Geen back -up

• 18 November 2020
  • 17 reacties
  • 387 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hoi, 

ik kwam er vandaag achter dat er op website niveau geen enkele back up wordt gemaakt. 
Dit vind ik en lijkt me voor een ieder op dit forum erg verontrustend en geen fijne gedachte.  
Zeker niet wanneer je als bedrijf afhankelijk bent van je website, zo kun je dus geen toekomst opbouwen. Het gevaar is dat mensen dus hier pas achter komen wanneer er daadwerkelijk ook iets aan de hand is. 

Als er nu dus iets fout gaat, jezelf of een medewerker verwijderd per ongeluk een pagina of je website wordt gehackt en verwijderd alle pagina's ben je alles kwijt.

Al wordt dit alleen al gerealiseerd voor de pro versie, dan kunnen mensen zelf kiezen of ze het belangrijk genoeg vinden. Maar het lijkt me dat iedereen dit belangrijk vindt.

Wat is eigelijk de reden dat dit niet gebeurd? 

Ik heb hier alvast een suggestie aangemaakt: https://feedback.mijnwebwinkel.nl/540

17 reacties

Reputatie 5
Badge +7

Ik meende dat deze al een keer aan gemaakt was maar kan hem niet vinden. Dus heb de jouwe maar geliked.
Is echt wel erg ja dat dat niet kan. ik heb het helaas in het verleden gehad bij een andere (kleine hosting bedrijf). en is geen pretje.

Reputatie 5
Badge +8

oei Dat is wel heel verontrustend.

Als ik “uit de lucht gaat” en mijn informatie verdwijnt dan heb ik wekenlang nodig om alle artikelen weer aan te maken. Wordt hier achter de schermen al naar een oplossing gezocht? Dit dient echt de hoogste prioriteit te krijgen.

Reputatie 5
Badge +7

In deze discussie van een paar maand gelden staat dat dit niet mogelijk is: 

Reputatie 2
Badge

In deze discussie van een paar maand gelden staat dat dit niet mogelijk is: 

Klopt alleen wil ik mensen bewust maken dat er daadwerkelijk niks is wanneer er iets mis gaat. 
Op het moment dat je er hier achter komt kan er dus niks voor je worden gedaan. Dit lijkt me echt zeer verontrustend. Al die honderden uren / dagen dat je eraan hebt besteed zijn dus voor niks geweest. 

Ik ben over het algemeen aardig tevreden met MWW alleen dit baart me zorgen. Dit zou voor mij en ik denk voor heel veel met mij een reden zijn geweest om niet voor MWW te kiezen. 

Reputatie 4
Badge +5

We snappen je zorg volledig, en terecht dat je dit aanhaalt. Zoals je in dit topic vermoedelijk al hebt gelezen, maken we inderdaad géén backups van individuele webwinkels of pagina’s van webwinkels.

Vanzelfsprekend maken we natuurlijk wel backups! Mocht het gehele platform van dusdanige schaal slachtoffer worden dat er data verloren gaat, kunnen we die altijd herstellen. Bij Mijnwebwinkel werken we onder andere samen met één van Nederlandse grootste datacentra van Nederland. Veiligheid - in de ruimste zin van het woord - staat dan ook voorop! Van virusscanners tot ISO-normering; alles is tiptop op orde, en dus ook de backupvoorzieningen.

Naast de veiligheid en backups die wij waarborgen, heb jij als webwinkelier natuurlijk ook een verantwoordelijkheid. Dat wil zeggen dat je zorg draagt voor (regelmatig) wijzigen van wachtwoorden voor je Mijnwebwinkel beheeromgeving en mail, zorgen dat deze wachwoorden ‘sterk’ zijn (bestaande uit een zogenaamde passphrase) en dat je zorgvuldig omgaat met openbare/publieke netwerken. Zo geef je hackers een minimale kans om van jouw webwinkels, of individuele pagina’s content te verwijderen.

Hopelijk stelt dit je al wat meer gerust!

Reputatie 2
Badge

Dank voor je reactie.

Ik snap het security verhaal en dat geloof ik allemaal wel.  U weet zelf dat waar mensen werken fouten worden gemaakt, zeker wanneer er meerdere mensen werken aan 1 website. Ik vind het nogsteeds een hele zorgelijke kwestie. 

Dit lijkt me iets wat jullie vanuit MWW ook niet moeten willen, want ik denk echt dat mensen niet voor jullie kiezen als ze weten dat jullie geen back up maken van de website. Ik ben er zelfs bereid om er maandelijks extra voor te betalen,

Het bijzondere vind ik dan ook dat het wel mogelijk is wanneer het platform slachtoffer wordt van een dergelijke aanval. Maar ook dan, hoe zit het met individuele website, je product / artikelpagina's. 

Nogmaals maak het eventueel optioneel tegen een meerprijs, ik denk dat vele webshopbeheerders rustiger zullen slapen. 

Reputatie 4
Badge +5

Het bijzondere vind ik dan ook dat het wel mogelijk is wanneer het platform slachtoffer wordt van een dergelijke aanval. Maar ook dan, hoe zit het met individuele website, je product / artikelpagina's. 

Goede opmerking, maar helaas iets te technisch om daar in detail over uit te wijden. Wat ik je daarover kan vertellen is dat het voornamelijk te maken heeft met de opbouw van het platform waarop de webwinkels staan. De schaal waarop wij onze dienst beschikbaar stellen vraagt wat meer dan de conventionele methoden, waarop ‘normale’ webhosts dat doen.

Zoals ik in mijn eerdere bericht al aangaf, geldt dat de content van alle webwinkel in een dergelijke situatie terug te zetten is vanuit onze platformbackups. Het mooie is dat die dienst je niets extra’s kost en in je abonnement zit in begrepen!

Ik zal niet schromen om je opmerking met mijn collega product owners te delen. Let wel, dit betekent niet dat we dit op korte termijn zullen oplossen. De technische impact hiervan is te groot om je die wortel voor te houden, ook niet tegen een door jou geboden vergoeding of verhoging van abonnementskosten. Om je wat inzicht te geven in die impact, zou dat betekenen dat we het gehele platform vanaf het fundament opnieuw moeten zouden opbouwen en het bijlange na niet tegen een scherpe prijs als de huidige kunnen aanbieden.

TIP: Als je collega’s en jij je zorgen maken over het kwijtraken van content van je webwinkel heb je altijd de mogelijkheid om de data te kopiëren en plakken in bijvoorbeeld een (gedeeld en bovendien gratis) Google Docs document. Zo heb je altijd de laatste informatie van je webwinkel bij de hand, en is die ook snel hersteld wanneer jij dat nodig acht. De tips die ik aanhaalde in mijn eerdere post zijn echter vele malen waardevoller. Voorkomen is beter dan genezen!

Reputatie 2
Badge

Dankje, dat is in ieder geval een kleine geruststelling. Ik snap dat er veel haken en ogen aan zitten. Maar Fijn dat er in ieder geval over nagedacht wordt. 

Bedankt voor de tip, de content is grotendeels al gebackupt, echter is het is niet alleen de content waar ik me zorgen om maak maar ook de waarde die een onderliggende pagina heeft opgebouwd in google. Helaas heb ik het al een keer meegemaakt en doordat de nieuwe pagina weer een gehele nieuwe c-code krijgt je dus weer geheel overnieuw moet beginnen. Zeker op zeer concurerende zoekwoorden is dit finest..

Indien er al een 301 redirect ingesteld zou kunnen worden zou dat al erg fijn zijn. 

Reputatie 7
Badge +11

Ik denk als we een werknemer login zullen krijgen het ook al een hoop gevaar is geweken. Waar je als admin bepaalde mensen wel tot geen toegang kunt verlenen aan bepaalde actie die je in het systeem kan doen. Maar een backup systeem die je zelf kunt beheren zou wel top zijn. En een 301 is ook wel een must voor de toekomst

Groetjes Robert,

Reputatie 2
Badge

Ik denk als we een werknemer login zullen krijgen het ook al een hoop gevaar is geweken. Waar je als admin bepaalde mensen wel tot geen toegang kunt verlenen aan bepaalde actie die je in het systeem kan doen. Maar een backup systeem die je zelf kunt beheren zou wel top zijn. En een 301 is ook wel een must voor de toekomst

Groetjes Robert,

Ja inderdaad, dit denk ik ook. En samen met de 301 een goede tussenoplossing. 
Desnoods maken jullie het enkel beschikbaar voor de pro versie. 

Reputatie 7
Badge +11

Zijn hier inmiddels ook al ontwikkelingen in ? Als in ieder geval maar een backup kunt maken voor je zelf en lokaal op kunt slaan. Al heb je aan de mww backup niet veel je zal er alleen wat mee kunnen op het mww systeem. 

Het zou wel heel makkelijk zijn als je de zelfde shop in een andere taal op een ander domein wil zetten. Kun je de basis er zo op knallen. 

Reputatie 7
Badge +16

Hi Robert,

Nee, hier zijn geen ontwikkelingen in. Ik verwacht ook niet dat dit op korte termijn wel het geval zal zijn. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 7
Badge +11

Beste Mede MWW gebruikers iemand een idee om toch iets van back up te kunnen maken van je webwinkel ? Helaas gaat daar gewoon heel veel tijd in zitten. Maar er zijn vast mogelijkheden voor. Dit verhaal zou vast van meer van jullie in het achterhoofd spelen. 

Reputatie 2
Badge +4

Hai, ik wil hier even op in gaan. Ik las onderstaand artikel op NOS en mijn haren gingen overeind staan... kan iemand me geruststellen dat MMW veilig is en mijn webshop (met alle klantgegevens) straks niet gehackt kan worden 🙄

Groetjes van een ongeruste ict-leek die geen backup heeft😞

Stilte voor de storm door groot beveiligingsprobleem: 'Dit gaat niet met een sisser aflopen' - https://nos.nl/l/2409383

Reputatie 7
Badge +16

@Gertrude Goede vraag! Ik heb mijn collega gevraagd die verantwoordelijk is voor de security binnen ons platform om uitleg te geven. We komen hier in de loop van de dag bij je op terug.

Bedankt voor het aankaarten. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 2
Badge +4

@Ebbe, dankjewel! In mijn vorige bericht moet natuurlijk staan “MWW’ (:, ik kan het niet meer aanpassen.

Reputatie 7
Badge +16

@Gertrude Mike heeft hierover een topic gestart, je leest deze hier :point_down:

Reageer