie nog steeds denken dat er nog niks mee te maken heeft met het aantal bestellingen dan weet ik het ook niet meer kijk hier onder de afbeelding.

Geen goede URLS is geen VERTONINGEN!!!!!

Hopelijk is dit snel opgelost. Dan kunnen ze weer verder met de andere dingen die aangepakt moeten worden. Genoeg werk aan de winkel 

Hier kakt het aantal bestellingen ook weer in sinds afgelopen week.. het ging net weer lekker! 

Reputatie 7
Badge +11

Hier kakt het aantal bestellingen ook weer in sinds afgelopen week.. het ging net weer lekker! 

Kun je dat dan zo merken? door dat de pagina's niet worden geïndexeerd door google

Reputatie 1
Badge +1

Bij mij geeft hij dit aan, vanaf begin april 0%, daarvoor was het max 30%

Desktop is wel gewoon 100%

Reputatie 1
Badge

Ja zo goed kun je dit merken er staat ook vertoningen hoe meer hoe beter en hoe meer des te meer mensen klikken op je website link die ze dan laten zien in google, Dus het heeft er echt mee te maken en kijk het resultaat MWW.

Van 100% naar 39% en nu 18% vertonningen weer bijna op 0% maar zoals ze aan de telfoon zeide dat maakt toch niet uit als ik je zoek in google vind ik je wel……. (Klopt) maar dan zoek je naar iets wat je weet, en je hebt juist die zoekresultaten van het onbekende nodig vertonningen vergroten het onbekende waardoor mensen sneller komen kijken.

Dus EBBE lekker bezig dat ze er mee bezig zijn maar het resultaat is zeer negatief!!!!

Reputatie 7
Badge +16

Ja zo goed kun je dit merken er staat ook vertoningen hoe meer hoe beter en hoe meer des te meer mensen klikken op je website link die ze dan laten zien in google, Dus het heeft er echt mee te maken en kijk het resultaat MWW.

Van 100% naar 39% en nu 18% vertonningen weer bijna op 0% maar zoals ze aan de telfoon zeide dat maakt toch niet uit als ik je zoek in google vind ik je wel……. (Klopt) maar dan zoek je naar iets wat je weet, en je hebt juist die zoekresultaten van het onbekende nodig vertonningen vergroten het onbekende waardoor mensen sneller komen kijken.

Dus EBBE lekker bezig dat ze er mee bezig zijn maar het resultaat is zeer negatief!!!!

Er staat nog niks live van de aanpassing. Het kan dus kloppen dat je nog geen verbeteringen merkt. 

Reputatie 7
Badge +16

Maandag (27 juli) wordt de aanpassing live gezet. De resultaten in de testomgeving zien er in ieder geval goed uit💪

Ik houd jullie maandag op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +11

Dit zou een hele mooi stap.vooruit zijn. 

Reputatie 6
Badge +5

Ik hoop, dat het vandaag is en niet maandag 27 juli.
De eerstvolgende keer dat het 27 juli is op maandag is in 2026 😁

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb dit ook zo ervaren, en ik hoop dat de aanpassing effect gaat hebben, zeker na afgelopen week.

Vanaf vrijdag 17 juni tot en met afgelopen vrijdag was het extreem slecht qua bestellingen, en vanaf vrijdag avond gaat het ineens weer prima. Alsof er niks gebeurd is zou ik bijna zeggen.

Het warme weer kan natuurlijk ook een rol gespeeld hebben, dat dacht ik in eerste instantie want vrijdag en zaterdag waren ook wel erg warm, maar zo erg heb ik dit nog niet meegemaakt.

Reageer