Zoekfunctie

• 7 June 2022
  • 12 reacties
  • 216 Bekeken

Zoekfunctie voor consument.

Steeds vaker viel het me op dat bekenden van mij aangaven een wijn niet op de site te kunnen vinden.
Heb me na weer zo'n opmerking eens in verdiept.
Er staat op de site een wijn met in de tekst: Miguel Merino Vitola Reserva.
Een klant appt me met de vraag of ik deze wijn heb.
Ik app terug "jazeker de Vitola van Merino hebben we"
Zij kan de wijn niet vinden en besteld niet.
Dus als je twee woorden in de zoekfunctie niet iin de juiste volgorde zet geeft hij artikel niet gevonden.

Ik denk dat dat in stilte veel orders kost.
Dat kan toch breder gemaakt worden? Liever teveel artikelen weergeven dan "niet op voorraad"

Voorlopig heb ik de tekst in het rode blok gewijzigd in:
"Artikel niet gevonden - tip! - vul één zoekwoord in."
Betere oplossing bekend?

Met vriendelijke groet,
Guy van Hoek
Wijnhuys Kinesis/mijnwijn.eu

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

12 reacties

Reputatie 3
Badge +4

De zoekfunctie vind ik nu ook zeer beperkt en deze zou breder ingezet moeten kunnen worden naar mijn idee!

Badge +1

ben ik het helemaal mee eens loop ook steeds tegen deze problemen aan dat mensen de artikelen niet kunnen vinden terwijl ze wel op voorraad zijn.

De zoek functie kan inderdaad veel beter, zoals deze nu op trefwoorden zoekt werkt het zo goed als niet. Deze functie is ook zo'n onderdeel dat veel beter kan / moet.

Reputatie 5
Badge +6

Wat goed dat je dit aankaart @Kinesis! Ik had hier nog nooit echt bij stil gestaan. 
Ik heb de tekst in het rode blok ook meteen aangepast. 

Als je bij mij b.v. “Rood wolvilt” zoekt krijg je ook te zien dat er geen resultaten zijn, terwijl ik meerdere rood wolvilt verkoop. Op “Wolvilt rood” krijg ik wel resultaten. Ik denk inderdaad dat klanten dan weer weggaan…. Slechte zaak!

Reputatie 5
Badge +6

Hallo,

Dit klopt inderdaad. Echter ook dingen als leestekens zijn heel vervelend. Bij bijvoorbeeld zoekmachines als Google word een leesteken gezien als hetzelfde object. Of ik nou zoek naar '’Mercedes-Benz'’, '’Mercedes Benz'’ of '’Mercedes, Benz'’, ik krijg allemaal hetzelfde.

Als de klant nu niet de exacte titel van het object invoert krijgt hij geen resultaten. Oftewel, als ik een schaalmodel van een Mercedes-Benz verkoop en de klant zoekt ernaar door '’Mercedes Benz'’ in te voeren, vind hij niks…

Kevin

Reputatie 2
Badge +2

Helemaal mee eens! Zoekfunctie is inderdaad heel beperkt en werkt gewoon niet goed.

@Ebbe kan hier op kort termijn iets aan gedaan/verbeterd worden?

Reputatie 6
Badge +7

Nog een puntje. Als de klant zoekt op doosjes en jij noemt het een groen doosje dan krijgt de klant ook geen resultaten omdat dan alleen naar meervoud gezocht wordt.

Reputatie 5
Badge +8

Ja, dit is iets waar ik al jaren tegenaan loop. Ik verkoop bijv. hoesjes voor de iPhone 7 /8 / SE 2020 (compatible met alle 3 de toestellen), maar als een klant zoekt op iPhone 8 krijgt deze niets te zien, omdat de artikelen beginnen met iPhone 7... Hopelijk wordt de zoekfunctie ook eens onder handen genomen.

Reputatie 7
Badge +16

Hi allemaal,

Bedankt voor de feedback. We weten inderdaad dat de zoekfunctie verbeterd kan worden. Een aanpassing hierin staat voor dit jaar echter niet op de planning. 

Ik weet dat er externe tools, zoals Sooqr, zijn die je kunt gebruiken waarmee onze zoekfunctie komt te vervallen. Ik ga kijken of er nog andere alternatieven zijn en zal die hier delen zodra ik deze heb gevonden. 

Groet,
Ebbe

Reputatie 2
Badge +3

@Ebbe  ik heb de zoekfunctie eraf gehaald, omdat het niet goed werkt. 
Op de desktopversie is hij weg, maar op mobiel blijft hij zichtbaar, Kan ik hem daar ook deactiveren? Of kan jij dat?

Reputatie 7
Badge +8

Sooqr is dan weer niet echt een goedkope oplossing. Als je redelijk wat artikelen hebt ga je zo naar 50 tot 70 euro per maand.

Reputatie 5
Badge +6

Hi allemaal,

Bedankt voor de feedback. We weten inderdaad dat de zoekfunctie verbeterd kan worden. Een aanpassing hierin staat voor dit jaar echter niet op de planning. 

Ik weet dat er externe tools, zoals Sooqr, zijn die je kunt gebruiken waarmee onze zoekfunctie komt te vervallen. Ik ga kijken of er nog andere alternatieven zijn en zal die hier delen zodra ik deze heb gevonden. 

Groet,
Ebbe

En dit is een van de redenen waarom ik weg ga bij MWW. Heel goed nee kunnen zeggen, maar perspectief bieden en dingen die niet werken oplossen (Hallo filters) kan niet. Dit word weer zo een ding wat 4 jaar op de plank ligt.