Vraag

Mijnwebwinkel beheeromgeving en de website liggen eruit

• 20 December 2022
  • 256 reacties
  • 8378 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Dikke storing dus, bij jullie ook?

256 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Mijn persoonlijke mening is, dat ik dat veel te ver vind gaan. 

De imago schade voor MWW is groter dan onze schade (nogmaals: mijn persoonlijke mening).
Zij willen dit ook niet, andere webwinkelplatformen hebben ook storingen en de uptime is gewoon goed.

Alleen de timing was super beroerd en de communicatie kon beter maar het betekent niet dat MWW ineens slecht is en dat we meteen met advocaten moeten dreigen. Dan moet je een SLA afspreken en in een contract vastleggen dat ze maximaal 4 uur per jaar down mogen zijn en daar een boete tegenover zetten….En dan betaal je geen €30, €40 of €60 per maand maar een veel groter bedrag.

De meeste van ons zijn geen multinationals en we betalen ook geen multinational prijzen…
Dus ik vind het zonde van mijn tijd en energie om daar een goede relatie mee op het spel te zetten. We hebben allemaal te maken met storingen/problemen en misschien vergissingen. Hoe zou je het vinden als je een klant een verkeerd of kapot artikel stuurt (of postnl maakt het kwijt) en de reactie van de klant is dat hij met een jurist gaat dreigen. Het staat gewoon niet in verhouding, vind ik.

Ik denk dat ik veel meer bereik wanneer ik meehelp aan het voorkomen van een dergelijke storing en wanneer ik slimme manieren vind om mijn eigen omzet te laten groeien.

En als MWW daar niet meer bij past dan ga ik op zoek naar een andere plek en gaan we netjes uit elkaar. Maar ik wil helemaal niet weg. Ik wil ook geen storing maar dat wil MWW ook niet.

Dus ik begrijp de frustratie, ik werk niet bij mww maar ik heb geen interesse om juristen in te schakelen omdat er een super grote storing was. 

Anyway, ik wilde dat ook even kwijt hier.

Reputatie 7
Badge +9

Mijn persoonlijke mening is, dat ik dat veel te ver vind gaan. 

De imago schade voor MWW is groter dan onze schade (nogmaals: mijn persoonlijke mening).
Zij willen dit ook niet, andere webwinkelplatformen hebben ook storingen en de uptime is gewoon goed.

Alleen de timing was super beroerd en de communicatie kon beter maar het betekent niet dat MWW ineens slecht is en dat we meteen met advocaten moeten dreigen. Dan moet je een SLA afspreken en in een contract vastleggen dat ze maximaal 4 uur per jaar down mogen zijn en daar een boete tegenover zetten….En dan betaal je geen €30, €40 of €60 per maand maar een veel groter bedrag.

De meeste van ons zijn geen multinationals en we betalen ook geen multinational prijzen…
Dus ik vind het zonde van mijn tijd en energie om daar een goede relatie mee op het spel te zetten. We hebben allemaal te maken met storingen/problemen en misschien vergissingen. Hoe zou je het vinden als je een klant een verkeerd of kapot artikel stuurt (of postnl maakt het kwijt) en de reactie van de klant is dat hij met een jurist gaat dreigen. Het staat gewoon niet in verhouding, vind ik.

Ik denk dat ik veel meer bereik wanneer ik meehelp aan het voorkomen van een dergelijke storing en wanneer ik slimme manieren vind om mijn eigen omzet te laten groeien.

En als MWW daar niet meer bij past dan ga ik op zoek naar een andere plek en gaan we netjes uit elkaar. Maar ik wil helemaal niet weg. Ik wil ook geen storing maar dat wil MWW ook niet.

Dus ik begrijp de frustratie, ik werk niet bij mww maar ik heb geen interesse om juristen in te schakelen omdat er een super grote storing was. 

Anyway, ik wilde dat ook even kwijt hier.

Ik ben het met je eens @Richard, ik schrik heel eerlijk gezegd ook van de reacties. Ik heb ook geen interesse om juristen in te schakelen in verband met een super grote storing, heel eerlijk denk ik dat veel shops dan ook meer geld kwijt zijn aan een juridisch traject, dan het geld dat ze zijn mis gelopen tijdens de storing… 

Uiteraard is het een extreem slechte timing, baalt iedereen als een stekker en missen veel webshops een omzet die ze hard genoeg nodig hebben. En ik lees hier ook weer reacties betreft bepaalde add-ons waar je extra voor moet betalen - dat staat ook helemaal los van de storing. Heel eerlijk lijkt het nu alsof mensen ook de storing gebruiken om eens flink extra te gaan klagen en dit is ‘de laatste druppel'. Ik begrijp absoluut de frustratie, ik vond het zelf ook enorm klote.

Maar heel eerlijk gezegd; het gras is niet altijd groener bij een ander platform. En als je zelf in eigen beheer een shop gaat starten, draai je zelf altijd op voor dit soort problemen, en zit er niet een heel team achter die - voor een relatief laag maandbedrag in vergelijking met andere aanbieders - dag en nacht voor je doorgaan om een storing op te lossen. En net als Richard werk ik ook niet bij Mijnwebwinkel, maar ik heb ook geen interesse om mee te doen aan een soort juridisch bondje. En ik geef ook graag een ander geluid hier op de community dan enkel flink klagen. Er gaat namelijk veel ook wél goed, maar uiteraard is klagen makkelijker dan een compliment geven. 😉 Overigens klaagt men ook steen en been over de communicatie. Maar heel eerlijk jongens, je bent zelf ook een stuk verantwoordelijk voor het toekomen van informatie. Je kunt jezelf ook aanmelden voor het storingsplatform, zodat je een e-mail of SMS-update krijgt. Je kunt zelf ook de storingspagina onder een bladwijzertab zetten, dat je zo nu en dan eens checkt of er iets gaande is. Of vaak op de community eens kijken of er iets aan de hand is. Of bel ze eens als je iets merkt. Ik vind het heel eerlijk gezegd erg gemakkelijk om te zeggen dat je als ondernemer achterover gaat/mag leunen en maar wacht tot de informatie naar je toekomt, en dan klaagt over de frequentie daarvan. Wil je iets weten, neem initiatief. En dat men nu valt over iets kleins als ‘we kregen geen e-mail dat de storing opgelost is’, dat had je waarschijnlijk ook op de statuspagina kunnen lezen. Ik heb heel eerlijk liever dat Mijnwebwinkel er werk van maakt om een storing op te lossen, dan tijd steekt om ons middels een nieuwsbrief allemaal op de hoogte brengt, maar dat is mijn mening.

Mocht het platform niet meer bij mij, mijn webshop en mijn werkzaamheden passen - stap ik over naar iets anders. Maar tot die tijd kan in mijn ogen een storing áltijd voorkomen. Je wil het liever niet, maar overstappen geeft geen garantie dat je nooit een down time gaat meemaken. 

Overigens zou het wel gepast zijn als Mijnwebwinkel nadenkt over een soort compensatie bijvoorbeeld. Ik snap dat ieders omzet tijdens deze dagen anders is (de een leeft van de kerstperiode, en voor de ander is het minder van belang), maar wellicht is er ergens iets mogelijk in de facturatie van komende periode, als een soort tegemoetkoming voor eventueel geleden schade. En dit zal voor de een toereikend zijn, en voor de ander niet. Maar helaas behoort dat ook tot het risico als ondernemer.

Reputatie 7
Badge +16

@Ebbe , zouden jullie voor mij in de uitleg welke jullie aan het opstellen zijn mij de volgende dingen kunnen uitleggen zodat ik eea beter kan begrijpen?:

• Toen we met de kassa begonnen was er de belofte dat als er op een bepaalde manier connectie zou verliezen met MWW de kassa door zou draaien en later zou synchroniseren waardoor de fysieke verkopen door zouden gaan. Het valt me steeds op als er een storing is online dat de kassa ook gelijk plat gaat en niet door blijft werken met de op dat aanwezige informatie (voorraden, prijzen enz). 
  • De kassa is losgekoppeld van het pakket en betaal je nu al geruime tijd behoorlijk apart voor met de belofte dat er vele ontwikkelingen zouden volgen met een speciaal team hiervoor, echter mijn inzien zijn die beloftes nauwelijks waargemaakt, de verbeteringen slechts minimaal en meer details. Kan je hier meer info over verstrekken want voor mijn gevoel is de enigste belofte die waar is gemaakt de prijsverhoging… (of ben ik nu te veeleisend en te hoge verwachtingen?)
  • Er is iets? gebeurt dat MWW plat ging, meermaals in korte tijd (terwijl het de laatste tijd best goed ging tov een aantal jaar geleden), jullie hebben pas alles back-office alles overgezet naar de platformen van Google zodat dit soort situaties vrijwel uitgesloten zouden zijn en als het gebeurde snel opgelost zou kunnen worden. Waar is het fout gegaan, heeft Google jullie (en dus ook ons) als host laten zitten en is het een foute keuze geweest?
  • Als bij iedereen de website plat gaat, waarom dan bij jullie niet? Of hosten jullie bij 1 van jullie collega's 😎

En een absolute MUST is bij storing een fatsoenlijke storingspagina welke geen klanten afschrikt maar begrip opwerkt!

Bedankt voor de vragen, Peter! Ik zorg ervoor dat ze allemaal beantwoord worden. Komende dinsdag zitten we met alle betrokkenen samen om de hele situatie te bespreken. Je hoort dan meer van mij. 

Reputatie 1

Om te janken!!!! de app moet toch gewoon stand-alone kunnen functioneren

zit je dan in de drukste week van het jaar met een houtje touwtje systeem.

Maar de prijs gaat wederom omhoog !!! opzoek naar een ander systeem

Reputatie 2

Dikke storing dus, bij jullie ook?

Dit is niet leuk meer. Mijnwebwinkel zelf is wel bereikbaar maar de webshops niet. En dat in een van de belangrijkste en drukste weken van het jaar. 

Vanaf begin van het jaar 2022 heeft Mijnwebwinkel een verhoging van maar liefst 25% van de maandelijkse kosten doorberekend. Gaat dat in 2023 óók weer gebeuren? Na nog een keer deze ellende (vorig jaar was t ook al bij kerst?). Beste mijnwebwinkel, wij missen misschien wel meer dan 25% van onze omzet door deze “storingen". 

Reputatie 7
Badge +16

Verder gaan we alle gestelde vragen die binnen zijn gekomen via de community, Social media, e-mail etc. gaan we in kaart brengen en zorgen dat deze worden beantwoord. De resultaten uit het onderzoek, die om 16.00 uur is gepland, worden ook met jullie gedeeld, 

Reputatie 4
Badge +4

Klopt helemaal wat je zegt. Ik ben zelf in de pen (mail) geklommen om 6:00 die dag om mww te melden dat er een serieuze storing was. Ik kreeg al om 6:45 een mail terug van mww. Dus ze reageren wel degelijk. En inderdaad, als je jezelf niet aanmeld voor storing pagina? Tja, dan is dat je eigen schuld dat je niet op de hoogte werd gesteld en niet van mww. Je bent ondernemer en dat is een werkwoord 😉 Dus niet achter over hangen maar kijken wat er wel kan?

Natuurlijk baal ik er ook van. Ik heb een enorme daling in omzet gehad. Maar hier zat niemand op te wachten ook niet mww.

Het enige wat ik echt fijn zou vinden voor mijn klanten? Is dat er een betere landingspagina is waarop staat dat er een storing is? Ik ben heel druk geweest met allemaal berichten te beantwoorden van klanten die niet snapte waarom we niet bereikbaar waren? Ik heb na 10:00 uur dan ook maar een bericht aangemaakt op al onze socials dat er een storing was. Maar ja, dat ziet en leest niet iedereen.

Ook ik zou het fijn vinden als er een soort compensatie komt? Maar die beslissing ligt bij mww dus we wachten af.

Reputatie 3
Badge

Eerlijk gezegd vind ik het wel fijn om inmiddels ook een aantal andere soort reacties te lezen. Was er best wel van geschrokken hoe heftig de reacties waren, met name over juridische stappen en dat het mww allemaal niks kan schelen. Voor iedereen is het heel heftig geweest en zeker een leermoment.

Reputatie 1
Badge

Het is weer duidelijk hoe mww met haar klanten omgaat. Een storing is al ontzettend vervelend, maar geen fatsoenlijke communicatie is helemaal vervelend. Alles blijft stil. Gaat het nog 5 minuten duren, een uur, een dag een week? Laat ik mijn medewerkers maar naar huis gaan? Mijn shop is gekoppeld aan Bol en Amazon. Orders worden niet verwerkt in mww. Dus ook voorraad wordt niet bijgewerkt. De kans dat ik artikelen verkoop op deze platforms die niet op voorraad zijn wordt steeds groter naarmate de tijd vordert. Ga ik nu Bol en Amazon ook maar uitzetten? 

Reputatie 1
Badge +1

Verschrikkelijk! Echt een ijs koude douche voor Mijnwebwinkel. Vorigjaar was precies ditzelfde probleem een aantal dagen voor Kerst! 
Kom op jongens, ik weet dat jullie ermee bezig zijn maar blijf in de tussentijd communiceren en geef een transparante status. Dit is echt niet leuk :(

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb vorig jaar na alle storingen 3500 euro geïnvesteerd in het laten bouwen van een Shopify store. 

Deze draait nog steeds niet omdat ik niet de tijd heb om alles over te zetten. Het is extreem veel werk. 

En dat hebben ze wel goed bedacht hè, bij MWW. Als je er eenmaal bij zit kan je praktisch niet meer weg als zelfstandige, want om alles over te zetten is weken dan wel maanden werk. 

Reputatie 5
Badge +5

Ik neem toch echt aan dat er ook wordt nagedacht over een compensatie. Dit is echt schandalig!

For the record...wat heeft het voor zin...Wat heb ik aan een gratis maand als ik misschien wel bijna een jaarabonnement MWW aan omzet heb gemist….En als ze iedereen een jaarabonnement gratis geven dan is er geen MWW meer. Dus daar hebben we niets aan.

Ik heb veel liever een gedegen onderzoek hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe dit nooit meer gaat gebeuren. Want dit mag natuurlijk echt niet weer gebeuren.

Reputatie 5
Badge +5

Ik ben het voor 95% met je eens Nanaas. Ik wilde ook graag dat andere geluid geven en ik vind het heel fijn dat er meer zijn die dat doen. Want ik denk dat er ook een heleboel mensen zijn die wel blij met mww zijn en niet roepen op dit forum.

Die 5% is de communicatie. Er is wel goed gecommuniceerd, dat er een storing was maar niet goed (genoeg) over de voortgang ervan. Als er staat 'verminderd beschikbaar - mogelijk duurt laden langer’ terwijl het hele platform down is dan is dat niet goed genoeg. En de updates over wat er mis is en wat  - op dat moment - waren vaag en niet duidelijk. (voor mij)

Ik vind ook belangrijker dat ze heel hard aan de oplossing werken (wat ze ook gedaan hebben) maar de communicatie is ook belangrijk en dat moet eigenlijk iemand doen die niet hard aan de oplossing aan het werken is. 

Ik heb ze dat ook in de mail laten weten (op een zo aardig mogelijke manier, wat soms moeilijk is als je gefrustreerd bent) maar daar hebben ze heel goed op gereageerd. 

En eerlijk is eerlijk, de laatste 2 uur van de storing hebben ze dat juist wel heel goed gecommuniceerd (in de trend van ‘de restore is over de helft’, de restore is klaar, we gaan nu testen, we zijn weer online.
Als dat ook in de eerste 8 uur van de storing was gebeurd dan was ik het 100% met je eens geweest 😁

I

Reputatie 7
Badge +10

@Liefkraaltje Daar ben ik het ook mee eens. Er is ooit een tijd geweest dat we die hadden en die zou ik graag terughebben. Net als dat mww hun landingspagina op een andere plek heeft zou het mooi zijn wanneer ze ‘ons’ in de onderhoudstand zouden kunnen zetten bij een storing zodat er een algemene melding staat in plaats van ‘error 500’ 

Dat zou wel mooi zijn ik weet alleen of dat technisch mogelijk is. Ondanks dat het de pijn niet verzacht, maar ik ben ook wel van mening dat het niet zo maar een storing was. Ook omdat er externe expertise in geschakeld is. Reken maar dat het in Oss wel ff dikke paniek was. uiteindelijk alleen maar verliezers een dag om snel te vergeten en samen om de tafel en van (fouten) te leren en het systeem op waar mogelijk te verbeteren.

Reputatie 7
Badge +16

Een aantal onderwerpen die we, vanuit de communicatie kant, in ieder geval willen meenemen is de frequentie van updates tijdens verstoring en het soort updates die gegeven worden. Dat is misschien wel al goed om te weten. 

Reputatie 7
Badge +10

Mag ook wel een update hebben. 

Reputatie 2
Badge +1

Met compensatie worden de gemiste inkomsten van vele niet goed gemaakt. Het zou alleen een blijk van waardering naar de webwinkelier zijn.

We slikken al het hele jaar veel, storingen, prijsverhogingen, fouten enz

En met kassa app wat zo mooi lijkt maar ook heel erg afhankelijk maakt, ik maak er geen gebruik van maar kan ik zelf zou zeker mezelf achter de oren krabben. Heeft voor mij nooit goed gevoeld om zo afhankelijk te zijn van MWW of wie dan ook.
Zelf krijg ik mijn bestellingen op een aparte mail binnen. Wellicht dat mensen dat ook hebben en daar kan je in ieder geval pakbonnen / facturen uit printen, kan je in ieder geval de bestellingen verwerken handmatig….

Het kan elke aanbieder gebeuren een technische probleem maar net als dat wanneer mijn service al dan niet mijn schuld, ondermaats was, dan compenseer ik mijn klant ook. En soms, hoeft dat niet eens een bedrag te zijn….

Reputatie 5
Badge +5

Er staat nu dit:
 De restore van de betreffende database loopt nog steeds. Eerder deze ochtend is ook externe expertise ingeschakeld om de oorzaak van dit probleem te vinden en bij te dragen aan een oplossing van het getroffen component.

Tussen de regels door wat extra informatie maar ook nog meer ongerustheid, want externe informatie betekent ook dat jullie zelf de kennis niet (meer) in huis hebben? 

Er staat dus ook dat de oorzaak nog niet bekend is. Hoe kun je een restore doen (hoever is die nu dan?) als je de oorzaak nog niet hebt gevonden. Dat spreekt elkaar ook tegen.

Als dit opgelost is moeten jullie echt aan de communicatie werken. Want er wordt veel te weinig berichtgeving gedaan en als er wat wordt gedaan dan levert het alleen maar meer vragen op!

Ik had op zijn minst een mail verwacht met de mededeling dat de omgeving weer in de lucht is.
Ach denkt MWW, het zijn maar klanten….

Reputatie 5
Badge +5

@Liefkraaltje Daar ben ik het ook mee eens. Er is ooit een tijd geweest dat we die hadden en die zou ik graag terughebben. Net als dat mww hun landingspagina op een andere plek heeft zou het mooi zijn wanneer ze ‘ons’ in de onderhoudstand zouden kunnen zetten bij een storing zodat er een algemene melding staat in plaats van ‘error 500’ 

Reputatie 5
Badge +5

En laten we nu gewoon kerst gaan vieren!

FIJNE FEESTDAGEN GEWENST!

Reputatie 4
Badge +4

En laten we nu gewoon kerst gaan vieren!

FIJNE FEESTDAGEN GEWENST!

Fijne feestdagen allemaal! 🌲

Reputatie 7
Badge +16

Vandaag stond de zogenoemde ‘post mortem’ gepland. De meeting waarin we bespreken wat er tijdens de storing is gebeurd. Het doel hiervan is om hier van te leren en om deze situatie in het vervolg te voorkomen. Helaas zijn er een aantal collega's geveld door het griepvirus. We hebben de post mortem daarom uitgesteld totdat zij weer beter zijn. Zodra de post mortem is gepland laat ik het hier weten, en daarna ook de uitkomst van deze post mortem. 

Reputatie 7
Badge +16

Ook de eventuele traagheid is verholpen. Het incident is verholpen, maar we blijven de boel monitoren. 

Reputatie 1
Badge

Wat een drama!!! Derde keer in 24 uur en nu ligt alles er gewoon al 2 uur uit!
3 webshops plat. Wat een ellende en dan die vreselijke pagina waar mijn klanten op komen! Kan er nou niet een fatsoenlijke landingspagina komen waar staat aangegeven dat er een storing is. 

En wat goed dat jullie eigen site gewoon draait. 

Ja dat vind ik ook raar dat hun eigen site wel gewoon werkt. Ze liggen blijkbaar niet echt wakker van de problemen heb ik de indruk!

Reageer