Vraag

Meta data

• 29 September 2021
  • 3 reacties
  • 143 Bekeken

Help, ik zie door de bomen het bos niet meer. 

Ik probeer mijn website beter te optimaliseren, maar ik kom er gewoon niet meer uit. Ik begrijp dat je een Titel hebt van de metadata en een omschrijving. Klopt het dat je hier geen dubbele teksten in moet zetten?

Heeft iemand anders een goed advies voor een bedrijf die dit eens voor mij correct kan invullen zodat ik zelf vanuit voorbeelden kan door werken?

En als laatste vraag er werd mij vertelt dat het interessant kan zijn om op een site je website te vermelden zodat mensen hierop verder door linken. Heeft iemand hier ervaring mee?

3 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Altiid wat trefwoorden vermelden, die jouw product omscbrijven en scoren op google.  Hier wat voorbeelden van mijn metadata..

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Marloes,

Je hebt inderdaad het volgende:

• Meta title: De meta title is de titel van de pagina die wordt getoond in de zoekresultaten. Je ziet deze titel ook terug bovenin je browser als je die pagina opent. 
  • Meta description: Is de omschrijving van de pagina die wordt getoond in de zoekresultaten. 

Zoekmachines gebruiken bovenstaande informatie om te bepalen voor welke zoekwoorden ze jouw website naar voren laten komen. Deze moet inderdaad altijd uniek zijn, anders wordt je ‘gestraft’ door Google (je bent dan minder zichtbaar). Je kunt dus niet één description schrijven en die overal naar toe kopiëren, dan ben je volgens Google minder relevant voor haar klant: de zoeker. 

In de title en description kun je zoekwoorden gebruiken die van toepassing zijn op die pagina. Verkoop je bijvoorbeeld sieraden en gaat het over de pagina kettingen, gebruik je dat soort woorden in die teksten, voorbeeld description: ‘De mooiste kettingen vind je bij Marloes. Voor unieke handgemaakte sieraden, zoals een ketting, armband of mooi paar oorbellen.’ (schuingedrukt zijn voorbeelden van zoekwoorden). Dat tekstje ziet de zoeker vervolgens in de zoekmachine en kan daardoor besluiten om door te klikken naar je pagina. Zoekwoorden kun je bepalen via diverse tools op internet, en probeer ook gebruik te maken van synoniemen of anders geschreven woorden (denk bij ketting ook aan halsketting of hals ketting). Het helpt om je te verplaatsen in je potentiële klant: waar zoekt hij of zij op om op jouw pagina te komen? Vaak helpt het ook om niet te veel vakjargon te gebruiken, jouw klant zoekt daar niet specifiek op. 

(Ik weet overigens niet wat je verkoopt hoor, maar om even als voorbeeld sieraden te gebruiken om het uit te kunnen leggen :sweat_smile: )

Het tweede punt wat je bedoeld zijn backlinks. Dat zijn inderdaad links op andere websites naar jouw website. Goede backlinks komen van sites af die een hoge ranking hebben binnen Google, als zo'n website naar jou vermeldt schiet daarmee ook jouw ranking omhoog, omdat Google dat betrouwbaar vindt. Het heet linkbuilding, maar daar zitten ook haken en ogen aan. Ineens veel backlinks krijgen wekt ook argwaan bij Google. Artikel marketing kan wel een mogelijkheid zijn, dat je producten bijvoorbeeld op (gast)blogs opgenomen worden. Mijn ervaring is dat als je voldoende zichtbaar bent (doordat o.a. je teksten e.d. goed SEO ingesteld zijn), dat ook wel eens vanzelf kan komen (ik ben bijvoorbeeld eens benaderd door vtwonen voor een blog en zag dat ik zonder benadering door Amayzine.nl op de blog geplaatst ben). Maar daar kun je zelf ook wat meer ruchtbaarheid aan geven door je vindbaarheid te vergroten door goede teksten en meta titles/descriptions in te vullen.

Reputatie 5
Badge +7

Misschien eens aan @Nanaas vragen of zij je kan helpen. 

Reageer