F.A.Q.

Filters, hoe voeg je die nou toe?

  • 8 april 2020
  • 6 reacties
  • 237 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Community Manager
  • 748 reacties

Filters, het is een ontzettende handige functie om je bezoekers gerichter te laten zoeken naar je producten. Ondanks dat we het instellen van de functie zo eenvoudig mogelijk hebben gemaakt, behoeft het toch zeker enige uitleg. Dus bij deze. Lukt het niet of heb je er vragen over, laat ze dan in een reactie weten. 

Waar kun je op filteren?

Om te beginnen is het handig om duidelijk te hebben waarop je kunt filteren. Hieronder een opsomming:

Algemene informatie: Dit is de prijs. Hier hoef je zelf niks extra's voor in te stellen. Als je deze filter hebt toegevoegd, kan de klant meteen filteren op prijs. 

Eigenschappen: Dit worden ook wel specificaties genoemd. Dit zijn de velden die je hebt toegevoegd bij de ‘extra velden’. Hier zitten wel wat '’maren'’ aan. Je kunt namelijk niet op alle extra velden filteren. Hieronder volgt een checklist waaraan het moet voldoen. 

  • Is het ‘extra veld’ zichtbaar voor alle producten of zit het in een veldenset?
  • Is het een zichtbaar veld?
  • Is het ‘soort veld’ ingesteld als vaste waarden?

Als je de drie bovenstaande vragen met Ja kunt beantwoorden, dan zit je goed. Alleen op deze manier kan er op de ‘extra velden’ gefilterd worden. 

Varianten: Ook wel de keuzeopties genoemd. Varianten voeg je toe met keuzelijsten. Als voorbeeld: Verkoop je een t-shirt in verschillende maten en deze maten zijn toegevoegd met een keuzelijst? Dan kun je jouw klanten op ‘maat’ laten filteren. 

Tot zover duidelijk? Dan gaan we door naar het instellen van de filters

Het instellen voor de filters werkt voor alle drie de onderdelen (algemene informatie, eigenschappen en varianten) hetzelfde. Je gaat hiervoor in de beheeromgeving naar ‘filters’. Als je nog geen filters hebt toegevoegd zie je een cactus met de melding ‘tijd voor je eerste filter!’ en de knop ‘filters toevoegen’. Op die groene knop klik je. Zie hieronder voor hoe dat eruit ziet. 

De zonnige cactus met de groene knop 

 

Na het klikken verschijnt een pop-up met de vraag ‘welke filter wil je toevoegen'. Klik op ‘kies je filter’ en je kunt uit het lijstje de beschikbare filters toevoegen. 

De pop-up

 

En hoe werkt dit voor onze klanten?

De filteroptie wordt alleen getoond op pagina’s waarop producten staan waaraan een keuzelijst en/of extra veld is toegevoegd én waarvan deze keuzelijst en/of extra veld als filter is ingesteld. Heb je op een pagina alleen producten staan die geen maten hebben? Dan wordt de filteroptie ‘maat’ niet getoond. 

 

Hoeveel filters kan ik toevoegen?

Met een PRO-shop kun je maar liefst vier filters toevoegen aan je webwinkel. Wil je zoveel filters toevoegen als je wilt? Dat kan met een PREMIUM-shop. Jij bepaalt helemaal zelf welke filters je aanmaakt. 


6 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Ik kom er op dit moment nog niet aan uit met de velden maar zal me daar nog eens flink in verdiepen. Maar je uitleg is wel duidelijk.

Reputatie 7
Badge +4

Kan ik je ergens mee helpen Miranda? Laat het me weten, dan gaan we daar voor zorgen:thumbsup:

Hi Ebbe, 

Bedankt voor de uitleg! 

Ik ga even kijken of het lukt. Dus als ik het goed begrijp kan ik dus niet mensen laten filteren op Merken omdat die op een overkoepelende pagina komt, maar wel op kleur bijvoorbeeld omdat ik die aan een product kan koppelen die ook in andere kleuren verkrijgbaar zijn? 

Alvast bedankt!

Gr. Domino

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi Domino, je kunt klanten op merk laten filteren. Hiervoor maak je een extra veld ‘merk’ aan. Je moet dan wel al je merken toevoegen als ‘vaste waarden’

 

Vaste waarde toevoegen

Zodra alle merken zijn toegevoegd kun je een merk toekennen aan het product. Hiervoor maak je een keuze uit het dropdown menu.

Dropdown menu

Op deze manier laat je jouw klanten filteren op merk. Houd er wel rekening mee bij het toevoegen van dit extra veld dat je het veld in een veldenset aanmaakt of aanvinkt dat het voor alle producten geldt. 

Succes en geef een gil als ik je kan helpen. 

Groet,
Ebbe

Hi Ebbe,

Bedankt voor je antwoord! 

Zet je deze velden set dan onder zichtbaar of verborgen velden? Dan zie ik inderdaad dat je per artikel een merk kan aanklikken, dus ik neem aan dat je alle artikelen langs gaat om het juiste merk eraan te koppelen? 

Dan heb ik nog een vraag: Nu ik dit gedaan heb zie ik nergens op mijn site een menu waar klanten kunnen kiezen op welk merk ze willen filteren? Wel zie ik zo’n menu staan waar je kan sorteren op prijs, populariteit etc. Maar deze komt pas zichtbaar op de artikel pagina. Ik zou graag een menu die altijd zichtbaar is, zoals op de bijgevoegde foto, op de website willen maken. Dat klanten ook vanaf de home pagina kunnen filteren op merk. Is dat ook mogelijk? 

Alvast bedankt! 

Met vriendelijke groeten, 

Domino

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi Domino,

Om te kunnen filteren moeten de velden inderdaad zichtbaar zijn. 

Ik heb je shop bekeken aan zowel de '’voorkant'’ als de '’achterkant'’ Je hebt 2 soorten filters toegevoegd. Ik verwacht dat deze opties nog niet zijn gekoppeld aan producten. Je hebt de filter merken toegevoegd, alleen het extra veld heet ‘merk'. Voeg het veld ‘merk’ toe bij filters en het werkt. Wel het veld nog op zichtbaar zetten. 

De filterfunctie wordt alleen getoond als er op die pagina iets te filteren valt. Klanten moeten dus eerst een voorselectie doen via het navigatiemenu, vervolgens kan er gefilterd worden.

Kun je hier weer mee verder?

Reageer