Beantwoord

gastenboek behouden

• 9 februari 2021
  • 70 reacties
  • 1555 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Beste community,

Ik ben er eigenlijk helemaal niet blij mee dat het gastenboek gaat verdwijnen, ik had mij juist uitgeschreven van webwinkelkeur omdat de reviews de enige reden was voor het lidmaatschap…En dan vind ik 8,95 per maand voor een paar reviews een hoop geld.

Zijn er meer hier in de community die de functie graag zouden willen behouden?

Mvg Cindy

icon

Beste antwoord door Lisas JDP 9 februari 2021, 10:30

Hier juist hetzelfde. 

De gastenboek wordt bij ons vaak bekeken. En is voor ons een enorme meerwaarde op onze webshop. Wij betalen ook niet graag nog eens extra voor afzonderlijke programma’s om reviews te ontvangen. 

Veel van onze klanten zetten hier spontaan zelf een review. En dat is enorm leuk voor onze potentiële nieuwe kopers. Dit zorgt er dan ook voor als dit wegvalt, dat er eventuele kopers misschien dan toch niet gaan aankopen. Wat zorgt voor een lagere omzet via de webshop.

zeer zeer jammer, ‘k zou het fijn vinden mocht het blijven bestaan; desnoods dat je ergens moet aanvinken of je het al dan niet wenst te gebruiken… ?

Bekijk origineel

70 reacties

Reputatie 2
Badge

Hier juist hetzelfde. 

De gastenboek wordt bij ons vaak bekeken. En is voor ons een enorme meerwaarde op onze webshop. Wij betalen ook niet graag nog eens extra voor afzonderlijke programma’s om reviews te ontvangen. 

Veel van onze klanten zetten hier spontaan zelf een review. En dat is enorm leuk voor onze potentiële nieuwe kopers. Dit zorgt er dan ook voor als dit wegvalt, dat er eventuele kopers misschien dan toch niet gaan aankopen. Wat zorgt voor een lagere omzet via de webshop.

zeer zeer jammer, ‘k zou het fijn vinden mocht het blijven bestaan; desnoods dat je ergens moet aanvinken of je het al dan niet wenst te gebruiken… ?

Reputatie 3
Badge +1

Hier nog een die er niet blij mee is.

Ik zou het ook fijn vinden als het zou blijven bestaan.

Desnoods in afgeslankte vorm.
Dat er maar maximaal 25 berichten in kunnen staan en de oude dan automatisch verwijderd worden.

Reputatie 2
Badge +1

Zeker behouden, mensen vinden dit leuke dan standaard beoordelingen. Ze willen hun eigen verhaal kwijt kunnen. Kom anders met een alternatief? Iets via tag manager?

Reputatie 1

Ik wil ook het gastenboek behouden. Ik vind die review mailtjes zeer hinderlijk en klantonvriendelijk, ik ga daar als ondernemer zeker niet ook nog eens voor betalen.

De oplossing van Miranda is een goede oplossing, max 25 berichten in het gastenboek en de oudste automatisch verwijderen.

Reputatie 2
Badge

Wij zijn hier ook niet blij mee en willen graag het gastenboek behouden. Onze gastenboekreacties zijn veel veelzijdiger dan de standaard reviews. Het wordt met regelmaat gelezen en het nodigt uit voor spontane reacties van klanten/bezoekers.

Wij vinden de review-mailtjes zeer hinderlijk en opdringerig.

Reputatie 2
Badge

Wij zijn hier ook niet blij mee en willen graag het gastenboek behouden. Onze gastenboekreacties zijn veel veelzijdiger dan de standaard reviews. Het wordt met regelmaat gelezen en het nodigt uit voor spontane reacties van klanten/bezoekers.

Wij vinden de review-mailtjes zeer hinderlijk en opdringerig.

Helemaal mee eens, ik heb daarom ook bewust geen webwinkelkeur, ik vind het heel irritant als je een mail krijgt om de shop te beoordelen na een bestelling, en wil mijn klanten hier ook niet mee stalken.
En iedereen kan een webwinkelkeur krijgen, ook de minder goede shops, dus vind dit niks voorstellen.

Als klanten tevreden zijn dan geven ze uit zichzelf een leuk bericht in het gastenboek, en dit vind ik veel meer waard dan een review.

Reputatie 3
Badge +1

@CindyS en @Lisas JDP , Ik sluit me aan dat keurmerken erg duur zijn, zeker als je gaat bedenken wat voor hun nu de werkelijke maandelijkse inspanning is, maar dat terzijde. :thinking:

Een goed alternatief, (voor als je het gastenboek enkel gebruikt voor reviews), is Trustpilot. Voor webshops is er een volledig gratis variant beschikbaar. In dit Trustpilot topic vind je hierover meer informatie.

Ik gebruikte voorheen ook het gastenboek voor reviews en ben naar Trustpilot overgestapt. Het voordeel van Trustpilot is dat volledig onafhankelijk is (in tegenstelling tot het gastenboek), zodat je klant ook zeker weet dat je niet zelf de reviews hebt geplaatst. Daarnaast worden klanten ook gestimuleerd om reviews te plaatsen; zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je klant een week na aankoop een review link ontvangt.

Om het Trustpilot visueel op je shop te krijgen zou je een afbeeldingslink kunnen aanmaken naar je eigen Trustpilot pagina. Om de dynamische werkelijk ranking score op je site te presenteren, heb je volgens mij wel de betaalde versie nodig, maar deze andere oplossing voldoen prima.

Hopelijk heb jullie hier iets aan, veel succes beide. :slight_smile:

Reputatie 2
Badge

Ik baal hier enorm van, en wil ook zeker dat dit blijft bestaan het Gastenboek.

Heb een hekel aan mails die naar klanten worden verzonden om de webshop te beoordelen.
Als klanten tevreden zijn, en wat willen melden doen ze dit uit zichzelf in het gastenboek, en dit is veel meer waard dan een berichtje geplaatst in een review wat ze een beetje wordt opgedrongen.

Velen klanten lezen de berichten in het gastenboek, en krijg ik ook vaak een opmerking op, hoe leuk ze dit vinden dat andere klanten zo tevreden zijn. En daarom ook besteld hebben.

Reputatie 6
Badge +7

@CindyS en @Lisas JDP , Ik sluit me aan dat keurmerken erg duur zijn, zeker als je gaat bedenken wat voor hun nu de werkelijke maandelijkse inspanning is, maar dat terzijde. :thinking:

Een goed alternatief, (voor als je het gastenboek enkel gebruikt voor reviews), is Trustpilot. Voor webshops is er een volledig gratis variant beschikbaar. In dit Trustpilot topic vind je hierover meer informatie.

Ik gebruikte voorheen ook het gastenboek voor reviews en ben naar Trustpilot overgestapt. Het voordeel van Trustpilot is dat volledig onafhankelijk is (in tegenstelling tot het gastenboek), zodat je klant ook zeker weet dat je niet zelf de reviews hebt geplaatst. Daarnaast worden klanten ook gestimuleerd om reviews te plaatsen; zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je klant een week na aankoop een review link ontvangt.

Om het Trustpilot visueel op je shop te krijgen zou je een afbeeldingslink kunnen aanmaken naar je eigen Trustpilot pagina. Om de dynamische werkelijk ranking score op je site te presenteren, heb je volgens mij wel de betaalde versie nodig, maar deze andere oplossing voldoen prima.

Hopelijk heb jullie hier iets aan, veel succes beide. :slight_smile:

Ik zou inderdaad eens naar bovenstaande kijken! Ga ik zelf ook doen, al maak ik op dit moment geen gebruik (meer) van het gastenboek. Eerlijk gezegd vind ik een gastenboek niet echt meer van deze tijd. :wink:  En al helemaal niet wanneer het voor het platform juist veel problemen veroorzaakt - lijkt het me juist goed dat er geïnvesteerd wordt in de andere functionaliteiten zodat je je webshop naar een hoger level kunt tillen.

Tip: wat je ook kunt doen, vraag per e-mail aan je klanten wat ze er van vonden, en vraag of je ze mag quoten op je pagina. Dus dat je op je homepagina een stukje reserveert met ‘Wat onze klanten zeggen', en daar een mooie quote onder met een naam. Vind ik vaak nóg persoonlijker dan een gastenboek. Naar mijn mening kan dat gastenboek ook ingevuld zijn door enthousiaste familieleden en de buurvrouw, bij wijze van. :wink:

Reputatie 3
Badge +2

Hoi nanaas,

Ik ga zeker eens naar trustpilot kijken. 🙂

Ben het niet helemaal eens dat het niet meer van deze tijd is, de webshops waar ik zelf koop hebben ook een gastenboek waardoor ik overtuigt werd. Toch echt wel wat nieuwere webshops van deze tijd. 

En die quotes heb ik ook aan gedacht, maar heel eerlijk gezegd zouden die net zo goed nep kunnen zijn…

Nou eerst maar eens inlezen in trustpilot…

En natuurlijk vind ik het fijn als ze continue verbeteren bij mijnwebwinkel, maar als er een andere oplossing eventueel zou kunnen werken why not nietwaar 😉

Gr cindy

Reputatie 6
Badge +7

Hoi nanaas,

Ik ga zeker eens naar trustpilot kijken. 🙂

Ben het niet helemaal eens dat het niet meer van deze tijd is, de webshops waar ik zelf koop hebben ook een gastenboek waardoor ik overtuigt werd. Toch echt wel wat nieuwere webshops van deze tijd. 

En die quotes heb ik ook aan gedacht, maar heel eerlijk gezegd zouden die net zo goed nep kunnen zijn…

Nou eerst maar eens inlezen in trustpilot…

En natuurlijk vind ik het fijn als ze continue verbeteren bij mijnwebwinkel, maar als er een andere oplossing eventueel zou kunnen werken why not nietwaar 😉

Gr cindy

Klopt, ik denk dat alles nep zou kunnen zijn - zowel quotes als gastenboekberichten als reviews. Hoor je ook vaak. :blush:  Ik heb zelfs ooit een gastenboekberichtje gehad van iemand die mij opgelicht had. Die had een bestelling geplaatst en ontvangen (is al jaren geleden overigens, toen er nog geen opties waren zoals Klarna en Afterpay en ik aanbood om op factuur te bestellen), ‘leuk’ gastenboekberichtje geplaatst - maar nooit betaald.

Een andere oplossing zou inderdaad ook prima zijn, maar ik denk dat er op het gebied van ‘concurrentie’ er voor Mijnwebwinkel weinig te halen valt, als je snapt wat ik bedoel. Met partners als Webwinkelkeur en opties als Trustpilot etc. Dan kunnen zij zich beter focussen op andere verbeteringen, en partnerships aangaan zodat wij wat voordeliger klant kunnen worden bij zo'n reviewsite bijvoorbeeld. Maar dat is mijn visie. :wink:

Reputatie 3
Badge +2

Daar heb je gelijk in. 

Jeetje wat een verhaal joh! Recensie schrijven en niet betalen!

Gelukkig is dat nu veiliger geregeld met klarna!

Gr cindy

Reputatie 1

Dat het gastenboek verwijderd wordt is HEEL slecht nieuws!
Dat heet bij mij gewoon ERVARINGEN VAN KLANTEN.
Zie: https://www.radiowinkel.com/guestbook/

...en is een ZEER waardevolle en veelbekeken onderdeel van de shop om mensen het vertrouwen te geven dat ze te maken hebben met een echte webshop. Hoognodig tussen al die malafide ellende die ook nog eens breed uitgemeten wordt in de media. En broodnodig om je als kleinere shop te kunnen onderscheiden tussen de amazons, bol.coms en de cooblues van deze wereld.

Ik begrijp dat er een technische overweging is om te doen maar dit vind ik echt onacceptabel!!! Jaren lang opgebouwde goodwill in 1 klap weg??? Dat kan toch niet!

PS: betaalde review sites zijn geen probleem voor mij, gebruik zelf Kiyoh, maar baal vooral van het feit dat er in 1 klap 14 jaar aan klanten posts verdwijnen :((

Reputatie 4
Badge +6

Ik heb zelf al heel lang geen gastenboek meer maar laat de reviews van webwinkelkeur in mijn webshop zien. Persoonlijk vind ik dat veel fijner.

Het is natuurlijk wel heel vervelend voor mensen die al heel veel berichten in het gastenboek hebben staan en die nu verdwijnen. Misschien verstandig om die berichten te kopieren voor ze verdwijnen?

Reputatie 2

Hier idem,eerst doen ze een verhoging van on abonnement,en nu ons gastenboek weg..

Dit allemaal ongevraagd!

Ik denk om eens andere mogelijkheden te bekijken,van host weliswaar..

Reputatie 1

Ben er helemaal niet blij mee, en vind het ook heel raar dat dit gewoon word gedaan zonder eerst klanten te vragen wat zij vinden. Noem het niet ouderwets> Gastenboek, maar bijvoorbeeld > Fijne reacties van klanten, of iets in die richting en je hebt al een heel ander gevoel erbij. Daarnaast gaan nu vele leuke reacties straks verloren. En we krijgen er niks voor terug, ja een duur abbo bij webwinkelkeur, waar je klanten gestalkt worden met laat een review achter!!! Ik vind dat altijd verschrikkelijk die mails als klant ergens. Ik hoop echt dat Mijnwebwinkel ons serieus neemt en er wat mee gaat doen! Dit kan toch niet zomaar!!!!

Reputatie 2
Badge

Ik schrik wel een beetje dat het het gastenboek weg gaat. Ik heb hier meer dan 10 jaar aan klantenervaringen in opgebouwd.

Ik kan me voorstellen dat dit heel erg pijnlijk is voor heel veel webwinkeleigenaren dat dit zomaar zonder overleg gaat verdwijnen.

Ik heb voor mezelf een oplossing gemaakt. Ik heb alle items gekopieerd en op een pagina geplakt, en een link in de footer gezet onder mijn keurmerk, misschien is dit een idee voor andere webwinkels? Jullie mogen mijn voorbeeld gebruiken:

https://www.kralenstulpje.nl/c-5625231/gastenboek-archief/

Reputatie 2
Badge +1

Dat het gastenboek verwijderd wordt is HEEL slecht nieuws!
Dat heet bij mij gewoon ERVARINGEN VAN KLANTEN.
Zie: https://www.radiowinkel.com/guestbook/

...en is een ZEER waardevolle en veelbekeken onderdeel van de shop om mensen het vertrouwen te geven dat ze te maken hebben met een echte webshop. Hoognodig tussen al die malafide ellende die ook nog eens breed uitgemeten wordt in de media. En broodnodig om je als kleinere shop te kunnen onderscheiden tussen de amazons, bol.coms en de cooblues van deze wereld.

Ik begrijp dat er een technische overweging is om te doen maar dit vind ik echt onacceptabel!!! Jaren lang opgebouwde goodwill in 1 klap weg??? Dat kan toch niet!

PS: betaalde review sites zijn geen probleem voor mij, gebruik zelf Kiyoh, maar baal vooral van het feit dat er in 1 klap 14 jaar aan klanten posts verdwijnen :((

Dat is bij mij nou ook één van de redenen dat ik baal. Alle berichten zijn straks in één klap niet meer te zien en ben je kwijt. Ik heb ook Webwinkelkeur maar daar zetten de meeste mensen GEEN beoordeling! En je kunt je opgespaarde beoordelingen MWW niet overzetten bij Webwinkelkeur, dit in tegenstelling tot andere platforms zoals o.a. google, facebook en trustpilot. Ik heb gevraagd of de beoordelingen die al in mijn webshop bij MWW staan overgezet konden worden, maar dat wilden ze niet. Misschien een idee om als MWW met Webwinkelkeur te overleggen dat deze in het rijtje gezet worden van externe beoordelingen? Net zoals andere review sites die ze wel belangrijk vinden om te plaatsen. 

Reputatie 2
Badge +1

Ik heb in de footer zelf een printscreen van de laatste reacties gezet en daar een link aan gemaakt die naar een zelfgemaakte nieuwe pagina genaamd ‘gastenboek’ doorlinkt. Hierop krijgt de klant de volgende zin en knop te zien...  

*Door op onderstaande knop te drukken wordt je naar de contactpagina geleid waar je een gastenboekbericht kunt plaatsen*.  

Het knopje heb ik gemaakt met paint en dan maar zelfs alles met de hand doen. Het is een beetje amateuristisch, maar beter als de leurende mails van Webwinkelkeur die naar de klant gestuurd worden. Volgens mij ergeren de klanten zich ook rot, want ze openen het verzoek wel, maar haast niemand plaatst een beoordeling.   

Reputatie 4
Badge +6

Ben er helemaal niet blij mee, en vind het ook heel raar dat dit gewoon word gedaan zonder eerst klanten te vragen wat zij vinden. Noem het niet ouderwets> Gastenboek, maar bijvoorbeeld > Fijne reacties van klanten, of iets in die richting en je hebt al een heel ander gevoel erbij. Daarnaast gaan nu vele leuke reacties straks verloren. En we krijgen er niks voor terug, ja een duur abbo bij webwinkelkeur, waar je klanten gestalkt worden met laat een review achter!!! Ik vind dat altijd verschrikkelijk die mails als klant ergens. Ik hoop echt dat Mijnwebwinkel ons serieus neemt en er wat mee gaat doen! Dit kan toch niet zomaar!!!!

Dat hoeft helemaal niet hoor. Je kunt er voor kiezen om je klanten een mail te sturen voor een review bij webwinkelkeur maar dat is niet verplicht. Het kost wel geld ja...
Je klanten kunnen zich ook standaard afmelden voor die review mails van webwinkelkeur. Dan krijgen ze ze ook niet mocht je het wel zo instellen dat er automatische een mail verzonden wordt.

Reputatie 2
Badge

Ik schrik wel een beetje dat het het gastenboek weg gaat. Ik heb hier meer dan 10 jaar aan klantenervaringen in opgebouwd.

Ik kan me voorstellen dat dit heel erg pijnlijk is voor heel veel webwinkeleigenaren dat dit zomaar zonder overleg gaat verdwijnen.

Ik heb voor mezelf een oplossing gemaakt. Ik heb alle items gekopieerd en op een pagina geplakt, en een link in de footer gezet onder mijn keurmerk, misschien is dit een idee voor andere webwinkels? Jullie mogen mijn voorbeeld gebruiken:

https://www.kralenstulpje.nl/c-5625231/gastenboek-archief/

Wat heb je dit leuk gedaan!
Ga ook maar zoiets doen, dank je wel voor het delen hiervan.

Reputatie 1

Ik ben het er ook helemaal niet mee eens fat het gastenboek weggaat. Het is zoveel meer dan een reviewpagina. Zoveel jaar aan mooie reviews worden zo weggegooid. Ik ben hier echt niet blij mee.

Reputatie 6
Badge +8

Ik snap dat het heel vervelend is maar gewoon niet meer van deze tijd en het is te belastend voor het systeem. Al is daar ook al jaren lang een beter oplossingen voor. Wat je extern op kunt bouwen en al zou je op een ander platform verder gaan kun je reviews meenemen. En in ons geval op meer webwinkels tonen.  

Reputatie 2
Badge +2

Hier nog iemand die er niet blij mee is. Toen m'n webshop nog ergens anders draaide, betaalde ik ook voor het automatisch sturen van mails naar klanten met de vraag om een review. Hier kreeg ik zeer weinig reactie op, en was dus zonde van het geld. Webwinkelkeur is misschien ‘maar’ € 8,95, maar je krijgt hier maar 15 revieuws voor (áls ik die dus al krijg) en een keurmerk dat in mijn ogen niet zoveel voorstelt. 

Hopelijk kan er naar een andere oplossing worden gezocht!

Reputatie 2
Badge +1

Ik snap dat het heel vervelend is maar gewoon niet meer van deze tijd en het is te belastend voor het systeem. Al is daar ook al jaren lang een beter oplossingen voor. Wat je extern op kunt bouwen en al zou je op een ander platform verder gaan kun je reviews meenemen. En in ons geval op meer webwinkels tonen.  

Je kunt helaas bij Webwinkelkeur j e verworven beoordelingen niet meenemen/overzetten.

Reageer