Goedendag mede mijnwebwinkeliers
Sinds 1 februari’s laat Google search console heel veel fouten zien in de site vitaliteit van onze mijn webwinkel pagina. Om precies te zijn van doorgaans 0 fouten pagina’s naar structureel +/- 190 fouten pagina’s. Dat zijn bijna al onze pagina’s die als fout worden aangemerkt. Zie ook de screenshots hieronder. Het probleem bestaat op zowel de mobile weergave als op de desktop weergave.

Alle 190 door Google gemelde fouten hebben betrekking op CLS (Cumulative Layout Shift, geeft aan dat er onverwachte verschuivingen zijn van zichtbare elementen op een webpagina). Op zich is een verschuiving niet erg maar Google merkt dit aan als foutief als de tijdsduur erg lang is. Advies is Max 0,1sec. Echter worden al onze foutief gemarkeerde 190 pagina door Google aangeduid met 0,25.
Wij hebben geen grote wijzigingen doorgevoerd. Om te trouble shooten heb ik de Webwinkelkeur sidebar al uitgezet vanaf begin feb toen dit probleem aan het licht kwam en kort daarna ook onze Google tag manager volledig gedeactiveerd. Deze staan nu beide uit maar geen positieve verandering van het aantal foutieve pagina’s in Google search console.
Een zo goed mogelijke Google search console score is cruciaal voor een zo optimaal mogelijke Google ranking en weergave. De site-vitaliteitscore is daar een belangrijke parameter voor. Als bijna al onze pagina’s miv 1 feb worden aangemerkt als foutief voor CLS/ site-vitaliteit heeft dat een stevige impact op Google prestaties/ranking/ weergave. Dus uiteindelijk ook op omzet. Daarom balen we enorm van dit probleem, helemaal omdat het lijkt dat dit spontaan is ontstaan en niet de vinger kunnen leggen op de oorzaak. En willen het heel graag oplossen. Daarom wil ik jullie mede webwinkeliers vragen om hulp en advies:
Herkennen jullie dit probleem? Hebben jullie dit probleem kunnen oplossen? Zo ja hoe? Hebben jullie ideeen hoe dit probleem ontstaat en wat een mogelijke oplossing is? Zouden jullie ook eens in jullie Google search console willen kijken onder het tabje site-vitaliteit en jullie ervaringen met ons kunnen delen?
Super bedankt voor het meedenken!
Hartelijke groeten,
Karlijn & Rick
PaardEerlijk