F.A.Q.

Filters, hoe voeg je die nou toe?

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2782 reacties

Filters, het is een ontzettende handige functie om je bezoekers gerichter te laten zoeken naar je producten. Ondanks dat we het instellen van de functie zo eenvoudig mogelijk hebben gemaakt, behoeft het toch zeker enige uitleg. Dus bij deze. Lukt het niet of heb je er vragen over, laat ze dan in een reactie weten. 

Waar kun je op filteren?

Om te beginnen is het handig om duidelijk te hebben waarop je kunt filteren. Hieronder een opsomming:

Algemene informatie: Dit is de prijs. Hier hoef je zelf niks extra's voor in te stellen. Als je deze filter hebt toegevoegd, kan de klant meteen filteren op prijs. 

Eigenschappen: Dit worden ook wel specificaties genoemd. Dit zijn de velden die je hebt toegevoegd bij de ‘extra velden’. Hier zitten wel wat '’maren'’ aan. Je kunt namelijk niet op alle extra velden filteren. Hieronder volgt een checklist waaraan het moet voldoen. 

• Is het ‘extra veld’ zichtbaar voor alle producten of zit het in een veldenset?
  • Is het ‘soort veld’ ingesteld als vaste waarden?

Sinds 19 november 2020 is het mogelijk om op zichtbare- en onzichtbare velden te filteren:tada:

Als je de drie bovenstaande vragen met Ja kunt beantwoorden, dan zit je goed. Alleen op deze manier kan er op de ‘extra velden’ gefilterd worden. 

Varianten: Ook wel de keuzeopties genoemd. Varianten voeg je toe met keuzelijsten. Als voorbeeld: Verkoop je een t-shirt in verschillende maten en deze maten zijn toegevoegd met een keuzelijst? Dan kun je jouw klanten op ‘maat’ laten filteren. 

Tot zover duidelijk? Dan gaan we door naar het instellen van de filters

Het instellen voor de filters werkt voor alle drie de onderdelen (algemene informatie, eigenschappen en varianten) hetzelfde. Je gaat hiervoor in de beheeromgeving naar ‘filters’. Als je nog geen filters hebt toegevoegd zie je een cactus met de melding ‘tijd voor je eerste filter!’ en de knop ‘filters toevoegen’. Op die groene knop klik je. Zie hieronder voor hoe dat eruit ziet. 

De zonnige cactus met de groene knop 

Na het klikken verschijnt een pop-up met de vraag ‘welke filter wil je toevoegen'. Klik op ‘kies je filter’ en je kunt uit het lijstje de beschikbare filters toevoegen. 

De pop-up

En hoe werkt dit voor onze klanten?

De filteroptie wordt alleen getoond op pagina’s waarop producten staan waaraan een keuzelijst en/of extra veld is toegevoegd én waarvan deze keuzelijst en/of extra veld als filter is ingesteld. Heb je op een pagina alleen producten staan die geen maten hebben? Dan wordt de filteroptie ‘maat’ niet getoond. 

Hoeveel filters kan ik toevoegen?

Met een PRO-shop kun je maar liefst vier filters toevoegen aan je webwinkel. Wil je zoveel filters toevoegen als je wilt? Dat kan met een PREMIUM-shop. Jij bepaalt helemaal zelf welke filters je aanmaakt. 

19 reacties

Reputatie 5
Badge +7

Ik kom er op dit moment nog niet aan uit met de velden maar zal me daar nog eens flink in verdiepen. Maar je uitleg is wel duidelijk.

Reputatie 7
Badge +16

Kan ik je ergens mee helpen Miranda? Laat het me weten, dan gaan we daar voor zorgen:thumbsup:

Hi Ebbe, 

Bedankt voor de uitleg! 

Ik ga even kijken of het lukt. Dus als ik het goed begrijp kan ik dus niet mensen laten filteren op Merken omdat die op een overkoepelende pagina komt, maar wel op kleur bijvoorbeeld omdat ik die aan een product kan koppelen die ook in andere kleuren verkrijgbaar zijn? 

Alvast bedankt!

Gr. Domino

Reputatie 7
Badge +16

Hi Domino, je kunt klanten op merk laten filteren. Hiervoor maak je een extra veld ‘merk’ aan. Je moet dan wel al je merken toevoegen als ‘vaste waarden’

Vaste waarde toevoegen

Zodra alle merken zijn toegevoegd kun je een merk toekennen aan het product. Hiervoor maak je een keuze uit het dropdown menu.

Dropdown menu

Op deze manier laat je jouw klanten filteren op merk. Houd er wel rekening mee bij het toevoegen van dit extra veld dat je het veld in een veldenset aanmaakt of aanvinkt dat het voor alle producten geldt. 

Succes en geef een gil als ik je kan helpen. 

Groet,
Ebbe

Hi Ebbe,

Bedankt voor je antwoord! 

Zet je deze velden set dan onder zichtbaar of verborgen velden? Dan zie ik inderdaad dat je per artikel een merk kan aanklikken, dus ik neem aan dat je alle artikelen langs gaat om het juiste merk eraan te koppelen? 

Dan heb ik nog een vraag: Nu ik dit gedaan heb zie ik nergens op mijn site een menu waar klanten kunnen kiezen op welk merk ze willen filteren? Wel zie ik zo’n menu staan waar je kan sorteren op prijs, populariteit etc. Maar deze komt pas zichtbaar op de artikel pagina. Ik zou graag een menu die altijd zichtbaar is, zoals op de bijgevoegde foto, op de website willen maken. Dat klanten ook vanaf de home pagina kunnen filteren op merk. Is dat ook mogelijk? 

Alvast bedankt! 

Met vriendelijke groeten, 

Domino

Reputatie 7
Badge +16

Hi Domino,

Om te kunnen filteren moeten de velden inderdaad zichtbaar zijn. 

Ik heb je shop bekeken aan zowel de '’voorkant'’ als de '’achterkant'’ Je hebt 2 soorten filters toegevoegd. Ik verwacht dat deze opties nog niet zijn gekoppeld aan producten. Je hebt de filter merken toegevoegd, alleen het extra veld heet ‘merk'. Voeg het veld ‘merk’ toe bij filters en het werkt. Wel het veld nog op zichtbaar zetten. 

De filterfunctie wordt alleen getoond als er op die pagina iets te filteren valt. Klanten moeten dus eerst een voorselectie doen via het navigatiemenu, vervolgens kan er gefilterd worden.

Kun je hier weer mee verder?

Hoi Ebbe,

Naar aanleiding van bovenstaande kom ik er nog niet uit met de filters.
Ik heb de filter toegevoegd en bij extra velden dezelfde naam aangehouden. Ook staat deze op een veldenset, zichtbaar en vaste waarden. De filter komt alleen in beeld op de website als ik ook een keuzelijst koppel, maar dit is uiteraard niet de bedoeling. Is er nog iets anders wat ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +16

@Arts interessant:thinking: Hier moet ik even induiken. Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat alles goed is ingesteld. Ik weet nog niet waarom de filter dan niet getoond wordt. Ik kom bij je terug zodra ik meer weet.

Groet,
Ebbe

Reputatie 7
Badge +16

@Arts Ik heb het werkende gekregen:tada: Er waren 2 filtopties met de naam type bier. De filter die was toegevoegd was leeg. Ik heb de 2e toegevoegd en nu kan er gefilterd worden. Bij filters heb ik beide laten staan, zodat je het kunt zien. De bovenste kun je uiteindelijk verwijderen. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 2
Badge +3

Dit is nu balen.

Ik heb daar merk naam ingevuld en je advies opgevolg om dit te bewerken, maar nu staat er overal hetzelfde merk en moet ik alle produkten overnieuw invullen. Merk naam klopt nu nergens meer, dit heb ik nodig voor google shopping.

Help hoe ga ik dit nu goed oplossen. Dit kost mij weer extra werk om dit weer helemaal op orde te krijgen.

Reputatie 2
Badge +3

Is de bedoeling dat je dit ook met geslacht, kleur en seizoen kan gaan doen?

Dat word dan een hele klus. Maar dan kan ik beter alle 4000 artikelen in 1 keer goed doorlopen.

Reputatie 2
Badge +3

En hoe worden deze filters dan zichtbaar?

Reputatie 7
Badge +16

Dit is nu balen.

Ik heb daar merk naam ingevuld en je advies opgevolg om dit te bewerken, maar nu staat er overal hetzelfde merk en moet ik alle produkten overnieuw invullen. Merk naam klopt nu nergens meer, dit heb ik nodig voor google shopping.

Help hoe ga ik dit nu goed oplossen. Dit kost mij weer extra werk om dit weer helemaal op orde te krijgen.

Als je het extra veld instelt als vaste waarde dan kun je al je merken in dat veld kwijt. Vervolgens kun je door middel van een dropdown menu het desbetreffende merk selecteren voor dat product. In de afbeelding zie je hieronder de instelling voor het soort veld en waar je meerdere vaste waardes toevoegt. In de 2e afbeelding zie je hoe je vervolgens het desbetreffende merk kiest. 

Om je klanten vervolgens hier op  te laten filteren, voeg je deze filter optie toe via filters. Daar kies je het desbetreffende ‘extra veld’ of ‘keuzelijst’ 

Reputatie 2
Badge +3

Beste Ebbe,

We hebben nu bij verschillende merken, bij de extra zichtbare velden het juiste merk ingevuld.

Hier hadden we al het merk ingevuld, maar door dat ik er vaste waarden van moest maken, raakte ik deze informatie helaas kwijt.Nu opnieuw ingevild.  Maar het werkt wel gelukkig!. Een hele vooruitgang.

Als je nu bij filters kijk, een maat selecteert en een merk, dan geeft de webshop mooi aan welke maten er op voorraad zijn. 

Dit zou dan ook met bv geslacht (jongen/meisje/unisex), seizoen (zomer/winter/sale), kleur en productgroep werken.

Het mooiste zou dan zijn dat dit zichtbaar is op de homepagina.

Reputatie 7
Badge +16

@Artistique-Ieds Goed bezig :muscle:  Op de homepagina worden de filters getoond, maar alleen bij de producten. De eerste week van de filters hadden we de filters optie bovenaan de homepagina staan, ongeacht of er producten op stonden op niet. Hier hebben we veel feedback op ontvangen en hebben we dit dus aangepast. Nu wordt de filterknop getoond bij de producten. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 2
Badge +3

https://www.mijnwebwinkel.nl/beheer/article/edit?categoryArticleId=58430080

Ik wil nu in het verborgen veld gaan voorbereiden om nu de extra filters te gaan maken. En dan later bij het zichtbare veld te plaatsen. Maar hij blijft op artikel staan, en ik zie hem niet bij alle andere artikelen. Hoe kan dit. Het Merk staat zichtbaar en staat wel bij alle artikelen. 

Reputatie 7
Badge +16

@Artistique-Ieds Dan heb je bij het aanmaken van het veld niet aangegeven dat het veld van toepassing is voor alle artikelen of in een veldenset thuis hoort. Zie afbeelding hieronder. Je kunt een aangemaakt veld niet meer wijzigen. Je zult dus nieuwe velden moet aanmaken en aangeven dat ze van toepassing zijn voor alle artikelen of in een veldenset hoort. 

Hi, ik ben ook sinds van de week met de filters bezig alleen kom ik er zelf niet helemaal uit, ik verkoop baby kleding uit voorraad leverbaar, maar als ik filter op bijv. maat 50 komen er allemaal broekjes tevoorschijn die helemaal niet op voorraad zijn in maat 50. Moet ik ook iets extra’s doen met de veldensets zichtbaar of onzichtbaar, want die zijn leeg bij mij. ik heb de verschillende maten alleen aangevinkt bij keuzenlijsten. 

Groet,

Rox 

Reputatie 3
Badge +4

@Ebbe hopelijk kun je me verder helpen. Bij het starten van de webwinkel jaren geleden heb ik veldensets aangemaakt. Eerder heb ik nooit gebruik gemaakt van filters, maar gezien het assortiment inmiddels vele malen groter is vind ik dit een goede toevoeging.

Ik wil dat er o.a. kan worden gefilterd op merk. Dit veld staat ook als specificatie en wordt getoond op de website. Ik heb hier een vaste waarde van gemaakt, en zie dit ook terug als dropdown. 

In mijn geval heb ik voor 2 veldensets vaste waarde toegevoegd bij het merk.

Dus:

• Veldenset ‘Invulboeken’ heb ik toegevoegd de merken die daarop van toepassing kunnen zijn
  • Veldenset ‘CamelBak Eddy+’ heb ik toegevoegd de merken die daarop van toepassing kunnen zijn

Als ik vervolgens de filters wil toevoegen, zie ik in die dropdown twee keer ‘Merk:’ terugkomen. Aangezien ik maar 4 filters kan toevoegen is dit natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil dat voor alle veldensets de merken die van toepassing zijn gefilterd kunnen worden, maar ik heb meer dan 4 veldensets. Hoe moet/kan ik dit aanpassen?

Reageer