Vraag

Kortingscode, uitgesloten artikele tellen niet mee in bedrag?

• 20 August 2023
  • 12 reacties
  • 125 Bekeken

Vraagje… Wanneer ik een kortingscode aanmaak en deze instel dat het voor bepaalde producten niet geldig is, dan tellen deze blijkbaar ook niet mee in het eindbedrag?
Als voorbeeld: een klant krijg 10% korting bij een minimale besteding van €50, maar 3 producten uit de webwinkel hebben een te lage marge om hieraan mee te kunnen doen. De klant kiest deze producten samen met een aantal andere producten die wel de korting krijgen. Het eindbedrag is €50,-, maar de korting wordt niet berekend en ook staat er nergens een reden hiervoor. Zodra ze het bedrag aanvult tot een bedrag van €50 van de producten wie wel korting krijgen, dan werkt de kortingscode wel…

Doe ik iets fout, of is er een manier om dit aan te passen? Als ik een minimale besteding ingeef dan hoeft dit niet enkel te zijn voor de producten die mee doen aan de kortingscode, het mag gerust een mengeling van zijn en dat dan de korting enkel wordt verrekend op de artikelen die wel meedoen.

Gr. Marjolein

ps, kan ik de titel nog aanpassen? Ik zie niet hoe, maar artikele moet natuurlijk artikelen zijn 😅

12 reacties

@Ebbe, misschien kan jij helpen??

Reputatie 7
Badge +9

Ik had ook dat probleem, zie topic voor reactie van Mijnwebwinkel: 

Ik heb toen een e-mail gestuurd en een reactie gekregen van Guus van Customer Care dat het om een bug zou gaan en dat ze hier mee aan de slag gingen. Ik zou horen wanneer e.e.a. opgelost zou zijn, maar ik heb hier zelf nog geen bericht van gehad.

Is hier al iets van bekend @Sander dat jij weet? 

Reputatie 7
Badge +16

Hi Marjolein en Rianne,

Dit is helaas nog niet opgelost. Een nieuwe casus is wenselijk, zodat we nieuwe aanknopingspunten kunnen onderzoeken. @Shop2Cord zou jij de situatie en de kortingscode die je hebt gebruikt met support kunnen delen? Zij pakken het dan verder op. Dit kan je mailen naar info@mijnwebwinkel.nl 

Hi Marjolein en Rianne,

Dit is helaas nog niet opgelost. Een nieuwe casus is wenselijk, zodat we nieuwe aanknopingspunten kunnen onderzoeken. @Shop2Cord zou jij de situatie en de kortingscode die je hebt gebruikt met support kunnen delen? Zij pakken het dan verder op. Dit kan je mailen naar info@mijnwebwinkel.nl 

Doe ik!

@Ebbe @Nanaas 

Zojuist onderstaande antwoord ontvangen.

Zonder heel zuur te willen klinken heb ik er weinig aan, ik begrijp het eigenlijk ook niet aangezien er webwinkels genoeg zijn waar dit wel gewoon zo werkt, dus ik vraag me dan even hardop af waarom dit niet bij mijnwebwinkel kan… 

———
”Goedemiddag Marjolein,

Bedankt voor je bericht en goed dat je het vraagt. Het klopt inderdaad dat de kortingscode niet werkt in deze situatie, omdat producten die niet mee gelden niet worden herkend door de kortingscode. In dit geval is het wanneer je een product van €45 in je winkelwagen hebt die onder de kortingscode valt en daar een product van €10 aan toevoegt (die niet valt onder de kortingscode) de kortingscode niet werkt, omdat de kortingscode het product van €10 niet mee telt. 

Er is helaas geen manier om hier omheen te werken of anders in te stellen. Wanneer een product is uitgesloten van een kortingscode wordt deze ook niet meegeteld in het minimum bedrag ter activatie van de kortingscode.

Hopelijk kan je hiermee verder en als er nog vragen zijn horen we het graag.

Met vriendelijke groet,
Jameson

Customer care”

Reputatie 3
Badge +1

Misschien snap ik het niet helemaal wat je bedoelt maar het klinkt mij logisch.

Jij kiest ervoor om bepaalde artikelen uit te sluiten dan tellen die niet mee met een eind bedrag.

Pas die artikelen die ervoor zorgen dat het eindbedrag van 50 euro gehaald wordt dan is aan de voorwaarde van de kortingscode voldaan en is de 50 euro bereikt en wordt de korting toegepast.

Nu zeg je eigenlijk tegen je kortingssysteem sluit product X en Y uit….maar neem het wel mee in het kortingsbedrag totaal, dat is tegenstrijdig.

Misschien lees ik het verkeerd maar het lijkt mij precies wat er moet gebeuren.

Voorbeeld: Ik geef een klant 10% korting als ze meer dan €50 besteedt, maar aangezien bij sommige producten de marge te laag is kan ik daar geen korting op geven, maar als de klant wel die €50 besteed zou ik niet weten waarom deze klant dan niet op de andere producten korting mag krijgen wanneer ze het minimale bestedingsbedrag in totaal wel bereikt heeft. 

Reputatie 3
Badge +1

Omdat je binnen die 50 euro artikelen zitten waar de korting niet geldt, die heb je uitgesloten.

Dus volgens mij klopt het dan.

Je hebt twee voorwaarden die botsen.  Wat je volgens mij doet is de artikelen die te weinig marge opbrengen die sluit je uit van korting / van de kortingsvoorwaarden dat er minimaal 50 euro besteld moet worden.

Systeem blokt dus alle artikelen die jij uitsluit en telt die ook niet mee met de 50 euro. 

Want artikelen waar te weinig marge in zit, die marge, wordt ook niet gehaald met minimale 50 euro.

Jij wilt denk ik, dat wanneer de 50 euro bereikt wordt opeens wel alles meetelt voor de korting. Die voorwaarden kan niet binnen systeem omdat je dan je eigen regel “ Géén korting voor de volgende artikelen  / Géén korting voor artikelen op de volgende pagina's “ wilt overrulen wat in dit systeem niet mogelijk is.

De klant zal pas de korting krijgen bij 50 euro aan artikelen die jij niet hebt uitgesloten.

Andersom zou je ook niet blij zijn dat er opeens korting komt op artikelen als men de 50 euro haalt aan artikelen waar jij geen marge genoeg op hebt dan zou je  geld verliezen.

Dit kan bij zoveel bedrijven, dus een wellus nietus spelletje schiet niet echt op, ik vraag enkel om een manier dat dit gewoon wel kan als dit voor mijn bedrijf werkt.

Zojuist nog een terug koppeling gehad:

”Hi Marjolein,

Bedankt voor je terugkoppeling. Ik begrijp dat het vervelend is dat dit niet mogelijk is. Je mag altijd jouw suggestie plaatsen op onze feedback-pagina. We waarderen de suggesties van onze klanten enorm en regelmatig worden de suggesties door het productteam beoordeeld en uitgevoerd! Daarnaast kan je alle nieuwe features ook vinden in de beheeromgeving: Klik bovenin op het cadeau icoontje en je ziet wat er gemaakt is en gemaakt wordt.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. Fijne dag!

Hartelijke groet, 

Guus

Customer care

Reputatie 3
Badge +1

Prima joh. 

Succes ermee. 

Reputatie 7
Badge +9

@Marco In het geval van Marjolein @Shop2Cord klopt wat je zegt inderdaad en is het bijna ‘logisch’ dat het zo werkt. Maar desondanks is het vervelend dat je niet kunt realiseren wat je voor ogen hebt, dus dat je geen uitzonderingen kunt maken op die regel in het geval van te lage marges zoals Marjolein aangeeft.

Ik begrijp namelijk wel dat Marjolein liever wil dat de korting verrekend wordt op producten met een hogere marge dan die met lagere marges. Wanneer iemand een 50/50 verdeling van deze producten in de winkelwagen heeft komt het op de grote hoop en maakt het dan niet zoveel uit waar de korting vanaf gaat, maar als iemand enkel de producten met lage marges in de winkelwagen heeft geplaatst - kost het geld. Dus je mist binnen de functionaliteit van de kortingscodes daarin een aantal opties naar mijn mening. 

Bij de shop waar ik het wilde toepassen, een wholesale webshop waar je producten voor je eigen shop kunt inkopen, kwamen ook presentatiemiddelen (planken, bakjes, doosjes etc.) die bij het merk hoorden als optie om mee te bestellen. Wanneer je inkoopt voor € 750 aan producten, krijg je een set met presentatiemiddelen gratis voor je winkel. Nu heeft MWW een aantal hiaten in het systeem: je kunt geen gratis product automatisch laten toevoegen aan je winkelwagen of een melding laten geven met ‘Je hebt voldoende waarde in je winkelwagen voor een gratis presentatieset’ (en dat dan ook nog eens eenmalig gekoppeld aan een B2B-account kunnen registreren). Dus wilde ik dit met een work around realiseren: een kortingscode t.w.v. het bedrag van de presentatieset, geldig vanaf € 750 aan producten en in te wisselen wanneer je dus zo'n presentatieset in je winkelwagen hebt geplaatst - dus hiervoor alle andere producten uitgesloten (anders kan een klant deze code altijd invoeren op een order, en dan heb je als winkelier ook achteraf weer werk om e.e.a. aan te passen en hierover te contacten).

Maar je voelt 'm al aankomen: dat is in principe hetzelfde probleem als Marjolein en werkt dus niet. 😉

Dus moet je dit als winkelier in het geval van deze situatie nu achteraf handmatig toevoegen aan de order, wat als nadelen met zich meebrengt dat het je én meer tijd kost én waarschijnlijk meer tijd qua klantcontact omdat een klant zich wellicht afvraagt of het wel goed gaat en dus gaat bellen of mailen én de foutmarge ook groter is dat je het wellicht gaat vergeten om het achteraf toe te voegen - met name als je vervolgens ook andere personeelsleden hebt die de pakketten gaan inpakken omdat het dan ook niet op de pakbon staat. Terwijl je dus e.e.a. wil automatiseren en vergemakkelijken.

Dus het is wel degelijk jammer dat dit niet (nog) werkt of dat er een andere oplossing hiervoor is.

Reputatie 3
Badge +1

@Nanaas 

Ik snap het probleem zeker wel en ben deels ook zeker eens.

Zeker het probleem wat jij beschrijft zou het mooi zijn als er een vinkje / popup of iets dergelijks kan aanvinken zodat je het pakket bij het product “krijgt”

Wat je al zegt via een workaround moet je iets oplossen wat qua functionaliteit er niet inzit en dat is nooit fijn en makkelijk.
Jij kent als geen ander het MWW systeem en de bepaalde beperkingen. Veel is nog op te lossen maar sommige dingen niet.

Dat is een nadeel van een basis huur systeem,  wat we met z'n allen hier huren. Andere optie is alles zelf ontwikkelen maar dat heeft ook grote nadelen en kosten dus voor de meeste niet weggelegd.

Wat betreft het probleem van de kortingcodes.

Daar heb ik genoeg over gezegd en het wellus nietus spelletje ga ik niet opnieuw voeden 😉

Reageer