Beantwoord

leveringen naar landen binnen de EU

• 1 juni 2021
  • 9 reacties
  • 72 Bekeken

Badge

wij verkopen via onze webshop aan bedrijven in het buitenland, deze module zit ook in de PRO versie.  Namelijk: ik verkoop aan particulieren en bedrijven.

Bij het invullen van de b.t.w. aangifte: 

Rubriek 3b leveringen naar landen binnen de EU (intracommunautaire leveringen) vul je het bedrag aan omzet waarin waar geen b.t.w. is gerekend in ons geval levering naar Belgie.

Ik krijg nu de vraag van de belastingdienst om hier een overzicht van aan te leveren, dit gaat over de aangifte 1e kwartaal 2021.

kunnen jullie mij vertellen hoe ik de orders van de intracommunautaire leveringen aan bedrijven kan filteren?

hebben meer van jullie dit probleem ook?

icon

Beste antwoord door Jacqueline 1 juni 2021, 14:01

Bij mij doet het boe

Bij mij doet mijn boekhoudprogramma dat. Ik denk niet dat je deze orders in MWW kunt filteren.

Wat je wel kunt doen is je orders van het eerste kwartaal exporteren en dan in Excel sorteren op land. Dan heb je in ieder geval je Belgische orders. Ik weet niet of er in dat overzicht ook bij komt te staan of het intracommunautaire leveringen zijn.

Ik gebruik acumulus

Sinds 2015 heeft Acumulus een MOSS-overzicht voor af te dragen buitenlandse BTW.

Echter vanuit MWW  is de nieuwe regelgeving nog niet geimplementeerd.

Dus werkt dit niet.

De vraag is dan ook wat gaat MWW hier aan doen?

Als je in Acumulus (heb ik ook) bij je gewone btw-aangifte bovenin ‘toon inhoud’ aanvinkt, dan kun je bij rubriek 3b precies zien welke orders het zijn.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Badge +6

Bij mij doet mijn boekhoudprogramma dat. Ik denk niet dat je deze orders in MWW kunt filteren.

Wat je wel kunt doen is je orders van het eerste kwartaal exporteren en dan in Excel sorteren op land. Dan heb je in ieder geval je Belgische orders. Ik weet niet of er in dat overzicht ook bij komt te staan of het intracommunautaire leveringen zijn.

Reputatie 7
Badge +16

Ja, via de orderexport kun je de order eruit filteren. Hiervoor ga je naar kolom AE, Belastingregel. Vervolgens filter je op reversed_charged_vat. Dit zijn de orders die je nodig hebt. 

Badge

Bij mij doet het boe

Ik gebruik acumulus

Sinds 2015 heeft Acumulus een MOSS-overzicht voor af te dragen buitenlandse BTW.

Dus werkt dit niet.

Reputatie 4
Badge +6

Bij mij doet het boe

Ik gebruik acumulus

Dus werkt dit niet.

Als je in Acumulus (heb ik ook) bij je gewone btw-aangifte bovenin ‘toon inhoud’ aanvinkt, dan kun je bij rubriek 3b precies zien welke orders het zijn.

Badge

Ja, via de orderexport kun je de order eruit filteren. Hiervoor ga je naar kolom AE, Belastingregel. Vervolgens filter je op reversed_charged_vat. Dit zijn de orders die je nodig hebt. 

Bedankt Ebbe hier kan ik wel wat mee, kun jij eens kijken waarom de nieuwe regelgeving nog niet geimplementeerd is in de api naar Acumulus?

Badge

Bij mij doet het boe

Ik gebruik acumulus

Dus werkt dit niet.

Jacqueline je bent mijn held!

Reputatie 7
Badge +16

@Jeroen Lagraauw Is het zo in orde of is er nog actie vanuit mij nodig?

Badge

Hoi Ebbe,

Ik lever alleen aan Belgie dus deze oplossing is voor mij voldoende,

Er zit in Acumulus een module “Aangifte buitenlandse BTW (o.a. MOSS)”

Deze lijkt niet juist gekoppeld te zijn met MWW misschien handig voor andere gebruiker die aan meerdere landen binnen de EU leveren om dit eens te bekijken.

Reputatie 7
Badge +16

Thanks Jeroen, ik ga het doorgeven. Fijn dat jij in ieder geval verder kunt.

Reageer