Headerbalk

• 21 August 2023
  • 12 reacties
  • 331 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Een tijd geleden maakte ik een ai Header balk die je via Google Tagmanager kunt gebruiken. Geen idee of anderen deze ook gebruiken, maar laat het even weten dan kijk ik even op je site.

Vandaag heb ik het scriptje iets aangepast, dan werkt het op mobiel beter. Hier de aangepaste versie, tekst en kleur moet je wel even aanpassen voor je het script gaat gebruiken.

<!-- Stijl voor de header-banner -->
<style>
  #header-banner {
    position: fixed;
    top: 0;
    left: 0;
    width: 100%;
    height: auto; /* Aangepast naar auto zodat de hoogte zich aanpast aan de inhoud */
    background-color: #931245;
    z-index: 9999;
    text-align: center;
    line-height: 35px; /* Verhoogd naar 35px voor een betere verticale uitlijning van de tekst */
    font-size: 15px;
    font-weight: bold;
    color: #fff;
  }

@media only screen and (max-width: 1000px) {
    body {
      padding-top: 35px; /* Verhoogd naar 35px */
    }
    #header-banner {
    }
  }

@media only screen and (min-width: 1001px) {
    body {
      padding-top: 35px; /* Verhoogd naar 35px */
    }
  }
</style>

<!-- De header-banner zelf -->
<div id="header-banner">
  Vandaag besteld? Volgende werkdag verzonden! 🚚
</div>

<!-- JavaScript om de padding-top van de body dynamisch in te stellen op basis van de hoogte van de banner -->
<script>
  window.addEventListener('load', function() {
    var headerHeight = document.getElementById('header-banner').offsetHeight;
    document.body.style.paddingTop = headerHeight + 'px';
  });
</script>

12 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Handig! Ik ga het eens uitproberen.

Reputatie 4
Badge +6

Leuk! laat het weten dan ga ik even kijken.

Reputatie 4
Badge +6

Ik heb nog het een en ander aangepast, dit is de laatste versie, de header balk is nu ook weg te klikken door bezoekers van de website als ze deze hinderlijk vinden.

Dit is het nieuwe script voor Google tag manager, vergeet niet je eigen background-color: en je eigen tekst aan te passen! Nu staat er deze tekst in het script: Bestel vóór 14:00 uur op vrijdag, en je bestelling wordt dezelfde dag nog verzonden. 🚚  Op deze plek in het onderstaande script kun je een eigen tekst ingeven!

Kopieer onderstaande als HTML TAG in Google Tag manager, publiceer op alle pagina's.
Laat even weten als je de top balk gaat gebruiken, dan kom ik even op je website kijken.

<!-- Stijl voor de header-banner -->
<style>
  #header-banner {
    height: auto;
    line-height: 35px;
    color: #fff;
  }

#close-banner {
    cursor: pointer;
    margin-left: 10px;
  }
</style>

<div id="header-banner" role="banner">
  Bestel vóór 14:00 uur op vrijdag, en je bestelling wordt dezelfde dag nog verzonden. 🚚
  <span id="close-banner">✖</span>
</div>

<!-- JavaScript -->
<script>
  window.addEventListener('load', setPaddingTop);
  window.addEventListener('resize', setPaddingTop);

document.getElementById('close-banner').addEventListener('click', function() {
    document.getElementById('header-banner').style.display = 'none';
    setPaddingTop();
  });

function setPaddingTop() {
    var headerHeight = document.getElementById('header-banner').offsetHeight;
  }
</script>

Reputatie 3
Badge +4

@Johan super zeg, dank je wel!! Alleen zie ik de balk niet op de mobiel. Enig idee hoe dat kan?

Hallo Johan, 

Bedankt voor de code. Ik heb de headerbalk geprobeerd en heb nog twee vragen/opmerkingen. Als de balk wordt weggeklikt door de gebruiker en hij/zij vervolgens een nieuwe pagina opent in de webwinkel, komt de balk weer tevoorschijn. Is het mogelijk om de balk na het wegklikken op elke volgende pagina ook onzichtbaar te houden? Daarnaast heb ik gemerkt dat op kleinere schermpjes bv iPhone alleen het laatste gedeelte van de zin wordt weergegeven op het scherm. De eerste regel wordt dan niet weergegeven. Is het mogelijk om de afmetingen van de balk aan te passen o.b.v. de breedte van het scherm? Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn. Alvast bedankt.

Groeten, Corne

Reputatie 4
Badge +6

Hoi Corne, de code is gemaakt door ChatGpt. Ik ga er deze week even naar kijken.
Griet,

Johan

Reputatie 4
Badge +6

Hoi Corne,

Ik ben even aan het knutselen geweest, je zou de banner nu weg moeten kunnen klikken en daarna komt hij 4 minuten lang niet terug. Die 4 minuten kun je instellen. Om de tijd te wijzigen, pas je de waarde van hideFor aan. Deze is momenteel ingesteld op 240.000 milliseconden (wat gelijk is aan 4 minuten). Als je bijvoorbeeld wilt dat de banner 10 minuten verborgen blijft, verander je hideFor naar 600000 (10 minuten x 60 seconden x 1000 milliseconden). Je kunt deze gegevens vinden onderaan het script. Vergeet ook niet je eigen tekst in te vullen. 

Volgens Chat gebruikt de banner geen cookies, dus ik denk dat de cookie toestemming niet nodig is, je kunt het script ook zelf ik ChatGPT kopiëren en chat vragen aanpassingen te doen.

Dit is het script wat nu zou moeten werken, heb je nog wat problemen, druk even ctrl + F5 in, of probeer het uit in de Chrome incognito modus.

Voor wat betreft de kleine schermen, ik heb er zelf op mijn kleine iPhone 7 geen problemen mee, misschien is je tekstregel te lang?

<!-- Stijl voor de header-banner en sluitknop -->
<style>
  #header-banner {
    line-height: 35px;
    color: white;
    display: none;  /* Initieel verborgen */
  }
  #close-button {
    position: absolute;
    top: 5px;
    right: 10px;
  }
</style>

<div id="header-banner">
  Welkom in onze online winkel
  <span id="close-button">X</span>
</div>

<!-- JavaScript -->
<script>
    var headerBanner = document.getElementById('header-banner');
    var closeButton = document.getElementById('close-button');

var currentTime = new Date().getTime();
    var hideUntil = localStorage.getItem('hideUntil');

// Controleer of de banner eerder is gesloten en of de verbergtijd is verstreken
    if (hideUntil && currentTime < hideUntil) {
      headerBanner.style.display = 'none';
    } else {
      headerBanner.style.display = 'block';
      var headerHeight = headerBanner.offsetHeight;
    }

// Voeg een klik-event toe aan de sluitknop
    closeButton.addEventListener('click', function() {
      document.body.style.paddingTop = '0px';

// Verberg de banner voor de volgende 4 minuten (240000 milliseconden)
      var hideFor = 240000; // 4 minuten in milliseconden
      localStorage.setItem('hideUntil', currentTime + hideFor);
    });
  });
</script>

Groet,

Johan

Reputatie 4
Badge +6

Nog een aanpassing gedaan voor het sluiten van de melding!

<!-- Stijl voor de header-banner en sluitknop -->
<style>
  #header-banner {
    display: none;  /* Initieel verborgen */
  }
  #close-button {
    font-weight: normal; /* Verwijder bold-stijl voor sluitmelding */
  }
</style>

<div id="header-banner">
  <span id="banner-text">Plaats je bestelling vóór 14:00 uur en we verzenden hem nog dezelfde dag!</span><br>
  <span id="close-button">(Melding sluiten)</span>
</div>

<!-- JavaScript -->
<script>
    var headerBanner = document.getElementById('header-banner');
    var closeButton = document.getElementById('close-button');
    var bannerText = document.getElementById('banner-text');

var currentTime = new Date().getTime();
    var hideUntil = localStorage.getItem('hideUntil');

// Controleer of de banner eerder is gesloten en of de verbergtijd is verstreken
    if (hideUntil && currentTime < hideUntil) {
    } else {
      headerBanner.style.display = 'block';
      var headerHeight = headerBanner.offsetHeight;
    }

// Voeg een klik-event toe aan de sluitknop
    closeButton.addEventListener('click', function() {
      document.body.style.paddingTop = '0px';

// Verberg de banner voor de volgende 4 minuten (240000 milliseconden)
      var hideFor = 240000; // 4 minuten in milliseconden
      localStorage.setItem('hideUntil', currentTime + hideFor);
    });
  });
</script>

De banner zelf, zoals gepresenteerd in de codevoorbeelden die we hebben besproken, maakt gebruik van de Local Storage-functie van de browser om een tijdstempel op te slaan wanneer de banner wordt gesloten. Dit wordt lokaal op het apparaat van de gebruiker opgeslagen en kan geen persoonlijk identificeerbare informatie bevatten, zoals naam, e-mailadres, enzovoort. Hierdoor heeft de banner zelf geen directe privacyproblemen.

Het is echter belangrijk om rekening te houden met het bredere kader van gegevensbescherming en privacy. Hoewel de banner zelf geen privacyproblemen veroorzaakt, moet je ervoor zorgen dat je op een transparante en eerlijke manier omgaat met het verzamelen en gebruiken van gegevens, zelfs als het gaat om tijdelijke gegevens zoals de tijdstempel die wordt opgeslagen in Local Storage.

Als je website gegevens verzamelt, inclusief dergelijke kleine stukjes informatie, is het verstandig om een privacybeleid op te stellen dat beschrijft hoe je gegevens verzamelt, gebruikt en beschermt. Je moet er ook voor zorgen dat je voldoet aan relevante wet- en regelgeving met betrekking tot gegevensbescherming, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de Europese Unie.

Kortom, terwijl de banner zelf geen grote privacyproblemen veroorzaakt, is het van cruciaal belang om op een verantwoorde en wettelijke manier met gegevens om te gaan, vooral als je persoonlijke gegevens verzamelt, zelfs in beperkte mate.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb ook eens zitten spelen met de codering! Voor mij hoeft het niet weg te klikken te zijn, en ik wilde het statisch bovenaan laten staan (dus niet sticky). Is gelukt! 😊 (www.nanaas.nl)

Bij mij liep de balk namelijk over mijn sticky header heen, waardoor het niet meer leesbaar was. Het zou voor mij nog wel boven mijn sticky header mee mogen lopen (zoals op de website https://www.sissy-boy.com/), maar ik weet niet of dat in de codering eenvoudig te maken is?

Reputatie 4
Badge +6

Dit is heel goed! Als iedereen zijn eigen draai eraan geeft komen we steeds verder. Kun je jouw scriptje ook beschikbaar stellen? 

Reputatie 7
Badge +9

Dit is heel goed! Als iedereen zijn eigen draai eraan geeft komen we steeds verder. Kun je jouw scriptje ook beschikbaar stellen? 

Ja, zal ik doen. Ik ben nog niet helemaal content omdat het op mobiel nog niet helemaal lekker staat - daar valt namelijk mijn navigatie er nog overheen. Dus dat moet ik nog zien te fixen. 😅

Reputatie 1
Badge +1

Interessant dit, ik volg even! :)

Reageer