Vraag

winkelmandje wordt geleegd

• 22 October 2022
  • 16 reacties
  • 377 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Ik kreeg gisteren deze melding. Heb de laatste vaker het idee dat er een bug is oid. Zie nl regelmatig dat mensen willen afrekenen en inloggen en dan afhaken. Zijn er meer mensen die dit merken?

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

16 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Volgens mij is het geen bug maar cookies die - op de pc van de klant - bijhouden wat in het winkelwagentje zit. Als de klant zijn cache leegt of de cookies zijn verlopen dan is het winkelwagentje leeg.

Volgens mij is het ‘bewaar voor later’ daarvoor bedoeld als ‘oplossing.’ 
Alleen moet de klant daar een account voor hebben en ik geloof dat je daar ook premium voor moet zijn maar dat weet ik niet zeker zo uit mijn hoofd

Reputatie 1
Badge +1

Volgens mij is het geen bug maar cookies die - op de pc van de klant - bijhouden wat in het winkelwagentje zit. Als de klant zijn cache leegt of de cookies zijn verlopen dan is het winkelwagentje leeg.

Alleen moet de klant daar een account voor hebben en ik geloof dat je daar ook premium voor moet zijn maar dat weet ik niet zeker zo uit mijn hoofd

Nee, de klant vulde het winkelwagentje, wilde afrekenen en dus inloggen en daarna was het mandje leeg. Super vervelend omdat je weer opnieuw alles in je mandje moet doen en ik zou dan ook denken: bekijk het. 

Reputatie 6
Badge +5

Dat kan nog steeds een cookie zijn hoor. Als de klant alle cookies weigert (dus ook de functionele) of zijn of haar browser zo heeft ingesteld dat geen enkel cookie gebruikt mag worden dan kan het nog steeds. Want ook het winkelwagentje is een cookie

Reputatie 2
Badge +1

Nee, de klant vulde het winkelwagentje, wilde afrekenen en dus inloggen en daarna was het mandje leeg. Super vervelend omdat je weer opnieuw alles in je mandje moet doen en ik zou dan ook denken: bekijk het. 

Hierover kreeg ik ook een bericht van een klant. Ik heb www een mail gestuurd hierover maar krijg dan zo’n reactie:

Dat klinkt heel vervelend. Helaas kunnen wij dit niet reproduceren en zonder reproductiepad kunnen we het ook niet oplossen.

Het kan gebeuren dat een order niet succesvol afgerond kan worden (bij de klant). Als een dergelijk probleem zich voordoet is het van belang om zo veel mogelijk informatie te verzamelen (van de klant) voordat het probleem wordt doorgegeven aan ons. Deze informatie helpt ons om te bepalen wat mis is gegaan of dat een fout door het systeem veroorzaakt is. Informatie die van belang is om bij de hand te hebben is:

• Welke foutmelding wordt er getoond (eventueel met een screenshot van het volledige scherm (deze kan je sturen in een antwoord op de ontvangstbevestiging van je mail)
  • Welke stappen zijn er precies uitgevoerd voordat het probleem zich voordeed? 
  • Is er wel op de betaalpagina gekomen en is er toen terug geklikt?
  • Lukt het wel om een betaling te doen in een incognito-venster of in privé modus?  
  • Welke internet browser is gebruikt in welk besturingssysteem op wat voor apparaat? Vergeet hierbij niet om de versie van de internet browser en besturingssysteem te noteren.
  • Is de ‘terug knop’ of ‘vooruit knop’ in de browser gebruikt tijdens het bestelproces?
  • Welk(e) artikel(en) werd(en) er besteld en eventueel, om welke ordernummer gaat het.
  • Welke betaalmethode is er gekozen?
  • Welke verzendmethode is er gekozen? 
  • Wordt er gebruik gemaakt van een AdBlocker?

Ik kan me voorstellen dat je niet achter alle gegevens kan komen maar het is ook even op aan te geven dat het door heel veel oorzaken kan voorkomen dat een order niet afgerond kan worden en het niet altijd aan het systeem hoef te liggen.

Probeer altijd zoveel mogelijk informatie te verzamelen en probeer vooral ook zelf om het te reproduceren. Dus met dezelfde artikelen in de winkelwagen, dezelfde adresgegevens en dezelfde betaalmethode. Wordt je doorgeleid naar de betaalpagina? Dan kan je er altijd vanuit gaat dat er iets lokaal niet goed gaat bij de klant. Hier kan je achter komen door bovenstaande vragen te checken. 

Ik hoor het graag als je wellicht wat meer aanwijzingen hebt, dan kijken we verder met je mee! 

Maw een heel kruisverhoor voor een klant, haha. 

Maar ik ben dus niet de enige en lijkt mij dat mww iets meer moeite mag doen om uit te zoeken wat het probleem is.

Reputatie 5
Badge +6

Ik kreeg hier ook een melding van een klant dat na inloggen het winkelwagentje ineens leeg was. Het inloggen zelf leek ook niet goed te gaan. 
Best kwalijk! Want zij zette door en heeft uiteindelijk zonder account besteld, maar er zijn vast ook klanten die afhaken. Ik geef ze geen ongelijk…
Bij deze klant heb ik uiteindelijk gekozen voor wachtwoord resetten. Ik weet nog niet of dat gaat helpen.  

Reputatie 7
Badge +9

Ik kreeg gisteren ook een e-mail van een klant met de vraag of het klopte dat de winkelwagen tot twee keer toe geleegd was. Ik heb aangegeven dat e.e.a. kan liggen aan de cookie-instellingen, maar heb er verder niets meer van gehoord. Nog geen bestelling ook van die klant helaas. ☹️

Reputatie 7
Badge +16

We hebben een vermoeden waardoor dit wordt veroorzaakt. De bug is ingepland om deze sprint op te pakken. Bij een nieuwe update meld ik mij hier. 

Reputatie 6
Badge +5

Ah dat is goed om te horen. Want ik heb dit ook een paar keer gehoord. En dan vooral wanneer klanten inloggen nadat ze hun winkelmandje hebben gevuld

Hoi @Ebbe dit probleem is er dus nog steeds. Kreeg vanavond een mail van een klant dat de gehele winkelmand was geleegd toen ze een account aan ging maken. Zag ook geen update van je hier, dat betekent dat dit nog niet is opgelost? 

Wat is ondertussen de status hiervan?
Ik heb namelijk een melding op mijn website gezet en zou graag weten of deze bug opgelost is.

Reputatie 7
Badge +16

Wat is ondertussen de status hiervan?
Ik heb namelijk een melding op mijn website gezet en zou graag weten of deze bug opgelost is.

Hi Marjolein,

Hier wordt momenteel aan gewerkt. Meestal is de bug dan binnen enkele dagen opgelost, dit is afhankelijk van de complexiteit. Geef je een update zodra de bug is opgelost. 

@Ebbe toevallig net weer een klant die me appte omdat ze haar volle winkelmandje wilde gaan afrekenen en alles weg nadat ze ingelogd had. Vervolgens opnieuw begonnen, terwijl ingelogd en vervolgens moest ze toen ze af ging rekenen weer opnieuw inloggen. Ze heeft dit niet aangedurfd, aangezien ze dan misschien weer opnieuw moest beginnen. Erg vervelend dit!!
Maar wat ik graag wil weten buiten het feit dat jullie hiermee bezig zijn, is of ik nu dit order aan haar bestaande account toe kan voegen, aangezien ze dus niet ingelogd was?

Dankjewel voor je antwoord alvast!
Groetjes Marjolein

Reputatie 5
Badge +7

Wij hebben paar dagen geleden ook melding gehad van een klant maar helaas heeft ze niet meer op mijn mail gereageerd. Dus helaas omzet gemist.

Ik dacht eigenlijk dat als je de bestelling aanpast met het emailadres van de klant dat deze dan automatisch gekoppeld werd aan de klant maar zie nu dus dat dit niet is.
Je moet dan dus echt de bestelling op haar mailadres aanmaken. Dan wordt deze wel gekoppeld aan haar klant account. Dit kan de klant zelf ook. Dit sturen wij naar de klant als het fout gaat:

Mocht je een klantaccount hebben log dan even uit ga even terug naar bijvoorbeeld de welkomspagina.
Klik dan op je winkelwagen.
Kies dan voor doorgaan zonder account.
Vul dan al je gegevens in. Hij geeft dan aan dat onder dit emailadres een klantaccount bestaat. Negeer deze.
En doorloop verder alle stappen.

Reputatie 7
Badge +16

We hebben helaas nog geen concreet reproductiepad + oplossing weten te vinden. Het lijkt mis te gaan in een specifieke browserversie en/of Android/iOs versie. In de tussentijd kun je klanten als advies geven om de laatste browserversie te gebruiken. Wij zoeken nog verder naar een definitieve oplossing. 

Beste Ebbe,

Ook wij ontvangen klachten over een lege winkelwagen na verloop van tijd.

Onze klant is ingelogd op een Windows computer en gebruikt Firefox.

Het gaat om grote zakelijke klanten dus het is een zeer urgente zaak.

Reputatie 2
Badge +3

We hebben inmiddels de oorzaak gevonden van deze bug en een fix gemaakt. Deze is al uitgerold, dus het zou nu opgelost moeten zijn. Wel willen we vragen of je dit de komende tijd even in de gaten wilt houden. Mocht het nogmaals/nog steeds voorkomen dan horen we dit natuurlijk graag en duiken we er opnieuw in.