Vraag

Sitemap van MWW is niet goed!

• 22 March 2021
  • 9 reacties
  • 310 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Ik kreeg vanmiddag een melding van google search console dat er een probleem was op 1 van mijn websites ( wordpress site). ik doen dan altijd gelijk even een check op al mijn sites.

Tot mijn verbazing kwam ik er achter dat van mijn webshop in MWW er via de ingediende sitemap slecht 144 pagina's geïndexeerd zijn, dit terwijl er meer dan 700 producten in mijn webshop staan.

Bij nadere inspectie zie ik tot mijn verbazing dat in de (rss) sitemap geen product pagina's worden mee gezonden.

Ik lees in eerdere topic(s) dat dit niet kan omdat dit met google shopping te maken heeft?

Dit terwijl mijn wordpress site wel een sitemap aan google door geeft waarin de product pagina's wel meegenomen worden. (dikke vette onzin dus)

Ook lees ik dat het even kan duren dat google je product pagina's indexeert ? toch geen vijf jaar?

graag een oplossing vanuit MWW ?

Groetjes Jeroen

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben ook benieuwd, heb bij mij even gekeken en Search Console geeft 62 gevonden URL's aan op mijn webshop. Maar dit moeten er veel meer zijn inderdaad. :sweat_smile:  Laatst gelezen is 20 maart, dus vrij recent...

Reputatie 7
Badge +16

Ik ga op onderzoek uit. Ik kom er op terug. 

Reputatie 7
Badge +16

Er is inderdaad gekozen voor een '’niet volledige sitemap'’. Dit is dus een sitemap zonder alle producten, maar alleen de productoverzichtspagina's. We hadden ook kunnen kiezen om inderdaad alle url's op te nemen. Aan beide zitten voordelen en nadelen. Er is geen goede of fouten manier. Meer informatie hierover lees je onder andere hier → https://www.stramark.nl/blog/webshops-html-sitemap/ 

Groet,
Ebbe

Reputatie 1
Badge +1

Er is inderdaad gekozen voor een '’niet volledige sitemap'’. Dit is dus een sitemap zonder alle producten, maar alleen de productoverzichtspagina's. We hadden ook kunnen kiezen om inderdaad alle url's op te nemen. Aan beide zitten voordelen en nadelen. Er is geen goede of fouten manier. Meer informatie hierover lees je onder andere hier → https://www.stramark.nl/blog/webshops-html-sitemap/ 

Groet,
Ebbe

Beste Ebbe,

Bedankt voor je reactie maar volgens mij zitten er wel degelijk nadelen aan.

Van product pagina's worden namelijk veel meer nieuwe pagina's (producten) toegevoegd dan in de categorie pagina's die wel mee genomen worden in de sitemap.

Ook is het zo dat product pagina's vaak veel meer tekst bevatten en afbeeldingen (content)

Deze worden dus momenteel niet geïndexeerd, tevens is het zo dat google weinig activiteit op je website waarneemt en de sitemap hierdoor minder vaak word gelezen door google.

Dit beïnvloed dan weer de zoekresultaten.

Reputatie 7
Badge +9

@Jeroen Lagraauw Bij mij bevatten de productpagina's juist wat minder tekst dan mijn hoofdcategorie-pagina's. Die heb ik wel t.b.v. SEO geschreven. Maar de subpagina's die daar weer onder vallen hebben weer wat minder tekst, omdat ik eigenlijk het volgende zou willen:

Dan heb ik de tekst onder mijn artikeloverzicht, maar zou ik wel een titel en kort tekstje erboven kunnen plaatsen. Anders moet men eerst een heel boekwerk voorbij scrollen. :sweat_smile:

@Ebbe Weet jij of hiervoor iets in de planning staat? 

Reputatie 7
Badge +11

Ja mee eens, de tekst zou zowel boven en of onder de artikelen geplaats moeten worden.

Reputatie 7
Badge +16

Mijn reactie klopt helaas niet. Ik was uitgegaan van een ‘html-sitemap’, maar wij gebruiken een xml-sitemap. Excuses hiervoor. @Jeroen Lagraauw ik ga een suggestie indienen bij het productteam. Heb jij informatie/bronnen die ik erbij kan pakken om het verzoek zo compleet mogelijk in te dienen? 

@Nanaas Voor dit jaar ben ik er bang voor. Laat je stem hiervoor achter via https://feedback.mijnwebwinkel.nl/6 

Reputatie 2
Badge +3
Beste Ebbe,

Er zijn al heel veel vragen gesteld over het gebruik van de  sitemap. 
Voor mijn webshop kom ik de volgen de zaken tegen als ik probeer de fouten op te lossen
die Google aan geeft in :

Google Search Console

Crawlverzoeken: Niet gevonden (404)

dit is rond de 14 %

Als je deze gaat analyseren kom je er achter dat dit hoofdzakelijk pagina linkjes zijn
van pagina’s die op “ NIET TONEN “  staan
Is het mogelijk deze pagina’s niet op te nemen in de sitemap ?
Kunnen wij ergens zien op onze website waar deze sitemap staat ?
Ik heb ook geen idee of Google ons negatief beoordeeld op deze fout ?
met vriendelijke Groet.
Ingrid
Reputatie 7
Badge +16

@Artistique-Ieds Je kunt deze pagina's niet uitsluiten. Mogelijk dat bij een nieuwe '’crawl'’ deze pagina's niet worden meegenomen. Het heeft geen invloed voor jouw shop. Dat was wel het geval geweest als deze pagina's wel op getoond stonden. Dan heeft Google die pagina's die je wilt tonen niet meegenomen in de index. Dat is bij jou gelukkig niet het geval. 

Jij kunt jouw sitemap via deze link bekijken → https://www.artistique-webshop.nl/sitemap/ 

Reageer