Vraag

Wel of geen BTW rekenen bij verkoop webshop

• 10 July 2022
  • 4 reacties
  • 84 Bekeken

Badge +1

Hallo allemaal,

mijn webshop www.natuurlijkpuur.info ga ik overdragen aan een nieuwe eigenaar. Het gaat om de webshop, voorraad, inventaris, leverancierscontacten, klantenbestand e.d. Er is geen sprake van een bedrijfspand en de huur van de huidige locatie gaat niet over op de nieuwe eigenaar. Daarnaast overweegt de nieuwe eigenaar de naam te wijzigen, en er is geen sprake van goodwill. Nu kom ik er niet helemaal uit als het gaat om het wel of geen BTW rekenen, gelet op art 37D van de wet op de omzetbelasting.

Zoals ik het begrijp, wordt er gesproken over een overgang van onderneming zodra alles wordt overgenomen en dan zou 37D in werking treden. Nu dit niet het geval is (huur locatie gaat niet over op nieuwe eigenaar, mogelijke naamswijziging, geen goodwill), geldt art. 37D dan nog steeds of niet? 

Toen ik 2 jaar geleden de webshop overnam, is over zowel de inventaris als voorraad BTW berekend.

Wie heeft hier ervaring mee en wil deze delen? Belastingdienst bel ik ook sws even.

Onder dit topic kunnen geen reacties worden geplaatst.

4 reacties

Badge +1

In aanvulling op mijn vraag: ik begreep ook dat als de voorraad als totaal (dus niet per product) wordt vermeld op overnamefactuur, dat dan geen BTW gerekend wordt?

Reputatie 5
Badge +6

Hai @Natuurlijk Puur,
Ik neem inderdaad aan dat de belastingdienst het wel zou weten. 
Ik heb even terug gekeken naar mijn eigen overname. Toen werd over alles gewoon BTW gerekend. 
De webshop met klantenbestand en de voorraad. 

Badge

Wij nemen ook vaker webshops over en dan word er inderdaad gewoon nog btw over gerekend.

Reputatie 7
Badge +8

Je betaald bij een groothandel ook gewoon btw (dus over je inkoop). Die kan die overname partij dus ook geeoon verrekenen bij de eerste btw aangifte lijkt me.