vertraging van betalingen door Corona


Hallo allen,

 

ben ik de enigste die nu al debiteuren aan de bel heeft die nog even niet betalen vanwege de Corona maatregelen ?

Mijn Belgische klant zou speciaal naar kantoor moeten gaan om mijn factuur te kunnen betalen en dat mocht niet vanwege de Corona maatregelen…….

Waarna ik maar eens uitgelegd heb dat men meestal ook vanuit thuis de betalingen kan regelen en dat juist nu ieder zijn financiële verplichtingen moet nakomen, speciaal voor kleine ondernemingen.

 


10 reacties

Reputatie 5
Badge +7

Gelukkig hier nog geen last van. Ik hoop voor je dat hij nog wel betaald.

Badge

Ik ben van België en het lijkt mij dat deze klant Corona een beetje gebruikt om nog niet te hoeven betalen. Als ze online een bestelling geplaatst heeft zal ze ook wel online banking hebben en kan hij/ze de betalen zo afhandelen. Het is idd zo dat je niet tot in het kantoor kan maar alles is wel netjes geregeld dat je telefonisch ook terecht kan met al je vragen bij de bank en ze doen echt hun best om je verder te helpen.

Hopelijk komt het in orde.

Groetjes Peggy

Reputatie 2
Badge

Hier betalen klanten zodra ze de bestelling af gaan ronden. ik heb vooraf overmaken uit gezet omdat mensen heel vaak niet betalen en ik dan alsnog bestellingen kon gaan annuleren. Achteraf betalen kan  bij mij ook maar alleen via klarna. Als ze later willen betalen moeten ze dat bij mij via Klarna gaan regelen. Ik krijg dan gewoon mijn geld. Dus zorg dat je je betaalproces gewoon anders inricht. Ik dacht ook dat ik vooraf overmaken via een bankoverschrijvingheel erg nodig had, maar het staat nu 2 maanden uit en ik heb er nog niemand over gehoord. Via mollie heb ik alle belgische betaalmogelijkheden aanstaan, bancontact, KBC/CBC, Belfius maar ook paypal, creditcard, applepay etc. Dan is er altijd wel een methode waarmee ze kunnen betalen en jij niet achter je geld aan hoeft.

Reputatie 3
Badge +5

Nee, want ik lever vrijwel uitsluitend aan vooruit betalende consumenten.

Reputatie 3
Badge +5

@Xitin Beads Als iemand kiest voor ‘vooraf overmaken', acht ik altijd de betalingskansen op rond de 50%. Met uitzondering van een klein aantal terugkerende klanten, die niet aan telebankieren willen doen en altijd op deze manier betalen. Sommigen willen alleen wat het is voor zichzelf reserveren en overleggen met manlief, of mammie of ze het mogen kopen, krijg ik de indruk. Maar het is niet meer dan een irritatie, want de spullen heb je nog. Je hoeft niet achter wanbetalers die het ding in huis hebben te gaan. Afhalen bij mij thuis stond ik allang niet meer toe, want je weet niet wie je in huis haalt. En in deze tijden is het riskanter dan ooit om vreemden over de vloer te hebben. Veiligheid boven alles.

Reputatie 2
Badge

Als iemand echt niet anders kan, dan via vooraf overmaken betalen dan kunnen ze me daar wel over mailen en valt er wel een mouw aan te passen. Maar als ze voor klarna zouden kiezen, dan kunnen ze ook gewoon via de bank betalen op de manier zoals zij dat willen. Dus op die manier kunnen ze nog steeds via een bankoverschrijving betalen.

Reputatie 2
Badge

Overigens wordt Klarna nog niet in Belgie aangeboden. Neemt niet weg dat ik de afgelopen 2 maanden geen Belgische klanten heb gehad die niet via internetbankieren konden of wilde betalen en daarover contact hebben opgenomen. Echter kunnen klanten ook wegblijven om die reden, maar ja het percentage vooraf overmaken was bij mij amper 1%, de klanten uit Belgie blijven nu eerder weg omdat ze voor poststukken die eerst met een postzegel verzonden konden worden nu vele malen meer moeten betalen omdat dit per 1 januari alleen nog per pakketpost mag.  Dus wat ik zie is dat belgische klanten die altijd hele kleine bestellingen deden, dit niet meer doen, Ze sparen het op tot 1 grotere bestelling of komen niet meer.

Reputatie 2
Badge +1

Wij leveren wereldwijd en hebben nu bij een paar klanten uit Italie en Frankrijk opmerkingen dat ze niet kunnen betalen omdat ze niet de deur uit kunnen door corona. Ik vind het lastig in te schatten of dit waar is. Het zijn klanten die normaal zelf overschrijving via de bank. Ik heb geen idee of ze daar in die landen ook daadwerkelijk fysiek voor naar de bank moeten. Tot nu toe geef ik ze het voordeel van de twijfel.
Ook bij ons sparen klanten kleinere orders op om verzendkosten te sparen en maken dan in 1x over via de bank of via een betaallink via Mollie.
Er zijn ook al een aantal klanten die daadwerkelijk nu orders annuleren omdat ze bang zijn door corona in financiële problemen te gaan komen en het geld nu niet uit willen geven aan hun hobby.

 

Reputatie 5
Badge +5

Hier betalen klanten zodra ze de bestelling af gaan ronden. ik heb vooraf overmaken uit gezet omdat mensen heel vaak niet betalen en ik dan alsnog bestellingen kon gaan annuleren. Achteraf betalen kan  bij mij ook maar alleen via klarna. Als ze later willen betalen moeten ze dat bij mij via Klarna gaan regelen. Ik krijg dan gewoon mijn geld. Dus zorg dat je je betaalproces gewoon anders inricht. Ik dacht ook dat ik vooraf overmaken via een bankoverschrijvingheel erg nodig had, maar het staat nu 2 maanden uit en ik heb er nog niemand over gehoord. Via mollie heb ik alle belgische betaalmogelijkheden aanstaan, bancontact, KBC/CBC, Belfius maar ook paypal, creditcard, applepay etc. Dan is er altijd wel een methode waarmee ze kunnen betalen en jij niet achter je geld aan hoeft.

 

Precies als Annemiek zegt...Op die manier heb je nooit issues want als die er zijn dan neemt klarna die voor haar rekening...het is alleen natuurlijk anders als je met andere bedrijven werkt maar ook daar zou je met elkaar afspraken over kunnen maken. Ik vind altijd dat je samen risico moet lopen. Niet alleen 1 van de 2 partijen

Badge

Ik kan mij wel een reden bedenken dat sommige Belgische bedrijven in uitzonderlijke gevallen niet kunnen betalen van thuis uit. Dat is als ze werken met Isabel. Dat vraagt een specifieke software met een specifieke kaartlezer die aangesloten is op je computer met een specifieke Isabel-chipkaart. Zonder die drie kan je niet betalen. En dat is niet zo makkelijk om allemaal bij je thuis aan de praat te krijgen.

Reageer