benamingen website elementen

  • 23 September 2022
  • 0 reacties
  • 81 Bekeken

Badge +2

Een website bestaat uit meerdere onderdelen. Al deze onderdelen kunnen een eigen functie hebben. Zo kan het element klikbaar zijn, informatief zijn of kan het bijvoorbeeld de weg wijzen aan de bezoeker. Welke benaming deze elementen hebben en wat je er zoal mee kunt, leg ik je graag uit!

 

topbalk

Een topbalk is een balk bovenaan de website, zoals de benaming al zegt. Hier staan vaak elementen in zoals de winkelwagen, klantaccount, een zoekbalk, snelkoppelingen of de navigatiebalk. Op de meeste websites zie je dat hier als het ware ‘basisfuncties’ in staan. Ook kun je belangrijke informatie kwijt in de topbalk zoals USP's. De topbalk kan uitgeschakeld worden indien je liever start met een header op je website. Dit kun je instellen onder ‘Instellingen / vormgeving / indeling’. 

 

header

Net onder de topbalk staat de header. Een header kan op ons platform een breedte hebben van 1100px of 2200px. De hoogte kan maximaal 400px zijn. In de header zie je vaak het logo terug van de webwinkel en eventueel met een aantal USP’s of bijvoorbeeld een slogan. De header linkt op ons platform altijd naar de homepagina. Wanneer een bezoeker op een andere pagina zit dan de homepagina, dan kan er altijd op de header geklikt worden om snel terug te navigeren. Dit is bij veel websites het geval.

 

u4iWhyNp5tp0X6wjv_RdAu1sFLEQ027wYj0NW6Zse6wEm53xkwkERDty1qGuXqd_dmYfRklqCAgbS7TnTpgS1ouA-_khnl5LsFBqbtcXhwj2DhCoA2C9vMR-h-P-fke-4mKwTVxtq9C0ED31HuUJ8g8IF3WU231pxksIxQ5kUlxE3nMuM2IOAIavRw

 

subbalk

De subbalk staat onder de header. Ook hier kun je het navigatiemenu in plaatsen, net zoals in de topbalk. In de meeste webwinkels zie je een navigatiemenu terug in de subbalk, maar ook hier kun je eventueel elementen kwijt zoals de winkelwagen, klant account, e.d. Voor de subbalk kan op ons platform net zoals bij de header, een achtergrond afbeelding ingesteld worden. 

 

hero afbeelding

Een hero afbeelding staat bovenaan de homepagina en trekt direct de aandacht van de bezoeker. In de hero afbeelding kan een sfeerbeeld staan met een korte tekst over je webwinkel en het assortiment, of er kan bijvoorbeeld een product of aanbieding in staan met meer informatie. Een hero afbeelding kan een link bevatten waarmee de bezoeker op de juiste pagina beland. Een hero afbeelding op de pagina heeft meestal een breedte van 990px of 1100px (dit ligt aan je pagina breedte). Wanneer je de hero afbeelding plaatst via de optie ‘slideshow’, dan kun je dit beeld ook instellen als ‘scherm breed’. Zolang het bij een stilstaand beeld blijft, is het een hero afbeelding.

KIaXI0DW8fxbBJXuPv1y_tp-qDOenamYjDBcxZem4W2w1b4nfrNTpjoPjmyGyDm6jcSNnnDIF5m9Qfo4q3kGtgMbIdKiXWJ5qH8GA9sBIiBAqv87412xE9N7VADBzdG-eWSDBEjtrdw5D3xXSLx87Gbl4GDqRFKuicxTLUCOLpmTvLP8go-kU0U3

 

slideshow

Een slideshow komt in grote lijnen op hetzelfde neer als de hero afbeelding. Het zijn namelijk ook grote beelden bovenaan de pagina en ze kunnen een link bevatten waarmee de bezoeker op de juiste pagina terecht komt. Het grootste verschil is dat een slideshow altijd uit meerdere beelden bestaat die elkaar afwisselen. Vandaar de naam slideshow. Op ons platform kun je in een slideshow ook artikelen tonen en kun je de slideshow zowel instellen als ‘pagina breed’ als ook ‘scherm breed’.

NujVOxaBT6xvDzsQFjhQDIF_vLEKl7taOZhSMtyCM9wgoeOBB_Fn3R8IGnX408vzkI_-JBmZZz8gHGdkWeigpagY8mo6TJhmD1fmhjebpAxqQx644-ii6bUC2zGDqPZ-gVK-i5OOMAjn24Vot7Q4ZkQKIMB1rY8Hcdj8zbYUnZ-hjyfb3asFW190

 

categorie tegel

Een categorie tegel kun je zien als een ‘knop’ waar de bezoeker op kan klikken en vervolgens in de juiste categorie terecht komt. Een categorie tegel kan een achtergrondkleur hebben met de naam van de categorie erin als tekst, of het kan een afbeelding zijn met een tekst erop bijvoorbeeld. De meeste bezoekers zijn geneigd om plaatjes te kijken en lezen weinig tekst. Een categorie tegel kan dan ideaal zijn. Zo ziet de bezoeker direct wat je zoal aanbiedt en wordt de aandacht naar de categorie tegels getrokken. Je verwijst je bezoekers zo snel door naar de juiste categorie.

 

ITGu-ZR2Qtm1H1UPnyVVmxfdB6ioK-Yd3b53T1YwjUR3kusQZOMidSd_ClGyRuEdLFjw-2uKs48geLD90t71kDBXwnJjuIFTxhVjH_DvRQoOwWtdW5nryFSy-Spmi7rLI5GY32Aa-7yzHRvuR_cchn8ZDHcZ7PbPrWbjFsGP4MrWHFx23hDUw3048Q

 

V1_zc-V5vV2Dpuj304MbgdvRIM61AIZVpnP71JxdAP4rBylL3zhb22xECPpeC9HCeRvbQ7JI0PkHjRSpRM7zEQzFHNxMbJdpZxp0eBcVkdHDhGk3NLTqgm-eFSS7ZtR32P30wPh-ck48JO_BXcj6xd8uVMsbsvZ2WLBShB0KYJsesVHSm0qAUubC

 

banner

Een banner is een rechthoekig beeld, die je vaak kunt terugvinden in het midden of onderaan een pagina. Je ziet dit ook vaak terug op websites als advertentie. Met het gebruik van een banner kun je vaak een speelser effect creëren op je website. Zo kun je een banner boven, onder of tussen de categorie tegels plaatsen zodat je voor wat afwisseling zorgt. Een banner kan een link bevatten waarmee de bezoeker op de juiste pagina/website terecht komt. Zo kan een banner verwijzen naar een Sale pagina, een belangrijke categorie op je website of bijvoorbeeld naar social media. Wanneer je linkt naar een externe pagina, dan kun je bij het invoegen van de link onder ‘doelvenster’ kiezen voor ‘Nieuw venster’. Zo voorkom je dat bezoekers je website verlaten.

 

tv-JWWuR_QFBnpQ4l9UR-nrzLRVr4ZsS82zzYN4aveZ3W4_Dgd513M57IAY9Czb4r5wqdCPmmATtMjtk9kqTabc4RzbCyVvb13InE_7ryvSYoDussU7oDmXA9Fh_WqZlNcSCr8tuC0mEHTMsx040dEwNRfmhrdNbGUIwDRRonz0FguYFPDaOyOab
 

footer

Een footer is erg belangrijk, deze wordt namelijk door veel bezoekers gezien, wat je wellicht niet zou verwachten. Mensen zijn gewend om steeds meer te scrollen, met name nu websites vooral bezocht worden vanaf mobiele telefoons. Je kunt de footer dus gebruiken als een soort vangnet op je website, door belangrijke links in de footer te plaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld in de footer opnemen: ‘Ga snel naar’ met daaronder de linkjes naar bepaalde categorieën op je website. Of: ‘Populaire producten’, met daaronder de linkjes naar verschillende producten. Wat zeker niet mag ontbreken in de footer is contactinformatie en andere belangrijke gegevens zoals bijvoorbeeld je retourbeleid, privacy policy en algemene voorwaarden. Zodra bezoekers een vraag hebben over je website of een product, dan scrollen ze al gauw naar beneden om op zoek te gaan naar contactinformatie. Wanneer ze dit niet direct in de footer kunnen vinden, moeten ze in je webwinkel gaan zoeken naar deze gegevens wat dus niet gebruiksvriendelijk is. Op vrijwel alle (populaire) websites zie je contactinformatie in de footer staan, waardoor bezoekers ook gewend zijn geraakt aan deze indeling. Uiteraard kun je de footer invullen naar eigen wens. Zo kun je er ook je openingstijden in vermelden, social media pagina’s, reviews, welke betaalmethodes je aanbiedt in je webwinkel, de mogelijkheid om in te schrijven voor de nieuwsbrief en nog veel meer. Er is niet veel ruimte in de footer dus houd de informatie kort en bondig zodat de footer overzichtelijk blijft.

 

Wil je zelf aan de slag gaan met een van deze elementen maar kom je er niet uit? Stuur ons dan even een mailtje via services@mijnwebwinkel.nl o.v.v. jouw winkelnaam en vermeld hierin waar je tegenaan loopt. Ik help je dan graag verder!


Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.