Beste mensen,
Ik ben eens benieuwd of er meer mensen met dit “probleem” zitten en hoe jullie het oplossen :)
Voornamelijk pakketten naar buiten de EU geeft problemen… Het is best even lastig om goed uit te leggen, so bare with me ;)
Inleiding: Ik verkoop producten over de hele wereld en deze bestaan uit lichte, grote producten als ook kleine maar zware producten.
Voorbeeld artikel 1: Een A3 poster, deze weegt misschien een 100gram, maar past niet door de brievenbus uiteraard en moet als pakketpost verzonden worden.
Voorbeeld artikel 2: Een zakje bouten, deze wegen een 500gram en passen wel in een brievenbusdoosje, echter met een max. van 2 zakjes
Voorbeeld artikel 3: Een uitlaatbuis, deze weegt 5kg, maar is 130cm lang.
Gezien ik in mijn webshop ook brievenbuspost aanbied, moet ik onderscheid maken bij de artikelen in welk tarief dit artikel valt. Daarnaast is er een toeslag voor grote pakket van 100cm of groter (ongeacht het gewicht).
Mijn eigen oplossing:
Bij de verzendopties per land heb ik verschillende gewichtsklasses ingevuld, alles tot 2 kilo heeft het tarief van Brievenbuspost > €4,50
Tussen 2 en 20 kg is “kleine” pakketpost > €6,00
20-30kg is "grote” pakketpost > €9,15
Boven de 30kg is palletpost > €75
Landen buiten de EU zijn uiteraard per kilo tarief, dus die heb ik ook per kilo ingevoerd
Voorbeeld 1: De poster krijgt als gewicht 2kg, zodat "klein” pakketpost tarief berekend wordt
Voorbeeld 2: Het zakje bouten krijgt als gewicht 1000gram, zodat brievenbuspost tarief berekend wordt, maar gezien er maar fysiek 2 zakjes passen in een brievenbuspakketje, moet het gewicht dus hoger ingevoerd worden, want bij 3 zakjes of meer moet dit "kleine” pakketpost worden
Voorbeeld 3: De uitlaat krijgt als gewicht 20kg, zodat “groot” pakketpost tarief berekend wordt, ondanks dat deze maar 5kg weegt, maar dus wel >100cm is.
Het probleem met bestellingen van buiten de EU:
In voorbeeld 1: Iemand besteld 3 posters. Qua gewicht zijn die in werkelijkheid 300 gram samen, maar de webshop berekend dus totaal 6kg en de klant krijgt daardoor een verzendtarief van over de €60, terwijl dit in werkelijkheid maar bijv. €29 is voor 1kg.
In voorbeeld 2: Iemand besteld 4 zakjes bouten, werkelijkheid is 2kg, maar de webshop berekend weer 4x 1kg en dus krijgt de klant weer een veel te hoog verzendtarief
In voorbeeld 3: mijn vervoerder biedt helemaal geen optie om pakketten groter dan 100cm te verzenden buiten de EU. Als iemand buiten de EU deze bestelt in mijn webshop, kan ik die helemaal niet verzenden.
Beoogde oplossing:
Per artikel kun je ook afmetingen aangeven in het tabblad “Extra velden”, maar dit heeft geen effect op het verzendtarief, omdat deze alleen op gewicht is gebaseerd.
Gezien verzenders tegenwoordig ook met volumetoeslagen werken, zou dit wel wenselijk zijn om te implementeren.
Zijn er andere Ideeën hierover, hoe lossen andere webwinkeliers in deze situatie het op momenteel? :)
Grtz Tim