Filters, het is een ontzettende handige functie om je bezoekers gerichter te laten zoeken naar je producten. Ondanks dat we het instellen van de functie zo eenvoudig mogelijk hebben gemaakt, behoeft het toch zeker enige uitleg. Dus bij deze. Lukt het niet of heb je er vragen over, laat ze dan in een reactie weten.
Waar kun je op filteren?
Om te beginnen is het handig om duidelijk te hebben waarop je kunt filteren. Hieronder een opsomming:
Algemene informatie: Dit is de prijs. Hier hoef je zelf niks extra's voor in te stellen. Als je deze filter hebt toegevoegd, kan de klant meteen filteren op prijs.
Eigenschappen: Dit worden ook wel specificaties genoemd. Dit zijn de velden die je hebt toegevoegd bij de ‘extra velden’. Hier zitten wel wat '’maren'’ aan. Je kunt namelijk niet op alle extra velden filteren. Hieronder volgt een checklist waaraan het moet voldoen.
- Is het ‘extra veld’ zichtbaar voor alle producten of zit het in een veldenset?
- Is het ‘soort veld’ ingesteld als vaste waarden?
Sinds 19 november 2020 is het mogelijk om op zichtbare- en onzichtbare velden te filteren
Als je de drie bovenstaande vragen met Ja kunt beantwoorden, dan zit je goed. Alleen op deze manier kan er op de ‘extra velden’ gefilterd worden.
Varianten: Ook wel de keuzeopties genoemd. Varianten voeg je toe met keuzelijsten. Als voorbeeld: Verkoop je een t-shirt in verschillende maten en deze maten zijn toegevoegd met een keuzelijst? Dan kun je jouw klanten op ‘maat’ laten filteren.
Tot zover duidelijk? Dan gaan we door naar het instellen van de filters
Het instellen voor de filters werkt voor alle drie de onderdelen (algemene informatie, eigenschappen en varianten) hetzelfde. Je gaat hiervoor in de beheeromgeving naar ‘filters’. Als je nog geen filters hebt toegevoegd zie je een cactus met de melding ‘tijd voor je eerste filter!’ en de knop ‘filters toevoegen’. Op die groene knop klik je. Zie hieronder voor hoe dat eruit ziet.

Na het klikken verschijnt een pop-up met de vraag ‘welke filter wil je toevoegen'. Klik op ‘kies je filter’ en je kunt uit het lijstje de beschikbare filters toevoegen.

En hoe werkt dit voor onze klanten?
De filteroptie wordt alleen getoond op pagina’s waarop producten staan waaraan een keuzelijst en/of extra veld is toegevoegd én waarvan deze keuzelijst en/of extra veld als filter is ingesteld. Heb je op een pagina alleen producten staan die geen maten hebben? Dan wordt de filteroptie ‘maat’ niet getoond.
Hoeveel filters kan ik toevoegen?
Met een PRO-shop kun je maar liefst vier filters toevoegen aan je webwinkel. Wil je zoveel filters toevoegen als je wilt? Dat kan met een PREMIUM-shop. Jij bepaalt helemaal zelf welke filters je aanmaakt.