Vraag

Google Shopping probleem: Kan nieuwe producten niet crawlen

• 9 september 2020
  • 9 reacties
  • 93 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Sinds vorige week speelt er een probleem met de Google Shopping feed die ik via Channable aanlever. De afbeeldingen van nieuwe producten die ik onlangs heb toegevoegd aan mijn webshop, kunnen niet gecrawld worden. Dit zie ik terug in de Merchant Center van Google. Ik dacht dat het probleem te maken had met de onderhoud wat op 2 september is gepleegd aan het systeem van Mijnwebwinkel, maar we zijn nu 1 week verder en de producten geven nog steeds een foutmelding. Het betreft niet enkel nieuwe producten maar ook een stuk of 3 oudere producten, die vorig jaar al geupload zijn (en mogelijk onlangs opnieuw gecrawld door Google).

Ik heb al geprobeerd de hoofdafbeelding te verwijderen en opnieuw te uploaden, zodat de afbeeldingslink verandert. Echter heeft dit niet geholpen. Op de beschrijving van Google staat vermeld dat de afbeeldingen meestal binnen 72 uur opnieuw gecrawld worden. Op internet lees ik hier en daar terug dat anderen via andere platformen ook onlangs soortgelijke problemen hebben gehad. De afbeeldingslink aanpassen maar 600 pixels zou dit probleem verholpen hebben. Ik kan zelf helaas de grootte van de afbeelding niet instellen, dit doet Mijnwebwinkel automatisch. Het vreemde is, als ik via de Merchant Center klik op "afbeelding openen", dat hij netjes de afbeelding toont. De afbeeldingslink lijkt dus wel gewoon te werken.

Lopen er meer mensen tegen hetzelfde probleem aan? Ligt het probleem bij Google, Mijnwebwinkel, of wellicht bij Channable? Zie ook de afbeeldingen die ik heb bijgevoegd.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik ga hier even induiken, ik heb niet 1, 2 ,3 een antwoord/oplossing. Ik meld mij zodra ik meer weet.

Groet,
Ebbe

Reputatie 7
Badge +4

@Goedhoesje.nl Ik kan niet ontdekken wat hier mis gaat. Heb je ook met Channable contact opgenomen? Ik verwacht dat zij meer kunnen zien dan dat wij kunnen. Ik ben benieuwd wat zij zeggen.

Ik hoor het graag.

Groet,
Ebbe

Reputatie 2
Badge +1

Beste Ebbe, ik zal contact opnemen met Channable hierover. Ik ben echter bang dat zij hier ook weinig aan kunnen doen. De afbeeldinglinks worden gewoon correct overgenomen in de feed, getuige het feit dat ik ook de afbeelding te zien krijg als ik klik op “afbeelding openen”. Ondanks dit geeft de Merchant Center een foutmelding dat de afbeelding niet gecrawld kan worden. Ik denk dat het probleem aan de zijde van Google ligt, of ik heb gewoon pech omdat deze producten wellicht gecrawld zijn op het moment dat er onderhoud was aan jullie platform. Wellicht dat Google daardoor de afbeeldingen op 2 september 2020 niet kon inladen, en moet ik nu wachten totdat ik opnieuw aan de beurt ben.

Reputatie 4
Badge +2

Je kan ook handmatig de feed opnieuw laten inladen. Re-proceed-FEED

Met vriendelijke groet Robert,                                             https://www.powerfulproducts.nl/

Reputatie 7
Badge +4

Thanks @powerfulproducts.nl! @Goedhoesje.nl kun je dat eens proberen? Hopelijk worden de afbeelding dan wel correct getoond:fingers_crossed:

Reputatie 2
Badge +1

Bedankt voor je tip Robert, dat had ik enkele dagen geleden al gedaan, maar de foutmelding bleef de dagen erna nog staan. Het probleem lijkt zich nu wel vanzelf op te lossen, want het aantal afgekeurde artikelen is gedaald naar 46. Het waren er gisterenmiddag nog 74, dus het gaat de goede kant op. Kwestie van geduld hebben totdat Google opnieuw alles afgaat denk ik :slight_smile:

Badge

Ook ik ervaar problemen met de feed voor Google Merchant. Die overigens op basis van Google template ingeladen worden. 

1. Alle producten  uit 1 specifieke categorie worden geweigerd op basis van
    Unclear value on your website [availability], 2 daarvan hebben ook nog de opmerking Not enough information to verify value [price]
  2. 3 artikelen (van de 4)  uit een specifieke categorie ook geweigerd
    Unavailable desktop landing page
    Unavailable mobile landing page

Wat bijzonder is dat alle andere artikelen wel geaccepteerd worden. 
    Opbouw van MWW is dus precies hetzelfde, de inhoud van de template ook, anders zouden de andere artikelen ook problemen geven. 
     Al meerdere keren handmatig ingeladen maar zonder resultaat.
Reputatie 2
Badge +1

@Lexeman welk programma / tool gebruik je om de feed te genereren? Je moet voor “availability” de waarde “in stock” plaatsen in je feed, anders kan Google deze artikelen niet verwerken. Bij Channable zie je welke standaard attributen worden meegegeven aan de import van de producten. Zoals je op de eerste foto kan zien, komen deze niet allemaal overeen met de attributen (benamingen) die Google gebruikt. Met Channable kan je voor elk attribuut de juiste Google tegenwaarde invullen. Sommige attributen worden geheel niet ingeladen, zoals “availability” (kijk maar onderaan op foto 1, ik moet deze handmatig toevoegen aan de import). Echter is dit een verplichte waarde.

Bij Channable los je dit op door middel van regels (zie foto 2). Met deze regel voeg ik bij elk product die op voorraad is, de waarde “in stock” achter het attribuut “availability”. Ik denk dat hier jouw probleem ligt, maar gezien ik alleen Channable gebruik voor de feed, weet ik niet hoe jij dit het beste handmatig of via een andere tool kan oplossen.

Wat betreft onderstaande:

“3 artikelen (van de 4)  uit een specifieke categorie ook geweigerd
Unavailable mobile landing page”

Zijn dit niet toevallig producten die op “verborgen” staan in je webshop?

Badge

@Lexeman welk programma / tool gebruik je om de feed te genereren? Je moet voor “availability” de waarde “in stock” plaatsen in je feed, anders kan Google deze artikelen niet verwerken. Bij Channable zie je welke standaard attributen worden meegegeven aan de import van de producten. Zoals je op de eerste foto kan zien, komen deze niet allemaal overeen met de attributen (benamingen) die Google gebruikt. Met Channable kan je voor elk attribuut de juiste Google tegenwaarde invullen. Sommige attributen worden geheel niet ingeladen, zoals “availability” (kijk maar onderaan op foto 1, ik moet deze handmatig toevoegen aan de import). Echter is dit een verplichte waarde.

Bij Channable los je dit op door middel van regels (zie foto 2). Met deze regel voeg ik bij elk product die op voorraad is, de waarde “in stock” achter het attribuut “availability”. Ik denk dat hier jouw probleem ligt, maar gezien ik alleen Channable gebruik voor de feed, weet ik niet hoe jij dit het beste handmatig of via een andere tool kan oplossen.

Wat betreft onderstaande:

“3 artikelen (van de 4)  uit een specifieke categorie ook geweigerd
Unavailable mobile landing page”

Zijn dit niet toevallig producten die op “verborgen” staan in je webshop?

Bedankt voor de reactie, zeer gewaardeerd.  We gebruiken het template die google openbaar heeft staan, zonder enige wijziging. Alleen slechts de invulling dus. De invulling van de template en de feed is handmatig gedaan en wordt dagelijks ge-fetched. 
Werk dus zelf niet met Channable. 

De “probleem” artikelen zijn NIET verborgen(dus gewoon zichtbaar) in MWW, en alle artikelen staan op IN STOCK. Juist zo vreemd dat alleen deze artikelen problemen geven. 

Reageer