Vraag

Tot wanneer nog een retour accepteren?

• 7 October 2023
  • 9 reacties
  • 153 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Even een vraagje aan jullie.

Op 31 augustus heeft een klant een bestelling geplaatst, met de optie afhalen.

De klant heeft vandaag (7 oktober) pas haar bestelling opgehaald.

Eenmaal thuis, is ze toch niet tevreden over de kleur en met de vraag of ze nog mag retourneren.

Nou ben ik normaal niet heel moeilijk met artikelen terugnemen, maar dit keer gaat het om zomerartikelen die al in de sale stonden.

En het gaat om een klant die, netjes gezegd, vaker dingen bedenkt, waar ik veel werk van heb, maar niks aan verdien.😬 Natuurlijk, klant is koning, maar tot hoever kun je gaan?

Wat vinden jullie, moet ik deze retour nog accepteren?

9 reacties

Reputatie 5
Badge +7

Als je er op googled vind je dit: Sale is niet uitgezonderd van het ontbindingsrechtDus ook alles dat je in de uitverkoop verkoopt, moet je binnen 14 dagen nog retour nemen. Ook als het daarna voor jou onverkoopbaar is geworden omdat het nog maar één stuk uit een oude collectie is, bijvoorbeeld
Dit termijn gaat pas in als de klant de producten heeft ontvangen of in jouw geval dus heeft opgehaald.
Ik zou zelf als mensen iets reserveren daar een termijn aan zetten. Vooral artikelen in de sale.
Nu blijf jij er mee zitten en moet je het product opslaan terwijl je het anders misschien nog wel aan een andere klant verkocht had.

Reputatie 2
Badge +2

@Humiez Bedankt voor je reactie.

Ik heb gisteren zelf ook even gezocht en kwam hetzelfde bericht tegen. Wist eerst niet dat de 14 dagen pas ingingen na ontvangst, maar dacht na bestellen. Dus ik neem het product nu gewoon retour.

Misschien is het inderdaad handig om voor de bestellingen die afgehaald worden een afhaaltermijn te bedenken, zodat het niet onnodig lang blijft liggen. 

Vindt het ook wel bijzonder dat het pakket zo lang op het depot bleef liggen. Normaal wordt het na 5 dagen retour gestuurd naar de afzender. Zou hier eerder vragentekens over hebben hoe dit kan.. 

Reputatie 2
Badge +2

@CountryatHome Nee, de klant wilde het afhalen bij onszelf. Maar stelde de afspraak om het af te halen steeds uit. 
vandaar even de vraag bij mij vanaf wanneer het retourbeleid in gaat. Dat is ondertussen duidelijk dus.☺️

Bij PostNL oid gaat het pakket idd na zoveel dagen weer retour, als deze nog niet afgehaald is.

@CountryatHome Nee, de klant wilde het afhalen bij onszelf. Maar stelde de afspraak om het af te halen steeds uit. 
vandaar even de vraag bij mij vanaf wanneer het retourbeleid in gaat. Dat is ondertussen duidelijk dus.☺️

Bij PostNL oid gaat het pakket idd na zoveel dagen weer retour, als deze nog niet afgehaald is.

Ahh zo.. maar dan is het weer anders, want sale-retour bij aankoop in een (fysieke) winkel mag je wel ‘weigeren’. We vertellen dit er ook altijd wel bij, maar de meeste klanten weten het al of geven het zelf al aan.

Als we een afhaalorder hebben in de winkel en deze is na een week niet opgehaald, gaan we in overleg met de klant, na nog een week gaat het terug in de winkel 😅 .. mits deze is betaald, dan willen we wel eens langer wachten.. dan weten we dat de klant wel komt. 

Reputatie 2
Badge +2

Ah, wij hebben (helaas;) geen fysieke winkel. Maar geven wel de optie dat de bestelling afgehaald kan worden bij ons thuis. Dat vinden klanten uit de buurt wel fijn, zodat ze geen verzendkosten hoeven te betalen.

Ik ga toch maar eens nadenken over een bepaalde tijdslimiet van het afhalen van de pakketjes, scheelt weer een hoop gedoe en frustratie van mijn kant.😄

Reputatie 7
Badge +8

Als de klant op dag 1 betaald heeft lijkt het mij dat het retourrecht 30 dagen na de melding klaar voor af te halen ook vervalt. Zeker bij sale artikelen misschien wel eerder. Het is denk ik wel belangrijk om dit ook in je voorwaarden te zetten en duidelijk te communiceren.

Reputatie 2
Badge +2

@Michel vG Bedankt voor je reactie. Ik ga me er eens goed in verdiepen. Tot nu toe heb ik alleen nog kunnen vinden dat we geen retour mogen weigeren, als dit binnen 24 dagen na ontvangst doorgegeven wordt.

Reputatie 3
Badge +5

Het lijkt verwarrend maar is toch vrij simpel ;-) https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-niet-tevreden/spijt-van-aankoop

Optie 1: verkoop op afstand (webshop) → wettelijk14 dagen herroepingsrecht - vanaf de dag van ontvangst v/d goederen
Optie 2: fysieke verkoop (winkel) → daar mag je zelf beslissen wat je toepast en is er wettelijk niets vastgelegd (wel handig om dit ook te vermelden in de alg. voorwaarden op de website en/of te afficheren in de fysieke winkel)

Daarnaast geldt er uiteraard ook garantie op breuken en defecten, die in Nederland in tegenstelling tot de meeste Europese landen geen “beschreven” tijdsduur kent. https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/ik-heb-iets-gekocht-maar-het-kapot

Reageer