site-vitaliteit in google search console onverklaarbaar verslechterd sinds 1 feb 2021 (bijna alle paginas door google als foutief aangemerkt)

• 25 February 2021
  • 85 reacties
  • 2106 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Goedendag mede mijnwebwinkeliers 

Sinds 1 februari’s laat Google search console heel veel fouten zien in de site vitaliteit van onze mijn webwinkel pagina. Om precies te zijn van doorgaans 0 fouten pagina’s naar structureel +/- 190 fouten pagina’s. Dat zijn bijna al onze pagina’s die als fout worden aangemerkt. Zie ook de screenshots hieronder. Het probleem bestaat op zowel de mobile weergave als op de desktop weergave.

Alle 190 door Google gemelde fouten hebben betrekking op CLS (Cumulative Layout Shift, geeft aan dat er onverwachte verschuivingen zijn van zichtbare elementen op een webpagina). Op zich is een verschuiving niet erg maar Google merkt dit aan als foutief als de tijdsduur erg lang is. Advies is Max 0,1sec. Echter worden al onze foutief gemarkeerde 190 pagina door Google aangeduid met 0,25.

Wij hebben geen grote wijzigingen doorgevoerd. Om te trouble shooten heb ik de Webwinkelkeur sidebar al uitgezet vanaf begin feb toen dit probleem aan het licht kwam en kort daarna ook onze Google tag manager volledig gedeactiveerd. Deze staan nu beide uit maar geen positieve verandering van het aantal foutieve pagina’s in Google search console.

Een zo goed mogelijke Google search console score is cruciaal voor een zo optimaal mogelijke Google ranking en weergave. De site-vitaliteitscore is daar een belangrijke parameter voor. Als bijna al onze pagina’s miv 1 feb worden aangemerkt als foutief voor CLS/ site-vitaliteit heeft dat een stevige impact op Google prestaties/ranking/ weergave. Dus uiteindelijk ook op omzet. Daarom balen we enorm van dit probleem, helemaal omdat het lijkt dat dit spontaan is ontstaan en niet de vinger kunnen leggen op de oorzaak. En willen het heel graag oplossen. Daarom wil ik jullie mede webwinkeliers vragen om hulp en advies:

Herkennen jullie dit probleem? Hebben jullie dit probleem kunnen oplossen? Zo ja hoe? Hebben jullie ideeen hoe dit probleem ontstaat en wat een mogelijke oplossing is? Zouden jullie ook eens in jullie Google search console willen kijken onder het tabje site-vitaliteit en jullie ervaringen met ons kunnen delen?

Super bedankt voor het meedenken!

Hartelijke groeten,

Karlijn & Rick 

PaardEerlijk 

85 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Goedendag mede mijnwebwinkeliers 

Sinds 1 februari’s laat Google search console heel veel fouten zien in de site vitaliteit van onze mijn webwinkel pagina. Om precies te zijn van doorgaans 0 fouten pagina’s naar structureel +/- 190 fouten pagina’s. Dat zijn bijna al onze pagina’s die als fout worden aangemerkt. Zie ook de screenshots hieronder. Het probleem bestaat op zowel de mobile weergave als op de desktop weergave.

Alle 190 door Google gemelde fouten hebben betrekking op CLS (Cumulative Layout Shift, geeft aan dat er onverwachte verschuivingen zijn van zichtbare elementen op een webpagina). Op zich is een verschuiving niet erg maar Google merkt dit aan als foutief als de tijdsduur erg lang is. Advies is Max 0,1sec. Echter worden al onze foutief gemarkeerde 190 pagina door Google aangeduid met 0,25.

Wij hebben geen grote wijzigingen doorgevoerd. Om te trouble shooten heb ik de Webwinkelkeur sidebar al uitgezet vanaf begin feb toen dit probleem aan het licht kwam en kort daarna ook onze Google tag manager volledig gedeactiveerd. Deze staan nu beide uit maar geen positieve verandering van het aantal foutieve pagina’s in Google search console.

Een zo goed mogelijke Google search console score is cruciaal voor een zo optimaal mogelijke Google ranking en weergave. De site-vitaliteitscore is daar een belangrijke parameter voor. Als bijna al onze pagina’s miv 1 feb worden aangemerkt als foutief voor CLS/ site-vitaliteit heeft dat een stevige impact op Google prestaties/ranking/ weergave. Dus uiteindelijk ook op omzet. Daarom balen we enorm van dit probleem, helemaal omdat het lijkt dat dit spontaan is ontstaan en niet de vinger kunnen leggen op de oorzaak. En willen het heel graag oplossen. Daarom wil ik jullie mede webwinkeliers vragen om hulp en advies:

Herkennen jullie dit probleem? Hebben jullie dit probleem kunnen oplossen? Zo ja hoe? Hebben jullie ideeen hoe dit probleem ontstaat en wat een mogelijke oplossing is? Zouden jullie ook eens in jullie Google search console willen kijken onder het tabje site-vitaliteit en jullie ervaringen met ons kunnen delen?

Super bedankt voor het meedenken!

Hartelijke groeten,

Karlijn & Rick 

PaardEerlijk 

Klopt, Dit probleem is al wel langer bekend. Dit heb ik ook al een poosje geleden aangegeven bij @Ebbe . Dit is wel een serieus probleem.

Reputatie 1
Badge

Hallo, Allemaal ik denk dat er 15 maart 2022 weer iets is gebeurd met MWW zie hier boven 1 probleem die er nogal veel op lijkt. 

Google geeft aan: 

0,7% URL's met een goede paginafunctionaliteit op mobiel

100% goede URL's op desktop

Wat kan ik hier nu zelf aan doen het meer en deel wat die aangeeft is dat er fouten zitten in pagina's met onjuiste codes. 

Probleem is wel dat hier door klanten natuurlijk kwijt raken ik heb vanaf de problemen met MWW al bijna geen bestellingen meer ook op dit moment is het zo rustig dat er al een aantal dagen niks binnen is gekomen. Wat kan ik aan deze fouten doen??? Dektop werkt 100% en mobiel 0% terwijl ik toch echt niks veranderd heb.

Ebbe zou jij is mee willen kijken ?

Verwijder bronnen die de weergave blokkeren

URL

Overdrachtsgrootte

Potentiële besparingen

/2AIX1mdhs….css

(asset.myonlinestore.eu)

55,7 KiB

1.380 ms

/js/modernizr.js?202…

(static.myonlinestore.eu)

7,3 KiB

150 ms

Reputatie 7
Badge +10

Het gaat bij mij ook weer alle kanten op. De scores van de site hollen bij mij ook erg achter uit.

Reputatie 1
Badge

En dat heeeeeeel toevallig ook rond 15 maart 2022 kan geen toeval zijn dat er toch echt wel wat aan de hand is met MWW. Jammer dat er niet meer mensen even de moeite nemen om te kijken want dit effect is echt schadelijk zo….. van 15 bestellingen per dag 2 jaar geleden vorige jaar met de wijzigingen (gastenboek weg met veel backlinks) 10 bestellingen en dit jaar gaat al door met nog geen 2 bestellingen per dag. 

Duurt niet lang of er gaan mensen meer betalen dan dat het oplevert kan toch niet de bedoeling zijn van MWW, Zie graag en snel een reactie tegemoet. Investeren heeft zo ook geen zin….. reclame kan wel maar zolang google denkt dat je alles moet verbeteren schiet je er niks mee op. 

Gr Fabian Derksen

Reputatie 4
Badge +4

@powerfulproducts.nl en @Led-voordeel.nl Ik zou graag even met jullie mee kijken naar de rapporten en wat Google precies voor fouten/aanwijzingen aangeeft. Met bovenstaande informatie kan ik nog geen conclusies trekken over de reden waarom Google dit aangeeft. 

De url’s die @Led-voordeel.nl doorgeeft zijn onderdelen die nodig zijn om de winkel te laten draaien. Die kunnen niet zomaar weggehaald worden. Ik zal vandaag nog contact zoeken met jullie om een afspraak te plannen. 

Reputatie 3
Badge +3

Heb zelf totaal geen kaas gegeten van dit soort dingen. maar het valt me wel op, dat waar ik eerder rond de 20-25 orders per week, sinds maart circa 7 per week heb zo ongeveer, moeilijker via google te vinden ben (anders dan via mijn eigen pc)  :( terwijl bereik op social media nog net zo “groot” is. 
Heb alle overtollige bende welke ik niet zichtbaar had staan of niet gebruikte in de webshop al zoveel mogelijk verwijderd, teksten veelal aangepast naar mijn eigen teksten ipv teksten welke ik aangeleverd krijg van de producenten, maar het helpt allemaal niet. 

Reputatie 2
Badge +1

Bij mij geeft hij onderstaande aan bij site vitaliteit. 

Probleem is voor het eerst op 9/2 gedetecteerd.

Reputatie 4
Badge +4

@Rinske De stap die je hebt gezet door alle teksten aan te passen is inderdaad al een hele goede stap. Ik zou je willen aanraden ook eens een kijkje te nemen in deze groep . Hier staat veel informatie over het verbeteren van je SEO. Daarnaast kan een zoekwoordenonderzoek eventueel ook veel helpen. Er is kort geleden niets aangepast in ons systeem dat een terugval in orders veroorzaakt. 

Reputatie 4
Badge +4

@Wesley De meldingen die je krijgt is bekend in dit topic wordt daarover door andere winkeliers ook naar gevraagd. We hebben het in beeld zullen terugkoppelen als hier meer over bekend is. 

Reputatie 1
Badge

Leuker kunnen we het niet maken MWW vandaag toch helemaal spannend alweer 0 goede urls door google 2e keer dit jaar….. 

En wat die dan aangeeft is inderdaad die melding van CLS mobiel.

wat google zegt, op de bewuste dag 15 maart…..

Sander, bedankt voor het mailtje ik stuur vanavond nog een mailtje dan kunnen we vrijdag even bellen met elkaar en kan je eventueel mee kijken naar al deze wazige errors. En hoop toch snel op een oplossing voor dat alles weer zo in gesteld staat gaat er zo weer een paar weken voorbij. 

Reputatie 7
Badge +10

MWW Groen is toch wel een mooie kleur

Reputatie 1
Badge

MWW Groen is toch wel een mooie kleur

Mag ik vragen wat je gedaan hebt om weer 241 goede urls te krijgen ? Groen is inderdaad beter. Dus ben benieuwd morgen.

Reputatie 7
Badge +10

@Led-voordeel.nl Helaas of gelukkig heb ik zelf niks aangepast. Alleen ik heb mijn mobiele navigatie om een test reden even aangepast. Ze zijn er achter de schermen wel mee bezig bij mww. Hopelijk kunnen ze het snel oplossen 

Reputatie 7
Badge +10

Het blijft toch gek dat het zo verschuift.

Reputatie 1
Badge

Ik heb het even los gelaten maar wat ik nu zie daar sta ik van te kijken, Niet alleen de aanpassingen van google maar ook het aantal orders. MWW zegt dat het er niks mee te maken heeft maar de orders zijn er een stuk meer…… Gelukkig (Puur toeval MWW dat kan) 

• powerfulproducts.nl zie de volgende afbeeldingen als jij het dan nog snapt dan probeer ik dat ook. 😵

Dus vanuit MWW niet echt een duidelijk antwoord van waarom het zo is…… (iets vaags over de cookie pop-up) maar dan nog is het vreemd dat ze daar nog mee bezig zijn.

Nou ja ik zeg niks meer 😅 en hoop dat het nu in ieder geval groen blijft en dat de bestellingen binnen blijven komen dat is natuurlijk het belangrijkste van dit alles.

Hoop dat bij jou ook alles snel groen staat 

Reputatie 1
Badge

Om mensen toch wat meer info te geven hoe je bij deze statistieken komt:

https://search.google.com/search-console?resource_id=

Klik op deze link en login ---- mocht je nog niet ingelogd zijn.

Linker Menu  - Functionaliteit

Paginafunctionaliteit
Site-vitaliteit

Ben benieuwd naar jullie screenshots dit doe je door CRTL + ALT + prt sc in te drukken op je toetsen bord. Open (Paint) ja echt….. Rechter muis knop en plakken…… Beetje bijsnijden….. En opslaan als… 

En Delen maar…….. Ga in het typ gedeelte 13e icoontje (afbeelding invoegen) kies het opgeslagen bestand en druk op verstuur….

Hoe meer info  hoe beter MWW het in beeld kan brengen.. waar het nu in zit. Want daar ben ik nu wel heeeel erg benieuwd na….

Reputatie 7
Badge +8

Reputatie 6
Badge +9

Geen gegevens beschikbaar : is dat slecht nieuws 🤓

Reputatie 2
Badge +4

Bij mij is er in april iets in positieve zin veranderd? ook merkbaar in bestellingen trouwens.. nu weer lekker lopende webshop..!

Maar… hoe kom ik aan die leuke groene URLs? (:

Reputatie 1
Badge

en Gertrude: 

Wellicht hebben jullie hier wat aan…. kan zijn dat google nog niks van jullie heeft ontvangen en daarom ook geen gegevens beschikbaar heeft…. Zie volgende afbeeldingen dat maakt het wat simpeler.

Reputatie 6
Badge +9

en Gertrude: 

Wellicht hebben jullie hier wat aan…. kan zijn dat google nog niks van jullie heeft ontvangen en daarom ook geen gegevens beschikbaar heeft…. Zie volgende afbeeldingen dat maakt het wat simpeler.

Super, bedankt! Duidelijk zo.. het is succesvol #gelukt alleen bij Site-vitaliteit zie ik geen staafdiagrammen, mis ik nog een handeling? 

Reputatie 1
Badge

CountryatHome deze bedoel je ??

zo ja, dan weet je die nu ook😃.

Ben wel benieuwd of er meer rapporten worden gepost, dan kan er ergens wellicht een onderliggende oorzaak naar boven komen.

🙄Bij deze vraag ik iedereen nogmaals om je rapport te posten en of er rare dingen na voren komen

Reputatie 6
Badge +9

CountryatHome deze bedoel je ??

zo ja, dan weet je die nu ook😃.

Ben wel benieuwd of er meer rapporten worden gepost, dan kan er ergens wellicht een onderliggende oorzaak naar boven komen.

🙄Bij deze vraag ik iedereen nogmaals om je rapport te posten en of er rare dingen na voren komen

En dat rapport kan ik juist niet openen.. er gaat iets niet goed 🙁. Je bent trouwens op de goede weg → GROEN! 

Reputatie 6
Badge +8

Niet best, vooral op mobiel niet 😕

Reputatie 2
Badge +4

en Gertrude: 

De laatst ingediende sitemap was van 21 april 2022..(ik realiseer me dat vanaf toen ook de rode URLs eruit zijn gegaan) De sitemap indienen heb ik toen zelf gedaan. Zojuist ook weer opnieuw gedaan. Doen jullie dat zelf ook regelmatig handmatig?

Reageer