Vraag

Orders exporteren, Afleverland en OSS btw regeling en geannuleerde, niet afgeronde orders

• 5 September 2023
  • 9 reacties
  • 91 Bekeken

Badge

Alweer een probleempje bij met de export van de orders

Na het wegblijven van de geannuleerde en de niet afgeronde order in het export bestand is er nu een probleem bij met het Afleverland, alles in die colon (R) krijgt nu BE waar vroeger (tot 30/08/2023) nog het landnaam volledig geschreven was en dat brengt een probleem voor de btw.

1. Order geleverd van België naar een klant met btwnummer uit Nederland krijgt wel het statuut van verlegging van de btw en word in de goede colon (BTW grondslag 0%)
  1. Order geleverd van België naar een klant zonder btwnummer uit Nederland komt ook in de goede colon (BTW grondslag 21% ofwel het Belgische btw)

Maar voor deze  tweede voorbeeld is er de OSS regeling voor de btw en als BE word vermeld is het zogezegd in belgië verbruikt en dat neemt de boekhouding niet vermits het naar Nederland verzonden is

9 reacties

Badge +2

Goed dat je het meldt! We willen graag met je meekijken of er inderdaad een probleem speelt. Zou je ons een mailtje kunnen sturen met de ordernummers die je in je voorbeeld noemt? Dan kijken we verder met je mee!

Badge

Als ik de vraag gesteld heb was het juist tot 30/8/2023 en fout vanaf 31/8/2023

Vandaag neem ik een nieuw bestand vanaf 1/8/2023 tot vandaag en alles wat naar Nederland verzonden is heeft BE als Afleverland wat foutief is

In het bijgevoegde bestand zie je over welke orders het gaat, wat je ook. ga zien zijn de orders die er niet meer doorkomen sedert meer dan 6 maanden en dat is vreselijk lastig om zo werken. In een boekhouding moeten de factuurnummers per nummer volgen en vermits het bestand geen leegte laat voor de ontbrekende nummers is dat moeilijk te merken of je moet beginnen te rekenen en alles handmatig invullen om het naar de boekhouder te sturen.

Badge +2

Ik zie inderdaad dat het land niet goed wordt doorgegeven in het order export. Bij de orders zelf zie ik geen problemen, het gaat echt alleen in het order overzicht verkeerd. Ik heb er een ticket voor aangemaakt zodat ik het bij de ontwikkelaars kan neerleggen!

Zodra ik meer hoor zal ik je hier een seintje geven. In ieder geval bedankt voor het melden en excuses voor het ongemak. 

Badge +2

@Colart Virginie Dit probleem is als het goed is opgelost! De afleverlanden staan weer correct in het order export. 

Badge

@Brechtje  Dank u Brechtje, dat is al één probleem uit de voeten, wanneer gaat het probleem van de geannuleerde, niet afgeronde orders eindelijk opgelost worden ?

Dit is al meer dan 6 maanden bezig, als het geen jaar is. Heb juist een export gevraagd vanaf 1/10/2021 en op 3/10/2021 heb ik al prijs met een ontbrekende order. 

Als het voor jullie maar een bijzaak is, is het dat zeker niet voor ons, dit bestand dient voor de boekhouding en als de fiscus er een probleem mee heeft dat de factuurnummers niet volgen komen ze niet bij jullie maar wel bij ons£.

Zelfs als ze nadien betaald zijn via een betaallink komen ze er nog niet door in het export bestand.

Moest er in het export bestand al een lege lijn zijn zou het al zichtbaarder zijn dat er een probleem is met die order, liefst nog een ingevulde lijn met al de gegevens

Nu moet ik beginnen na te tellen dat de nummers wel volgen, ontbreekt er een dan moet ik een lijn inlassen en al de gegevens manueel invullen vanaf de order/factuur pdf 

Getekend een héél ontevreden klant

Reputatie 2
Badge +3

Ik heb dit 2 jaar geleden al doorgegeven, ze doen er niets mee.. Beste zou zijn als er geen factuur wordt aangemaakt als de betaling nog niet is afgerond.

Ik breng ze in mijn boekhouding naar 0, dit is niet de manier, want er hoort een creditfactuur tegenover te staan, maar als je er 10 per dag binnen krijgt die niet voltooid zijn, dan is het na een maand niet meer te handmatig te doen om overal creditfacturen aan te hangen.

Ik vraag me dan ook af waarom er zo vaak orders niet worden afgemaakt, ik weet iig wel dat een deel van de mensen gewoon vastloopt in de checkout door een foutmelding..

@Brechtje  Dank u Brechtje, dat is al één probleem uit de voeten, wanneer gaat het probleem van de geannuleerde, niet afgeronde orders eindelijk opgelost worden ?

Dit is al meer dan 6 maanden bezig, als het geen jaar is. Heb juist een export gevraagd vanaf 1/10/2021 en op 3/10/2021 heb ik al prijs met een ontbrekende order. 

Als het voor jullie maar een bijzaak is, is het dat zeker niet voor ons, dit bestand dient voor de boekhouding en als de fiscus er een probleem mee heeft dat de factuurnummers niet volgen komen ze niet bij jullie maar wel bij ons£.

Zelfs als ze nadien betaald zijn via een betaallink komen ze er nog niet door in het export bestand.

Moest er in het export bestand al een lege lijn zijn zou het al zichtbaarder zijn dat er een probleem is met die order, liefst nog een ingevulde lijn met al de gegevens

Nu moet ik beginnen na te tellen dat de nummers wel volgen, ontbreekt er een dan moet ik een lijn inlassen en al de gegevens manueel invullen vanaf de order/factuur pdf 

Badge

@Websher 

Je kan toch moeilijk een 0 creditfactuur maken voor een 0 factuur dat is toch te zot!

In ons geval zitten we met 2 shops (1 B2C en 1 B2B) bij Mww en een kassasysteem op een ander want die van MWW trekt op niets wat wil zeggen dat de nummering toch niet volgt in de boekhouding, die van de fiscus zal het daarmee moeten doen. 

Reputatie 2
Badge +3

@Websher

Je kan toch moeilijk een 0 creditfactuur maken voor een 0 factuur dat is toch te zot!

In ons geval zitten we met 2 shops (1 B2C en 1 B2B) bij Mww en een kassasysteem op een ander want die van MWW trekt op niets wat wil zeggen dat de nummering toch niet volgt in de boekhouding, die van de fiscus zal het daarmee moeten doen. 

Het gaat niet om creditfacturen met 0. Mensen plaatsen een bestelling, die wordt niet afgemaakt. Er wordt een factuur gecreëerd.  Die beland in de boekhouding, die breng ik naar 0.( mag Officieel niet) Officieel hoor je er een creditfactuur aan te hangen nadat de betalingstermijn is verlopen. zie onderstaande link..

Op het moment dat er een factuur onstaat heb je gewoon plichten,  stel je hebt 14 dagen betaaltermijn en deze komt net voor de btw aangifte binnen, dan hoor je de btw gewoon te betalen. Deze kan je later weer terugvragen, maar is erg omslachtig allemaal, en zeker niet te doen wanneer je er 10 op een dag kan krijgen..

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_door_oninbare_vorderingen

Ik hoop dan nog steeds dat er keer pas een factuurnummer aangebangen wordt wanneer de bestelling is afgerond ipv betaling gestart

Badge +2

Dit zijn we nog steeds aan het onderzoeken. Ik heb het opnieuw aangekaart bij de ontwikkelaars, ik hoop snel meer informatie voor jullie te hebben!

Reageer