Dikke storing dus, bij jullie ook?
Ik kan wel leven met de uitleg. Ik vind de omschrijving van de storing zelf nog altijd wat wag want ik weet nog steeds niet waarom andere servers het niet konden overnemen. Ik begrijp wat datacorruptie is maar niet hoe data-corruptie op de draaiende servers ook data-corruptie op de back-up servers veroorzaakt. Ik kan wel gissen maar dat zal ik niet doen 🙂 Maar ik begrijp ook dat jullie niet alles in detail kunnen/willen uitleggen. Maar hopelijk komt er nog een update als jullie de oorzaak achterhaald hebben!
Ik ben in ieder geval blij met de moeite die jullie er achteraf hebben ingestopt om het uit te leggen. Ik vond het iets te lang duren maar ik ben er wel blij mee en vind het ook belangrijk dat dit gebeurt.
Het feit, dat jullie meer willen communiceren bij een volgende storing en dat jullie onze ‘storingspagina’ willen aanpassen (als dit mogelijk is) dat vind ik wel belangrijke winstpunten maar ik hoop dat ik die pagina de komende jaren helemaal niet ga zien 😉
Samen staan we sterk💪
Ik kan wel leven met de uitleg. Ik vind de omschrijving van de storing zelf nog altijd wat wag want ik weet nog steeds niet waarom andere servers het niet konden overnemen. Ik begrijp wat datacorruptie is maar niet hoe data-corruptie op de draaiende servers ook data-corruptie op de back-up servers veroorzaakt. Ik kan wel gissen maar dat zal ik niet doen :-) Maar ik begrijp ook dat jullie niet alles in detail kunnen/willen uitleggen. Maar hopelijk komt er nog een update als jullie de oorzaak achterhaald hebben!
Ik ben in ieder geval blij met de moeite die jullie er achteraf hebben ingestopt om het uit te leggen. Ik vond het iets te lang duren maar ik ben er wel blij mee en vind het ook belangrijk dat dit gebeurt.
Het feit, dat jullie meer willen communiceren bij een volgende storing en dat jullie onze ‘storingspagina’ willen aanpassen (als dit mogelijk is) dat vind ik wel belangrijke winstpunten maar ik hoop dat ik die pagina de komende jaren helemaal niet ga zien 😉
Hi allemaal,
Er is zojuist een e-mail verzonden over de verstoring. In deze mail vind je een link naar een faq pagina. Op deze pagina hebben we de vragen die binnen zijn gekomen (via mail, social media en de community) gebundeld en beantwoord. Hierbij ook de link naar de faq pagina → https://www.mijnwebwinkel.nl/veelgestelde-vragen-over-de-storing-van-december-2022
Daar kan ik alvast antwoord opgeven. We zijn nu de laatste puntjes op de i aan het zetten voor een faq pagina waarin de vragen worden beantwoord die afgelopen storing bij ons binnen zijn gekomen. Deze wordt per mail verzonden. Maar om alvast antwoord te geven op deze vraag:
'’Het platform is teruggezet naar de situatie van 21 december 04.40 uur. De restore is om 06.50 gestart. Binnen die tijdsperiode, 04.40 uur en 06.50 uur kan er dataverlies zijn opgetreden. Het is echter niet met 100% zekerheid te zeggen dat dit ook bij jou het geval is geweest. Mocht je binnen die tijdsperiode aanpassingen hebben doorgevoerd aan je webshop, dan is ons advies om deze aanpassingen te controleren'’.
Nou gelukkig, tussen dat tijdstip is er weinig verkocht 🤗 dan is het in ieder geval uitgesloten dat er met verkoop in de winkel/voorraad iets mis is gegaan.. heel vreemd waarom er nu weer zoveel verschillen zijn met onze laatste telling 😬. Bedankt voor je snelle reactie
Daar kan ik alvast antwoord opgeven. We zijn nu de laatste puntjes op de i aan het zetten voor een faq pagina waarin de vragen worden beantwoord die afgelopen storing bij ons binnen zijn gekomen. Deze wordt per mail verzonden. Maar om alvast antwoord te geven op deze vraag:
'’Het platform is teruggezet naar de situatie van 21 december 04.40 uur. De restore is om 06.50 gestart. Binnen die tijdsperiode, 04.40 uur en 06.50 uur kan er dataverlies zijn opgetreden. Het is echter niet met 100% zekerheid te zeggen dat dit ook bij jou het geval is geweest. Mocht je binnen die tijdsperiode aanpassingen hebben doorgevoerd aan je webshop, dan is ons advies om deze aanpassingen te controleren'’.
@Ebbe was ook even nieuwsgierig of je al iets meer weet over de voorraad tijdens en na de storing... ik denk overigens dat ik het antwoord misschien al weet. We waren goed bij met bepaalde productgroep qua voorraad en heb nu de ene na andere bestelling waarvan de voorraad niet klopt. Nadat je eerst toch zelf weer gaat twijfelen.. ben ik er nu wel uit dat er toch met het aantal klanten/verkopen in de winkel en de storing iets niet goed is gegaan met de voorraad.
Dit is zeker wel een belangrijk onderwerp. Als jij net een dag ervoor je voorraadbeheer hebt aangepast kan dat door de back-up helemaal wel in de war zijn geschopt.
Een aantal onderwerpen die we, vanuit de communicatie kant, in ieder geval willen meenemen is de frequentie van updates tijdens verstoring en het soort updates die gegeven worden. Dat is misschien wel al goed om te weten.
De postmortem is nog niet gepland, vandaar dat er geen nieuwe update is geplaatst. Vanwege uitval is er zeker een week vertraging opgelopen en zijn we nog de technische gegevens aan het onderzoeken. Hierbij wachten we ook op de resultaten van externe partijen (zoals Percona). Hiermee is vrijdagmiddag een gesprek gepland. Afgelopen week hebben we de communicatie al geanalyseerd en conclusie + actiepunten genoteerd. Deze worden komende maandag afgestemd. Ik verwacht woensdag 11 januari de definitieve update te kunnen geven over wat er mis is gegaan, aan zowel de techniek als communicatie, wat we doen om dat te voorkomen en wat we hebben geleerd (en dus een volgende keer beter doen).
Bij nieuwe ontwikkelingen, plaats ik een update.
Vandaag stond de zogenoemde ‘post mortem’ gepland. De meeting waarin we bespreken wat er tijdens de storing is gebeurd. Het doel hiervan is om hier van te leren en om deze situatie in het vervolg te voorkomen. Helaas zijn er een aantal collega's geveld door het griepvirus. We hebben de post mortem daarom uitgesteld totdat zij weer beter zijn. Zodra de post mortem is gepland laat ik het hier weten, en daarna ook de uitkomst van deze post mortem.
Ook begripvol als mensen ziek zijn etc. Maar de storing is nu meer dan 2 weken geleden en ‘de ziekmelding’ is 9 dagen geleden….
Een update (‘ze zijn nog steeds ziek’) zou toch het minste mogen zijn?
Maar eigenlijk moet de post mortem - zoals je hem noemt - er gewoon al zijn. Hoe langer het duurt hoe minder herinneringen er zijn. Natuurlijk zullen er zaken op papier staan maar een post mortem moet je zsm doen. Het opstellen mag iets langer duren maar geen 2 weken.
En als het dan toch door onoverkoombare omstandigheden gebeurt, dan moet je toch echt even een update sturen waarom het niet op tijd lukt.
Ik vind het een gemiste kans
Wanneer krijgen wij hiervan te horen wat er nou exact is gebeurt? ik dacht dat vorige week dinsdag de vergadering was over hoe dit heeft kunnen gebeuren ?
Ben toch wel benieuwd aangezien dit behoorlijk wat geld heeft gekost aan klanten bij iedereen.
Vandaag stond de zogenoemde ‘post mortem’ gepland. De meeting waarin we bespreken wat er tijdens de storing is gebeurd. Het doel hiervan is om hier van te leren en om deze situatie in het vervolg te voorkomen. Helaas zijn er een aantal collega's geveld door het griepvirus. We hebben de post mortem daarom uitgesteld totdat zij weer beter zijn. Zodra de post mortem is gepland laat ik het hier weten, en daarna ook de uitkomst van deze post mortem.
Fijne feestdagen allemaal! 🎄
Hopelijk heeft iedereen alsnog een mooie kerstomzet kunnen draaien, mocht dat van belang zijn voor je shop! ✨
En laten we nu gewoon kerst gaan vieren!
FIJNE FEESTDAGEN GEWENST!
Fijne feestdagen allemaal! 🌲
✨🎄Fijne Kerst en oud & nieuw 🎄✨
En laten we nu gewoon kerst gaan vieren!
FIJNE FEESTDAGEN GEWENST!
Fijne feestdagen allemaal! 🌲
Is op pagina 7 al gevraagd/genoemd:
Maar dit is het volledige hoofdstuk over beschikbaarheid. Staat ook gewoon op hun site en is ook gewoon normaal. Ze hebben een verplichting om hun best te doen het platform beschikbaar te houden maar geen (100%) uptime verplichting. Dus zelfs als je als je er persé meer werk van wil maken dan heeft dat niet heel veel zin (en terecht vind ik ook).

In hoofdstuk 10 wordt over schade gesproken. En daar valt indirecte schade (dus omzet verlies) niet onder…
Je kunt ook gewoon hier alles nalezen: https://www.mijnwebwinkel.nl/sites/default/files/inline-files/MOS-Algemene-Voorwaarden-V6_2.pdf
Dan is het ja kraak helder. (persoonlijk) als je als ondernemer je zo tegen MWW wil opstellen. Dan laat je ook goed wat voor soort ondernemer je bent. Ik zal er maar niet teveel over uitweiden. Neemt niet weg dat elke storing nooit de juiste timing heeft. En altijd heel erg vervelend is vooral deze was op een heel ongunstig moment en helaas erg lang. Maar het was dan ook wel goed mis. Hopelijk worden we mee genomen wat de oorzaak was. Mogelijk was het zelfs ook een extern probleem buiten mww om. Mijn buurman met zijn webshop betaald een 1 Miljoen per maand aan google. Als die een dag offline is kost dat minimaal 8 ton per dag.
ps 100% uptime zou mooi zijn maar erg onwerkelijk.
Is op pagina 7 al gevraagd/genoemd:
Maar dit is het volledige hoofdstuk over beschikbaarheid. Staat ook gewoon op hun site en is ook gewoon normaal. Ze hebben een verplichting om hun best te doen het platform beschikbaar te houden maar geen (100%) uptime verplichting. Dus zelfs als je als je er persé meer werk van wil maken dan heeft dat niet heel veel zin (en terecht vind ik ook).

In hoofdstuk 10 wordt over schade gesproken. En daar valt indirecte schade (dus omzet verlies) niet onder…
Je kunt ook gewoon hier alles nalezen: https://www.mijnwebwinkel.nl/sites/default/files/inline-files/MOS-Algemene-Voorwaarden-V6_2.pdf
Is het een idee een jurist in te schakelen en onze krachten te bundelen?
Juist in deze periode kost dit ons als winkeliers enorm veel omzet, er zijn steeds meer lange storingen, de machtspositie van Mijnwebwinkel maakt het voor velen onmogelijk om te vertrekken en de prijzen die Mijnwebwinkel vraagt stijgen onevenredig snel.
Wij zijn het beu...
Wat staat er in mijnwebwinkel hun voorwaarden over downtime.
MWW is idd een makkelijk systeem, maar ik ben toch maar begonnen met wat anders. Het vraagt wel doorzettings vermogen. Heb het al diverse keren op willen geven, maar begin het nu toch wel leuk te vinden. Ik heb nog tijd genoeg, we zullen zien of het verder van de grond gaat komen.
Helaas komt het voor dat er storingen zijn. Ik weet zeker dat je die bij shopify, woocommerce of ccv ook hebt. Het is alleen wel balen. Wij werken ook met de kassa app erbij en hebben dus elke verkoop moeten opschrijven om deze later weer te kunnen inboeken. Maargoed we hebben het overleefd. Ik vind alleen wel dat sinds we extra betalen voor de kassa app deze niet heel vlot doorontwikkeld, dat valt me wel een beetje tegen maar ik vind dat nou niet meteen een reden om te gaan zoeken naar een ander systeem. In de basis is mww nogsteeds een makkelijk te gebruiken systeem en ondanks dat ik zeker geen designer ben hoor ik van klanten ook regelmatig terug dat ze de webshop makkelijk en overzichtelijk vinden. En doordat het makkelijk is heb je ook wat beperkingen denk ik.
Het ging er even heftig aan toe. Nu was de timing ook wel erg ongunstig. Vooral voor de mensen met de kassa app en een fysieke winkel( al is een storing nooit gunstig) Wil je nooit storingen dan moet je het allemaal zelf in beheer hebben.
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.