Wat zijn jouw ervaringen met dropshipping?

• 11 February 2021
  • 6 reacties
  • 300 Bekeken

Reputatie 7
Badge +16
  • Community Manager
  • 2444 reacties

Deze week is het blog van @Dirkjan online gezet op onze website. In dit blog zet Dirkjan de voor- en nadelen van dropshipping op een rijtje. Ben je geïnteresseerd in dropshipping lees dan vooral het blog eens door via de volgende link → https://www.mijnwebwinkel.nl/blog/de-voor-en-nadelen-van-dropshipping 

Wie van jullie maakt er al gebruik van dropshipping? Laat vooral weten wat jullie ervaringen hiermee zijn:ok_hand:

6 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Door de koppeling met gerelateerde artikelen is er gelijk al eentje zichtbaar?

Reputatie 7
Badge +8

Op dit topic is nog niet enthousiast gereageerd. :wink:  Maar ben wel benieuwd!

Ik heb ook het blog van @Dirkjan eens goed gelezen. 

Een van mijn opdrachtgevers is geïnteresseerd om via dropshipping producten in mijn webshop te verkopen. Ik werk voor hen als fotograaf en stylist, dus ik verzorg de product- en sfeerfotografie van kussens. Bij de sfeerbeelden (waarbij de foto gestyled wordt) gebruik ik ook wel eens producten uit mijn webshop als props. 

Voordeel voor mij zou zijn dat ik geen inkoopkosten en daarmee risico heb. En ik kan mijn assortiment uitbreiden met een uniek merk wat op het moment nog niemand verkoopt. Het merk zelf heeft ook nog geen verkoopkanaal. Dus een unieke kans!

Nadeel zou zijn dat ik zelf snelle levering hanteer van 1-2 werkdagen, en dat mensen dan dus eventueel twee pakketten gaan ontvangen. Maar een Westwing werkt bijvoorbeeld ook op deze wijze. Hoe staan consumenten hier tegenover? Wel zou ik bij het product zetten dat het via de leverancier rechtstreeks geleverd wordt (dropshipping zou ik niet vermelden, heeft toch nog een negatieve bijsmaak denk ik). Een ander nadeel zou zijn dat ik het inpakken niet meer in de hand heb. Zelf besteed ik hier veel aandacht aan, bijvoorbeeld ook met een handgeschreven kaartje. Ik heb wel het idee om handgeschreven kaartjes aan de leverancier aan te leveren, zodat ze dit bij de levering kunnen doen die via mijn webshop komt. Een ander nadeel is dat ik een specifieke stijl in mijn webshop heb - vind ik zelf dan :sweat_smile:  - en sommige kussens die de leverancier verkoopt passen hier niet naadloos bij. Anderszins zou ik wellicht wel nieuwe klanten kunnen trekken via de leverancier (omdat ik op het moment dan het enige verkoopkanaal zou zijn), die misschien toch mijn andere producten ook interessant vinden. 

Je merkt: aan de ene kant is het mega interessant, en aan de andere kant zie ik nog wat haken en ogen. Maar ook niet absolute ‘no go's’.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en visie!

Reputatie 7
Badge +8

Update: ik ben overigens deze week begonnen met dropshipping via de leverancier zoals ik hierboven omschreef. :wink:

Reputatie 7
Badge +16

Cool @Nanaas ben benieuwd naar je ervaringen. 

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb zojuist de blog van @Dirkjan eens doorgelezen. Ik verzend al vanaf begin opening webshop via dropshipping. Voor mij was de voornaamste reden “geen inkoopkosten” - “geen risico met voorraad” en lekker een breed assortiment cosmetica en parfum aan kunnen bieden. Een goede verhouding met leverancier is wel een “must” ivm ruilen/retourneren, verkeerde of defecte levering. Ik heb daar goede afspraken over kunnen maken en tot op heden altijd correct afgehandeld. Het enige nadeel voor mij is dat je geen eigen "Personal Touch" kunt geven aan de verpakking, of een sample/flyer mee kan sturen.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb zojuist de blog van @Dirkjan eens doorgelezen. Ik verzend al vanaf begin opening webshop via dropshipping. Voor mij was de voornaamste reden “geen inkoopkosten” - “geen risico met voorraad” en lekker een breed assortiment cosmetica en parfum aan kunnen bieden. Een goede verhouding met leverancier is wel een “must” ivm ruilen/retourneren, verkeerde of defecte levering. Ik heb daar goede afspraken over kunnen maken en tot op heden altijd correct afgehandeld. Het enige nadeel voor mij is dat je geen eigen "Personal Touch" kunt geven aan de verpakking, of een sample/flyer mee kan sturen.

Dat laatste vind/vond ik ook een nadeel. Ik heb nu met mijn leverancier besproken dat ze bij bestellingen die via mij komen een kaartje van mij erbij meesturen. Zodat ik dat toch nog een beetje in de hand heb.

Reageer